Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraagje  (gelezen 2988 keer)

Vraagje
« Gepost op: 2011/05/09, 22:19:31 »
We kunnen niet accepteren dat iemand die een opleiding autoherstellen volgt, slechts één welbepaald merk auto leert herstellen. Waarom aanvaarden we dan dat leerlingen met slechts met één enkel operating systeem leren werken?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/09, 22:24:30 »
Kan je iets specifieker zijn in welke discussie je nu wilt aansnijden? Leerlingen waarvan, op wat voor opleiding, wat bedoel je precies  ???
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/09, 22:24:30 »
Omdat bijna niemand beter weet.

Re: Vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/09, 23:02:37 »
asphyxia +1

Verder is dat hele punt onzin. Iemand die een automonteuropleiding doet, leert de basis. Vervolgens komt ie 9 van de 10 keer bij een merk-specifieke dealer terecht en dan zit je nog steeds vast aan 1 merk. Dus nee, dat argument gaat helaas niet op vrijevogel.

Offline chaos7

  • Lid
Re: Vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/09, 23:28:01 »
als dit de vrijevogel is die ook op het forum van kassa te vinden is, dan denk ik dat hij iets heeft gelezen wat hem heeft doen besluiten meer informatie op te vragen zodat hij een mening kan vormen. hij geeft namelijk op dat forum regelmatig hulp adviezen.

- ik denk dat heel veel mensen niet weten dat er meer is als windows.
- ik denk dat als mensen leren voor windows dat deze mensen moeilijk in te zetten zijn voor linux of mac omdat het een te groot verschil is.
- scholen zijn bijzonder belangrijk in wat de toekomstige systeembeheerder (of hoe het ict beroep ook mag heten) leert, de meeste scholen kennen ook maar alleen windows en soms ook een mac.
- ik denk dat de betere scholen zijn, die verder durfen te kijken dan alleen maar windows.

gewoon een paar centen van mij.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/10, 00:03:25 »
Ik -en met mij anderen, schat ik zo in- zit niet op het forum van kassa, maar als hier ICT-achtige opleidingen wordt bedoeld: zo'n 80% van het world wide web draait op Linux en andere Unix-adepten, maar dan praten we met name over servers. Ook niet onbelangrijk.

Daarnaast, ik krijg in deze de voorzichtige indruk dat hier niet eens zozeer een mening wordt gevraagd, maar nu juist gegeven. Dat mag, maar het blijft (voor mij althans) een tikkeltje cryptisch.

Blijft mijn vraag: wat bedoelt TS nu precies?
*wacht rustig op een respons  ;)*
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/10, 09:12:04 »
het hangt af van het opleidings niveau.
ICT niveau 2: Windows/NT en assemblage
ICT niveau 3: Linux en Cisco/netwerk
linux word vooral op servers gebruikt en word daarom gegeven i.c.m. netwerken, windows vooral op desktops dus dit komt bij assemblage, zodat je een computer kan afleveren met windows, wat door vele klanten gevraagd word, als je wil mag je echter vaak wel gewoon met Linux werken in een niveau 2 oplijding.



edit: spellingsfoutjes verbeterd.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/10, 09:13:47 door richard »


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/10, 09:36:34 »
Misschien omdat de meeste bedrijven aan Windows vastkleven?
Apple wordt ook steeds meer gebruikt, vooral in de grafische sector, en Linux wordt veel gebruikt op servers.
Maar op je opleiding verwachten ze dat je Windows gebruikt, zowel op school, op het werk, als thuis.

Maar wat je in je beroep gebruikt, ligt aan wat je beroep is.
Zo gebruik je als webhoster vooral Linux, als fotograaf Mac OS X, en als Game Developer gebruik je Windows.
Loop eens 50 ICT bedrijven binnen, en je zult minimaal 70% van de bedrijven met Windows werken.
Dat is dus vooral de reden dat je les krijgt in Windows.
Tuurlijk zijn er meer redenen (vaardigheid van leerlingen, spelletjes die beschikbaar zijn, Microsoft Office, etc.), maar het voorbeeld van de ICT bedrijven geldt vooral.

