Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Op zoek naar een toetscombinatie om PC af te sluiten  (gelezen 956 keer)

Op zoek naar een toetscombinatie om PC af te sluiten
« Gepost op: 2017/10/21, 23:18:56 »
Een vriend van mij lijdt aan de ziekte van Alzheimer. Jaren in de ICT hoek gezeten, nu kan hij niet eens zijn smartphone bedienen. Laat staan zijn laptop met Windows. Dus Linux in deze of gene vorm erop en op zoek naar gemakkelijk te bedienen voor de gebruiker in dit speciale geval.
Ik heb de harde schijf in drie stukken gehakt en daar vervolgens LinuxMint 18.2, Xubuntu 16.04 en Ubuntu Chrome 17.10 geïnstalleerd.
Het is Ubuntu Chrome geworden. De achtergrond is volkomen leeg met aan de linkerkant een balkje met slecht twee mogelijkheden: Webserver en Mediaspeler.
Echter, de PC afsluiten is nog een probleem: even de functie/windows toets aan tippen en bovenin komt een balk te voorschijn. Uiterst bovenin   rechts een menu uitklappen, vervolgens onderaan klikken op afsluiten met tenslotte nog een tweede keus de manier er afgesloten wordt.
Dat zijn teveel en voor een Alzheimer patiënt te ingewikkeld handelingen. Dat moet eenvoudiger kunnen.

Mijn vraag, is het mogelijk om met een toets(combinatie) de PC in één keer af te sluiten?  Of wat dan ook?
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: Op zoek naar een toetscombinatie om PC af te sluiten
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/21, 23:20:17 »
Correctie.
Webbrowser in plaats van Webserver
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: Op zoek naar een toetscombinatie om PC af te sluiten
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/21, 23:28:37 »
Mijn vraag, is het mogelijk om met een toets(combinatie) de PC in één keer af te sluiten?  Of wat dan ook?
Ja, met één druk op de HW aan/uit-knop.
In Mint Mate in te stellen via Energiebeheer tabblad Algemeen, maar andere OS'en zullen dit vast ook wel hebben.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Op zoek naar een toetscombinatie om PC af te sluiten
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/21, 23:35:19 »
Alt-F4
Is dat wat je zoekt?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Op zoek naar een toetscombinatie om PC af te sluiten
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/21, 23:45:53 »
@ron
@VuurVosje
De combinatie Alt-F4 sluit alleen alle programma's. Prima en dan vervolgens de aan/uit schakelaar.
Misschien niet de meest elegante methode maar wel effectief en het schaadt, volgens mij, niet.
Maar ik ga op zoek in de richting van energie beheer.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Op zoek naar een toetscombinatie om PC af te sluiten
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/22, 00:22:27 »
Hoi Hans,

Goed werk! Ctrl-Alt-Delete doet dat wat je wil plus is ook nog volledig te configureren. Misschien kan je er Windows-X van maken. Mooier kan toch haast niet?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jan11000

  • Lid
Re: Op zoek naar een toetscombinatie om PC af te sluiten
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/22, 05:48:28 »
Een icoon maken.
Met commando
shutdown
Alleen kijken welke extra je erbij wilt, bijv in na bepaalde tijd en forceren..

sudo poweroff 
poweroff (proberen vanaf 16.04)
sudo shutdown -h now
sudo shutdown -P now


Offline HarzG

  • Lid
Re: Op zoek naar een toetscombinatie om PC af te sluiten
« Reactie #7 Gepost op: 2017/10/22, 11:52:48 »
Ik ken Ubuntu GNOME 17.10, maar geen Ubuntu Chrome.

