Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend  (gelezen 3574 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Gepost op: 2013/01/13, 15:41:40 »
Bijzonder, zelfs revolutionair nieuws (voor sommigen wellicht oud nieuws, maar ik zag het pas vandaag):
https://wiki.ubuntu.com/Kernel/Release/Rolling

De kernel van de LTS-versies, te beginnen bij 12.04, wordt dus rollend.... De rest niet, maar wel de kernel. Aan de ene kant: mooi, want zo blijft-ie bij de tijd voor nieuwe apparatuur. Aan de andere kant: als de stabiliteit daar maar niet onder gaat lijden.  :|

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/13, 15:45:01 »
Betekent dat niet, dat je bij een fout (bug) geen release meer terug kan?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/13, 16:54:14 »
Betekent dat niet, dat je bij een fout (bug) geen release meer terug kan?
Ook ik heb nog allerlei vragen.... Bijvoorbeeld of dus de 3.2-lijn niet langer wordt onderhouden voor diegenen die niet willen overstappen. Enfin, ik ben benieuwd op de 31e. Het iso van 12.04.2 zal dan de 3.5-kernel bevatten...

Overigens een interessante ontwikkeling wat betreft de apparatuurondersteuning: heb je splinternieuwe spullen, dan hoef je niet per se meer over naar een nieuwere tussenversie. Je kunt dan altijd LTS kiezen. Ook al zit er wel wat vertraging in het uitrollen van de nieuwere kernel: enkele maanden verschil met de tussenversie heb je al gauw.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/13, 17:15:33 »
Wat me verder opvalt in de aankondiging: de nieuwe kernels worden alleen uitgerold in de eerste twee jaar van het bestaan van een LTS-versie; daarna niet meer.

Vermoedelijk omdat er dan al een nieuwe LTS voorhanden is: deze nieuwe politiek moet slechts het "instituut" LTS-versie actueel houden qua apparatuur, zodat het instapmoment geheel aan de gebruiker is.

Qua apparatuurondersteuning zit er dus slechts een tijdelijk gat van enkele maanden tussen 12.04 en 12.10; dit gat wordt op 31-1 gedicht. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/01/13, 17:19:39 door Pjotr »

Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/13, 20:11:11 »
De 3.2 blijft sowieso want 3.2 is de laatste, stabiel geteste versie die non-pae aanbiedt en bovendien ook nog op een 386 draait want de ondersteuning voor 386-CPU's is weg in de nieuwere kernels.

Offline jolo

  • Lid
Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/13, 21:26:12 »
Bijzonder, zelfs revolutionair nieuws (voor sommigen wellicht oud nieuws, maar ik zag het pas vandaag):
Ook ik wist dit niet eerder. Toen ik vanmorgen vroeg mijn hoofd pc inschakelde in Ubuntu 12.04 bood Ubuntu Update de 3.5.0-18 kernel aan. Deze kernel update is echter nog niet aangeboden op de laptop en PC 2007 uit mijn onderschrift. Die zitten in Ubuntu 12.04 nog steeds op de 3.2.0-35 kernel.

 
Overigens een interessante ontwikkeling wat betreft de apparatuurondersteuning: heb je splinternieuwe spullen, dan hoef je niet per se meer over naar een nieuwere tussenversie.
Zeg dat maar niet al te hard. Want ik heb onlangs een USB tv-kaart aangeschaft, die pas out of the box werkt, vanaf kernel versie 3.7.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/14, 00:08:19 »
ik heb onlangs een USB tv-kaart aangeschaft, die pas out of the box werkt, vanaf kernel versie 3.7.
Ook de kernel van 13.04 zal uiteindelijk in 12.04 belanden.... :)

Vermoedelijk op 15 augustus, bij het uitbrengen van 12.04.3. Maar ik kan me voorstellen dat je daar niet op wil wachten. :P
« Laatst bewerkt op: 2013/01/14, 00:11:32 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/14, 11:03:29 »
Toen ik vanmorgen vroeg mijn hoofd pc inschakelde in Ubuntu 12.04 bood Ubuntu Update de 3.5.0-18 kernel aan.
Vreemd.... Ik heb zojuist even gekeken wat er in Proposed zit voor mijn werkPC met 12.04, maar daar zit alleen kernel 3.2.0-36 in. Zowel wanneer ik de Nederlandse server gebruik als wanneer ik de hoofdserver gebruik.  ???
« Laatst bewerkt op: 2013/01/14, 11:06:13 door Pjotr »

Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/14, 14:11:22 »
Slimme zet, ik vermoed dat hardwareleveranciers liever geen tussenversies leveren, en op deze manier kan je op de nieuwste hardware gewoon de LTS versie leveren. :)

Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/14, 17:52:16 »
Toen ik vanmorgen vroeg mijn hoofd pc inschakelde in Ubuntu 12.04 bood Ubuntu Update de 3.5.0-18 kernel aan.
Vreemd.... Ik heb zojuist even gekeken wat er in Proposed zit voor mijn werkPC met 12.04, maar daar zit alleen kernel 3.2.0-36 in. Zowel wanneer ik de Nederlandse server gebruik als wanneer ik de hoofdserver gebruik.  ???

