Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CD rom drive niet herkend.  (gelezen 1038 keer)

dunerik

  • Gast
CD rom drive niet herkend.
« Gepost op: 2008/03/27, 23:19:26 »
Probeer Ubuntu 7.10 server op een HP Vectra VL400 SFF te installeren, maar krijg bij het installatie proces vrij snel de melding:
Detect and mount CD-ROM
No common CD-ROM drive was detected
you may need to load additional CD-ROM drivers from a driver floppy

Kan dus wel booten vanaf de CD-Rom drive, maar Linux herkent 'm dus niet. Is dit te verhelpen, anders dan een andere cd-rom drive aansluiten?

Heb gegoogled, maar niets gevonden om de huidige configuratie aan de praat te krijgen. De firmware van de bios is de laatst beschikbare versie.

Gr.

Erik

Offline Hanssun

  • Lid
CD rom drive niet herkend.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/28, 07:24:39 »
Goedemorgen dunerik ,

je moet even in je bios kijken je kan daar in komen bij opstarten op F10 of anders del indrukken en bij boot je cd rom als eerste zetten .

Gr Hans,

dunerik

  • Gast
CD rom drive niet herkend.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/28, 08:40:56 »
Dag Hans,

Bedankt voor je reaktie, maar zoals ik al schrijf "Kan dus wel booten vanaf de CD-Rom drive, maar Linux herkent 'm dus niet.", is het niet een bios probleem. Immers booten vanaf de cd-rom lukt en de installatie van Ubuntu wordt gestart. Echter blijf hangen bij het hardware detecten, want de cd-rom drive wordt niet herkend.

Gr.

Erik

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
CD rom drive niet herkend.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/28, 14:37:43 »
Is dat via de live cd of de alternate cd?
De alternate cd werkt vaak wel op computers waar de live cd niet werkt.

dunerik

  • Gast
CD rom drive niet herkend.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/28, 16:30:25 »
Dag Johan,

Was de live cd. Heb zojuist getracht de alternate cd te downloaden (xtra vinkje plaatsen), maar als ik dit aangeef op de website www.ubuntu.com zie ik geen verschil in download link t.o.v. de live cd. Althans als ik het download via Universiteit Twente en via BIT. Klopt dit?

Krijg de indruk dat er geen alternate server variant is, maar wel een desktop alternate variant. Klopt dit?

Net de alternate cd geprobeerd, maar ook nu geen cd-rom detectie.

Gr.

Erik