Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoelang worden linux-distributies voorzien van updates.  (gelezen 5390 keer)

Hoelang worden linux-distributies voorzien van updates.
« Gepost op: 2010/06/14, 13:03:03 »
Ik wil bij iemand linux installeren op een bureau-computer.
De eisen zijn:
- surfen met Mozilla Firefox met alle plugins inclusief Adobe-flash
- kunnen inloggen op een WindowsServer door middel van het RDP-protocol
- geen mono-spul
- meer dan 1,5 jaar updates kunnen verkrijgen
- snel
- stabiel
- veilig

Ik weet dankzij het forum dat Fedora 1 jaar voorzien wordt van updates.
Ubuntu 10.04 desktop wordt 3 jaar ondersteund.
Ubuntu 10.04 server wordt zo ver ik weet 5 jaar ondersteund met updates.

Hoe zit het met Debian Lenny, Mandriva 2010, PCLinuxOS?

groet,

Zalige Zebra


Offline Tom

  • Lid
Re: Hoelang worden linux-distributies voorzien van updates.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/14, 14:31:05 »
Ubuntu lucid en inuxMint Isadora drie jaar dus tot 2013.
PClos is zo ongeveer een rolling relaise.
De rest dacht ik 1 jaar.
Maar er zullen nog wel andere hier nog posten.
Ik persoonlijk raad de eerste twee aan.
Na de installatie van één van die twee ga je naar Synaptic en typt in > mono en u vinkt mono rundtime aan voor totaal verwijderen en mono is foetsie van de HDD.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoelang worden linux-distributies voorzien van updates.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/14, 14:58:32 »
Je hebt 3 jaar versie (LTS versie), 10.04 dus.
De tussen versie's 18 maanden.
De server 5 jaar.

Re: Hoelang worden linux-distributies voorzien van updates.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/23, 19:41:33 »
Ubuntu lucid en inuxMint Isadora drie jaar dus tot 2013.
PClos is zo ongeveer een rolling relaise.
De rest dacht ik 1 jaar.
Maar er zullen nog wel andere hier nog posten.
Ik persoonlijk raad de eerste twee aan.
Na de installatie van één van die twee ga je naar Synaptic en typt in > mono en u vinkt mono rundtime aan voor totaal verwijderen en mono is foetsie van de HDD.

Misschien een gekke vraag, maar wat is rolling relaise? Ofte wel rollende uitgave op z'n hollands


Re: Hoelang worden linux-distributies voorzien van updates.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/23, 19:48:52 »
Dit allemaal gelezen te hebben. Wat kan ik beter installeren voor een linux-newbee een rollend release of eentje met wat grotere
veranderingen per release-uitgave?

Zalige Zebra

Offline Robertos

  • Lid
Re: Hoelang worden linux-distributies voorzien van updates.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/23, 20:11:55 »
Hoeveel meningen wil je hebben?  :)

Ubuntu is niet verkeerd voor beginners en je hebt nu tevens een LTS versie (3 jaar ondersteuning). Linux Mint idem en hier hoeft je nog wat minder in te stellen na het installeren, veel werkt al "out of the box". Distro hoppen kan je nog altijd nadat je wat ervaring hebt opgedaan en veel distro's hebben ook live CD's, dus testen zonder risico kan altijd.

Kijk je bij de rolling releases:

Citaat
Software contained in the repositories is more current than what is contained on the install media and often very recent releases.

Vaak vrij recente software dus, kan probleemloos lopen maar ook problemen veroorzaken (nog niet grondig getest). Misschien niet al te geschikt voor beginners.

Bij de eerste twee voorbeelden (Gentoo Linux en Arch Linux) moet je vrij veel zelf instellen en zelfs het systeem vanaf de bodem opbouwen (wel een goede wiki aanwezig).
« Laatst bewerkt op: 2010/06/23, 20:15:01 door Robertos »

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Hoelang worden linux-distributies voorzien van updates.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/24, 10:35:38 »
Hoe zit het met Debian Lenny

Lenny is nu stable en zal dat blijven tot Squeeze stable wordt. Daarna verschuift het naar "oldstable" (waarschijnlijk volgend voorjaar) en daar zal het zeker nog een tijd worden ondersteund.

