Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstartproblemen na installatie Kubuntu 7.04  (gelezen 2017 keer)

Twan

  • Gast
opstartproblemen na installatie Kubuntu 7.04
« Gepost op: 2007/08/21, 21:48:42 »
Vorige week heb ik Kubuntu 7.04 naast XP geïnstalleerd. Mijn pc heeft meerdere harde schijven. Kubuntu staat op de tweede harde schijf en XP op de eerste. Na de installatie kan ik mijn pc niet meer op de normale manier opstarten. Grub heeft foutmelding 17 aan. Op het forum is deze fout al vaker behandeld, maar volgens mij is deze situatie uniek (beginner). Als ik met de ME schijf opstart, dan kan ik gewoon naar de optie op cd om op te starten van de harde schijf. Vervolgens kom ik in het normale pull down menu van Grub en kan alle besturingssystemen aan. Zowel XP als Kubuntu start normaal op en werkt gewoon.
Wat moet ik doen om bij het om de pc normaal op te laten starten?

Cobuntu

  • Gast
opstartproblemen na installatie Kubuntu 7.04
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/21, 21:56:59 »
Citaat van: Twan
Wat moet ik doen om bij het opstarten normaal om de pc normaal op te laten starten?
Hallo Twan,

ik snap je vraag niet helemaal. Bedoel je dat de computer een besturingssysteem automatisch moet kiezen bij het opstarten? En dat je niet hoeft te kiezen tussen verschillende besturingssystemen?

Mvg, Cobuntu

Offline Soul-Sing

  • Lid
opstartproblemen na installatie Kubuntu 7.04
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/21, 22:51:37 »
Error 17 : Cannot mount selected partition
: http://forum.ubuntu-nl.org/message/99943

Cobuntu

  • Gast
opstartproblemen na installatie Kubuntu 7.04
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/21, 23:00:45 »
Voor Grub Error 17 kun je hier terecht: http://forum.ubuntu-nl.org/message/99943#p99943

Twan

  • Gast
opstartproblemen na installatie Kubuntu 7.04
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/22, 21:23:53 »
Citaat van: Cobuntu
Citaat van: Twan
Wat moet ik doen om bij het opstarten normaal om de pc normaal op te laten starten?
Hallo Twan,

ik snap je vraag niet helemaal. Bedoel je dat de computer een besturingssysteem automatisch moet kiezen bij het opstarten? En dat je niet hoeft te kiezen tussen verschillende besturingssystemen?

Mvg, Cobuntu
Jammer dat ik niet voldoende duidelijk ben geweest. Ik bedoel het volgende
Situatie 1. Normaal de pc opstarten. Op enig moment start Grub op en geeft foutmelding 17. Daarna een knipperende cursor.
Situatie 2.
In de CD lade zit de Windows ME CD . Nu start de pc vanaf de cd op. Er komt een Windows keuzemenu. Of je de pc van de harde schijf wilt opstarten of van de cd. Keuze is harde schijf. Nu start Grub normaal op. Het keuzemenu start op. Met de cursor kan ik nu aangeven of ik Kubuntu  of Windows wil opstarten. Afhankelijk van de keus start of Windows of Kubuntu op.
Volgens mij zit de fout dus niet in het niet kunnen vinden van de schijf/partitie waar Windows of Kubuntu opstaat, maar eerder. Al bij het opstarten van de pc. Deze variant ben ik nog niet op het forum tegen gekomen, vandaar deze post.
Graag je reactie.

Mvg,
Twan.

Cobuntu

  • Gast
opstartproblemen na installatie Kubuntu 7.04
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/22, 21:34:33 »
Hallo twan,

zeer vervelend en gek probleem. Ook nog niet gezien op het forum. Kijk eens in de BIOS, en ga naar de opstartvolgorde. Hoe staat het daar ingedeeld?

Mvg, Cobuntu

Twan

  • Gast
opstartproblemen na installatie Kubuntu 7.04
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/22, 22:03:25 »
Citaat van: Cobuntu
Hallo twan,

zeer vervelend en gek probleem. Ook nog niet gezien op het forum. Kijk eens in de BIOS, en ga naar de opstart volgorde. Hoe staat het daar ingedeeld?

