Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [AFSLUITEN = NIET OPGELOST] Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?  (gelezen 28169 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #75 Gepost op: 2014/04/13, 19:42:37 »

@DeBaas, dank voor het meedenken !!
de in reactie 72 genoemde configuratie kan ik niet maken;  NetworkPrinter AppSocket/HP Jetdirect is bij mij (Ubuntu 12.04.3)  onvindbaar.
in reactie 74 stelt U mij voor om de printer WiFi (draadloos) te maken middels een repeater.
Het gebruik van zo'n repeater en/of de configuratie ervan gaan mijn kennis ver te boven.
Mijn HP-printer werkt echter voortreffelijk via een netwerkkabel en hoeft dus niet draadloos.

Het enige probleem waar ik mee worstel is; hoe krijg ik de USB-poort van mijn Sitecom-router aan de praat.
Als dat lukt kan ik daar naar believen een printer of een externe harde schijf aan hangen.
Helaas is dat tot nu toe niet gelukt en ik begin te geloven dat Sitecom mij belazerd heeft en het ook niet gaat lukken.  >:( :'(
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline softbart

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #76 Gepost op: 2014/04/13, 20:39:19 »
Dus wordt de schijf niet gezien.
Je kan onder ubuntu op de externe schijf een gedeelde map aanmaken met wat bestanden en weer aansluiten de router.
De gedeelde map zou dan gezien kunnen worden.

Op "MBL-USB-oud" een map "Test-map" gemaakt en hier 2 bestanden in gezet.
"MBL-USB-oud" weer aangesloten op de USB-poort van de router.
Router geopend en in "Geavanceerd> USB-poort> gegevens met "Toepassen" geactiveerd.
Er is niet te zien of er iets in of aan de router en/of externe schijf gebeurd en ik kan ook nergens "MBL-USB-oud" met de gedeelde map of bestanden vinden.

In de hersenkronkel maakte ik een verkeerde gedachte. De router is geen linux machine die gedeelde content laat zien. De router is een windows machine die geen linuxcontent kant lezen. Dus een nieuwe poging.
Maak op de externe schijf een kleine partitie vrij en formatteer deze met htsf. Maak hierin een map met wat bestanden. Zet de router weer op usb servermode.
De htfs content moet nu leesbaar zijn voor de router.

Helaas mis ik in jouw reacties een reactie op de organisatorische oplossing. De BTO laptop niet aan de lan te hangen maar wireless te maken. Hiermee komt een poort vrij.

groet,

Theo


Offline KeesS

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #77 Gepost op: 2014/04/13, 22:42:58 »
In de hersenkronkel maakte ik een verkeerde gedachte. De router is geen linux machine die gedeelde content laat zien. De router is een windows machine die geen linuxcontent kant lezen. Dus een nieuwe poging.
Maak op de externe schijf een kleine partitie vrij en formatteer deze met htsf. Maak hierin een map met wat bestanden. Zet de router weer op usb servermode.   De htfs content moet nu leesbaar zijn voor de router.

@softbar,
U vraagt mij om riskante dingen te ondernemen. Die partitie maken en formatteren moet, denk ik, met gparted gebeuren.
Door met gparted aan de slag te gaan loop ik het risico om, door onvoldoende ervaring, ipv op de externe schijf iets te doen,  mijn PC te vernachelen. En daar waag ik me liever niet aan.
Als ik Uw uitleg goed begrijp zou na dit experiment alleen het "htfs content" leesbaar zijn voor de router.
Dat levert dus weinig voordeel op, want ik wilde liever de printer via de USB-poort gaan gebruiken.

Citaat van: softbart
Helaas mis ik in jouw reacties een reactie op de organisatorische oplossing. De BTO laptop niet aan de lan te hangen maar wireless te maken. Hiermee komt een poort vrij.

De laptop kan nu al naar keuze bedraad en/of draadloos werken aan de router.
Het is geen vereiste dat er een lan-poort vrij komt, maar dat ik de USB-poort van de router kan gebruiken.
Maar de hoop dat het gaat lukken heb ik inmiddels opgegeven. :'( :'( :'(
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline softbart

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #78 Gepost op: 2014/04/14, 09:04:37 »
Stel, de printer werkt via de USB. En dan?

groet,

Theo

Offline KeesS

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de USB-poort van een SiteCom-router ?
« Reactie #79 Gepost op: 2014/04/14, 13:56:25 »
Stel, de printer werkt via de USB. En dan?

@softbart,
als de USB-poort in de Sitecom-router werkt zoals het moet kan ik naar believen:
1. met mijn HP-All-in-One  printen en scannen van al mijn computers.
of,
2. op een externe harde schijf Backup's maken van al mijn computers.

De website van Sitecom vermeld bij 'veel gestelde vragen':
 Welke besturingssystemen zijn compatibel?›
Sitecom-routers zijn compatibel met alle besturingssystemen.
Gebruik de geïntegreerde USB-poort voor de aansluiting van externe harddisks, printers, webcams en deel het apparaat met alle gebruikers binnen het netwerk.
Print vanaf elke locatie in huis of maak backup-bestanden vanaf elke computer op de aangesloten externe harddisk.   

Sitecom beloofd dus meer dan ze waarmaken.
Mogelijk dat ergens in de Engelstalige handleiding een regeltje verstopt is dat de USB-poort niet compatibel is met Linux, maar omdat ik die taal niet machtig ben kan ik het niet vinden. Sitecom weigert mij te helpen omdat ik geen Windows gebruik. Ik vind dat een heel slechte zaak.
Het is vechten tegen de bierkaai en daar ben ik te oud voor geworden. ik geef het op.

Velen hebben hier in het forum geholpen om mijn probleem op te lossen. Dat het niet is gelukt ligt zeker niet aan hun medewerking.
Heel veel dank aan iedereen die mij heeft bijgestaan voor hun werk en geduld.
Ik zal het start-topic aanmerken als [afsluiten maar niet opgelost].




 

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg