Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [solved]opstartschijf voor andere pc.  (gelezen 486 keer)

Offline kuifje09

  • Lid
[solved]opstartschijf voor andere pc.
« Gepost op: 2013/12/22, 23:27:34 »
Ik probeer een opstartschijf te maken voor een andere pc dan waarop ik nu werk, en dat schijnt nogal problematisch.
Dit is een 64 bits systeem en waarvoor ik hem maak een 32 bits systeem.
Nu zijn zowel unetbootlin als usb-creater-gtk beide slim genoeg om dus een 64bit opstartschijf te maken. Er kennelijk vanuitgaande dat de schijf voor dit systeem moet zijn....
Helaas gaat dat dus niet werken, en klaagt de ontvangende pc dat het een 32bits bootloader ( of zo iets... ) wil hebben.

Hoe kan ik dat op een makkelijke manier regelen? Ik heb helaas niets kunnen vinden, en ben bang dat hier niet over is nagedacht...  waar ik dacht een vinkje je te vinden voor dit soort variabelen.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/05, 21:54:30 door kuifje09 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: opstartschijf voor andere pc.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/22, 23:41:51 »
Als je eerst afzonderlijk een 32-bits iso binnenhaalt, dan kun je dat vervolgens met Unetbootin op je usb-staafje kachelen. Ook vanuit 64-bits.

Re: opstartschijf voor andere pc.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/23, 10:50:05 »
Een 32-bits of een 64-bits opstartschijf wordt niet door het systeem bepaald waarmee je de schijf maakt.
Het wordt echter bepaald door de .iso die je gebruikt. Met amd64 in de naam is een 64-bits en i386 in de naam is 32-bits.

Download dus de 32-bits en zet deze op de cd/dvd of usb.

Offline kuifje09

  • Lid
Re: opstartschijf voor andere pc.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/05, 21:53:56 »
Bedankt voor de reacties. Ik vermoed dan dat de iso niet helemaal lekker in elkaar stak.
Inmiddels verwijderd. Maar ik heb nu wel een ander probleem, maar daarover in een andere topic.