Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beginnersvraagje  (gelezen 724 keer)

Beginnersvraagje
« Gepost op: 2014/06/19, 10:13:57 »
Ik programmeer nu al een poosje, en ik wilde eens kijken of ik thuis een klein servertje kon draaien. (Ik heb nul ervaring) Nou had ik dus een kleine pc gekocht om te testen/ spelen etc. (HP 1,2 Ghz Processor, 2048MB, 60GB harddisk). Degene van wie ik de pc gekocht had er Ubuntu 10.** op gezet. Als snel kreeg ik de update naar 12.04. Toen probeer ik LAMP te installeren, maar bleef maar foutmeldingen krijgen. Kwam er achter dat 14.04 bestond. Ik dacht waarom niet meteen updaten.

14.04 erop gezet, De boel is nu zo traag dat het ongeveer 30 seconden duurt voordat het woord dat ik heb getypt zichtbaar wordt.  En daar kan ik dus echt niet tegen.

Heb al geprobeerd om 12.04 er op te zetten, maar krijg het gewoon niet voor elkaar..

Ps. pc heeft geen cd, alleen USB

Wat te doen?
« Laatst bewerkt op: 2014/06/19, 10:27:13 door DennisvandenBroek.nl »
15 Watt webserver - HP 1,2 Ghz Processor, 2048MB, 60GB harddisk.

Bewuster worden van je energieverbruik? Meterstandenmonitor.nl
Foto's kijken? DennisvandenBroek.nl

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Beginnersvraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/19, 11:08:13 »
Heb je er ubuntu server op gezet of de normale versie van ubuntu? 2GB RAM is wel genoeg, maar 1.2 GHz en 60GB klinkt alsof het een hele oude pc is, dus die videokaart kan dan ubuntu vast niet aan. Voor een server heb je echter geen grafische omgeving nodig, dus ubuntu server zou het prima moeten doen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Beginnersvraagje
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/19, 11:17:40 »
Zoals redmar zegt. Wil je er toch ook nog een grafische schil bij, pak dan lichtgewicht Lubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/lubuntu

En installeer vervolgens de server-pakketten daarin.

Re: Beginnersvraagje
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/19, 11:30:06 »
Dank voor de antwoorden!

Heb je er ubuntu server op gezet of de normale versie van ubuntu?

Volgens mij de gewone desktop. Maar zal ubuntu server er proberen op te zetten..

En dan nu mijn volgende vraag,  (ja ik ben een Newbie). Moet die oude installatie er eerst af? Zo ja, hoe doe ik dat? Moet die pc eerst helemaal leeg?

Edit:

http://www.ubuntu.com/download/server is alleen voor 64bit?
15 Watt webserver - HP 1,2 Ghz Processor, 2048MB, 60GB harddisk.

Bewuster worden van je energieverbruik? Meterstandenmonitor.nl
Foto's kijken? DennisvandenBroek.nl

Re: Beginnersvraagje
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/21, 11:40:47 »
Misschien ten overvloede, maar er is ook nog een andere uitgeklede versie van Ubuntu te vinden, een distro die ik zeker wel meer dan 2 jaar gebruikt heb zonder enige problemen. De naam hier van is Madbox. Het is gewoon Ubuntu met Openbox. Ik wil Lubuntu 14.04 niet afvallen hoor, want dat is een heel plezierige distro en heb ik verschillende mensen al blij meegemaakt. Maar misschien is voor server toepassingen, waarbij een grafische desktop toch minder van belang is dit ook nog wel het overwegen waard.
Oja, hij is te vinden op de Franstalige site (maar tijdens het installeren merk je er niets van) http://madbox.tuxfamily.org/
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint