Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst  (gelezen 4807 keer)



Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/07, 19:58:17 »
Als tegenprestatie een gratis key voor secure boot?

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/07, 20:18:10 »
Als je straks door Secure Boot geen Linux meer kunt gebruiken op je computer kun je altijd nog een virtuele Ubuntu huren bij die aardige jongens uit Redmond  :rolleyes:

Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/08, 10:38:15 »
Of je koopt gewoon een computer van een producent die zich geen zak moet aantrekken van Microsoft.(*)

(*) Noot: dan is het nog niet altijd zeker dat je er Ubuntu op kan draaien, maar for all intents and purposes lijkt Ubuntu ongelofelijk hard op het meegeleverde systeem. :P
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/08, 11:07:51 »
En welke producent zou dat dan zijn, je bedoelt toch niet die maker uit appeltjesland? :rolleyes:



Offline Bloom

  • Lid
Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/08, 13:57:29 »
Dat had hij nou niet moeten doen. Dat riekt naar puur opportunisme.
Hoe kun je nu een cloud aanbevelen die volledig op Windows draait en eigendom is van een Amerikaans bedrijf dat dus onder de Amerikaanse wetgeving valt en daardoor verplicht is vrije toegang te verlenen aan overheidsdiensten zodra ze erom vragen? En dat Microsoft zelf nu niet direct bekend staat als een bedrijf dat veel respect heeft voor de privacy van haar klanten?

Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/08, 14:36:52 »
http://www.muktware.com/3677/mark-shuttleworth-highly-recommends-windows-azure

Hmmm.. die titel is nogal misleidend volgens mij. De tekst waarop de titel is gebaseerd:

Citaat
Mark concludes his blog with 'recommending' Microsoft Azure:

"Windows Azure IAAS is in beta. If you are using the cloud today, or interested in it, I highly recommend you try it out. There’s no better way to make yourself heard over there."

Mwah.. aanbevelen iets te proberen is niet hetzelfde als zeggen dat een product geweldig is.

Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/08, 14:49:56 »
Hmm. Volgens mij is de titel niet helemaal accuraat. Azure gaat de deployment van Ubuntu *ondersteunen*, d.w.z. klanten kunnen Ubuntu *gebruiken*. MS zelf? Neh.

Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/08, 14:53:14 »
En welke producent zou dat dan zijn, je bedoelt toch niet die maker uit appeltjesland? :rolleyes:
Je hebt gelijk, Ubuntu en OS X lijken niets op elkaar:

* Om de Dash te openen op Ubuntu, moet je op de Meta-toets drukken.
* Om Spotlight te openen op OS X, moet je op Meta+Spatie drukken.

* Om software te installeren op Ubuntu, open je Terminal en typ je "apt-get install".
* Om software te installeren op OS X, open je Terminal en typ je "brew install".

* De Launcher staat links op Ubuntu.
* Het Dock staat standaard onderaan op OS X.

* Menu's worden in een globale titelbalk gestoken op Ubuntu, maar verdwijnen tenzij je er over hovert.
* Menu's worden in een globale titelbalk gestoken op OS X, maar deze zijn altijd zichtbaar!

* De vensterknoppen staan rechts en zijn rond op Ubuntu. De kleuren zijn rood, grijs en grijs.
* De vensterknoppen staan rechts en zijn rond op OS X, maar de kleuren zijn rood, geel en groen.

* Om te zoeken in menu's druk je op Alt op Ubuntu.
* Om te zoeken in menu's druk je op Meta+/ op OS X.

* De basis van Ubuntu is gebaseerd op het open source GNU Project en de Linux kernel.
* De basis van OS X is ook gebaseerd op het open source GNU Project, maar gebruikt een Mach-kernel.

* Ubuntu One is een dienst die je gegevens laat opslaan en muziek laat streamen naar je mobiele devices.
* iCloud is een dienst die je gegevens laat opslaan en muziek laat streamen naar je mobiele devices. In tegenstelling tot Ubuntu One wordt de naam van het besturingssysteem (OS X) hier echter niét in de productnaam vernoemd.

* System Settings op Ubuntu:


* System Settings op OS X:


Duidelijk verschillend, niet waar? :P
« Laatst bewerkt op: 2012/06/08, 17:37:51 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/08, 17:42:11 »
Of je koopt gewoon een computer van een producent die zich geen zak moet aantrekken van Microsoft.(*)

(*) Noot: dan is het nog niet altijd zeker dat je er Ubuntu op kan draaien, maar for all intents and purposes lijkt Ubuntu ongelofelijk hard op het meegeleverde systeem. :P

Laat dat "niet altijd zeker" maar weg. Op een nieuwe Mac Mini start niets anders op dan OSX.

