Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help! Speakertjes doen het nie!  (gelezen 6982 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #25 Gepost op: 2007/02/22, 23:52:11 »
Schijfindeling:
Zo zou ik het indelen (minimale omvang erbij vermeld, mag natuurlijk altijd groter):
- hda1: primair, actief, boot flag, NTFS: Windows
- restruimte volledig extended maken (hda2). Extended ruimte als volgt opdelen in logische partities:
- hda5: logisch, FAT32: documenten van Windows en van Ubuntu. Uitwisselingspartitie. 1GB
- hda6: logisch, EXT3: /  (de root, oftewel Ubuntu zelf)    circa 5 Gb, is zat.
- hda7: logisch, EXT3: /home  (je "mijn documenten")   2 Gb?
- hda8: Linux Swap (je hebt maar één swap nodig, al heb je tien Linuxvarianten op je schijf!) Iets groter dan je RAM-geheugen. Vuistregel: RAM plus 200 Mb.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #26 Gepost op: 2007/02/22, 23:57:12 »
Citaat van: Jasonthuis
De FAQ van Automatix2 zegt dat er geen forcerende commando's worden gebruikt en dat het veilig is, wat moet ik hiervan denken? En er is op hun site ook een uninstall guide beschikbaar, kan ik die niet doen dan?
Zo goed als de enige reden waarom ik linux gebruik?
Ik weet wat er met mijn computer gebeurt en ik doe ermee wat IK wil. Ik vind het altijd zo bizar dat automatix zoveel aanhangers heeft. Nu ja, wie ben ik? Linux werkt.

Jasonthuis

  • Gast
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #27 Gepost op: 2007/02/23, 00:00:00 »
Citaat van: pjotr123
Schijfindeling:
Zo zou ik het indelen (minimale omvang erbij vermeld, mag natuurlijk altijd groter):
- hda1: primair, actief, boot flag, NTFS: Windows
- restruimte volledig extended maken (hda2). Extended ruimte als volgt opdelen in logische partities:
- hda5: logisch, FAT32: documenten van Windows en van Ubuntu. Uitwisselingspartitie. 1GB
- hda6: logisch, EXT3: /  (de root, oftewel Ubuntu zelf)    circa 5 Gb, is zat.
- hda7: logisch, EXT3: /home  (je "mijn documenten")   2 Gb?
- hda8: Linux Swap (je hebt maar één swap nodig, al heb je tien Linuxvarianten op je schijf!) Iets groter dan je RAM-geheugen. Vuistregel: RAM plus 200 Mb.
een paar dingetjes:
1. ik gebruik nog steeds Kubuntu ;).
2. Ik gebruik sinds 14 februari geen Windows meer, zeker niet zolang ik deze pc nog heb.
3. ik heb ongeveer 200 gb op 1 harde schijf.
 iets acuuratere indeling aub?

vraagjes:
1. kan ik het zo indelen in de instal browser van de livecd of moet het met zo'n programmatje als gparted ofzo?
2. wat bedoel je met hda(nummer)?
3. hoe zorg ik er voor dat root op de ene komt en andere dinge op de ander(e) en hoe ik kom vanuit Kubuntu desktop in de goeie map/partitie?

Jasonthuis

  • Gast
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #28 Gepost op: 2007/02/23, 00:01:00 »
Citaat van: zappa
Citaat van: Jasonthuis
De FAQ van Automatix2 zegt dat er geen forcerende commando's worden gebruikt en dat het veilig is, wat moet ik hiervan denken? En er is op hun site ook een uninstall guide beschikbaar, kan ik die niet doen dan?
Zo goed als de enige reden waarom ik linux gebruik?
Ik weet wat er met mijn computer gebeurt en ik doe ermee wat IK wil. Ik vind het altijd zo bizar dat automatix zoveel aanhangers heeft. Nu ja, wie ben ik? Linux werkt, ook als je niet weet wat het doet ;)
Doe niet zo cryptisch aub, ik snap helemaal niks van je hele post.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #29 Gepost op: 2007/02/23, 00:04:26 »
Ik vond mijn post onrechtvaardig. Vandaar ook mij edit terwijl je dit typte. Ik ken ook denk ik maar een 5% van linux. Maar ik bedoal maar:

Automatix doet heel wat voor je, maar ik doe dat graag zelf. Dan weet ik tenminste wat er gebeurt en kan je terugkeren. Bij automatix weet je dat niet meer...