Re: Vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/10, 13:27:15 »
Wij hebben een half jaar ICT op school gehad. (Het was stiekem een Microsoft-Office cursus, enkel nuttig voor de onderste 5% van de gebruikers)
Ik heb dat boek even doorgebladerd (we deden alleen het MS-Office gedeelte) en er stond een wel stukje over Linux in.
Het verhaaltje ging over de Fin Linus Torvalds die het systeem in elkaar heeft gezet, en verder stond er wat bij dat een nadeel van het systeem is dat je allerlei code's uit je hoofd moet leren om ermee te kunnen werken. Op deze manier maak je de boel ook niet populair.

Ik denk niet dat de meeste leerlingen zelf er echt op zitten te wachten om les te krijgen over een systeem waar ze nog nooit van gehoord hebben.
De meeste mensen weten niet beter en die willen ook niet beter weten. Ik kan ze eerlijk gezegd niet helemaal ongelijk geven.

Als iemand een ICT-opleiding volgt (zeker de hogere opleidingen) dan zal Linux belangrijk deel zijn.
Daar kan je ook moeilijk omheen, op de meeste markten is Linux namelijk groter dan Windows. Alleen op de desktopmarkt is dit niet het geval. Als iemand dus leert werken met servers, dan zal hij echt wel Linux moeten kennen.

De vergelijking met de autohersteller gaat dus niet helemaal op.
Als je een cursus volgt waarbij je computers van 'normale mensen' repareert, kan ik me best voorstellen dat je alleen Windows leert. Het heeft 90% van die markt in handen, het is niet rendabel om voor die paar individuen dan een geheel ander systeem te leren.

Persoonlijk zou ik ook liever willen dat we op school ook leerde werken met OpenOffice (dat is altijd mijn Officepakket geweest), maar die cursussen zijn geschreven voor de massa.
Voor natuurkunde moeten we ook wel eens verlagen inleveren met een grafiek, daar leren we ook hoe we zo'n grafiek e.d. met Microsoft Excel in elkaar zetten. Het is dan geen probleem als ik dat doe met een ander programma, maar dat moet je dan wel zelf uitzoeken.

Ja, het is ethisch misschien niet volledig juist. En ja, op deze manier houd je de monopolies in stand, ik had de beslissingen ook anders genomen, maar zo werkt de markt nou eenmaal.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/10, 13:28:56 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Vraagje
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/10, 13:49:36 »
We kunnen niet accepteren dat iemand die een opleiding autoherstellen volgt, slechts één welbepaald merk auto leert herstellen.
Bij veel auto's is de hardware ongeveer hetzelfde? Maar u mag van mij altijd met uw elektrische auto langs gaan bij de doorsnee garagehouder?  =D  :evil:
Daar elektrische auto's nog een dure bedoening zijn, mag u van mij ook een occasie Mazda kopen met een defecte wankelmotor. Die dichtingen herstellen, is nog iets anders dan onze motoren op basis van cilinders. Mogellijks zal uw garagist ook nog een paar keer zijn handen door het haar halen ...  =D  :evil:
Waarom aanvaarden we dan dat leerlingen met slechts met één enkel operating systeem leren werken?
Tja, iedereen is zijn eigen auto gewoon? Mijn ex-vriendin reed met een Golfje, toen zij met een Astra moest rijden, kon ze niet schakelen zonder dat alle tanden op het tandwiel waren geteld? (Lees: ze stampte het onkoppelingspedaal niet ver genoeg in.) Nu, ik rij met alle merken. Maar daarom ben ik nog geen goede piloot? Laat staan dat ik alle merken volledig kan demonteren en monteren zonder stukken over te houden? Waarmee ik enkel wens aan te tonen dat uw vergelijking totaal niet op gaat ...  :P

