Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onderwerpen promotie team  (gelezen 61177 keer)

Offline TonH

  • Promotieteam
Onderwerpen promotie team
« Gepost op: 2011/01/15, 21:13:26 »
Afgelopen maandag het ik het voortouw voor dit team overgenomen van Thomas.
Vorig jaar heeft hij eens gevraagd wie er in dit team willen deelnemen. Ik heb nu gemerkt dat er 4 man zijn die aktief willen zijn in het promotie team.
Tot nu toe was het promotie team veel actief met het organiseren van releaseparties en deelnemen aan evenementen als de software freedom day, t-dose.
Vraag is of dit de enige manieren zijn om Ubuntu te promoten of dat er meer zijn. Een aantal punten waar ik dan aan denk zijn bv:

Opzetten van een standaard Ubuntu presentatie die anderen kunnen gebruiken voor het geven van een presentatie.
Creatievelingen kunnen een filmpje of presentatie maken die door winkels gebruikt kunnen worden als presentatie materiaal (als ze ook PC's zonder OS of met linux verkopen).
Opzetten van een checklist/plan van aanpak voor het organiseren van een release party.

En zo zijn  er meer, ik hoor ze graag.
Mijn voorstel is om vervolgens uit de lijst een aantal ideeën op te pakken en uit werken.

Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/16, 20:15:34 »
Wat misschien ook goed is, te kijken hoe we de beste reclame (mond tot mond, mens tot mens) kunnen verbeteren. Als we een manier zouden kunnen vinden waardoor Ubuntu gebruikers geprikkeld worden om Ubuntu te showen dan kan dat misschien heel positief werken. Misschien is het bijvoorbeeld een idee om een standaardfoldertje te ontwerpen die enthousiaste gebruikers bij mensen in hun straat in de bus kunnen gooien. Op het foldertje staat dan wat Ubuntu is, en dat wie er interesse in heeft welkom is bij ...., degene dus die het foldertje in de bus heeft gedaan, voor meer informatie, demo oid. Erg makkelijk, mensen in je eigen straat, lekker dichtbij.

Wat betreft een stappenplan, checklist voor het organiseren van een releaseparty, er is in het verleden al h.e.e.a. in die richting gedaan. Wellicht kan daar op verder worden gebouwd:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ReleasepartyWiki/Organisatie
en een doorlink op die pagina:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ReleasepartyWiki/Stappenplan

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/17, 12:27:20 »
Wat misschien ook goed is, te kijken hoe we de beste reclame (mond tot mond, mens tot mens) kunnen verbeteren. Als we een manier zouden kunnen vinden waardoor Ubuntu gebruikers geprikkeld worden om Ubuntu te showen dan kan dat misschien heel positief werken. Misschien is het bijvoorbeeld een idee om een standaardfoldertje te ontwerpen die enthousiaste gebruikers bij mensen in hun straat in de bus kunnen gooien. Op het foldertje staat dan wat Ubuntu is, en dat wie er interesse in heeft welkom is bij ...., degene dus die het foldertje in de bus heeft gedaan, voor meer informatie, demo oid. Erg makkelijk, mensen in je eigen straat, lekker dichtbij.


+1

Ik heb ergens anders in een van deze topics al genoemd dat het plaatsen van een soort advertentie in een verenigings of dorpsblad ook al veel kan helpen. Die blaadjes (hoe slecht ze er soms ook uitzien) worden o.h.a. toch wel gelezen.
Misschien op scholen in de computerruimte of in bibliotheken folders neerleggen cq. verstoppen in boeken die over Windows gaan (gna gna)
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/19, 16:36:01 »
Ik weet niet of het de bedoeling is of dat iedereen hier kan reageren en suggesties kan doen, maar omdat het mij ook al lang verbaast dat Ubuntu niet veel meer bekend/populair is, kan ik het niet laten ook mijn zegje te doen.
Heb vele malen vrienden, collegae, familie en kennissen op de voordelen van het systeem gewezen, er zaten enige ICT's daarbij, maar geen van hen heeft de stap aangedurfd. Dit ondanks het feit dat ze weten dat Ububtu veel minder gevoelig is voor virussen etc.

Volgens mij moeten jullie doorgaan met waar jullie mee bezig zijn en daarnaast toch proberen om winkeliers te interesseren om naast computers met Windos ook computers met Ubuntu te verkopen. Alleen al vanwege het prijsverschil van gelijkwaardige computers zal het maken van een keuze makkelijker worden. Ik denk dat dit de enige mogelijkheid is om het systeem op grotere schaal te verspreiden. Of daarnaast zelfs met computer leveranciers een deal te maken om computers te leveren met Ubuntu.

