Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PPA's  (gelezen 465 keer)

Offline Cme

  • Lid
PPA's
« Gepost op: 2015/06/01, 18:51:45 »
Op: https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen  lees ik over PPA's om die vooral niet te gebruiken. Nu heb ik een PPA binnegehaald via het softwarecentrum, kan ik aannemen dat het dan safe is?

Het gaat om: http://ubuntuhandbook.org/index.php/2014/08/remove-login-sound-ubuntu1404/ 

Tnx
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: PPA's
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/01, 19:01:14 »
Op: https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen  lees ik over PPA's om die vooral niet te gebruiken.
Dat is niet geheel juist, want af en toe is een PPA onmisbaar... Zoals ik op die pagina schrijf:
Citaat
Gebruik een externe pakketbron daarom alleen dan, wanneer het echt niet anders kan.

Dus ooit kan een PPA wel degelijk een goede oplossing zijn.

Re: PPA's
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/01, 20:25:53 »
Ik zelf heb een partij softwarebronnen waar je niet vrolijk van wordt (25 ppa's toegevoegd aan de bronnen), wat ik niet aan beginners zou aanraden.

Elke ppa brengt een beetje risico mee, maar als je graag wat meer recentere of exotischere software gebruikt heb je nou eenmaal niet altijd een keuze.

Bij ppa's heb je wel een duidelijk onderscheid in hoe betrouwbaar ze zijn. Zo zijn de ppa's van dropbox en google (o.a. google chrome) een stuk betrouwbaarder dan die van een scriptkiddie is graag wat software bundelt in een ppa voor gebruik (of een programmatje heeft geschreven waar maar 1 persoon aan werkt).

Ik heb bijvoorbeeld de volgende bronnen toegevoegd:
uG
Spotify, Dropbox, Insync, Google, Spideroak, Numix (thema), Pipelight, pfSensor, Ubuntu Handbook, uGet, Homebank, Libreoffice  en Corebird (daarvoor moest ik ook even Gnome3 staging ppa gebruiken, welke ik absoluut niet in mijn softwarebronnen zou willen laten staan),
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: PPA's
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/02, 19:29:18 »
Bij ppa's heb je wel een duidelijk onderscheid in hoe betrouwbaar ze zijn. Zo zijn de ppa's van dropbox en google (o.a. google chrome) een stuk betrouwbaarder dan die van een scriptkiddie is graag wat software bundelt in een ppa voor gebruik (of een programmatje heeft geschreven waar maar 1 persoon aan werkt).
Ik respecteer jouw voorkeur voor software van grote bedrijven als Dropbox en Google maar om Ubunteros die vrije software als ppa publiceren via het ontwikkelplatform van Canonical, Launchpad scriptkiddies te noemen is niet erg respectvol.
Lijkt me ook niet aan de orde.

Over de ppa waar de topicstarter het over heeft, er is een wiki over Ubuntu Tweak: wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuTweak.

Het aanmeldgeluid kan je met Ubuntu Tweak bij Aanpassingen → Geluid → Aanmeldgeluid afspelen UIT zetten (en ook weer AAN zetten).

Nu heb ik een PPA binnegehaald via het softwarecentrum, kan ik aannemen dat het dan safe is?
Dat zegt niet zo veel. Het Ubuntu softwarecentrum is een grafische schil om apt-get. Met het Ubuntu softwarecentrum kan je bijvoorbeeld ook een willekeurig gedownload (“onveilig”) .deb pakketbestand installeren
Klik links bovenin op Documentatie

Re: PPA's
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/02, 19:56:34 »
Dropbox via een ppa?  :o
Ik even niet begrijpen hoor! Kan je gewoon via de website installeren. En dan krijg je een keurige .deb bestand.
Femke,

Een echte PPA zal ik het niet noemen, maar het installeer wel een 'repository'
Ga maar eens kijken bij uw bronnen, en vooral van derden.
Citaat
http://linux.dropbox.com/ubuntu trusty main

En zoals Pjotr het aankaarte, PPA'a heb wel degelijk nodig.
Voorbeeld.
*buntu 14.04 bied geen ffmpeg aan, dus dan maar via een PPA.
De standaard nvidia-331 driver is bagger voor mij GeForge 8000 serie VGA-kaarten, dus via PPA de nvidia-340 driver.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: PPA's
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/02, 20:00:07 »
Dropbox via een ppa?  :o
Ik even niet begrijpen hoor! Kan je gewoon via de website installeren. En dan krijg je een keurige .deb bestand.

Zoals MauRice2 al zei krijg je bij de installatie van dropbox er een pakketten bij. 
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline EZ-man

  • Lid
Re: PPA's
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/02, 21:08:39 »
Waaraan meet je de betrouwbaarheid van een PPA?

Zie op AskUbuntu : Are PPA's safe to add to my system and what are some “red flags” to watch out for?

Citaat
The "safeness" of a PPA depends mostly on 3 things:
1 - Who made the PPA
2 - How many users have used the PPA
3 - How updated the PPA is

Basically stick with this 3 and you will be safe. Always look for the maker/maintainer of the PPA. Always see if many users have used it and always see how updated the PPA is. Places like :
 - OMGUbuntu ,
 - Phoronix ,
 - Slashdot ,
 - The H    bestaat niet meer,
 - WebUp8
 - AskUbuntu

are good sources to find many users and articles talking about and recommending some PPAs that they have tested.

edit: typo
« Laatst bewerkt op: 2015/06/05, 20:43:32 door EZ-man »