Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rommel op harde schijf  (gelezen 2963 keer)

100Bram

  • Gast
Rommel op harde schijf
« Gepost op: 2007/05/21, 17:01:42 »
Als ik een programma installeer, dan installeren zich een paar pakketten mee die nodig zijn. Als ik dit prograam dan verwijder (remove of autoremove) dan worden er veel minder pakketten terug verwijdert. Als ik logisch nadenk zal mijn harde schijf na een tijd toch vol geraken?? Bestaat hier geen oplossing voor (of een programma)?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Rommel op harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/21, 17:15:55 »
Citaat van: 100Bram
Als ik een programma installeer, dan installeren zich een paar pakketten mee die nodig zijn. Als ik dit prograam dan verwijder (remove of autoremove) dan worden er veel minder pakketten terug verwijdert. Als ik logisch nadenk zal mijn harde schijf na een tijd toch vol geraken?? Bestaat hier geen oplossing voor (of een programma)?
sudo apt-get clean
per pakket zou je: sudo aptitude remove..... kunnen doen.

Guus

  • Gast
Rommel op harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/21, 18:52:40 »
je kan ook programma's met sudo aptitude install installeren en deinstalleren (sudo aptitude remove )

aptitude verwijdert wel de programma's die niet meer gebruikt worden

CrazyCentaur

  • Gast
Rommel op harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/21, 19:00:57 »
En natuurlijk kan het ook gewoon op de grafische manier via Synaptic: klik rechts op het te verwijderen pakket en kies de optie Mark for complete removal (of de Nederlandse of zo tekst).

Waarom altijd met die terminalcommando's gooien? Niet iedereen is een terminaltijger of heeft zin om dat te leren.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Rommel op harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/21, 20:11:47 »
Citaat van: CrazyCentaur
En natuurlijk kan het ook gewoon op de grafische manier via Synaptic: klik rechts op het te verwijderen pakket en kies de optie Mark for complete removal (of de Nederlandse of zo tekst).

Waarom altijd met die terminalcommando's gooien? Niet iedereen is een terminaltijger of heeft zin om dat te leren.
wanneer je je later afvraagt waar alle resten blijven op je systeem, zoals alle debs die achter blijven, heeft de synaptic gebruiken voor het opschonen niet zoveel zin. toch?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Rommel op harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/21, 20:24:47 »
Er is ook een pakket gtkorphan die alle veweesde pakketten kan opsporen .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Rommel op harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/21, 20:48:18 »
Citaat van: CrazyCentaur
En natuurlijk kan het ook gewoon op de grafische manier via Synaptic: klik rechts op het te verwijderen pakket en kies de optie Mark for complete removal (of de Nederlandse of zo tekst).

Waarom altijd met die terminalcommando's gooien? Niet iedereen is een terminaltijger of heeft zin om dat te leren.
Even corrigeren:
"Markeren voor volledige verwijdering" wist niet de overbodige pakketten op je systeem. Probeer het maar even met "3dchess" dan wordt ook "xaw3dg" geïnstalleerd. Verwijder "3dchess" volgens deze methode en je zal zien dat "xaw3dg" nog altijd geïnstalleerd is.
Wat dit wel doet is al de configuratiebestanden wissen. Dit zijn bestanden die vb in je persoonlijke map zitten en beginnen met een punt.

"Markeren voor verwijdering" haalt wel het pakket weg maar niet de configuratiebestanden. Op die manier krijg je je oude configuratie terug als je het pakket terug installeert.

Als je de overbodige pakketten weg wil zal je toch "apt-get clean" moeten doen in het terminalvenster of een gelijkaardige methode moeten gebruiken.

CrazyCentaur

  • Gast
Rommel op harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/21, 20:56:21 »
Citaat van: leoquant
Citaat van: CrazyCentaur
Waarom altijd met die terminalcommando's gooien? Niet iedereen is een terminaltijger of heeft zin om dat te leren.
wanneer je je later afvraagt waar alle resten blijven op je systeem, zoals alle debs die achter blijven, heeft de synaptic gebruiken voor het opschonen niet zoveel zin. toch?
Nee, dat is waar. En Dadio maakt duidelijk waar de subtiele verschillen zitten, waarvoor dank, weer iets opgestoken :)

Rommel op harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/21, 21:58:16 »
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/9580

deze vraag is eerder aan de orde geweest.
Misschien dat er nog iets bij staat.

100Bram

  • Gast
Rommel op harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/22, 10:11:21 »
Ok, bedankt voor deze toch nuttige uitleg ;)