Squeeze daarentegen zit al tegen een freeze aan en zal begin volgend jaar stabiel worden. Die gaat daarna nog zeker 3 jaar mee.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Hoelang worden linux-distributies voorzien van updates.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/24, 11:16:02 »
Dit allemaal gelezen te hebben. Wat kan ik beter installeren voor een linux-newbee een rollend release of eentje met wat grotere
veranderingen per release-uitgave?

Zalige Zebra

Beste Zalige Zebra,

Ik zou me niet zo'n zorgen maken over de releases. Als je een jaartje met Linux gewerkt hebt, draai je de hand niet meer om voor een nieuwe release.
Voor een 'newbee' ga ik helemaal met Wanda mee: Ubuntu 10.04 LucidLynx, of LinuxMint9 Isadora. Die zijn overzichtelijk, er zit alles op en aan, en er is goede documentatie.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: Hoelang worden linux-distributies voorzien van updates.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/25, 01:26:00 »
Ik zou me niet zo'n zorgen maken over de releases. Als je een jaartje met Linux gewerkt hebt, draai je de hand niet meer om voor een nieuwe release.
Voor een 'newbee' ga ik helemaal met Wanda mee: Ubuntu 10.04 LucidLynx, of LinuxMint9 Isadora. Die zijn overzichtelijk, er zit alles op en aan, en er is goede documentatie.

Nou......er mankeert ook nog wel het 1 en ander.....zo kan Grub2 nog steeds niet met software raid overweg...
Het is bovendien ook irritant dat je elk half jaar een nieuw OS moet installeren en dan maar afwachten wat de kinderziektes zijn.
Al zou het opwaarderen naar een hogere versie goed geregeld zijn dan zou dat geen probleem zijn, maar zelfs dat is al teveel gevraagd.
Er zitten nog steeds teveel haken en ogen aan Linux om voor de desktop en de "gemiddelde gebruiker" interessant te zijn, die wil gewoon installeren en dat het dan werkt.
In de praktijk is dat echter niet zo.....

Re: Hoelang worden linux-distributies voorzien van updates.
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/25, 03:54:38 »
Ik zou me niet zo'n zorgen maken over de releases. Als je een jaartje met Linux gewerkt hebt, draai je de hand niet meer om voor een nieuwe release.
Voor een 'newbee' ga ik helemaal met Wanda mee: Ubuntu 10.04 LucidLynx, of LinuxMint9 Isadora. Die zijn overzichtelijk, er zit alles op en aan, en er is goede documentatie.

Nou......er mankeert ook nog wel het 1 en ander.....zo kan Grub2 nog steeds niet met software raid overweg...
Het is bovendien ook irritant dat je elk half jaar een nieuw OS moet installeren en dan maar afwachten wat de kinderziektes zijn.
Al zou het opwaarderen naar een hogere versie goed geregeld zijn dan zou dat geen probleem zijn, maar zelfs dat is al teveel gevraagd.
Er zitten nog steeds teveel haken en ogen aan Linux om voor de desktop en de "gemiddelde gebruiker" interessant te zijn, die wil gewoon installeren en dat het dan werkt.
In de praktijk is dat echter niet zo.....

Volgens mij veralgemeen je toch wat te veel. Ik installeer mijn systeem en ik werk er gewoon mee. Geen enkel probleem. Ik doe wel geen update, een fresh install, en raid systemen hebben gemiddelde gebruikers volgens mij toch niet draaien, als ze die al uberhaupt nodig zouden hebben.

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: Hoelang worden linux-distributies voorzien van updates.
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/25, 10:57:03 »
Ik doe wel geen update, een fresh install, en raid systemen hebben gemiddelde gebruikers volgens mij toch niet draaien, als ze die al uberhaupt nodig zouden hebben.

Wat is dat dan weer voor een argument?
Het zou gewoon moeten werken en als het niet werkt is het prutswerk!
Als ik het goed begrijp draai jij dus nog steeds met de eerste install van Linux waar je ooit mee begonnen bent??? =D

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoelang worden linux-distributies voorzien van updates.
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/25, 11:36:46 »
Wat is dat dan weer voor een argument?
Het zou gewoon moeten werken en als het niet werkt is het prutswerk!
Als ik het goed begrijp draai jij dus nog steeds met de eerste install van Linux waar je ooit mee begonnen bent??? =D
En jij dan draait dan Windows 1.0?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/25, 16:15:28 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Hoelang worden linux-distributies voorzien van updates.
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/25, 11:49:44 »
@Bennyboy, je bent op de verkeerde plaats aan het posten  ;)

Er staat me bij dat jij een specifiek progje hebt, wat onder Ubuntu niet goed loopt. Dat staat los van de vraag van de TS, die prima zelf kan uitmaken of Linux iets voor hem is of niet.