Ik heb het niet in Nederland kunnen nagaan, maar in Frankrijk waar ik woon is er op het internet een zaak die alleen maar computers met Ubuntu verkoopt (en hij heeft er een goede boterham aan). http://www.pclinuxfr.com/pc-multimedia/
Doordat het mij de kosten van het Windows pakket scheelde heb ik er een goede computer tegen een goede prijs kunnen kopen.
Op z'n minst moet er op Internet in Nederland een dergelijke winkel komen en daarnaast moet er gezocht worden naar mogelijkheden om winkeliers/leveranciers te entameren naast computers met Windows ook computers met Ubuntu te verkopen/leveren.

Succes,
Petineke
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/19, 17:09:02 »
Sorry, maar er schoot mij nog iets te binnen en wel:

Contact opnemen met de EU te weten mv. Kroes die daar nu verantwoordelijk is voor de ICT-zaken en erop aandringen dat in eerste instantie Overheden, Banken en anderen hun programma's baseren niet alleen op Windows en tegenwoordig ook op Mac, moor ook op Ubuntu.
Als voorbeeld: ik woon dus in Frankrijk en kan geen gebruik maken van DigiD, de site waar ik al mijn info bij overheid en gemeenten kan opvragen/inzien. Tweede voorbeeld: mijn bank heeft een zg. e.dentifier om met je card in te loggen; dit systeem kent ook geen Ubuntu.

Ik denk dat er een speciaal team van jullie belast zou moeten worden met het contact zoeken met de EU en het monitoren van de voortgang ervan. Dit is van groot belang!

Petineke

Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/20, 23:36:15 »
Misschien ook om over na te denken, de after sales. Natuurlijk weet ik dat Ubuntu gratis is, maar er zijn nog genoeg zaken die nog niet van een leien dakje gaan, getuige al de vragen hier op het forum. Het is mooi dat een product gepromoot wordt, verkopen lukt meestal wel, maar daarna ???
Ik weet niet of dit stukje hier past, maar misschien het overwegen waard om mee te nemen bij de promotie. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/07, 21:26:17 »
Ik was laatst in een winkel waar men een aantal A4tjes had hangen van kleine bedrijven. Zij gaven hierop aan wat ze deden (uitlaatservice, computerservice). De onderzijde van hiervan was opgemaakt als kleine kaartjes met de naam en een telefoonnummer en/of email adres. Mensen die het lezen en belangstelling hebben kunnen dan eenvoudig een strookje afscheuren en meenemen.
Misschien ook iets voor ons. Je zou een standaard formulier kunnen maken waarbij men alleen nog naam, email en/of telefoonr moet invullen. Afdrukken en ophangen.

Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/01, 13:19:31 »
Mischien is er iets als een standaard tekst met informatie over Ubuntu, dat geplaatst kan worden mischien bij Computerverenigingen, met in de tekst de linken naar downloads zoals folder, presentatie enz,. Met eventueel een link naar steunpunten kaart om eventueel daar eens een presentatie te houden?

Groetjes Paul.
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/05, 20:01:11 »
Afgelopen maandag het ik het voortouw voor dit team overgenomen van Thomas.
Vorig jaar heeft hij eens gevraagd wie er in dit team willen deelnemen. Ik heb nu gemerkt dat er 4 man zijn die aktief willen zijn in het promotie team.
Tot nu toe was het promotie team veel actief met het organiseren van releaseparties en deelnemen aan evenementen als de software freedom day, t-dose.
Vraag is of dit de enige manieren zijn om Ubuntu te promoten of dat er meer zijn. Een aantal punten waar ik dan aan denk zijn bv:

Opzetten van een standaard Ubuntu presentatie die anderen kunnen gebruiken voor het geven van een presentatie.
Creatievelingen kunnen een filmpje of presentatie maken die door winkels gebruikt kunnen worden als presentatie materiaal (als ze ook PC's zonder OS of met linux verkopen).
Opzetten van een checklist/plan van aanpak voor het organiseren van een release party.
En zo zijn  er meer, ik hoor ze graag.
Mijn voorstel is om vervolgens uit de lijst een aantal ideeën op te pakken en uit werken.


Men zou ook eens aan  basisscholen kunnen denken, alleen men moet dan wel bij het schoolbestuur door een muur heen.
Veel scholen hebben www.deklas.nu van Heutinck een bedrijf dat helemaal gericht is op het onderwijs. Men draait dus windows en de software van hen.
Nu hebben scholen aan alles altijd te kort en er staan vaak veel oude gekregen pc's. Als men daar nu eens ubuntu op zo willen draaien ...
Mogelijkheden genoeg.


