Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.  (gelezen 10641 keer)

Offline Tom

  • Lid
Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Gepost op: 2011/05/02, 14:39:38 »
Eerste plannen voor Ubuntu 11.10 zijn opgesteld

Door Dimitri Reijerman, maandag 2 mei 2011 09:38, views: 10.945

Ubuntu 11.04 is nog maar net verschenen als de eerste voorstellen voor Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot al zijn opgesteld voor de komende Ubuntu Developer Summit. Mogelijk zal de cd-image van Ubuntu sneuvelen door ruimtegebrek.
Voor wie het interesseert.
Op Launchpad zijn de eerste discussiestukken ingebracht voor mogelijke aanvullingen op en veranderingen in Ubuntu 11.10. Zo wordt opnieuw de discussie aangezwengeld of Mozilla Thunderbird de e-mailclient Evolution moet gaan vervangen, terwijl er ook wordt nagedacht over hoe Ubuntu kan inspelen op het sterk verhoogde releasetempo van Mozilla's Firefox. Overigens gaan er ook geluiden op om Firefox als standaardbrowser te vervangen door Chromium, de opensourcevariant van Googles Chrome-browser.

Een interessant discussiepunt dat aan de Ubuntu-ontwikkelgemeenschap op het ontwikkelaarscongres wordt voorgelegd, is de vraag of de vertrouwde cd-images moeten worden ingeruild voor dvd- en usb-images. Reden hiervoor is de beperkte ruimte op een cd-image, 700MB, terwijl er plannen zijn om in Ubuntu 11.10 een 2d-versie van de nieuwe Unity-gui op te nemen, tezamen met de Qt-bibliotheken. Hiervoor zou een imagegrootte van minimaal 1GB nodig zijn.

Concrete besluiten over Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot worden over enkele weken genomen, als in de Hongaarse hoofdstad Boedapest van 9 tot en met 13 mei de Ubuntu Developer Summit wordt gehouden.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/74198/eerste-plannen-voor-ubuntu-1110-zijn-opgesteld.html
« Laatst bewerkt op: 2011/05/02, 14:46:35 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/02, 15:25:10 »
Ach, de meeste andere distro's hebben ook alleen maar DVD-images, dus zo vreemd vind ik die keuze eigenlijk helemaal niet. En een DVD-R is maar een schijntje duurder dan een CD-R.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/02, 15:49:34 »
Ze willen ook dat je kunt kiezen tussen Unity en Gnome 3 zonder dat je daardoor Unity onbruikbaar word.
Ander login systeem dat ook voor KDE en dergelijke moet kunnen werken en je krijgt meer mogelijkheden om het login scherm meer aan te passen naar wat je zelf wilt.

Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/02, 15:57:20 »
Misschien gaan ze wel Entrance gebruiken als inlogscherm. Entrance is het inlogscherm van E17 (niet standaard overigens, moet je zelf nog activeren tenzij je Bodhi gebruikt). Die is superlicht, ontzettend flexibel en kan zelfs probleemloos Unity en GNOME 3 opstarten. En ga me nu niet uitlachen mensen, je weet nooit wat er gaat gebeuren plus dat de oude Netbook-versie ook met de E17-libs werd gemaakt. Het is dus niet eens zo onwaarschijnlijk.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/02, 16:06:39 »
De andere wijzigingen.
Login scherm word LightDM in plaats van GDM.
Déjà Dup Backup Tool by default.
Gnome 3 hoef je straks niet meer met een ppa te installeren en het word mogelijk het login scherm te kiezen van Unity en van Gnome 3.


Offline jolo

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/02, 16:28:52 »
Ook ik kan me het vervangen van de CD Images door dvd- en usb-images wel voorstellen. Niet alleen omdat andere grote Linux distributies dit doen. Maar misschien ook wel omdat Microsoft al op installatie DVD's is overgegaan, vanaf Windows Vista. Terwijl er in vergelijking met Ubuntu, nogal weinig applicaties worden meegeleverd.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/02, 16:35:14 »
Ach, de meeste andere distro's hebben ook alleen maar DVD-images, dus zo vreemd vind ik die keuze eigenlijk helemaal niet. En een DVD-R is maar een schijntje duurder dan een CD-R.