De vraag is inderdaad of je dat wel zou willen ;-)

Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/08, 18:00:59 »
Of je koopt gewoon een computer van een producent die zich geen zak moet aantrekken van Microsoft.(*)

(*) Noot: dan is het nog niet altijd zeker dat je er Ubuntu op kan draaien, maar for all intents and purposes lijkt Ubuntu ongelofelijk hard op het meegeleverde systeem. :P

Laat dat "niet altijd zeker" maar weg. Op een nieuwe Mac Mini start niets anders op dan OSX.

De vraag is inderdaad of je dat wel zou willen ;-)

Euh, dat is niet waar. Je kan alles er op zetten wat je wilt. Het probleem is dat er geen CD drive meer in zit, en dat je Linux nog niet kan booten vanaf USB op Mac. Je hebt dus identiek hetzelfde probleem als op een MacBook Air, die ook geen CD drive heeft. Hier zijn twee oplossingen voor:
• Gebruik een externe CD-drive
• Gebruik een bootloader die wel vanaf USB kan booten (zoals rEFIt, wat sowieso is aangeraden bij Linux dualboot op Mac).

- SeySayux

PS. Als je dat wilt kan je het dock op OS X ook links zetten hoor ;)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/08, 19:31:37 »
Euh, dat is niet waar. Je kan alles er op zetten wat je wilt. Het probleem is dat er geen CD drive meer in zit, en dat je Linux nog niet kan booten vanaf USB op Mac. Je hebt dus identiek hetzelfde probleem als op een MacBook Air, die ook geen CD drive heeft. Hier zijn twee oplossingen voor:
• Gebruik een externe CD-drive
• Gebruik een bootloader die wel vanaf USB kan booten (zoals rEFIt, wat sowieso is aangeraden bij Linux dualboot op Mac).

- SeySayux

PS. Als je dat wilt kan je het dock op OS X ook links zetten hoor ;)

Zover hoeft niet hoor, ik wou alleen een live distro booten vanaf USB en dat pikte deze Mac niet. Maar het is geen halszaak :)

Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/08, 19:47:34 »
Het ziet er wel mooi uit hoor  O0
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #16 Gepost op: 2012/06/08, 20:16:02 »
@SeySayux: Dat kan alleen als je een Intel-videokaart in je nieuwe Mac hebt. ATI is niet te booten op een nieuwe Mac door een kernelbug waar ik ook last van had toen ik mijn iMac korte tijd had (maar de bug is nog steeds niet opgelost as of 12.04): https://bugs.launchpad.net/ubuntu/precise/+source/linux/+bug/542660
https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=26891
We praten hier dus over Mac+ATI van begin 2011 en nieuwer.

Daarbij vergeet je te vermelde dat Ubuntu One er eerder was dan iCloud, dus dat is een vals verwijt daar Apple iCloud dus van Ubuntu heeft afgekeken.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/08, 20:19:35 door Vistaus »

Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #17 Gepost op: 2012/06/08, 20:27:37 »
MobileMe.

Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #18 Gepost op: 2012/06/08, 20:45:03 »
MobileMe.

Dat was niet helemaal hetzelfde als Ubuntu One/iCloud.

Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #19 Gepost op: 2012/06/08, 20:49:29 »
iTools/.Mac/Mobile
@SeySayux: Dat kan alleen als je een Intel-videokaart in je nieuwe Mac hebt. ATI is niet te booten op een nieuwe Mac door een kernelbug waar ik ook last van had toen ik mijn iMac korte tijd had (maar de bug is nog steeds niet opgelost as of 12.04): https://bugs.launchpad.net/ubuntu/precise/+source/linux/+bug/542660
https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=26891
We praten hier dus over Mac+ATI van begin 2011 en nieuwer.
Ja, maar Roel1963 deed het klinken alsof dit kwam door Apple, i.e. dat Apple het onmogelijk gemaakt had om andere operating systems te installeren. Een bug in de Linuxkernel heeft niets met een eventueel door Apple opgelegd verbod te maken, in tegenstelling tot de Secure Boot-vereiste van Microsoft. Bugs kunnen gerepareerd worden, als een hardwarefabrikant het onmogelijk maakt een bepaald operating system te booten op hun hardware is dat iets heel anders.

Citaat
Daarbij vergeet je te vermelde dat Ubuntu One er eerder was dan iCloud, dus dat is een vals verwijt daar Apple iCloud dus van Ubuntu heeft afgekeken.
iTools/.Mac/MobileMe/iCloud (het is ondertussen al 4 keer van naam veranderd) is er al sinds 2000.

Eerlijk gezegd, het beste voorbeeld vind ik nog altijd System Settings. Een paar dagen geleden heb ik op een oude laptop Ubuntu met Unity geïnstalleerd (om het te proberen) en zo goed als alles wat hier boven staat is wat me in de eerste 10 minuten opviel.

