Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lubuntu 10.04  (gelezen 43636 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Lubuntu 10.04
« Gepost op: 2010/02/03, 17:33:50 »
De afgelopen dagen heb ik de Lubuntu versie eens aan de tand gevoeld, een heerlijk stuk software.
De PC: een Pentium III met 128MB geheugen (voor de leken, dat is 0.125GB  O0)
De live-CD werkt prima, maar installeren vanaf de live-CD is een ramp en werkte niet (is ook Alpha 2 !)
Toen maar de alternate CD van Alpha-2 opgehaald en een tekst systeem gemaakt.
Hierna simpel sudo apt-get install lubuntu-desktop in gevoerd en alles ging goed.
In deze versie zitten veel kleine goedwerkende programma's en natuurlijk geen open-office, maar dat lijkt mij logisch.
Een paar bugs:
Het systeem-menu en beheer-menu zijn verwisseld (of een vertaal fout ?),
De klok kan niet via internet gelijkgezet worden, maar vanuit een terminal scherm is NTP wel te installeren,
Tijdens de configuratie ging de PC een aantal keren spontaan rebooten (lijkt op een ander OS),
Niet alles werkt zoals het hoort, maar wat wil je van een Alpha versie?  :o
LXDE heeft mij (weer) versteld doen staan van de flexabiliteit !

Al met al, een aanrader voor mensen met een te oude, of te kleine PC voor Gnome.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline hvb

  • Lid
Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/05, 21:55:15 »
Ik heb lubuntu(desktop) al eens geprobeerd naast gnome, en hoewel ik beslist niet aan alles kon wennen, wil ik er toch mee verder gaan.

Ik heb 2 vragen.

1. Waar kan ik lubuntu downloaden en dan bedoel ik karmic, voor lucid vind ik het nog te vroeg.
2. Wordt het al ondersteund door canonical, ivm updates? Zo niet, dan begin ik er niet aan.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/05, 22:33:22 »
In synaptic staat er:
Canonical levert geen updates voor lubuntu-desktop. Sommige updates worden wel geleverd door de Ubuntugemeenschap.
Echter zijn ze (de werkgroep LXDE in Ubuntu = Lubuntu) m.i.v. Lucid wel erkend door Canonical, de distributie is wat status betreft dan ook gelijk aan Xubuntu en Kubuntu.
De desktop staat dan ook gewoon in de Ubuntu repositories als lubuntu-desktop en kan dus vanuit Ubuntu gewoon geïnstalleerd worden.
Naast gnome lijkt mij geen goed idee, je hebt dan te veel programma's die hetzelfde doen.
Met de alternate CD een "commando regel systeem" installeren en dan verder gaan is een optie.
Er is ook al een live-CD van Lubuntu, die is voor 10.04 gewoon te downloaden op http://people.ubuntu.com/~gilir/lubuntu-lucid-alpha2.iso
De 9.10 versie is er wel als test geweest, maar niet meer te downloaden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline hvb

  • Lid
Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/05, 22:56:16 »
Vanuit synaptic had ik lxde-desktop geïnstalleerd (onder jaunty) en ik meen me te herinneren dat sommigen dan gnome eraf gooiden en zo "lubuntu" over hielden.

Als ik het goed begrijp komt er straks bij lucid een officiële, ondersteunde versie  van lubuntu op de site van ubuntu.com.
Dan wacht ik gewoon tot mei en download en installeer hem dan.

bedankt
« Laatst bewerkt op: 2010/02/05, 23:17:34 door hvb »

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/05, 23:19:55 »
Toen maar de alternate CD van Alpha-2 opgehaald en een tekst systeem gemaakt.
Hierna simpel sudo apt-get install lubuntu-desktop in gevoerd en alles ging goed.

Ik heb het toevallig vorige week op deze manier op een oude laptop gezet.
Een heerlijk licht systeem, daar hou ik wel van!

Ik heb alleen iets vreemds met draadloze netwerken, het lijkt net of dit zo'n beetje 2x zo langzaam is als met Ubuntu.
Ik heb ipv6 al uitgezet (in het grub bestand). Vooral iets downloaden vanuit synaptic is drama...
Ik weet nog niet waar dit aan ligt...

Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/06, 20:26:52 »
Een ding snap ik alleen niet: waarom houden ze Xubuntu dan? Want Lubuntu zou zo Xubuntu kunnen vervangen aangezien Lubuntu ook vooral voor oude computers gebruikt wordt, en Lubuntu kan op oudere hardware draaien dan Xubuntu.