Re: Vraagje
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/10, 14:26:34 »
Vergeet een gebruikersgroep niet, die ook heel belangrijk is in de ICT: Kinderen.
Meestal hebben ze ouders zonder verstand van computers, kopen er 1, en zeggen "Je doet maar wat, het werkt".
Precies die kinderen raken geïnteresseerd in de ICT, en zien in elke detail Windows draaien, en leren daarmee te werken.
Windows heeft MSN, wat elk kind kent, maar de alternatieven ontbreken enkele of veel features, als webcam, spelletjes, enzo, en de Mac versie van MSN (ja, de originele) is keihard beperkt, terwijl Windows met elke feature er vandoor gaat.

Wanneer ze groter worden, spelen ze WoW, Crysis, CoD, enzo, en dat heeft Linux niet.
Dan hebben ze een ICT opleiding, wat erg Windows-based is, en na hun diploma zitten ze in MS Office te werken.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Vraagje
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/10, 14:49:48 »
Ik kreeg DOS bij informatica. Geen Windows versie is langs gekomen tijdens de lessen in al die tijd.

Het begon wel met een korte introductie wat cls was en wat het deed en dat moest je dan ook doen.
Iedereen deed dat braaf tot ze bij CTRL + ALT + DELETE  kwamen. Velen deden dat ook en tot hun verbazing konden ze dan opnieuw beginnen met les 1 XD
Die goede oude tijd.

@Freak of the Day, Heb slecht nieuws voor je, die versie komt ook van Microsoft.
Net als de zoekmachine die in de browser zit en waar veel gebruikers van denken dat ze daarmee Microsoft ontlopen.
Heel veel software op de mac komt van Microsoft en nog steeds is Microsoft de grootste software leverancier voor de mac.
Alleen weten heel veel gebruikers dit niet en zitten ze met hun mac Microsoft af te kraken en draaien ze tegelijkertijd een Microsoft programma waar ze heel tevreden over zijn.
Eind jaren negentig heeft Microsoft een hele hoop software gemaakt voor Apple om ze er weer bovenop te helpen. Ze maakte al software voor de Mac maar dit hebben ze toen uitgebreid omdat anders de Mac er niet meer zou zijn.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/10, 14:59:11 door emiel1976 »

Re: Vraagje
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/10, 15:06:39 »
Volgens mij kan jij me ook nooit verstaan.
Ik weet dat MSN voor Mac van Microsoft komt, vandaar dat "ja, de originele".
Eerlijk toegegeven, ik gebruik ook een legale Microsoft Office 2011 op mijn Mac's, en ik gebruik vooral Outlook, in combinatie met mijn Android Phone.
En ik heb ook een Windows partitie op mijn iMac voor bepaalde zaken, die ik op OS X en Linux niet kan, hoewel het toch maar 1 keer per 2 weken wordt geboot, ben te lui om steeds te rebooten.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Vraagje
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/10, 15:21:28 »
sorry verkeerd begrepen.
Maar ik had bij jou wel verwacht dat je weet wat van Apple is en wat niet.

Re: Vraagje
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/10, 15:52:41 »
Moet zeggen dat ik wel blij ben dat die Mac-versie van de originele WLM zo beperkt is. Die 2011-versie voor Windows zuigt verschrikkelijk. En dat zeg ik niet zomaar, heel veel mensen die ik ken zeggen dat. En heb het zelf ook aan der lijve ondervonden. Dus nee, zo erg zijn die beperkingen niet. En voor webcam werkt keurig in de originele Mac-versie van MSN, en anders is er altijd nog Trillian.

Re: Vraagje
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/10, 15:57:42 »
Wij gebruiken MSN in de command line (SSH).
Handig, want dan kunnen we een sessie delen tussen collega's (andere dan het lokale werk: eentje in de cloud), zonder elkaar steeds af en aan te loggen.
"Nou eh, persoon 1 wilt gaan praten, praat jij met hem/haar." "Is goed!"