Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thuisnetwerk Ubuntu 10.10/Windows Vista  (gelezen 1697 keer)

Offline landrex

  • Lid
Thuisnetwerk Ubuntu 10.10/Windows Vista
« Gepost op: 2011/02/04, 16:21:26 »
Hallo,
Ik heb een desktop met Windows Vista en een laptop dualboot Windows Vista/Ubuntu 10.10.

Ik probeerde al enige malen de Vista's onderling al te verbinden in een thuisnetwerk zonder enig succes. Nu probeer ik de Ubuntu 10.10 laptop te verbinden met de Windows Vista desktop. Lukt niet, ik heb het forum al doorgenomen, ik heb stappenplannen gevolgd, ik ben aan het klooien geweest in de instellingen van mijn wl 534 sitecom router, windows firewall uitgezet, ip bereik en poorten toegevoegd.... Maar nu weet ik het niet meer.

Mijn doel is om de muziek die op een externe harde schijf staat te delen in een netwerk. Daaraanst staat er ook nog muziek in de itunesmappen op de desktop. Op de laptop en de desktop staat subsonic, een muziekprogramma welke via je browser werkt. Ik kan met mijn laptop wel subsonic op de desktop bereiken, maar via Locaties in Ubuntu lukt het niet om de pc te benaderen. Om ervoor te zorgen dat ik subsonic kon benaderen moest ik el een dhcp instelling op de router wijzigen.

Mijn router heeft geen USB aansluiten, en dat heeft mijn externe harde schijf wel.

Heeft iemand nog ideeën om ervoor te zorgen dat ik mijn muziek over het netwerk kan delen? Ik heb nog een oude pentium staan die maximaal windows 98 kan draaien (ik weet niet welke ubuntu daar op zou kunnen). Kan ik daar nog iets mee? Ik heb alleen een modem en een router in de kamer, geen switches of hubs (of hoe die dingen ook maar mogen heten die ik wel eens tegenkom in een thuisnetwerk met server).

Re: Thuisnetwerk Ubuntu 10.10/Windows Vista
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/04, 18:54:40 »
Er zijn verloop stekkertje/kastjes om van USB naar ethernet te gaan, dus dat mag geen probleem zijn. Zo iets dus http://www.kelkoo.nl/ssc-100293723-usb-ethernet-adapter.html
Voor een netwerk met Windows en Ubuntu kan je het beste kiezen voor SAMBA. Op het forum staan genoeg vragen over SAMBA en in de forum documentatie staat ook het een en ander. Of je kijkt op internet, bijv. http://www.unixmen.com/linux-distributions/4-ubuntu/1203-how-to-install-and-configure-samba-in-ubuntu-1010-maverick-meerkat-via-gui-
Daar kan ik je verder niet mee helpen, omdat ik geen Windows heb. Maar een vraag stellen hier op het forum kan altijd. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.