Voorlopig is het nog niet aan de orde, aangezien ik 10.04 draai en bij LTS-uitgaven blijf, maar ik zal niet de enige zijn die een (oudere) pc heeft waarin wel een cd-, maar géén dvd-brander zit. En die ook niet van usb kan opstarten. Dus dan is misschien een dvd-schijfje 'maar een schijntje' duurder dan een cd-schijfje, ik ben ingeval er alleen nog maar dvd-images uitkomen, dan dus verplicht een dvd-brander aan te schaffen?
Riekt een tikkie naar de manier waarop mensen bij een nieuwe Windows-versie 'verplicht' zijn een nieuwe pc aan te schaffen omdat hun oude pc die nieuwe Windows niet meer trekt. >:(

Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/02, 20:17:19 »
Nou eerste wat bij mij opkomt is; dikke fout! CD vervangen voor DVD, Thunderbird er in heb ik ook mijn twijfels over, Chrominium is een goede browser, maar heel onoverzichtelijk voor beginners. Ik vind 10.10 en 11.04 perfect enigste wat ze nou eens moeten doen is miniaturen weergeven in het uploadvenster ^-^
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/02, 20:20:28 »
@Mikkel: Zie jolo's post plus dat je vergeet dat er altijd nog een mini-CD is. Ubuntu is een modern besturingssysteem en moet zich dus ook aanpassen aan de moderne gebruiker. En als je dan toevallig een iets oudere PC hebt waar Ubuntu op kan maar waar geen DVD-speler/brander inzit, dan pak je gewoon de mini-CD. En dan kun je wel zeggen dat dat niet te doen is voor een leek, maar dat valt nog aardig mee. Gewoon installeren zoals je gewend bent, nadien
sudo apt-get install ubuntu-desktop && sudo shutdown -r now
en dan kom je keurig in Ubuntu terecht. Zo moeilijk is dat dus niet voor de niet zo grote groep mensen zonder DVD-speler/brander. Het moet alleen wel ergens geschreven staan.

Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/02, 20:23:40 »
Nou eerste wat bij mij opkomt is; dikke fout! CD vervangen voor DVD, Thunderbird er in heb ik ook mijn twijfels over, Chrominium is een goede browser, maar heel onoverzichtelijk voor beginners. Ik vind 10.10 en 11.04 perfect enigste wat ze nou eens moeten doen is miniaturen weergeven in het uploadvenster ^-^

Ik vind het een goede keus, DVD i.p.v. CD. Thunderbird is wel een prutprogramma IMHO, maar Evolution is ook niet alles. Het werkt wel makkelijker dan Thunderbird, maar slomer ook. KMail vind ik 1 van de weinige prut-KDE-programma's. Als ie het eenmaal doet werkt ie wel fijn, maar hij heeft veel te veel opties en je moet voor accounts instellen veel te veel handelingen verrichten. Postler is een fijn programma, maar hij werkt jammer genoeg niet lekker samen met de GMail-server en de POP3 Solcon-server. Dus ook dat is geen optie.
Daarmee kom ik zelfs tot de conclusie dat als ik mocht kiezen welke e-mailclient standaard moet worden in Ubuntu, dat ik het niet eens zou weten.

Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/02, 20:37:50 »
Ik eerlijk gezegd ook weinig ervaring, ik gebruik lekker webmail  ^-^
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Tom

  • Lid
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/02, 21:10:27 »
DVD is niets mis mee.
Ik denk ook dat je de nieuwere versies van Ubuntu straks ook niet meer op een ouder systeem kunt draaien.
Ze kunnen het niet eeuwig blijven ondersteunen.
Windows  komt met een systeem wat het beste op nieuwe systemen draait en niet op systemen die al 4 jaar of ouder zijn.
Vaak draaien ze ook al niet meer op 1 a 2 jaar oude pc's omdat niet alle hardware word ondersteund of omdat er te weinig geheugen in zit.

Als ik hoor dat hier nog mensen met een 6 jaar oud systeem werken en soms nog ouder, dan denk ik dat je, je er bij moet neer leggen dat 10.04 LTS voorlopig je beste optie is en dat je zodra dat stopt, toch zeker moet kijken naar een ander systeem of als je dat niet wilt, naar een andere versie van Ubuntu.
Ik sta er nog versteld van dat Linux nog draait op zulke oude systemen en dat ze er moeite voor doen om het voorlopig zo te houden.
11.10 komt met Unity 2D voor oudere systemen.
Dit zie ik Windows niet doen, die zeggen koop maar een ander systeem of blijf bij wat je hebt en dat gebeurd dus ook.
Kijk naar hoeveel mensen nu nog met XP werken.

Wat ik graag zou willen zien is dat je bij de download kunt kiezen voor de standaard versie of voor een meer ervaren gebruiker een optie krijgt, zodat je uit een lijst met software kunt kiezen en die hij dus gelijk mee download en installeert.
Als je dan veel kiest, dan kun je het op een DVD branden of USB zetten. Kies je voor weinig programma's dan kun je het op een cd kwijt.

Van de andere kant kun je alles al downloaden en zelf installeren wat je er op wilt hebben na de installatie.
Ik gebruik een Chrome en Thunderbird.

