Is een forum ouderwets?-Doelstellingen1) Support op niveau
2) Aanlegging van een database van kennis (via zoekfunctie)
3) Sociaal medium. Gezelligheid.
Wat betreft 1) Support op niveau.
Hoe bied je dat aan als forum. En hoe waarborg je dat. Inderdaad de postcount zegt niets over de kwaliteit van de geboden support. Zelfs bijdragen binnen offtopic of ontopic niet, al zegt dit veel meer over de focus van de supportverlener/hulpverlener op een forum.
Dit forum biedt verder geen instrumenten om de kwaliteit van antwoorden objectief inzichtelijk te maken. De datum van aanmelding zegt ook niet zoveel lijkt me.
Wat betreft 2) Aanleggen database van kennis.Een forum scoort imho op dit punt wel aardig. Immers in de loop van de tijd bouwen we met z'n alleen een database van kennis op, die via de zoekfunctie vrij makkelijk te benaderen is. Het is aan de kwaliteit van de zoekfunctie of dit gewoon, goed of zeer goed werkt.
Minpunt: zeer oude draadjes duiken op, die beslist niet meer relevant zijn om een probleem op te lossen. (Vervuiling)
Wat betreft 3) Sociaal medium.Offtopic is een zeer belangrijk onderdeel op alle supportforums. Haar functie lijkt groter te worden naarmate het forum ouder wordt. Het sociale aspect van een community als Ubuntu is belangrijk.
Maar ook als het gaat om: wat eten we vandaag? En aanverwante topics. Ik weet het niet.
Hoe de kwaliteit van support een impuls te geven. Dat is moeilijk in te voeren in de bestaande forum software.
Individuele “thumbs-up” geven voor elke supporter met een goed antwoord. De topicstarter geeft die enkel op grond van kwaliteit, dus of zijn probleem is opgelost.
Soort karma invoeren aan de hand van die thumbs-up.
Etc.
Al deze vragen en ook antwoorden hebben een weg gevonden binnen een realatief
nieuw project ASKUBUNTU. (
http://askubuntu.com/)
De opvolger van Ubuntu answers.
Kort gezegd:- Vraag en antwoord systeem
- Goede antwoord wordt op groen gezet:dat betekent punten voor de hulpverlener.
-Opbouw “status” met beginner/student/docent/etc. Soort karma-achtig systeem.
- Sociale controle op de kwaliteit van de antwoorden.
- Je kunt focussen in je antwoorden in bepaalde gebieden waar je verstand van hebt.
- Opbouw database van kennis. Veelal Engelstalig, wat een nadeel is, of kan zijn.
Die database is minder vervuild, omdat enkel het juiste antwoord in beeld komt.
- Sociaal aspect wordt ondervangen door chatrooms, die je zelf kunt oprichten ook.
Die rooms zijn ontopic/offtopic.
- Volgens mij is het systeem meertalig.
- Erg competatief systeem, de wil te scoren is erg hoog. Dat komt soms wat pittig over.
Kortom: gericht op hoog kwalitatieve support, en vlotte afhandeling van vragen. Iets wat wij hier ook proberen te doen uiteraard.
Vind jij een supportforum “ouderwets”?