Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe versie installeren  (gelezen 979 keer)

nieuwe versie installeren
« Gepost op: 2008/02/03, 19:34:02 »
Hallo,
Als er binnenkort een nieuwe versie van Ubuntu uitkomt en ik wil deze installeren wat is dan de beste en veiligste methode(heb dit nog niet gedaan want ben nog een ubuntu beginner).
Gebeurt dit via updates of via een nieuwe installatie.
Indien via een nieuwe installatie,is het dan voldoende om het schijfje van de gebrande download in de pc te stoppen en de gewone installatie procedure te volgen zoals ik gedaan heb om Gutsy te installeren en moet de oude versie niet eerst gedeïnstalleerd worden?
Gebruik  7.10 in dualboot met windows xp.
Alvast bedankt
vrijheid is rijkdom

nieuwe versie installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/04, 19:44:51 »
- Maak in *alle* gevallen een backup van je persoonlijke bestanden (je home-map volstaat meestal).

- Via de Upgrade zal het t.z.t. wel kunnen, maar er hangt een iets groter risico aan. Als het lukt, ben je meestal redelijk vlot klaar (afhankelijk van je internet-verbinding).

- Zelf ben ik geneigd een verse installatie te doen. Dan weet ik zeker dat ik met een schone lei begin.

- Je hoeft Ubuntu niet te deinstalleren - dat gebeurt tijdens de installatie.

- Een derde optie: de nieuwe versie *niet* installeren :-) Ook dat is voor sommigen een serieuze optie. Als je nu een heel stabiel systeem hebt, is er op zich geen dringende reden om te upgraden. Behalve voor de fun dan ;-)

- Je bent trouwens vlot, het duurt nog wel een paar maandjes hoor....

nieuwe versie installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/04, 20:07:13 »
Bedankt sisosteven,zal upgraden met een nieuwe installatie,misschien tegen het einde van het jaar want mijn systeem is momenteel stabiel.Heb nog een klein vraagje.Heb Opera gedownload en zie dat deze in het engels is,is er ook een taalpakket of zo voor het nederlands?

Greetz
Mike
vrijheid is rijkdom

nieuwe versie installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/04, 22:03:36 »
Ja hoor.
Waar heb je Opera vandaan gehaald?
Als je gewoon op hun eigen site geweest bent, dan zie je daar een koppeling naar "language files".
Die koppeling brengt je hier:
http://www.opera.com/download/languagefiles/

Kun je daar wat mee?

el_andalus

  • Gast
nieuwe versie installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/05, 16:17:42 »
Ik zal even mijn situatie schetsen, met wat vraagjes erin (die staan schuin)

1. Voor zover ik de berichten op het forum wat begrepen heb, is het zo dat als je een upgrade doet, het aangeraden wordt de home folder aan een aparte partitie toe te kennen.

Momenteel heb ik enkel een root ("/", ext3) en een swap van 2050 MB. Daarnaast nog een ntfs partitie voor Windows (ik heb een dual boot...) en een partitie voor mijn hp_recovery schijf.

Ik heb geen aparte home partitie. Al mijn partities zijn primaire partities. Ik heb dan toch maar geen logische partities gemaakt. Misschien had ik dat beter wel gedaan, want nu heb ik geen uitbreide partitie die ik kan indelen in verdere logische partities en ik zit al aan mijn limiet van 4 primaire partities. Ik ben gejost :)

Maar goed, als de volgende versie van Ubuntu uitkomt, kan ik gewoon mijn twee primaire partities behouden (ntfs voor windows en de partitie voor hp_recovery), en dan drie nieuwe logische partities maken, meer bepaald een logische partitie voor de root, een logische partitie voor home en een partitie voor swap

Klein vraagje: mag een partitie voor de swap een logische partitie zijn?

Ik ga geen upgrade doen. Nu ik weet hoe eenvoudig ubuntu te installeren is, ga ik een nieuwe live cd branden van de volgende editie en ubuntu opnieuw volledig installeren.

Misschien houd ik de dual boot, misschien niet.

Wie overtuigt mij om de navelstreng door te knippen met windows? :P

2. Ik heb nog een andere opmerking.

Mijn backup is mijn externe harde schijf van 160GB.