Ik vind een cd trouwens achterhaalt maar dat staat los van dit alles.
Ik heb alleen maar dvd's. Ik brand mijn iso's op een rw-DVD. Die laat ik er op staan en als het bevalt dan brand ik het op een lege DVD. Die dingen kosten weinig als je ze op een grote spindel koopt.
ik heb 5 rw-DVD's en die werken perfect.

@lord4163, ik vind FF juist onoverzichtelijk maar dat is wat je gewend bent.
Als je het er op wilt hebben dan kun je het er altijd nog op zetten.
Ik heb FF er af gehaald. Draai nu Chrome beta en Chromium.


Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/02, 21:19:58 »
http://www.oeioei.nl/internet/gmail.php

GMail gebruik ik ja en de webinterface gebruik ik ook voor voor mijn niet-computer-gerelateerde adres, maar voor die andere heb ik toch het liefst een client. Hoewel ik moet zeggen dat het via mijn Android-telefoon ook prima gaat voor die zolang er geen goede client is.

Offline Tom

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/02, 21:54:40 »
@Mikkel.
Ik ken iemand persoonlijk die gebruikt Ubuntu op een 9 jaar oude Dell PC en het gaat prima.
Goed éénmaal ga je het altijd meemaken dat de PC te oud wordt voor Ubuntu daar kom je niet onderuit.
En dan moet je wel een nieuwe PC kopen het is nu éénmaal zo.
En wat die ouwe doos betreft zie hieronder.
Dan zet je de laatste goed lopende Distro erop ,sloopt dat hele ding zodat je die oude pc nog kunt gebruiken als een soort media PC.
Dus alle progjes die je niet meer gebruikt en die je kunt verwijderen  weg ermee heb je weer veel plaats op je HDD.
knal dat ding vol met Films , Muziek etc en laat maar draaien als je eens niks te doen hebt .. tis maar een voorbeeldje. :D
« Laatst bewerkt op: 2011/05/02, 22:22:20 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/02, 22:28:01 »
@Mikkel.
Ik ken iemand persoonlijk die gebruikt Ubuntu op een 9 jaar oude Dell PC en het gaat prima.
Goed éénmaal ga je het altijd meemaken dat de PC te oud wordt voor Ubuntu daar kom je niet onderuit.
En dan moet je wel een nieuwe PC kopen het is nu éénmaal zo.
En wat die ouwe doos betreft zie hieronder.
Dan zet je de laatste goed lopende Distro erop ,sloopt dat hele ding zodat je die oude pc nog kunt gebruiken als een soort media PC.
Dus alle progjes die je niet meer gebruikt en die je kunt verwijderen  weg ermee heb je weer veel plaats op je HDD.
knal dat ding vol met Films , Muziek etc en laat maar draaien als je eens niks te doen hebt .. tis maar een voorbeeldje. :D

Goede tip.
Je kunt hem dan mooi als soort server gebruiken.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/03, 01:01:03 »
@Mikkel.
Ik ken iemand persoonlijk die gebruikt Ubuntu op een 9 jaar oude Dell PC en het gaat prima.
Goed éénmaal ga je het altijd meemaken dat de PC te oud wordt voor Ubuntu daar kom je niet onderuit.
En dan moet je wel een nieuwe PC kopen het is nu éénmaal zo.

Mijn pc is bijna acht jaar oud met sinds bijna drie jaar een dual boot Windows XP Pro/Ubuntu met 1 GB geheugen en een evengrote swap. En hij doet het niet prima, maar loopt nog steeds als een tierelier. =D
Tuurlijk zal ie het op een dag begeven, en die dag mag van mij nog heel ver weg liggen, maar staat Ubuntu niet bekend als de meest gebruikersvriendelijke Linux-versie die er is? Waarmee je zelfs met een oud systeem nog heel goed kunt werken? En dan gaan ze nu beginnen over images die te groot zijn om op cd te kunnen worden gebrand. ??? Zet er dan minder programma's op, de rest kan gewoon via Synaptic pakketbeheer of het Software Centrum worden geïnstalleerd.
Voor mensen met een oud systeem die hebben gehoord dat Ubuntu zelfs op oude hardware draait, is een ontbrekende dvd-brander, laat staan de mogelijkheid om van usb te booten, misschien toch een reden om maar bij Windows te blijven?


Edit: dit lijkt me een heel goed idee:

Wat ik graag zou willen zien is dat je bij de download kunt kiezen voor de standaard versie of voor een meer ervaren gebruiker een optie krijgt, zodat je uit een lijst met software kunt kiezen en die hij dus gelijk mee download en installeert.
Als je dan veel kiest, dan kun je het op een DVD branden of USB zetten. Kies je voor weinig programma's dan kun je het op een cd kwijt.

