Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB (stick en drive) zijn niet zichtbaar in bestandsbeheerder na aankoppelen  (gelezen 5690 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Begin ook maar te denken aan een hardwareprobleem met de computer. Je kan inderdaad nog eens proberen met een live sessie van Ubuntu of zelfs een totaal andere linux distributie. Blijft het probleem, dan weet je het praktisch zeker. Als dit een desktop is, dan is het de moeite waard die eens open te maken en te zien of alle connectoren mooi vast zitten.

nahjo

  • Gast
Begin ook maar te denken aan een hardwareprobleem met de computer. Je kan inderdaad nog eens proberen met een live sessie van Ubuntu of zelfs een totaal andere linux distributie. Blijft het probleem, dan weet je het praktisch zeker. Als dit een desktop is, dan is het de moeite waard die eens open te maken en te zien of alle connectoren mooi vast zitten.
Aanvullend:
Citaat
Ga me voorbereiden om een volledige herinstallatie uit te voeren maar denkelijk best na nieuwe download van 18.04
Op DVD of is USB te verkiezen ?
gebruik de USB. Als die het doet is er geen hardware probleem  ;)

Offline ddh43

  • Lid
Vanadium
Neen het is een Dell laptop S1747 en 8 à 9 jaar oud. Dus een hardwareprobleem is best mogelijk

Nahjo
zal USB gebruiken om 18.04 te downloaden

Iedereen bedankt voor de hulp

Offline jolo

  • Lid
Dat hangt  er vanaf of je optische drive, je dvd-r(w) en usb-sticks nog goed functioneren. In beide gevallen kun je die testen via de optie "Schijf op fouten controleren". Zie afbeelding 2 van https://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopBionic

Een andere manier om het installatie medium te testen, is via het terminalvenster. Dan ga je in het terminalvenster naar de hoofdmap van het installatie medium.

Het makkelijks is dat te doen in Thunar via het contextmenu te kiezen voor "Open hier een terminalvenster." Om in Nautilus een terminalvenster te kunnen openen, is een extensie vereist. Die kun je installeren via terminalvenstercommando sudo apt install nautilus-extension-gnome-terminal [Enter]

Dan doe je het volgende commando
md5sum -c md5sum.txt [Enter]

Als alle geteste bestanden OK zijn, dan is het installatie medium in orde. Bij een laptop die zou oud is, kan het zijn dat de lenzen van het optische apparaat toe is aan een schoonmaakbeurt. Bijvoorbeeld met een schoonmaak dvd. Of als je er bij kunt komen met alcohol 70% of 96% van de drogist. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

swake

  • Gast
Citaat
xubuntu 18.04 is, na download, gebrand op een CDrom .
CD schijfje of DVD schijfje ?
Waar en wat heb je gedownload ?

 
Citaat
Als alle geteste bestanden OK zijn, dan is het installatie medium in orde. Bij een laptop die zou oud is, kan het zijn dat de lenzen van het optische apparaat toe is aan een schoonmaakbeurt. Bijvoorbeeld met een schoonmaak dvd. Of als je er bij kunt komen met alcohol 70% of 96% van de drogist


En op geen te hoge snelheid branden , want dat soms zorgen voor een schijfje met fouten .
En het schijfje zelf ook eens controleren op vuil , vingerafdrukken enz.....
« Laatst bewerkt op: 2019/03/30, 18:30:07 door swake »

Offline ddh43

  • Lid
swake
ik ga met USB stick werken en zal downloaden van xubuntu.org 18.04.2 64-bit en zien of met met deze softversie de USB herkend worden

jojo
USB stick is gisteren geformateerd en zal zeker installatie media testen

Offline ddh43

  • Lid
Hallo,
Mijn probleem is opgelost !
Wou  een herinstallatie doen maar realiseerde mij dat ik bij een vroegere laptop problemen met de Ubuntu installatie gekregen heb met een aangesloten scherm.
Toen ik het externe scherm verwijderde en terug op lapscherm werkte werd de USB stick onmiddellijk herkent . Ook aangekoppelde harde schijf is herkent
Wat zou de reden kunnen zijn dat een aangekoppeld extern scherm deze problemen veroorzaakt ?

Offline vanadium

  • Lid
Ik verwacht al helemaal niet dat een aangekoppeld scherm die effecten zou hebben op je USB. Ik vind dit zeer eigenaardig en kan daar geen verklaring voor bedenken.

Offline ddh43

  • Lid
Bedankt voor je hulp