Ook hier alleen de -36 kernel in de proposed packages.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/14, 18:05:59 »
De 3.5-kernel zit al wel gewoon in de pakketbronnen, dus hij is al installeerbaar in 12.04.....

Op een proefbak de volgende vier pakketten geïnstalleerd in 12.04:
- linux-headers-3.5.0-21
- linux-headers-3.5.0-21-generic
- linux-image-3.5.0-21-generic
- linux-signed-image-3.5.0-21-generic

Opnieuw opgestart en.... werkt vlekkeloos. =D

@Thomas: dat zou inderdaad wel eens een belangrijke reden kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/14, 18:11:28 door Pjotr »

Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/14, 18:56:42 »
Revolutionair: je kan een nieuwe versie van een stuk software installeren...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/14, 19:00:08 »
Revolutionair: je kan een nieuwe versie van een stuk software installeren...
Zin om te mekkeren? Daar is dit draadje niet voor bedoeld. Graag zinvolle bijdragen of anders niks.

Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #13 Gepost op: 2013/01/14, 20:11:05 »
Slimme zet, ik vermoed dat hardwareleveranciers liever geen tussenversies leveren, en op deze manier kan je op de nieuwste hardware gewoon de LTS versie leveren. :)

Hardwareleveranciers? Ik denk eerder dat Steam ze lief gevraagd heeft om een nieuwere kernel te leveren i.v.m. bepaalde hardwareeisen van games.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #14 Gepost op: 2013/01/14, 20:12:18 »
Slimme zet, ik vermoed dat hardwareleveranciers liever geen tussenversies leveren, en op deze manier kan je op de nieuwste hardware gewoon de LTS versie leveren. :)

Hardwareleveranciers? Ik denk eerder dat Steam ze lief gevraagd heeft om een nieuwere kernel te leveren i.v.m. bepaalde hardwareeisen van games.
Of een combinatie van beide. Was het niet Dell die grote plannen had?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #15 Gepost op: 2013/01/14, 20:23:12 »
Je gaat dus een situatie krijgen waarin je er twee LTS-installatieschijven erop na gaat houden: de eerste puntversie (12.04.1) met de "echte" LTS-kernel, en de volgende puntversie (12.04.2, 12.04.3 of 12.04.4) met de rollende kernel.....

Aangezien toepassingen als Firefox, Chromium, Chrome en Thunderbird al langer rollend zijn, neemt de behoefte aan tussenversies drastisch af, verwacht ik. LTS wordt nog belangrijker....  8-)

Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #16 Gepost op: 2013/01/14, 20:34:06 »
Tja, Bodhi Linux doet het al een tijdje zo: ze bouwen alleen op Ubuntu LTS maar sommige dingen laten ze rollen zoals bijv. de nieuwe GIMP is er al beschikbaar en een iets nieuwere OpenOffice (die van 12.10). Canonical gaat die weg dus ook volgen en dat is alleen maar mooi want LTS met iets nieuwere software is beter dan aanpoten met tussenversies :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #17 Gepost op: 2013/01/14, 20:34:29 »
Maar gaan die punt 1 versie´s dan later ook een andere kernel update bekomen of blijft dat verder zo ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #18 Gepost op: 2013/01/14, 20:36:17 »
Maar gaan die punt 1 versie´s dan later ook een andere kernel update bekomen of blijft dat verder zo ?.
Blijft zo.... Als ik het goed heb begrepen dan krijgt de 3.2-kernel nog braaf z'n updates, gedurende de levensduur van de LTS.

Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #19 Gepost op: 2013/01/14, 20:47:05 »
Maar gaan die punt 1 versie´s dan later ook een andere kernel update bekomen of blijft dat verder zo ?.
Blijft zo.... Als ik het goed heb begrepen dan krijgt de 3.2-kernel nog braaf z'n updates, gedurende de levensduur van de LTS.

Yup, 3.2 is een LTS-kernel (dus door Linus als LTS verklaard) dus die blijft voorlopig nog updates krijgen.

Hoewel... Ubuntu gebruikt ook niet de Firefox LTS dus ik weet het nog zo net niet...