Is het dan nog de moeite dat ik wel een aparte partitie maak voor de home, aangezien al mijn bestanden die ik wil bewaren op deze externe harde schijf staan?

Abstractie genomen van de evidente opmerking: "Wat als je externe harde schijf naar de filistijnen gaat?"

Ik weet dat ik nog maar twee dagen ubuntero ben, maar ik wil me tijdig voorbereiden op de volgende release...

3. Bottom line

Ik denk ook eerder aan een versie installatie. Beetje links en rechts wat vinkjes zetten en klaar is de full install.

nieuwe versie installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/05, 22:29:38 »
1a.
Het is helemaal niet per se nodig een aparte home-partitie te hebben. Er zijn er, die erg goede argumenten hebben om dat juist niet te doen. Die gaan bij elke upgrade (of nieuwe installatie) ook hun home-map vernieuwen dus. Soms kan het zijn, dat instellingen uit de vorige versie conflicteren of niet goed draaien in de nieuwe versie. Dus. Het is maar net wat je eigen voorkeur heeft. Als ik je was: lekker laten zo. Je kunt nu ook gewoon je home-map backuppen en dan weer terugzetten, toch? Zeker met een externe HD mag dat geen probleem zijn.

1b.
Ik draai ook een duale opstart. Ik gebruik windows nog. Af en toe.
Als je na een jaar erachter komt Windows niet meer te gebruiken, kun je het net zo goed eraf halen.

Waar gebruik je het voor? Games? Bepaalde software? Als je echt ruimtegebrek hebt, kun je het eraf halen, maar waarom zou je? Zolang het niet in de weg staat.......

2a.
Nee, volgens mij hoeft dat sowieso niet. Zie hierboven.

Lekker laten zo!

Veel succes,

nieuwe versie installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/05, 22:41:53 »
Bedankt voor je hulp sisosteven
Greetz van Mike
vrijheid is rijkdom

el_andalus

  • Gast
nieuwe versie installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/05, 23:17:27 »
Citaat van: sisosteven
1a.
Het is helemaal niet per se nodig een aparte home-partitie te hebben. Er zijn er, die erg goede argumenten hebben om dat juist niet te doen. Die gaan bij elke upgrade (of nieuwe installatie) ook hun home-map vernieuwen dus. Soms kan het zijn, dat instellingen uit de vorige versie conflicteren of niet goed draaien in de nieuwe versie. Dus. Het is maar net wat je eigen voorkeur heeft. Als ik je was: lekker laten zo. Je kunt nu ook gewoon je home-map backuppen en dan weer terugzetten, toch? Zeker met een externe HD mag dat geen probleem zijn.

1b.
Ik draai ook een duale opstart. Ik gebruik windows nog. Af en toe.
Als je na een jaar erachter komt Windows niet meer te gebruiken, kun je het net zo goed eraf halen.

Waar gebruik je het voor? Games? Bepaalde software? Als je echt ruimtegebrek hebt, kun je het eraf halen, maar waarom zou je? Zolang het niet in de weg staat.......

2a.
Nee, volgens mij hoeft dat sowieso niet. Zie hierboven.

Lekker laten zo!

Veel succes,
Heel erg bedankt voor de duidelijke antwoorden!

Ik denk dat ik dan maar alles zal laten zoals het is. Ik heb een goed draaiende dual boot, dus waarom beginnen herpartitioneren e.d.?

Games :) Neen, ik zal mijn flipperkast in windows niet missen. Ik ben totaal geen gamer.

Ik heb tot nu toe windows gebruikt, omdat het gewoon het meest gebruikte is en tot nu toe doorgaans alle pc's onder windows aangeboden worden. Al heb ik vernomen dat ze in de VS in Wallmart pc's verkopen met ubuntu voor geïnstalleerd.

En ruimtegebrek heb ik ook niet.

Mvg.

nieuwe versie installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/06, 06:45:12 »
Citaat van: mikemarote
Bedankt voor je hulp sisosteven
Greetz van Mike
Graag gedaan, Mikemarote :-)

nieuwe versie installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/06, 06:47:10 »
Citaat van: el_andalus
Heel erg bedankt voor de duidelijke antwoorden!
OK, graag gedaan.