Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is er een Twin-panel commander voor foto's?  (gelezen 2363 keer)

Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Gepost op: 2014/07/03, 09:41:29 »
Onderstaand twin panel is mogelijk in LinuxMint Cinnamon 17.
Weet iemand of dit ook als een twin-panel commander  bestaat, zodat dit ook op andere distro's kan: foto's uit het linker panel slepen naar het rechter panel?
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/03, 11:01:44 »
In Xubuntu 14.04 open ik de gewenste map. Dan vervolgens open ik de andere map in een tweede tab. Daarmee heb ik dan in feite een twin-commander. Alleen kan ik dan ook nog meer tabs open (wat ik wel eens doe). En dan kan ik desgewenst gaan slepen.

Die mappen open je bij mijn weten in de Thunar bestandsbeheerder. De getoonde thumbnails van de afbeeldingen zijn met een CTRL-muiswiel naar wens te vergroten of verkleinen.

Is dat wat je zoekt?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/03, 11:33:30 »
Je kunt zo'n bestandsbeheerder installeren. Bijv. Krusader, muCommander, GNOME Commander of Sunflower.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/03, 11:51:47 »
Ik weet niet of het in Xubuntu hetzelfde werkt als in Mint Just Vecht.
Dus als hij mijn tips opvolgt, dan komt hij op hetzelfde uit.

Hoi Femke. De vraag was of zoiets ook in andere distributies kon. Andere dan Mint dan, neem ik aan. Of heb ik dat mis?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/03, 12:46:18 »
De twin-panel functie is er in nautilus uitgevlogen. Nemo, de bestandsbeheerder van Mint Cinnamon, is een afsplitsing van nautilus, waar die functie behouden gebleven is.
In Ubuntu (Unity, gnome) moet je om dit effect te bereiken, twee vensters openen en naast elkaar positioneren.

Re: Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/03, 13:40:55 »
De twin-panel functie is er in nautilus uitgevlogen. Nemo, de bestandsbeheerder van Mint Cinnamon, is een afsplitsing van nautilus, waar die functie behouden gebleven is.
In Ubuntu (Unity, gnome) moet je om dit effect te bereiken, twee vensters openen en naast elkaar positioneren.

... of de doelmap in een nieuw tabblad openen want tabbladen zit nog steeds in Nautilus. Je kunt dus simpelweg iets van het ene naar het andere tabblad slepen.

Re: Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/03, 20:53:03 »
Dank je wel Femke, maar zo werkt het niet in Linux Mint 13 Xfce.
Is het eerste scherm volledig schermvullend  en je kiest voor Openen in nieuw venster dan wordt er een tweede scherm ook schermvullend over heen gezet.
Het werkt wel als je het eerste scherm handmatig half-schermvullend hebt gemaakt. Dan wordt er een tweede half-schermvullend scherm achter geplakt.
F3 en het muiswieltje werken niet.

Maar goed ze moet het er maar mee doen.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/03, 21:03:05 »
Je kunt zo'n bestandsbeheerder installeren. Bijv. Krusader, muCommander, GNOME Commander of Sunflower.
Ik heb ze allemaal bekeken. Maar die werken niet met pictogrammen en dat is nu juist wat ik wilde.
De dertienhonderd foto's die mijn oudste zus (83) heeft, heb ik in Windows met Photo Renamer hernoemd met een naam ontleend aan het EXIF van de foto volgens het formaat jj-mm-dd-hh-mm-ss .
Daardoor verschijnen ze in chronologische volgorde en kan ze zo hele groepen van bij elkaar behorende foto's naar een afzonderlijke map slepen. Maar dan moet ze wel de plaatjes kunnen zien.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/03, 23:31:22 »
Volgens dit Forumbericht: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=80358.0 kan je een heel recente versie van Thunar in Mint 13 (Maya) installeren en dan heb je tabbladen en pictogrammen. Zoals ik al schreef heb je dan dezelfde functionaliteit als die Twin-panel commander.

Is dat dan wat je zoekt?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/04, 11:48:41 »
In Linux-Mint Mate wordt "Caja" gebruikt.
Scherm is te delen met F3.
Pictogramma is in te stellen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/04, 12:06:10 »
Het waarom het wel werkt in Cinnamon, maar ook in Mate, en niet in Ubuntu werd hier al aangegeven. In Unity of gnome desktop kan je nog steeds manueel twee vensters naast elkaar plaatsen. Tegenwoordig kan dat vrij gemakkelijk met de hot corners: je sleept een venster naar de middenrand links, en het wordt op de linkerhelft van je ganse scherm gepositioneerd. Ctrl+N voor een nieuw venster, naar rechts slepen om een tweede venster op de rechterkant te positioneren. Toegegeven, de "split" functie heeft hier zeker een meerwaarde, maar werd er in nautilus uitgesloopt om terug te vereenvoudigen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/04, 12:20:36 »
Die toest F3 werkte in Mint Cinnamon 13 ook, maar in Mint xfce niet.
In Cinnamon 17 weet ik het even niet, omdat mijn pc in de wacht.

