Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 6.06 herstellen na plaatsen ander moederbord  (gelezen 1082 keer)

Wim_Jager

  • Gast
Ubuntu 6.06 herstellen na plaatsen ander moederbord
« Gepost op: 2007/09/02, 15:07:56 »
Ik had trots een mooie ubuntu installatie met alles erop en d'r aan, prachtig draaien, maar toen heb ik een ander moederbord in mijn PC gedaan, en nu wil het systeem niet meer opstarten.


Situatie eerst:

Ubuntu 6.06 op:
- AMD sempron 3000+ [drivers in ubuntu waren de K7]
- 1 GB ram
- Asus K8v-Mx moederbord [socket 754] en via chipset

harde schijven zijn gewoon zo gebleven, dit geld ook voor de videokaart etc.

nu:

- Intel pentium 4 with HyperThreading, 2.6 GHz
- 1 gb ram
- Asus P4P8X moederboard socket 478 en intel chipset


Hoe kan ik er voor zorgen dat ik weer in ubuntu kom, of net zoiets als veilige modus  in windows zodat je de nieuwe drivers etc. kan installeren? of moet ik ubuntu er weer helemaal opnieuw opzetten?

als ik het nu opstart, ook al is het in recovery mode/normaal dan staat er:

Uncompressing Linux, OK, booting the kernel.. [zoiets meende ik in ieder geval..]

dan blijft er een cursor in beeld staan en doet ie niets meer.


Wim

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu 6.06 herstellen na plaatsen ander moederbord
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/02, 15:22:10 »
Normaal gesproken heeft Ubuntu geen enkel probleem met wisseling van moederbord (of van welke component dan ook). Maar jij had de speciale AMD K7 kernel gepakt i.p.v. de generieke i386 kernel die op alles draait? Dan is dat de verklaring....

Ik weet helaas niet, hoe je dat alsnog kunt oplossen.

Offline eendje

  • Lid
Ubuntu 6.06 herstellen na plaatsen ander moederbord
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/02, 15:26:57 »
Je zou het andere moederbord terug kunnen plaatsen en de i386 kernel kunnen installeren en dan weer de boel terug wisselen... Anders denk ik opnieuw installeren. Ik hoop dat je je home map dan op een aparte partitie hebt staan, want anders moet je eerst je home map backuppen.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Wim_Jager

  • Gast
Ubuntu 6.06 herstellen na plaatsen ander moederbord
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/02, 19:50:15 »
Ik heb de /home map wel op een andere partitie staan, dus misschien kan ik die wel backuppen [hoe?]

kan ik bijv. niet met de livecd opstarten en zo misschien de onjuiste drivers verwijderen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu 6.06 herstellen na plaatsen ander moederbord
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/02, 19:54:17 »
Citaat van: Wim_Jager
Ik heb de /home map wel op een andere partitie staan, dus misschien kan ik die wel backuppen [hoe?]

kan ik bijv. niet met de livecd opstarten en zo misschien de onjuiste drivers verwijderen?
Het zijn niet zomaar wat drivers, het is de hele kernel. Je hebt ooit gekozen voor de speciale aangepaste AMD K7 kernel. De kernel is het hart van Linux.

Het komt goed uit, dat je /home op een aparte partitie staat. Zo kun je bij herinstallatie kiezen voor handmatige installatie, en de oude /home weer aanwijzen als nieuwe /home, ZONDER die te formatteren. Geen vinkje zetten bij formatteren dus. Zo verlies je niks van je documenten, foto's, muziek en instellingen.

De / partitie, oftwel Ubuntu zelf, uiteraard wel formatteren.

Wim_Jager

  • Gast
Ubuntu 6.06 herstellen na plaatsen ander moederbord
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/03, 08:02:27 »
Als ik de volgende keer Ubuntu ga herinstalleren moet ik dan niet de aangepaste kernel van mijn CPU kiezen, dus de i386 houden en niet veranderen?

en bestaat er ook een andere manier om de ati drivers te installeren ipv https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI#head-c3f28515df1775ec5e62e78fd6c0f8f54e5f9302

want bij mijn vorige installatie was de videokaart tamelijk traag, in ieder geval had ik het idee dat die kaart sneller kon werken [betreft ATi X850XT], ik heb wel gelezen dat ati minder goed werkt, maar er zijn vast wel meer ati drivers of heb ik het mis?

Wim_Jager

  • Gast
Ubuntu 6.06 herstellen na plaatsen ander moederbord
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/06, 19:14:26 »
Ik heb Ubuntu nu geherinstalleerd, met alle instelllingen zoals die waren voordat ik de / -partitie verwijderde [waarschijnlijk komt het omdat ik de /home nog wel heb laten staan, en daar zullen al die instellingen wel zijn opgeslagen]

maar ik had nog een vraagje bij het installeren van mijn ati drivers; ik las dit:

Citaat
Install the kernel drivers. These drivers should be installed by default, but it's better to make sure they are installed. You need the package linux-$arch, where you replace $arch by the CPU architecture for the machine. This is 386 for Intel Pentium, 686 for Celeron, Pentium Pro, Pentium II, Pentium III, and Pentium 4 without Hyper-Threading. 686-smp for Pentium 4 with Hyper-Threading, or k7 or k7-smp for AMD athlon. On 64-bit systems, this may be amd64-generic, amd64-k8, amd64-k8-smp, or amd64-xeon.
Nu weet ik dat mijn CPU Hyper-Threading ondersteund, moet ik nu de 686-smp kernel drivers installeren of raden jullie dat af?? want nu zijn alleen de standaardkerneldrivers geinstalleerd.