Btw, Ubuntu 10.04 en Mint9 zijn LTS versies, en die worden 3 jaar ondersteund met updates, en er is geen enkele verplichting om elk half jaar een nieuwe versie te installeren. En zo moeilijk is dat niet, want mijn zoon van 13 kan dat ook al  ;)
Dat het niet zou werken bij installeren: de kille cijfers geven weer, dat er gemiddeld 6 nieuwe topics per dag zijn bij het subforum 'Installatie', en dat is op 50000 Ubuntu gebruikers in Nederland, en dan tel ik Vlaanderen nog niet eens mee. Dus jouw veralgemenisering lijkt me niet helemaal gegrond.
Heb je trouwens al eens overwogen om contact op te nemen met een steunpunt bij je in de buurt om verder naar jouw specifieke probleem te kijken? Het is maar een suggestie.

En als je je mening wilt ventileren, dat Linux in z'n algemeenheid niet goed is, moet je in Offtopic zijn.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: Hoelang worden linux-distributies voorzien van updates.
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/25, 13:34:18 »
En jij dan met Windows 1.0?

Neuh.....niet versie 1 maar versie 7.... =D
En die doet wel wat hij moet doen......kan Ubuntu nog eens een voorbeeld aan nemen!
Ik heb zo'n beetje alle grote distro's geprobeerd en geconcludeerd dat het gewoon allemaal net niet af is....
En ik hoef met Windows tenminste niet om het half jaar of 8 maanden een fresh install te doen deels ook omdat versie updates niet goed werken of niet volledig werken.

Citaat
En zo moeilijk is dat niet, want mijn zoon van 13 kan dat ook al

Klopt.....maar het kost wel veel tijd!
En weer nieuwe kinderziektes en dus weer een nieuw puzzelfeest....Geweldig!!

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Hoelang worden linux-distributies voorzien van updates.
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/25, 14:39:43 »
Neuh.....niet versie 1 maar versie 7.... =D
En die doet wel wat hij moet doen......kan Ubuntu nog eens een voorbeeld aan nemen!

Dit kun je met de beste wil van de wereld niet serieus menen.

Ik heb zo'n beetje alle grote distro's geprobeerd en geconcludeerd dat het gewoon allemaal net niet af is....
En ik hoef met Windows tenminste niet om het half jaar of 8 maanden een fresh install te doen deels ook omdat versie updates niet goed werken of niet volledig werken.

Klopt. Daar komt om de zoveel jaar ene nieuwe versie waarvan zaken niet eens onderling uitwisselbaar zijn. Klasse!

En ik ben het met je eens dat niet alles altijd perfect is, ook niet met andere distro's. Maar kom als Windows 7 gebruiker nou niet aan met gezeur als

Het zou gewoon moeten werken en als het niet werkt is het prutswerk!

want zelfs apps die onder Vista normaal werkten zijn onder W7 niet eens aan de praat te krijgen!

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Hoelang worden linux-distributies voorzien van updates.
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/25, 14:50:32 »
@Bennyboy, nogmaals: je bent op de verkeerde plek aan het posten.

Als je (de zoveelste, *gaapt*) Windows-Linux discussie wilt starten, moet je in 'Offtopic' zijn. Al heb je zinnige argumenten waarom Linux-distro's -in ieder geval voor jou- niet voldoen, zijn dat zaken waar onze TS simpelweg niets aan heeft. Die vraagt welke distro geschikt is voor zijn randvoorwaarden, en hoe lang die ondersteunt worden. Capice?

M.a.w.: kunnen we ontopic blijven?  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoelang worden linux-distributies voorzien van updates.
« Reactie #18 Gepost op: 2010/06/25, 16:29:50 »
CentOS wordt geloof ik 7 jaar ondersteund. De huidige versie 5 i.i.g. tot 2014.