Jasonthuis

  • Gast
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #30 Gepost op: 2007/02/23, 00:09:33 »
Ok, bedankt voor de uitleg, ik vond trouwens niks vervelend aan je post, ik snapte gewoon niet wat je bedoelde.
Nu weer verder met dit:
Citaat van: pjotr123
Schijfindeling:
Zo zou ik het indelen (minimale omvang erbij vermeld, mag natuurlijk altijd groter):
- hda1: primair, actief, boot flag, NTFS: Windows
- restruimte volledig extended maken (hda2). Extended ruimte als volgt opdelen in logische partities:
- hda5: logisch, FAT32: documenten van Windows en van Ubuntu. Uitwisselingspartitie. 1GB
- hda6: logisch, EXT3: /  (de root, oftewel Ubuntu zelf)    circa 5 Gb, is zat.
- hda7: logisch, EXT3: /home  (je "mijn documenten")   2 Gb?
- hda8: Linux Swap (je hebt maar één swap nodig, al heb je tien Linuxvarianten op je schijf!) Iets groter dan je RAM-geheugen. Vuistregel: RAM plus 200 Mb.
een paar dingetjes:
1. ik gebruik nog steeds Kubuntu ;).
2. Ik gebruik sinds 14 februari helemaal geen Windows meer, zeker niet zolang ik deze pc nog heb.
3. ik heb ongeveer 200 gb op 1 harde schijf.
 iets acuuratere indeling aub?

vraagjes:
1. kan ik het zo indelen in de instal browser van de livecd of moet het met zo'n programmatje als gparted ofzo?
2. wat bedoel je met hda(nummer)?
3. hoe zorg ik er voor dat root op de ene komt en andere dinge op de ander(e) en hoe ik kom vanuit Kubuntu desktop in de goeie map/partitie?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #31 Gepost op: 2007/02/23, 13:09:27 »
Ik wil best helpen, als jij toezegt om wat minder groffe taal te gebruiken. k*t en hol en zo. Daar heb ik geen zin in.

Overigens doe je het indelen vanaf de LiveCD, ook met Gparted, hoor. Of in Kubuntu wellicht Qtparted. Enfin, ik vind zelf Gparted een prima indeler. Vermijd in elk geval Partition Magic, die verziekt soms je Linuxpartities (valse "foutmeldingen", die hij wil "repareren").

Je kunt op je harde schijf maximaal vier primaire partities hebben. Daarom heeft men de truc bedacht om één primaire partitie extended (uitgebreid) te maken. Die kun je vervolgens opdelen in een onbeperkt aantal logische partities. De logische partities beginnen te tellen vanaf het maximum van de primaire, dus bij 5.

Windows wil alleen op een primaire partitie staan. Linux maakt het niet uit. Er moet wel een primaire partitie zijn met een boot flag (opstartvlag). Die kun je zetten in Gparted.

De aangegeven groottes zijn redelijke "minima". Meer kan altijd. Dat is aan jou.

Groet, Pjotr.

Jasonthuis

  • Gast
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #32 Gepost op: 2007/02/23, 17:55:38 »
Citaat van: pjotr123
Ik wil best helpen, als jij toezegt om wat minder groffe taal te gebruiken. k*t en hol en zo. Daar heb ik geen zin in.
Sorry :(, heb het aangepast en zal het niet meer doen.

Jasonthuis

  • Gast
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #33 Gepost op: 2007/02/23, 21:13:52 »
welke Kubuntu partitie moet ik groter maken? de home of de /root, aangezien ik geen windows gebruik weet ik niet welke ik nu moet gebruiken voor documenten opslag. en waarom moeten ze eigenlijk gescheiden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #34 Gepost op: 2007/02/23, 23:27:33 »
/home is je documentenmap.   / oftewel root (lijkt ook op een wortel) is je systeem.

Hoeft niet gescheiden, maar voordeel is behoud van documenten en instellingen (!) als je een schone herinstallatie wil doen.