Ik heb ook Windows, Gnome 2, Gnome 3, KDE 3, KDE 4, XFCE, Enlightenment en waarschijnlijk nog een paar andere desktop environments gebruikt. Waarom ik dit aanhaal? Omdat jouw volgende verdediging waarschijnlijk gaat zijn: "Ja, maar alle grafische operating systems hebben wat dingen die op elkaar lijken, je gaat altijd gelijkenissen zien met OS X op die manier." Gezien geen van die operating systems mij binnen de 10 minuten deed denken: "Hey, dit lijkt wel erg veel op OS X! Erg veel...", tja. (Alhoewel bijvoorbeeld KDE 4 ook soortgelijke features heeft, maar niet quasi exacte kopieën zoals Unity).

Merk op dat ik niet zeg dat OS X "beter" is dan Unity, of dat Unity "slecht" zou zijn. Ik zeg alleen dat Unity overduidelijk een ersatz-ripoff van OS X is. Features die al 5 jaar in OS X zitten worden plots toegevoegd aan Unity, en de community doet alsof we plots het Nirwana bereikt hebben.

Samengevat, mijn probleem hier mee is het volgende:
• Het gewoon blatant kopiëren van features en interfaces van OS X; dit duidt op zijn zachts uitgedrukt op een gebrek aan eigen ideeën.
• Het ontkennen hiervan; dit is verloochening.
• Het afschrijven als OS X van minderwaardig en terwijl het ophemelen van Unity voor het implementeren van dezelfde features; dit is hypocriet.

PS: Als mijn post te lang was, mijn excuses hiervoor, maar gelieve ook niet te reageren hierop zonder hem grondig te hebben gelezen ;) Dat jij twitteritis hebt en enkel hapklare brokjes van niet meer dan 140 karakters tegelijk aan kan is niet mijn schuld. Nogmaals mijn excuses.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/08, 20:52:26 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #20 Gepost op: 2012/06/08, 21:16:54 »
Euhm, sorry voor de dubbelpost, maar anders werd mijn vorige bericht echt te lang te worden om nog enige hoop te hebben gelezen te worden door het bedoelde publiek.

De vorige keer dat er een discussie over Mac OS X ontstond heeft een moderator besloten dat dit "off-topic" was en alle posts verwijderd over Mac OS X behalve toevallig net die posts die OS X afbraken. Daarom zou ik willen wijzen op de Split Topic feature van SMF. Indien deze post ook als "off topic" zou beschouwd worden, mag ik aanhalen dat we hier ook al een topic over hebben.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #21 Gepost op: 2012/06/08, 21:29:35 »
"• Het afschrijven als OS X van minderwaardig en terwijl het ophemelen van Unity voor het implementeren van dezelfde features; dit is hypocriet."
Daar ben ik het dus mee eens. Hoewel ik het niet volledig met je eens ben dat Unity een ripoff van OSX is, maar ik ben het er wel mee eens dat OSX soms iets te makkelijk wordt afgeschreven op dat gebied.

"Omdat jouw volgende verdediging waarschijnlijk gaat zijn: "Ja, maar alle grafische operating systems hebben wat dingen die op elkaar lijken, je gaat altijd gelijkenissen zien met OS X op die manier."
Dat ben ik nooit van plan geweest te zeggen, maar het klopt wel. Al het grafische lijkt we ergens op tenzij je het zelf ombouwt naar iets totaal niet herkenbaars, maar ook dat heeft zijn grenzen. Ik spreek dan overigens niet zozeer over "gelijkenissen met OSX" maar over gelijkenissen tussen OS'en in het algemeen (dus ook met Win, KDE, E17, Unity, Android, iOS, webOS enz.).

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #22 Gepost op: 2012/06/08, 22:05:33 »
De vorige keer dat er een discussie over Mac OS X ontstond heeft een moderator besloten dat dit "off-topic" was en alle posts verwijderd over Mac OS X....
Volgens mij gaat deze draad over Microsoft Azure en Ubuntu Server (als guest), dus hoe deze discussie nu weer op Mac moet uitkomen is me een raadsel....

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Microsoft gaat Linux gebruiken in Azure clouddienst
« Reactie #23 Gepost op: 2012/06/10, 12:38:29 »
Ja, maar Roel1963 deed het klinken alsof dit kwam door Apple, i.e. dat Apple het onmogelijk gemaakt had om andere operating systems te installeren. Een bug in de Linuxkernel heeft niets met een eventueel door Apple opgelegd verbod te maken, in tegenstelling tot de Secure Boot-vereiste van Microsoft. Bugs kunnen gerepareerd worden, als een hardwarefabrikant het onmogelijk maakt een bepaald operating system te booten op hun hardware is dat iets heel anders.

Ahem, ik wist ook niet beter dan dat Apple andere OSen min of meer weert door EFI.

Oftewel: I stand corrected!