Mvg, Cobuntu
Hierbij de gegevens van het BIOS.
Select a boot first device
Floppy / LS120 / Hard Disk / CD Rom / ZIP / Diverse USB mogelijkheden. Na enter Harddisk:
Ch2M.  : WPC WD1200JS-00MHBI
Ch3M.  : WPC WD1200JS-00MHBI
SCSI -O : NVIDIA MIRROR 232.88G
Bootable Add-in Cards
Enter. Nu opstarten.

Mvgr. Twan

Offline Soul-Sing

  • Lid
opstartproblemen na installatie Kubuntu 7.04
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/22, 23:34:39 »
en als je cdrom eens voor harddisk instelt in je bios?
(wat is ls120 eigenlijk?)

Twan

  • Gast
opstartproblemen na installatie Kubuntu 7.04
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/26, 11:34:03 »
Citaat van: leoquant
en als je cdrom eens voor harddisk instelt in je bios?
(wat is ls120 eigenlijk?)
Ik heb de harddisk en cdrom gewisseld. Maar zonder resultaat. Wat ls120 is weet ik niet. Het is een standaard boot mogelijkheid in het bios.

Mvrg.

Twan.

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
opstartproblemen na installatie Kubuntu 7.04
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/26, 19:22:49 »
Kun je in de bios meerdere harde schijven kiezen om van op te starten of is het enkel de optie om vanaf de harde schijf op te starten?

Twan

  • Gast
opstartproblemen na installatie Kubuntu 7.04
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/27, 20:44:26 »
Citaat van: Tecumseh
Kun je in de bios meerdere harde schijven kiezen om van op te starten of is het enkel de optie om vanaf de harde schijf op te starten?
Alleen een optie om van de harde schijf op te starten.

M. vr.gr.

Twan.

opstartproblemen na installatie Kubuntu 7.04
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/27, 22:23:38 »
Google eens met ls120 en boot ...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Twan

  • Gast
opstartproblemen na installatie Kubuntu 7.04
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/29, 21:07:14 »
Citaat van: Prosper
Google eens met ls120 en boot ...
Heb ik gedaan. Veel interessants gevonden. Maar het heeft niet tot een oplossing geleid. Ik heb nog het oorspronkelijke probleem. Ik moet nog steeds opstarten met de ME cd.
Wie kan mij helpen met het vinden van een oplossing?

M. vr.gr.

Twan.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
opstartproblemen na installatie Kubuntu 7.04
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/29, 21:14:54 »
Wilde gok ... Hij kan dus bij 't opstarten de bootsector niet vinden waar GRUB opstaat.
Met de  ME cd lukt 't wel.

Ik vermoed dat je een best een nieuwe partitie aanmaakt die je/boot noemt en deze helemaal vooraan de schijf plaatst. Deze moet ongeveer 100 mb groot worden en aanvinken met boot flag.Daarop GRUB installeren.
Zo verplicht je Grub om zich helemaal vooraan te nestelen en misschien je probleem op te lossen. Deze oplossing werkt ook bij GRUB error 18.

Is wel maar een gok.

Ofwel een herinstallatie en hopen dat 't vanzelf goed komt.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Twan

  • Gast
opstartproblemen na installatie Kubuntu 7.04
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/26, 15:56:56 »
Een tijdje weg geweest. Werd een beetje moedeloos. Inmiddels ben ik wel zover dat de pc normaal grub opstart. Maar ik krijg foutmelding 17. Heb de stappen zoals in het forum zijn uitgelegd gevolgd. Met onderstaand resultaat. Linux staat op sdb (2e harde schijf, eerste partitie). Weet iemand wat ik verkeerd heb gedaan?
grub> setup (hd0)
setup (hd0)
 Checking if "/boot/grub/stage1" exists... yes
 Checking if "/boot/grub/stage2" exists... yes
 Checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5" exists... yes
 Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd0)"...  17 sectors are embedded.
succeeded
 Running "install /boot/grub/stage1 d (hd0) (hd0)1+17 p
(hd1,0)/boot/grub/stage2 /boot/grub/menu.lst"... succeeded
Done.
grub>


Met vriendelijke groet,

Twan.