Misschien is de eenvoudigste manier: notebook dichtklappen = systeem uitschakelen. Kan dat in energiebeheer vastgelegd worden?
Als deze optie niet bestaat dan kan ook notebook dichtklappen = systeem in slaapstand (suspend to disk) gebruikt worden. Op deze manier is de stroom uit en loopt de notebook niet geleidelijk "leeg" zoals bij de pauzestand van het systeem (suspend to RAM).
Ik heb geen idee of de hardware ook ondersteunt dat bij het weer openklappen van de notebook het systeem gestart wordt (dat zou mooi en eenvoudig zijn) of dat de aan/uit-schakelaar gedrukt moet worden. In veel BIOS/UEFI kan volgens mij worden vastgelegd dat het systeem gestart wordt als een willekeurige toets gebruikt wordt. Kijk even in de BIOS/UEFI wat daar geregeld kan worden om op een eenvoudige manier het systeem te starten vanuit de slaapstand.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Op zoek naar een toetscombinatie om PC af te sluiten
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/22, 13:11:01 »
Mijn vraag, is het mogelijk om met een toets(combinatie) de PC in één keer af te sluiten?  Of wat dan ook?
Ja, met één druk op de HW aan/uit-knop.
In Mint Mate in te stellen via Energiebeheer tabblad Algemeen, maar andere OS'en zullen dit vast ook wel hebben.
Aanvulling:
Dit is een nette manier om af te sluiten waarbij alle programma's eerst worden afgesloten.
!= aan/uit-knop lang ingedrukt houden; dat is pats-boem-uit.

Re: Op zoek naar een toetscombinatie om PC af te sluiten
« Reactie #9 Gepost op: 2017/10/22, 13:45:22 »
@jvecht
Windows-x? Wacht nog even je antwoord af.

@VuurVosje
Aan/uit knop even vasthouden werkt als een trein.

Iedereen bedankt voor de snelle reactie.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: Op zoek naar een toetscombinatie om PC af te sluiten
« Reactie #10 Gepost op: 2017/10/22, 14:20:38 »
Mijn dochter sluit al anderhalf jaar haar HP-laptop met Linux + Win af door het deksel dicht te doen, werkt als een trein (ze werkt altijd in Xubuntu).
Ik gebruik met mijn Xubuntu de sneltoets Ctrl+Alt+H om mijn systeem uit te zetten, +S om 'm in slaapstand te plaatsen en +R voor een reboot.

Bijbehorende opdrachten zijn (opgeven bij Instellingen, Toetsenbord, Sneltoetsen)
xfce4-session-logout --halt
xfce4-session-logout --suspend
xfce4-session-logout --reboot

Voordeel van een suspend is dat al je programma's gewoon open blijven staan en je dus de volgende keer direct verder kunt met waar je was gebleven. Maar de Aan/Uit-knop even ingedrukt houden, daar is ook weinig mis mee en je sloopt er je systeem niet mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Op zoek naar een toetscombinatie om PC af te sluiten
« Reactie #11 Gepost op: 2017/10/22, 14:34:04 »
Hoi Hans,

Ik bedoel de Windows toets in combinatie met de letter toets X

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline DeBaas

  • Lid
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Op zoek naar een toetscombinatie om PC af te sluiten
« Reactie #13 Gepost op: 2017/10/22, 15:32:51 »
@jvecht
Windows + x werkt niet bij mij. Hoeft ook niet meer. De aan/uit knop even indrukt houden werkt prima.

Het werkt nu zoals ik heb gedacht dat het zou moeten werken. Bij het opstarten verschijnt FF en wanneer er een CD in de lade wordt gedaan dan start RhytmBox op. Links staan de snelstarters dash, FF en Rhytmbox. De rest van het scherm is leeg. Voor een Alzheimer patiënt is het belangrijk om zo min mogelijk prikkels te hoeven verwerken in het brein. Dus een zo rustig mogelijke omgeving.
Nu kijken hoe hij hierop gaat reageren.

Bedankt allemaal voor de moeite.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Op zoek naar een toetscombinatie om PC af te sluiten
« Reactie #14 Gepost op: 2017/10/22, 16:07:44 »
Succes Hans! Zet hem op.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021