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/06, 21:30:23 »
Ik hoor ook regelmatig dan Xubuntu tegenwoordig helemaal niet zoveel lichter meer is als Ubuntu.
Lubuntu heeft me wel verrast: heerlijk licht en snel (ik hoef al die overbodige dingen niet op m'n pc). Maar er moet nog wel heel veel aan gebeuren vind ik om het echt gebruiksvriendelijk te maken. Ik zou bijvoorbeeld graag één programma hebben waarin je het 'uiterlijk' kan instellen, nu zit dat allemaal verspreid over verschillende kleine tooltjes.

Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/06, 22:24:16 »
In synaptic staat er:
Canonical levert geen updates voor lubuntu-desktop. Sommige updates worden wel geleverd door de Ubuntugemeenschap.
Echter zijn ze (de werkgroep LXDE in Ubuntu = Lubuntu) m.i.v. Lucid wel erkend door Canonical, de distributie is wat status betreft dan ook gelijk aan Xubuntu en Kubuntu.
De desktop staat dan ook gewoon in de Ubuntu repositories als lubuntu-desktop en kan dus vanuit Ubuntu gewoon geïnstalleerd worden.
Naast gnome lijkt mij geen goed idee, je hebt dan te veel programma's die hetzelfde doen.
Met de alternate CD een "commando regel systeem" installeren en dan verder gaan is een optie.
Er is ook al een live-CD van Lubuntu, die is voor 10.04 gewoon te downloaden op http://people.ubuntu.com/~gilir/lubuntu-lucid-alpha2.iso
De 9.10 versie is er wel als test geweest, maar niet meer te downloaden.

....de link wil hier maar niet werken. Komt wel een menu, maar als ik het bestand wil binnenhalen gebeurt er verder niks. Ook via andere weg dezelfde link geprobeerd: helaas geen aktie.
Is er mogelijk een alternatieve download-link beschikbaar?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/06, 23:01:57 »
Je moet gewoon een commandline Ubuntu systeem installeren met de Ubuntu 9.10 alternate cd.
En als je klaar ben het pakket lubuntu-desktop installeren.

Edit: ik heb toch een werkende download lubuntu 10.04 alpha 2 kunnen vinden: http://people.ubuntu.com/%7Egilir/lubuntu-lucid-alpha2.iso (362 mb)

Hier nog wat leesvoer een screenshots over/van Lubuntu 10.04:
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/01/lubuntu-1004-alpha-new.html
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/01/lubuntu-alpha-2-gets-new-bootsplash.html

Ik vind dat MTPaint wat er bij zit trouwens echt een vreemd programmaatje voor een officiële Ubuntu versie..voelt niet echt professioneel aan... (The plan for Lubuntu Final, however, is to switch to lightweight photo-editor 'Fotoxx' )

Citaat
Xubuntu - the current "lightweight" choice - is not as slender a distribution as people tend to think. Recent benchmarks show it to be just as "demanding" as regular Ubuntu - sometimes even more so!

Lubuntu is extremely small, nimble and light but without sacrificing usability or features. Whilst Ubuntu uses just short of 200MB RAM on my computer, Lubuntu used just over 50mb. Yes - 50MB.

maar het is nog in een heel pril stadium. Ze zijn nog bezig met Lubuntu artwork, discussiëren welke software (browser, mediaplayer...) er uiteindelijk in komen..etc.

meer info: http://lubuntu.net/
http://www.lxde.org/ (je vind hier op het forum ook al een hoop ontwerpen voor artwork voor Lubuntu om alvast je test-installatie mee op te leuken ;) )
« Laatst bewerkt op: 2010/02/06, 23:30:49 door leendert »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/07, 11:50:54 »
ben hem op de door ron beschreven manier op mijn asus eee704g aan het zetten, ben heel benieuwd.

lijkt me iig voor dit netbookje wel een lekker vlot systeem :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/07, 13:24:08 »
Ter info, de Lubuntu desktop zat ook al in 9.04 (en mogelijk eerder), maar werd toen nog niet erkend door Canonical.
Het lijkt mij een goed alternatief voor DSL-N, Lubuntu is wel iets groter, maar er is wel een Nederlands talige ondersteuning op dit forum  (we moeten wel :lol:)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/07, 20:36:00 »
Ze mogen alleen het logo van Lubuntu nog aanpassen naar een eigen logo ipv gewoon het LXDE-logo te gebruiken...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/07, 20:40:57 »
Ach, ze hebben tot eind april de tijd :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/07, 21:31:24 »
Wacht niet met wat je morgen ook nog kan doen :rolleyes:

