Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot  (gelezen 6572 keer)

Offline Nico

  • Lid
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Gepost op: 2007/01/30, 19:36:43 »
Ok, jullie gaan me een dikke noob vinden, maar ik speel het liever veilig ;)

Ik ben student Informatica en heb dus voor mijn studies Windows XP nodig, ik kan er dus niet onderuit. Maar omdat ik, net als jullie de mening deel dat Linux een pak stabieler is, wil ik Linux ook wel op mijn pc. Dit heb ik vroeger al gedaan als hoofd-OS op een oude Pentium 3. Nu wil ik dat dus op mijn AMD Athlon ook.

Ik heb gisteren eerst een partitie gemaakt via Partition Magic (5GB, ik hoop dat dat genoeg is voor een basic installatie), en de Live cd opgestart. Bij het kiezen van die partitie liep de installatieprocedure vast.

Ik had nog een alternate cd liggen ook, dus ik dacht: waarom probeer ik dat niet eens? Ik start die dus op, kies mijn partitie van 5GB, en moet blijkbaar eerst het bestandssysteem veranderen van NTFS naar EXT3. Dat probeerde ik te doen, maar om een of andere reden kon Ubuntu de gegevens niet wegschrijven.

Ik brak de installatie af om het even te laten rusten en nog eens na te denken, maar bij het rebooten kreeg ik Windows ook niet meer opgestart. Ik moest de Windows XP-installatie cd in drive A: steken. Het probleem is dat daar nooit een cd in gaat passen, want drive A: is een diskettestation :).

Dus het volgende wat ik deed was in BIOS de boot sequence veranderen. A: wordt dus nu niet meer herkend als bootable. De volgorde is nu: eerst CD-drives, daarna de harde schijf. Het diskettestation wordt niet meer aanvaard (wordt nu toch niet meer gebruikt bij het booten).

Probleem opgelost, zou je denken tenminste. Bij het opnieuw rebooten kreeg ik de melding: NTLDR ontbreekt. Ik weet niets zeker, maar heb een vaag vermoeden dat dat de Windows kernel is. Gevolg: een format C:\ was onvermijdelijk.

Nu is de schijf volledig geformatteerd, Windows XP Professional staat terug geïnstalleerd, en als een echte freak beaamt, geef ik het niet op. Ik wil en zal Ubuntu op mijn pc krijgen, in dual boot dan nog! Alleen ben ik nu voorzichtiger, en laat ik het over aan de echte kenners (lees: jullie).



Zo zijn de schijven dus verdeeld. Nu is mijn vraag aan jullie: kunnen jullie mij stap voor stap zeggen wat ik moet doen om Ubuntu te installeren en in dual boot te laten draaien alstublieft? Ik wil het niet riskeren om mijn pc nog eens te laten crashen.

Alvast bedankt voor jullie hulp! En sorry als de tekst veel te lang is :)

Edit: mijn systeem, als dat belangrijk moest zijn:

- AMD AthlonXP 2400+, 2.0GHz
- nVidia GeForce 4MX, 64MB geheugen
- 1GB RAM-geheugen
- Harde schijf 1: Samsung 60GB (verdeeld in Windows XP en Ubuntu-partitie)
- Harde schijf 2: Maxtor 40GB (verdeeld in Documenten en True Image)
- Moederbord: MSI MS-6712 v2.0
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/30, 19:49:11 »
Je start de live CD op en dubbelklikt op install op het bureaublad.
Je vult alle gegevens in tot je bij schijfindeling (ofzoiets) komt. Daar klik je op zelf bepalen (of iets in die richting). Daar zie je jouw gemaakte indeling. Die ga je als volgt veranderen

Schijf 1
1. Windows XP (ntfs - "/media/hda1")
2. Ubuntu (ext3 - "/")
3. Swap  (swap, ongeveer 2X werkgeheugen)

Schijf 2
1. Documenten (fat32 - "/media/Documenten")
2. Acronis TrueImage (??)

en daarna weer je gegevens invullen en instaleren maar.
ik denk dat het dan wel moet lukken
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/30, 21:21:35 »
Het moge in principe nog simpeler zijn.

Wanneer je via je de Live cd gaat installeren Krijg je zoals gezegd het gedeelte waar je moet aangeven (in Gparted)  waar je Ubuntu wilt hebben.

Je geeft aan dat je dit handmatig wilt doen.
Nu kies je de harddisk waar je Ubuntu wilt hebben.
(de andere Harddisken laat je met rust)

En op de harddisk van keuze geef je zoals eerder gezegd aan een swap en een ext3 - "/"

Dus die andere harddisken laat je met rust zodat hij die niet gaat formateren.

Voel je jezelf ongemakkelijk breek dan op het laatste moment af en ga terug, zodat je ff kan wennen aan dit gedeelte.