« Laatst bewerkt op: 2011/08/05, 20:03:13 door BorisM »
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/29, 10:40:09 »
Scholen zijn idd een goed punt.
Zeker nu met de bezuinigingen en de toekomst licht bij de jeugd.  ;)

Misschien ook om over na te denken, de after sales. Natuurlijk weet ik dat Ubuntu gratis is, maar er zijn nog genoeg zaken die nog niet van een leien dakje gaan, getuige al de vragen hier op het forum. Het is mooi dat een product gepromoot wordt, verkopen lukt meestal wel, maar daarna ???
Ik weet niet of dit stukje hier past, maar misschien het overwegen waard om mee te nemen bij de promotie. :)
Ik denk dat deze hier idd bij hoort.
Je hebt genoeg mensen die wel eens proberen, maar stoppen door gebrek aan kennis en niet weten waar ze hulp kunnen vinden.
Ook een grote speler is dat mensen vaak allerlei windows programma's hebben die natuurlijk niet zomaar op Linux werken.
Zoek maar eens allemaal alternatieven als je nog compleet onbekend bent in de Linux wereld.  :|
Zelf ben ik ook pas overgestapt toen ik klaas was met mijn studie en bijna geen programma's meer had die alleen voor windows beschikbaar zijn.

Mischien is er iets als een standaard tekst met informatie over Ubuntu, dat geplaatst kan worden mischien bij Computerverenigingen, met in de tekst de linken naar downloads zoals folder, presentatie enz,. Met eventueel een link naar steunpunten kaart om eventueel daar eens een presentatie te houden?

Groetjes Paul.
Zeker een goede plek.
Volgens mij zijn hier vaak al mensen die nieuwsgierig zijn naar computers en dus bereid om andere systemen te proberen.

Verder mijn bijdrage:
Computerbladen zoals "Computer Totaal" en "Computer Idee".
In Computer Idee kom ik regelmatig verwijzingen tegen naar Ubuntu of soms ook een heel artikel.

Echter is de informatie hierin niet altijd volledig.
En juist op de missende dingen haakt men af.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/30, 15:10:31 »
Ik merk dat als ik in mijn vrienden en familie kring enthousiast over Ubuntu ben er wel meer zijn die het proberen en ook blijven plakken. Hierdoor zijn mijn vrouw, neef, schoonpa van 75 en anderen ook overgestapt.

De beste promotie is dichtbij huis en in je nabije omgeving. Daarom pleit ik nog steeds voor het adverteren of een kort redactioneel stuk schrijven in lokale bladen. Dit kan een wijkkrant zijn of een klein ander lokaal krantje of een schoolkrant of verenigingsblad. De link met Ubuntu en diegene die het schrijft is dan veel sneller gelegd en je kan belangstellenden van info of hulp voorzien en als een soort helpdesk fungeren.

--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/30, 16:09:39 »
Ik wil wel een keer op mijn (oude) school vragen of ik posters voor Ubuntu op mag hangen, bijv. die van 'de weg naar vrijheid is open voor iedereen' :)

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/30, 16:13:45 »
Ik wil wel een keer op mijn (oude) school vragen of ik posters voor Ubuntu op mag hangen, bijv. die van 'de weg naar vrijheid is open voor iedereen' :)

+1

bestaan die posters nog? Die wil ik ook wel !!
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/30, 16:43:48 »
Volgens mij heeft SWAT nog een hele stapel van die posters liggen. Ubuntu-BE had er een hoop over.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/30, 16:49:21 »
Volgens mij heeft SWAT nog een hele stapel van die posters liggen. Ubuntu-BE had er een hoop over.

Hoe kan ik een aantal krijgen? Enig idee?
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/30, 17:42:52 »
En als je het weet, wil je mij het geheim dan ook vertellen? ;)

Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/30, 18:11:05 »
Ik denk dat het wachten wordt tot een evenement waar ze uitgedeeld worden. Er komt 29 oktober een team meeting waar SWAT als het goed is ook komt. Dus als je iemand kent die daar heen gaat kan je vragen of die er een paar voor je mee neemt. Ik zal SWAT een mail sturen om te vragen of hij een stapeltje meeneemt naar die meeting. T-Dose zal Ubuntu-NL waarschijnlijk ook zijn, dus dat is ook een optie.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/30, 18:13:49 door Thomas de Graaff »

Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #17 Gepost op: 2012/03/13, 17:51:01 »
Ik heb ubuntu binnen m'n familie verspreid.