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/08, 15:21:11 »
Ach, ze hebben tot eind april de tijd :lol:
Als je kijkt wat ze nog allemaal moeten doen, kan dit nog best krap worden ;)

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/08, 16:44:09 »
ben hem op de door ron beschreven manier op mijn asus eee704g aan het zetten, ben heel benieuwd.

lijkt me iig voor dit netbookje wel een lekker vlot systeem :)

Vergeet dan ook lxlauncher niet uit te proberen ;)

Ik kan alleen de configfile daarvan niet vinden...kzou graag een transparante achtergrond willen zodat je de wallpaper gewoon ziet...Ook wil ik zelf de items en icoon's willen instellen..
Waar ze het hier over hebben is bij mij onvindbaar: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=997302

Volgens mij kun je dus beter netbook-launcher installeren van UNR, die ziet er ook nog veel beter uit.
Maar hoe pas je deze weer aan?
« Laatst bewerkt op: 2010/02/08, 17:10:28 door leendert »

Offline timosha

  • Lid
Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/09, 13:22:30 »
Lubuntu in VirtualBox geinstalleerd, dat was helaas geen succes. Daarna in VMWare en daar draait het min of meer in.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/09, 15:39:08 »
@Timosha: interessant; ik wilde hem ook in Virtualbox uitproberen.
Wat waren de problemen die je tegenkwam?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/09, 15:46:26 »
Eigenwijs als ik ben, heb ik hem ook in Sun Virtualbox geïnstalleerd, om te kijken wat het probleem is.
Het ging met de live-CD in één keer goed en zonder problemen.
Nu heb ik Virtualbox niet via synaptic geïnstalleerd, maar gedownload van de website, zodat ik ook USB ondersteuning heb.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/09, 16:03:44 »
Het kan goed kloppen, ik zag het volgende bij de releasenotes van Alpha2 staan:

Citaat
- Alpha 2 may not boot on karmic Virtualbox, you should upgrade virtualbox to avoid this problem.

Je moet dus een nieuwere versie installeren van Virtualbox

In alpha2 zit trouwens ook een nieuwere versie van PCManFM, die kun je starten vanuit de terminal: pcmanfm2
(standaard word de oude versie nog gebruikt)
« Laatst bewerkt op: 2010/02/09, 16:05:21 door leendert »

Offline timosha

  • Lid
Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/09, 16:28:12 »
Het kan goed kloppen, ik zag het volgende bij de releasenotes van Alpha2 staan:

Citaat
- Alpha 2 may not boot on karmic Virtualbox, you should upgrade virtualbox to avoid this problem.

Je moet dus een nieuwere versie installeren van Virtualbox

In alpha2 zit trouwens ook een nieuwere versie van PCManFM, die kun je starten vanuit de terminal: pcmanfm2
(standaard word de oude versie nog gebruikt)

Klopt niet ! Ik heb de allernieuwste versie van VirtualBox. Soms boot Lubuntu maar meestal niet. Geen probleem want in VMWare werkt het vrij goed voor een alpha. Moet alleen nog eens onderzoeken hoe ik de VMWare tools aan de gang krijg.

EDIT:
Lubuntu geinstalleerd in Karmic en Lucid in de laatste versie van Virtualbox. Symptomen dito, soms start Lubuntu maar meestal niet. De installatie zelf gaat vlekkeloos.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/09, 17:50:28 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #21 Gepost op: 2010/02/09, 16:32:55 »
Je kan Lubuntu ook testen doormiddel van virtual manager ism QeMu.
sudo apt-get install virt-manager

Offline timosha

  • Lid
Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #22 Gepost op: 2010/02/09, 18:33:44 »
Lukt ook niet
« Laatst bewerkt op: 2010/02/09, 18:35:21 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #23 Gepost op: 2010/02/09, 19:24:19 »
Is Lubuntu een mooie voor een P3 waar NT met moeite op draaide? 512mb ram.

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Lubuntu 10.04
« Reactie #24 Gepost op: 2010/02/09, 19:25:52 »
Is Lubuntu een mooie voor een P3 waar NT met moeite op draaide? 512mb ram.
Lubuntu gebruikt 50mb RAM ;)
Zal best draaien op je P3.

Lukt ook niet

Hmm lekker frustrerend zoiets...