Nadat Ubuntu is geinstalleerd zal Grub automatisch je Windows partitie toevoegen aan het opstart menu, zodat je kan kiezen bij het booten.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/30, 21:27:23 »
NTLDR is de Bootloader van Windows XP. Door (halve) installatie van Ubuntu heb je die waarschijnlijk overschreven. Je kon dit herstellen door een Windows XP cd in je cd-station te steken en in de herstelconsole te gaan en te typen: fixmbr
eventueel gevolgd door het commando fixboot

Nuja, te laat waarschijnlijk ;) aangezien je al een format achter de rug hebt.

Veel succes met de partities. Een menselijke fout is snel gemaakt op die plek, dus vraag maar extra informatie als je het nog niet helemaal begrijpt.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/30, 22:03:43 »
Je zei dat je pc vast liep met de live cd?
Ik zelf heb hier ook nog een oudere trage pc staan en die is dus ook met geen mogelijkheid te installeren met de live versie.
Dus misschien is het beter gelijk met die alternate versie te beginnen.?(ik zelf vind dat namelijk veel prettiger)
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/30, 22:06:21 »
PC's met 256 MB ram of meer moeten het prima doen met de Live CD.

Als dat niet zo is, dan kan het echter ook aan BIOS problemen (ACPI, APIC routing) of aan driverproblemen met je harde schijf liggen.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/30, 22:30:06 »
Of natuurlijk een trage cd rom speler ?.. :P
Die oude bak hier is maar 128 mbram 500 mhz dusjaa.. live cd is daar niks voor.
Maar ik moetzeggen ubuntu draaid er niet slecht op !
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Nico

  • Lid
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/01, 16:06:13 »
De pc liep idd vast in de live cd, maar geheugen is geen probleem want ik heb 1024MB. Ik heb het eens geprobeerd op een Pentium 3 met 128MB, maar daar startte de live cd niet eens op. Nu start hij dus wel op.

Maar ik zal het eens proberen (dit weekend). En dan neem ik simpelweg deze webpagina erbij, zodat ik niks verkeerd doe.

@ profoX: stomme vraag, maar zat jij vroeger niet op het forum van Netwerk (België)? :P

Edit: Niet Ubuntu, maar Kubuntu draait op mijn oude Pentium 3 ook als een zonnetje hoor ;)

PS: nudat ik toch bezig ben: Wat is Xubuntu?
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/01, 16:35:04 »
Kubuntu maakt gebruik van de grafische interface van KDE, Ubuntu maakt gebruik van de grafische interface van Gnome en Xubuntu maakt gebruik van de grafische interface van XFCE.

XFCE is een hele licht grafische omgeving, welke dus uitermate geschikt is voor PC's met weinig geheugen en CPU kracht.

Maar voor mensen die geen super oude PC hebben maar Ubuntu of Kubuntu toch niet snel genoeg vinden, is Xubuntu een leuk alternatief, want het gaat toch wat sneller en soepeler.

Ik draai het zelf ook op 1 computer, een andere op Ubuntu en 1 Apple PowerMac op Mac OS X.

Offline Nico

  • Lid
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/01, 19:42:15 »
Ah zo. Maar op een processor van 2.0GHz draait Ubuntu dus wel normaal?
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/01, 19:51:04 »
Hij doet het zelfs nog op een PC met een 233 Mhz processor, dus 10 x zo langzaam als die van jou! Alleen het RAM-geheugen is een kritische factor: minimaal 256 Mb voor redelijk snel functioneren.

Groet, Pjotr.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/01, 20:11:26 »
Snobke: dat klopt... ik heb daar een 10tal posts gepost met betrekking tot linux... maar toen er een nieuwe site en een nieuw forum kwam heb ik me niet opnieuw geregistreerd. Ik hou zoiezo niet echt van Netwerk. Ik vind het echt een hatelijk computermagazine geworden de laatste jaren. (Je kan het eigenlijk geen computermagazine meer noemen en de naam Netwerk past ook helemaal niet bij het magazine)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Nico

  • Lid
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/01, 20:25:44 »
Daar heb je gelijk in. Het gaat niet over netwerken, meer over multimedia, en daar zijn andere magazines voor. Ik verkies Clickx en PC Magazine.Nu ga ik verder alle software installeren die ik nodig heb, image maken en dan ga ik vanavond al eens proberen als er nog tijd is.
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Offline Thomas2

  • Lid
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/01, 21:12:33 »
Hallo mensen!

Ik zit eigenlijk met en klein vraagje, te klein om een topic over te beginnen en het heeft wel wat gemeenschappelijk met deze dus, hier is hij:

Ik wil dus ook Windows behouden en was Ubuntu aan het installeren en dan partioneerde ik mijn schijf zo:

http://i178.photobucket.com/albums/w250/thomasyola/ubuntu-install2.png
(Ik ga nu wel 2GB swap nemen & 5GB voor de rest.

In orde dacht ik, maar nu bij de volgende zie ik dit:
http://i178.photobucket.com/albums/w250/thomasyola/ubuntu-install1-1.png

Maar ik ben wat verward, als ik dit zo instel, ben ik dan mijn data & windows kwijt?