Wisten niet hoe het werkte en ze vinden het een regel rechte ramp :'(
Ze hebben allemaal van die programma zoals bookworm (woordenspelletje )     tuneup ultitlies (kan niet is ook niet nodig)
Die werken niet in linux.
Nu versprijden hun dat je linux niet moet gebruiken.

Heb het ook verspreid binnen school wegens problemen met windows product codes  :rolleyes:
Dit was echter wel een success.

Waarom niet gewoon een nieuwe poster?
« Laatst bewerkt op: 2012/03/13, 17:53:37 door rickhuyzer »

Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #18 Gepost op: 2012/03/13, 20:58:58 »
Sinds wanneer werkt Bookworm niet meer in Linux? Doet het hier nog altijd prima hoor.

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #19 Gepost op: 2012/03/17, 12:25:00 »


Ik wil wel een keer op mijn (oude) school vragen of ik posters voor Ubuntu op mag hangen, bijv. die van 'de weg naar vrijheid is open voor iedereen' :)

+1

bestaan die posters nog? Die wil ik ook wel !!

Die posters liggen inmiddels bij mij. Iemand die er een paar wil moet dit maar aangeven. Er moet dan alleen even gekeken worden hoe ze ergens anders terecht komen. Afhalen is het eenvoudigst.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #20 Gepost op: 2012/05/02, 21:34:18 »
Die posters liggen inmiddels bij mij. Iemand die er een paar wil moet dit maar aangeven. Er moet dan alleen even gekeken worden hoe ze ergens anders terecht komen. Afhalen is het eenvoudigst.
Heb je nog steeds wat over? Als je ze meeneemt naar de Release Party kun je er vast wel wat kwijtraken. Ik weet nog wel wat plekken waar ik er 1 kan ophangen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #21 Gepost op: 2012/05/03, 21:59:06 »
De posters zijn aanwezig op de release party. Dus kom daar heen en neem er een stel mee.
En mocht je komen kijk dan op www.ubuntuparty.nl en meld je aan als vrijwilliger voor een van de activiteiten.

Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #22 Gepost op: 2012/06/04, 12:38:07 »
Ik zat te spelen met het idee om een releaseparty iets meer "flashy" te maken, zodat ook mensen die toevallig langslopen nieuwsgierig worden (net als "eerste kop koffie is gratis", zodat ze even blijven plakken). Hierbij dacht ik onder andere aan monitoren die continu filmpjes laten zien, waarbij de ene dingen laat zien over bv videobewerking (blender, openshot) en voorbeelden daarvan (sintel, big buck bunny etc.) en een andere monitor bv games laat zien (trailers van oil rush, savage 2 etc.). Mensen blijven bij dat soort filmpjes toch even kijken, en gaan linux/ubuntu daardoor heel anders zien. Maar voordat ik aan dit soort filmpjes begin, zou ik graag willen weten hoe dit recht-technisch zit. Weet iemand dat toevallig?
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #23 Gepost op: 2012/06/04, 12:57:03 »
Dat deden we dus in Bunnik op de RP met de HCC.

Re: Onderwerpen promotie team
« Reactie #24 Gepost op: 2012/06/04, 17:31:01 »
Ik zat te spelen met het idee om een releaseparty iets meer "flashy" te maken, zodat ook mensen die toevallig langslopen nieuwsgierig worden (net als "eerste kop koffie is gratis", zodat ze even blijven plakken). Hierbij dacht ik onder andere aan monitoren die continu filmpjes laten zien, waarbij de ene dingen laat zien over bv videobewerking (blender, openshot) en voorbeelden daarvan (sintel, big buck bunny etc.) en een andere monitor bv games laat zien (trailers van oil rush, savage 2 etc.). Mensen blijven bij dat soort filmpjes toch even kijken, en gaan linux/ubuntu daardoor heel anders zien. Maar voordat ik aan dit soort filmpjes begin, zou ik graag willen weten hoe dit recht-technisch zit. Weet iemand dat toevallig?

Goed plan!

Zolang je de filmpjes zelf maakt heb je volgens mij geen probleem met rechten. Gebruik je trailers, die zijn er voor bedoelt om te showen, daar heb je dan volgens mij ook geen problemen met rechten. Laat je filmpjes zien gemaakt door anderen moet je even de rechten opzoeken. Big Buck Bunny is volgens mij creative commons, en mag je gewoon laten zien. We wouden een keer een documentaire over Linux laten zien, maar dat mocht alleen tegen betaling van zo'n 1000 euro, die was door een Duitse omroep gemaakt.