Jasonthuis

  • Gast
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #35 Gepost op: 2007/02/24, 01:30:20 »
dus als ik 2gb doe voor swap, 8gb voor /root en de overige 200gb voor /home, aangezien dat mn documenton opslag is, dan is dat goed geregeld zo?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #36 Gepost op: 2007/02/24, 10:46:48 »
Perfect! Zet wel een boot flag bij /  (het is dus /  en niet /root)

Zo zou ik het indelen:
- hda1 (of sda1): primair, actief, boot flag, EXT3: root oftewel /   8GB
- restruimte volledig extended maken (hda2). Extended ruimte als volgt opdelen in logische partities:
- hda5: logisch, EXT3: /home  (je "mijn documenten")  200 GB
- hda6: Linux Swap 2GB

Je kunt natuurlijk ook drie primaire partities aanmaken en geen extended partitie met logische partities erop. Maar het is wel een aanrader, want zo kun je later desgewenst je /home nog wat verkleinen, en er meerdere Linuxvarianten op installeren. Mijn eigen PC is zelfs zesvoudig opstartbaar: 5 verschillende Linuxen en 1 Windows XP (deze laatste met stof erop, alleen nodig voor het bijwerken van mijn TomTom... zucht...).

Met het uitproberen van andere Linuxen zou ik trouwens nog wel even wachten tot je wat meer vertrouwd bent met Linux als zodanig. Iets voor over een paar maanden of zo!

Er zijn overigens honderden verschillende Linuxen...........  Ubuntu behoort tot de Debian familie. Als je later gaat experimenteren, dan begin je het best binnen de Debian familie (zit allemaal hetzelfde in elkaar onder de motorkap).

Succes!

Pjotr.

-toevoeging-
vergeet niet, dat je begint als n00b (nobody met grote verbaasde ogen......). Zo ben ik vorig jaar ook begonnen! Heel frustrerend was het soms voor me, want onder de motorkap werkt het allemaal anders dan bij Windows. En ik ben al jaren zeer ervaren in knoeien met Windows, dus het was niet leuk om me weer een beginneling te voelen... Maar door die fase moet je gewoon even heen. Er is een steile leercurve van een maand of zo.

Jasonthuis

  • Gast
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #37 Gepost op: 2007/02/24, 17:43:17 »
ik heb het zo gedaan:

is dat goed?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #38 Gepost op: 2007/02/24, 18:08:04 »
3gig is zeer veel voor SWAP maar met een schijf van 250gig zal dat wel geen kwaad kunnen.

Ziet er goed uit.
Nu next klikken en dan zorgen
dat sda1 / wordt
dat sda5 /home wordt
dat sda6 SWAP wordt

Klaar
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Jasonthuis

  • Gast
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #39 Gepost op: 2007/02/24, 22:21:47 »
Ok, ik heb Kubuntu opnieuw geinstalleerd en heb alle instructies opgevolgd.
Maar, je raadt het al, mn geluid doet het nog steeds niet :(.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #40 Gepost op: 2007/02/24, 22:25:49 »
Doe eens dit:
- Installeer alsamixergui (gewoon, via Adept of Synaptic)
- Start alsamixergui
- Post een schermafdruk van alsamixergui, waar alle schuifjes op te zien zijn.

Jasonthuis

  • Gast
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #41 Gepost op: 2007/02/24, 22:35:23 »
kijk eens:

Aline

  • Gast
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #42 Gepost op: 2007/02/24, 22:39:55 »
Gooi eens alles open en hoor wat er dan gebeurt ...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #43 Gepost op: 2007/02/24, 22:43:33 »
Citaat van: Aline
Gooi eens alles open en hoor wat er dan gebeurt ...
Nee, niet allemaal tegelijk, en geen enkele voor 100 %!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #44 Gepost op: 2007/02/24, 22:44:38 »
Doe eens wat met LFE en surround? Voor 90 % openzetten.

Aline

  • Gast
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #45 Gepost op: 2007/02/24, 22:50:10 »
Citaat van: pjotr123
Doe eens wat met LFE en surround? Voor 90 % openzetten.
Dat bedoel ik. Ik sloeg weer eens door ;)

Jasonthuis

  • Gast
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #46 Gepost op: 2007/02/24, 22:50:16 »
kheb die opengezet, maar er komt nog steeds geen geluid uit.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #47 Gepost op: 2007/02/24, 22:54:53 »
Center en Side? Gewoon een tijdje proberen, welke combinatie van schuifjes werkt. Hebben de geluidsboxen overigens wel stroom, en staat de knop op de linkse box wel aan?

Jasonthuis

  • Gast
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #48 Gepost op: 2007/02/24, 23:01:10 »
het zijn hele kleine boxjes, met enkelt een usb kabel. geen voedings kabeltje. geen schakelaars. maar in windows werkten ze wel.

Jasonthuis

  • Gast
Help! Speakertjes doen het nie!
« Reactie #49 Gepost op: 2007/02/24, 23:06:00 »
heb center en side aangezet. nog steeds geen geluid.