Offline mcgyver

  • Lid
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/01, 21:19:38 »
Zoals ik het zie niet, want je sda1 en sda5 (ntfs, dus windows) worden niet geformatteerd, evenals je fat32 partitie die ongemoeid blijft (is ook niet aangevinkt voor partitioneren)

Offline Thomas2

  • Lid
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/01, 21:38:50 »
Lap, al nen error, slegt begin...wat moet ik hier nu mee aanvangen?

Klik voor grote versie...

Edit: Link aangepast.

Offline mcgyver

  • Lid
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/01, 21:56:05 »
Als ik klik krijg ik een andere screenshot te zien.

Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/02, 01:08:51 »
copy&past foutje denk ik :P

Probeer deze maar: http://i178.photobucket.com/albums/w250/thomasyola/Screenshot-1.png

en sja ik zie dit vaker voorbijkomen.

Wees er zeker van dat je eerst in die partitie de exe3 ? aanmaakt.
en erachter pas die swap partitie.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Nico

  • Lid
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/02, 07:34:08 »
Dan heb ik ook nog eens een vraagje, want vanavond begin ik eraan :P

Ik heb nu slechts 5GB opzij gezet voor Ubuntu. Ik heb 1GB geheugen, dus het swap file moet 2GB zijn, en daar had ik niet aan gedacht. Is 3GB genoeg voor Ubuntu? Ik ben van plan om Ubuntu vooral te gebruiken als Windows weer eens crasht. Ik wil dus geen hele zooi extra software.
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #19 Gepost op: 2007/02/02, 07:41:31 »
Aan 1 gig SWAP hebt ge voldoende, dus zeker geen 2gig (de regel is maximum 150% van de RAM).
Dan houd ge 4 gig over voor Ubunut wat net voldoende is. ;)

Standaard krijgt ge wel een hele zooi programm's mee hoor. Maar stoor u daar maar niet aan.
Wilt ge echt een systeem met bijna geen programma's moet ge eens kijken op de wiki die r0n geschreven heeft:
https://wiki.ubuntu.com/NlKleinEnSnel
Dat is dan wel een kaal systeem hé ;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #20 Gepost op: 2007/02/02, 14:30:47 »
Bartek heeft gelijk, maar de swap zou ik toch een klein plusje geven: bijvoorbeeld 200 Mb meer dan je RAM. Voor alle zekerheid. Dus in jouw geval: 1,2 Gb.

Groet, Pjotr.

Offline Nico

  • Lid
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #21 Gepost op: 2007/02/02, 15:17:17 »
Dus dan heb ik nog 3,8GB over. Is dat dan genoeg om Ubuntu volledig te installeren, met de programma's die erbij zijn (the Gimp, Firefox, ...) Maar dan voor de rest ook niks hoor.

Of kan ik evt een swap file maken van mijn C-partitie? Zodat ik toch nog 5GB heb voor Ubuntu.
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #22 Gepost op: 2007/02/02, 16:16:10 »
Ik heb een behoorlijk complete Ubuntu-installatie (root): die neemt 2,7 Gb in beslag. Daarbovenop nog een swap van 1,2 Gb. Ongeveer 1 Gb "ademruimte" moet je wel ongeveer hebben op je root. Dus je hebt precies genoeg.

Dat lukt! Root oftewel /  moet dus 3,9 zijn, swap 1,1. Dan heb je nog ruim 1 Gb ademruimte op je root. Wel restruimte goed in de gaten blijven houden: laat de ademruimte niet onder de 500 Mb komen.

C als swap: nee, dat gaat niet.

Groet, Pjotr.

Offline Thomas2

  • Lid
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #23 Gepost op: 2007/02/02, 16:32:08 »
Citaat van: Gandyman
Wees er zeker van dat je eerst in die partitie de exe3 ? aanmaakt.
en erachter pas die swap partitie.
Link is aanpast nu:)
Ik zal direct eens porberen of het wel lukt door eerst ext3 te maken.

Offline Dave

  • Lid
Windows XP Professional vs. Ubuntu in Dual Boot
« Reactie #24 Gepost op: 2007/02/02, 17:03:33 »
je moet het uiteraard zelf weten maar zou het helemaal omgooien.
Heb zelf in verleden ook al paar maal niet opstartende windows gehad omdat suSE kuren kreeg etc.
Nu was het wel eenvoudig op te lossen, een nw installatie die je deed was niet nodig maar goed.

1 schijf helemaal voor windows houden, dus 2e partitie voor je data enz.

dan heb je 1 schijf vrij. Die maak je de master en deeld die in voor Linux.
zeg een 7Gb voor root (/) en een swap van 1,5Gb en de rest voor een home partitie (/home)
dat hoeft niet maar daar krijg je beslist geen spijt van.

Je installeert Ubuntu dus op die wat nu de 1e schijf is met bootloader etc.
Mocht er toch eens malleur zijn hoef je slechts de stekker van die Ubuntu schijf eruit te halen en je windows zal altijd op kunnen starten want die schijf heeft z'n eigen MBR gewoon nog.