Ik weet niet of als Nautilus zoiets kan, dit ook voor Nemo betreft of voor Thunar, de verkenner in XFCE.
Opnieuw: neen. Ze hebben die functie eruit gesloopt. De bestandsbeheerder Nemo heeft die functie behouden. Thunar is een volledig andere verkenner: ik weet niet of zij die functie hebben.
Citaat
Maar ctrl+N geeft hier (op Mint 17 XFCE) een nieuw venster op het venster wat al openstaat. En dat kan dus ook gewoon via je rechtermuisknop zoals ik al zei.
Maar wie het toetsenbord vaak gebruikt met sneltoetsen, is dat makkelijk. (ik onthou die toetsencombi's nooit, dus ik doe het met de muis)
Als je op Ctrl+N drukt, en dan op Ctrl+Alt+6 (numeriek toetsenbord) (Onder Unity), dan plaats je het venster al helemaal met het toetsenbord op de rechterhelft.

Re: Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/04, 12:43:58 »
Het waarom het wel werkt in Cinnamon, maar ook in Mate, en niet in Ubuntu werd hier al aangegeven. In Unity of gnome desktop kan je nog steeds manueel twee vensters naast elkaar plaatsen. Tegenwoordig kan dat vrij gemakkelijk met de hot corners: je sleept een venster naar de middenrand links, en het wordt op de linkerhelft van je ganse scherm gepositioneerd. Ctrl+N voor een nieuw venster, naar rechts slepen om een tweede venster op de rechterkant te positioneren. Toegegeven, de "split" functie heeft hier zeker een meerwaarde, maar werd er in nautilus uitgesloopt om terug te vereenvoudigen.

Wat heb jij tegen tabbladen, zoals ik al eerder aangaf? Daar ben je namelijk, jammer genoeg, niet op ingegaan. Tabbladen kan Nautilus namelijk wel gewoon en dat werkt zo makkelijk als split, naar mijn mening.

Edit: zinsformulering verbeterd.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/05, 15:50:59 door Vistaus »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/04, 19:40:36 »
Blijkt uit mijn reactie dat ik iets tegen tabbladen heb? In de eerste post stond een foto van waar de OP op doelde. Die split screen werd gesloopt. Andere mogelijkheden zijn kopiëren tussen vensters, of tussen verschillende tabs. Maar bij dat laatste zie je niet de inhoud van de bestemming, alleen die van de bron.

Re: Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/04, 20:16:01 »
Blijkt uit mijn reactie dat ik iets tegen tabbladen heb? In de eerste post stond een foto van waar de OP op doelde. Die split screen werd gesloopt. Andere mogelijkheden zijn kopiëren tussen vensters, of tussen verschillende tabs. Maar bij dat laatste zie je niet de inhoud van de bestemming, alleen die van de bron.

Als ik op het doeltabblad klik of ik versleep een bestand naar het tabblad van het doel, dan zie ik de inhoud van het doel. Persoonlijk vind ik tabbladen best een handig alternatief voor split-screen, maar dat is persoonlijke smaak :)
« Laatst bewerkt op: 2014/07/05, 15:45:10 door Vistaus »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/07/05, 10:29:00 »
Blijkt uit mijn reactie dat ik iets tegen tabbladen heb? In de eerste post stond een foto van waar de OP op doelde. Die split screen werd gesloopt. Andere mogelijkheden zijn kopiëren tussen vensters, of tussen verschillende tabs. Maar bij dat laatste zie je niet de inhoud van de bestemming, alleen die van de bron.

Als je er klikt wel natuurlijk, maar de OP toonde wat anders in zijn eerste post. Tegelijk bron en doel zien = twee vensters openen. Split-screen is er namelijk uit.

Re: Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/07/05, 11:30:29 »
maar de OP toonde wat anders in zijn eerste post.

Daarom gaf ik hem een aantal alternatieve bestandsbeheerders in het begin van het topic. Maar jou idee van twee vensters openen vind ik een goed idee :) Met die tabbladen haakte ik juist in op jou idee betreffende Nautilus, ter informatie, zodat anderen die dit topic (in de toekomst) vinden en Nautilus gebruiken nóg een alternatief hebben naast jou suggestie van het openen van twee vensters :)
« Laatst bewerkt op: 2014/07/05, 15:56:20 door Vistaus »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/07/05, 15:10:57 »
... zucht ...

Re: Is er een Twin-panel commander voor foto's?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/07/05, 20:12:53 »
JOngens, de topic is al opgelost. Laat het zo maar. ;) :-*

Ik wilde het al bij de vorige post laten, maar vanadium zucht kennelijk nog even omdat ie niet kan geloven dat ik ook eens een complimentje geef voor zijn goede idee i.p.v. een oeverloze discussie start, haha ;) :P