Ik zou zeggen, emiel, gooi het eens in de ideeënbus bij Canonical. =D
« Laatst bewerkt op: 2011/05/03, 01:08:25 door Mikkel »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/03, 01:07:06 »
Nee tijd om te sparen voor een nieuwe pc en die in het museum plaatsen. ;)
Dat je nog met zo'n oud ding kunt werken. ik heb nu een laptop met een i3 processor en het ding is echt ontiegelijk snel.
Het is bij lange na niet de snelste pc maar als ik hem vergelijk met mijn P4 dan is dat net een slak.
Verschil is echt groot.
 
Wel opvallend dat tegenwoordig mensen heel lang doen met hun pc.
Zo lang ging vroeger een pc niet mee. 2 a 3 jaar en dan kwam er een nieuwe.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/03, 01:14:27 »
Dat je nog met zo'n oud ding kunt werken.
 
Wel opvallend dat tegenwoordig mensen heel lang doen met hun pc.

Ach, wat is oud? Nog afgezien van het feit dat ik het geld er niet voor (over) heb, ik hoef zo nodig niet het nieuwste van het nieuwste te hebben. Als je de winkel uitloopt met je nieuw aangeschafte hardware is het al verouderd. =D
M'n pc staat toch wel zo'n 16 uur per etmaal aan, maar versleten is ie nog lang niet. Kan me ook niet voorstellen dat een pc die na twee, drie jaar wordt ingeruild voor een nieuwe, niet langer mee kan. Zit eerder in het koppie van de gebruiker, dat ie hoognodig een nieuwe pc moet hebben om mee te kunnen blijven doen. ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/03, 01:34:05 »
Het was toen een heel andere tijd dan nu.
Als ik nu zie hoeveel er nog XP gebruiken dan is dat wel extreem als ik het vergelijk met hoe lang mensen in 3.11 bleven hangen. Daar in tegen wisten ze niet hoe snel ze naar 98 moesten gaan na ze 95 hadden gebruikt.

Ik kien bijna niemand die zo lang een pc gebruikt om mee te werken.
Zo iets word bij mij een server en voor wat andere dingen maar niet meer als hoofd systeem.

Ik zou zeggen spaar voor een nieuw systeem. Voor niet al te veel heb je al iets leuks en zeer klein.
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/meet-the-ubuntu-running-dual-core-arm-desktop-trim-slice/

Voor iets meer heb je al een torentje met een i3 processor en de rest heb je al.
Zo duur is het niet om een leuk systeempje te hebben.
Vooral als je niet doet gamen en als het nu bij jou op je systeem draait, dan draait het daarop zeker.

O XP word ook niet meer ondersteund als ik mij niet vergis.
Ik zou zeggen draai wat er op draait en blijf dat gebruiken.
Zodra het allemaal te zwaar word, dan houd het voor je op. Maar je kunt tot 2012 nog zeker vooruit.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/03, 01:36:07 door emiel1976 »

Offline Tom

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/03, 09:19:16 »
Als hij de 10.04 gebruikt ,zelf tot eind april 2013.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

jesse2314

  • Gast
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/03, 09:32:45 »
O XP word ook niet meer ondersteund als ik mij niet vergis.

Je vergist je behoorlijk!

Xp ondersteuning is tot april 2014 ;)


Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/03, 11:08:48 »
Ik meen dat die switch naar USB en DVD images een logisch gevolg is; alles evolueert en bovendien bieden dergelijke formaten meer mogelijkheden om dingen onder de motorkap te steken.

Als ze nu (naar het voorbeeld van OpenSuse) ook 'kleinere' , beperkte, images releasen zou dat helemaal top zijn.

Maar ik zou liever zien dat ze eens een project maken met een soort rolling release (super LTS), ik denk dat daar ook zeker een doelgroep voor te vinden is.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #23 Gepost op: 2011/05/03, 11:31:28 »
Maar ik zou liever zien dat ze eens een project maken met een soort rolling release (super LTS), ik denk dat daar ook zeker een doelgroep voor te vinden is.

+1

Ik ben daardoor erg tevreden over LMDE, debian zelf heb ik nog teveel moeite mee (gaat nog teveel mis en krijg dat nog niet opgelost :/). Als Ubuntu met iets soortgelijks zou komen, stap ik direct terug over :) Alleen ben ik ook niet echt te spreken over de grotere images, vooral vanwege de "verplichte" overstap naar DVD's. Kleinere images ernaast zou super zijn, maar minder ruimte nodig hebben voor dezelfde functionaliteit zou pas echt vooruitgang zijn :)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Tom

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #24 Gepost op: 2011/05/03, 11:34:33 »
Had liever dat ze eerst de huidige (nieuwe) zo goed als mogelijk fouten vrij maken voordat ze al andere plannen smeten ,en het wiel weer eens opnieuw gaan uitvinden
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.