Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partities vergrendeld na installatie UNR 9.10, bij dualboot  (gelezen 1011 keer)

Offline chopstick

  • Lid
partities vergrendeld na installatie UNR 9.10, bij dualboot
« Gepost op: 2010/03/09, 12:23:44 »
de situatie:
EEEpc 900, 2 gB intern.
Windows EEExp (sp3) geinstalleerd.
Er stond nog een oude data-partitie achter. en ook een swap.
UNR via usb geinstalleerd. Bij de installatie zelf de schijfindelng laten kiezen, met behoud van windows.
Installatie ging prima.
Als ik dan naar de partities kijk heb ik er ineens meer dan verwacht:
1. /dev/sda1 : de windows-partitie : 7.81 gB
2. vrij : geen partitie : 2.08 Gb
3. /dev/sda3 : extended : 5.13 gB
met daarbinnen:
4. /dev/sda6 : ext4 : de UNR : 4.21 gB
5. /dev/sda7 : swap : 250 mB
6. /dev/sda5 : swap : 690 mB
Dat is natuurlijk een zootje.
Dus wilde ik deze samenvoegen etc met Gparted.
Dat lukt echter niet omdat sda3 en hoger vergrendeld zijn (slotje).
Ook met aanloggen via puppylinux vanaf usb blijft dit zo.
Wie weet hoe ik dit kan oplossen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: partities vergrendeld na installatie UNR 9.10, bij dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/09, 12:28:16 »
Dat lukt echter niet omdat sda3 en hoger vergrendeld zijn (slotje).

Wie weet hoe ik dit kan oplossen.

Ontgrendelen/ontkoppelen/umounten? ^-^  Die optie staat vast wel ergens in het menu wanneer je met de rechtermuisknop op zo'n vergrendelde partitie klikt.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: partities vergrendeld na installatie UNR 9.10, bij dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/09, 12:33:40 »
Je kunt geen actieve partities bewerken; ze zijn actief want je maakt er nu gebruik van. Dat moet vanaf een live Gparted-CD. (Eventueel de installatie-CD; daar staat het ook op)
Ik zou alles (behalve windows) verwijderen, dus één lege ruimte maken van wat je geïnstalleerd hebt. Dan opnieuw installeren en kiezen voor: installeren naast Windows en voor: de grootste aaneengesloten vrije ruimte gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/09, 12:38:10 door Lexaldo »

Offline chopstick

  • Lid
Re: partities vergrendeld na installatie UNR 9.10, bij dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/09, 13:42:00 »
ik meende dat opstarten van puppylinux vanaf een usb-stick, en daarbinnen gparted draaien, hetzelfde effect had als een Gparted live-usbstick.
Zal het vanavond proberen. Moet ik ff maken met unetbootin. Kan nu niet bij mijn eeepc-tje. Doe dit vanaf mijn werk.
Dat ik alles leeg moet maken kan me niet schelen. Had ik natuurlijk meteen moeten doen, maar ja, lui he.

Alles is zo vers geinstalleerd dat eventueel zelfs windows er wel af zou kunnen. Maar onnodig werk vermijd ik liever.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: partities vergrendeld na installatie UNR 9.10, bij dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/09, 13:50:47 »
Inderdaad, vanaf Puppy linux zou het ook moeten gaan. Overigens: is die Puppy nieuw en heeft die ext4 on board? De Gparted-CD heeft dat i.i.g. wel.

Je HD is tamelijk klein, maar ik zou Windows er toch pas afhalen als je helemaal zeker bent dat je zonder kunt.
Als je de grootste aaneengesloten vrije ruimte kiest bij de install, hoef je verder niets meer te doen. Dus geen partities meer maken en zo.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/09, 13:54:08 door Lexaldo »

Offline chopstick

  • Lid
[OPGELOST] Re: partities vergrendeld na installatie UNR 9.10, bij dualboot
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/09, 14:04:00 »
ik had windows er net opgezet omdat ik met een enkele toepassing zit die niet onder linux draait. En windows als eerste installeren is bij een dualboot gewoon het makkelijkste.
Voor de rest doe ik nu 1.5 jaar aan linux. Dus dat is het probleem niet.
de puppylinux is versie 4.2 dacht ik zo. Weet niet of die ext4 aankan. Dat forum kan ik vanavond pas bezoeken.

Kan ik linux gewoon wissen? En daarna opnieuw installeren? Hoe zit het dan met de GRUB?

EDIT:
Via de installatie USB en Gparted lukt het wel. Nu opnieuw installeren. Dan kijken of de GRUB ook goed is.
De opmerking over de live-cd zette me op dat spoor.
Bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/09, 14:13:09 door chopstick »

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: partities vergrendeld na installatie UNR 9.10, bij dualboot
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/09, 14:12:19 »
Je kunt alle Linuxpartities moeiteloos verwijderen; erop rechtsklikken en kiezen: verwijderen. Ook de extended.
Verder wordt de grub opnieuw aangemaakt bij de nieuwe install.

Voor het slechts verwijderen van die partities is het niet van belang of Puppy ext4 aankan, realiseer ik mij nu.

Offline chopstick

  • Lid
Re: partities vergrendeld na installatie UNR 9.10, bij dualboot
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/09, 14:45:30 »
Verwijderen lukte me zelfs vanuit puppylinux niet. Dat was de aanleiding voor deze discussie.
Ik had dat al in Gparted geprobeerd.
Ik kan niet verklaren waarom de ene - externe - Gparted (puppy) deleten NIET doet, en de andere (UNR-live) wel .
Maar goed, Nu heb ik wel fatsoenlijke partities. Wat installeert Ubuntu toch lekker makkelijk en snel.
Iedereen bedankt. ik ben erdoor op het goede spoor gezet.