Offline jolo

  • Lid
Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #20 Gepost op: 2013/01/14, 21:02:46 »
ik heb onlangs een USB tv-kaart aangeschaft, die pas out of the box werkt, vanaf kernel versie 3.7.
Ook de kernel van 13.04 zal uiteindelijk in 12.04 belanden.... :)

Vermoedelijk op 15 augustus, bij het uitbrengen van 12.04.3. Maar ik kan me voorstellen dat je daar niet op wil wachten. :P
Wellicht had dat eerder gekund. Want de op Ubuntu 12.04 LTS gebaseerde Bodhi Linux 2.2.0 heeft tenslotte de 3.7 kernel al.


Toen ik vanmorgen vroeg mijn hoofd pc inschakelde in Ubuntu 12.04 bood Ubuntu Update de 3.5.0-18 kernel aan.
Vreemd.... Ik heb zojuist even gekeken wat er in Proposed zit voor mijn werkPC met 12.04, maar daar zit alleen kernel 3.2.0-36 in. Zowel wanneer ik de Nederlandse server gebruik als wanneer ik de hoofdserver gebruik.  ???
Dat is inderdaad vreemd. Ofschoon deze 3.5 kernel update pakketten ook op de laptop en PC 2007 uit mijn onderschrift in Ubuntu Softwarecentrum zichtbaar zijn, werd deze alleen op mijn hoofd pc via Update manager aangeboden.

Aangezien toepassingen als Firefox, Chromium, Chrome en Thunderbird al langer rollend zijn, neemt de behoefte aan tussenversies drastisch af, verwacht ik. LTS wordt nog belangrijker
Wellicht. Ik denk dat de tussenversies alleen weg kunnen, als Canonical ook de softwarepakketten rollend maakt. Met als doel de Linuxmarkt groter te maken. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #21 Gepost op: 2013/01/14, 21:11:27 »
Ja, de PAE- en 64-bits-versie van Bodhi hebben inderdaad 3.7; de non-PAE van Bodhi heeft 3.2
Maar die 3.7 is ook pas sinds een aantal dagen in Bodhi dus zoveel eerder had het niet gekund.

Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #22 Gepost op: 2013/01/14, 21:13:04 »
Revolutionair: je kan een nieuwe versie van een stuk software installeren...
Zin om te mekkeren? Daar is dit draadje niet voor bedoeld. Graag zinvolle bijdragen of anders niks.
Wil gewoon maar even zeggen dat ik het niet zozeer "revolutionair" zou noemen — eerder "een stap in de goede richting".. Een gezonde dosis ruimere blik zou ik zo zeggen...

Dus nogmaals, even aanhalen: zo revolutionair is het niet. Arch doet het al jaren. En op ieder ander operating system kan je nieuwere versies van gelijk welk stuk software (zoals bijvoorbeeld een kantoorpakket of een browser) installeren zonder je heel OS telkens te moeten upgraden. Dus nogmaals, niet "revolutionair" eerder "dat loop ik al jaren te roepen".

Discussies over hoe geweldig Linux wel niet is en ad hominems naar mijn kant naar /dev/null aub.

Moderator edit: Op de man spelen verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/15, 09:11:17 door Ron »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #23 Gepost op: 2013/01/14, 23:00:08 »
Revolutionair: je kan een nieuwe versie van een stuk software installeren...

Wil gewoon maar even zeggen dat ik het niet zozeer "revolutionair" zou noemen — eerder "een stap in de goede richting". Een gezonde dosis ruimere blik zou ik zo zeggen...

Dus nogmaals, even aanhalen: zo revolutionair is het niet. Arch doet het al jaren. En op ieder ander operating system kan je nieuwere versies van gelijk welk stuk software (zoals bijvoorbeeld een kantoorpakket of een browser) installeren zonder je heel OS telkens te moeten upgraden. Dus nogmaals, niet "revolutionair" eerder "dat loop ik al jaren te roepen".

Discussies over hoe geweldig Linux wel niet is en ad hominems naar mijn kant naar /dev/null aub.

@jolo:
Heb jij op die ene PC ooit handmatig de 3.5-kernel gezet? Want anders zou het onmogelijk moeten zijn...

@Vistaus:
Dat kernel 3.2 de hele tijd onderhouden blijft worden, maak ik o.a. op uit deze reactie:
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=12454552&postcount=2

Of-ie gelijk krijgt, is vers twee.... We zullen zien.  :)

Moderator edit: bericht en quotes gekuist.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/15, 09:13:02 door Ron »

Re: Revolutionair: de LTS-kernel wordt rollend
« Reactie #24 Gepost op: 2013/01/14, 23:26:55 »
@Pjotr: Dat klinkt wel betrouwbaar. We gaan het inderdaad zien! :)