Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CrystalSpace vs IrrLicht (game Engine/SDK)  (gelezen 1393 keer)

brbtrg

  • Gast
CrystalSpace vs IrrLicht (game Engine/SDK)
« Gepost op: 2009/04/27, 16:59:35 »
Beste mensen,

Ik wil in de toekomst (als het kan binnenkort XD ) beginnen met het maken van een 3D game (maar eerst een simpel 2D spel, om de basics te leren). Dus heb ik wat op het internet rondgezocht, en heb ik CrystalSpace en IrrLicht gevonden. Ik heb er wat vragen over:

1.Crystalspace is één groot pakket waar alles inzit om een spel te maken. Terwijl Irrlicht allemaal losse dingen heeft (graphics standaard, en aparte libs voor bijvoorbeeld      netwerk, physics en audio). Wat is beter?
2.Los van vraag 1, welke werkt makkelijker; IrrLicht of Crystalspace?
3.Ik wil High poly models gaan gebruiken (dus zeer gedetaileerde, hoogwardige models, zodat de graphics een beetje up-to-date zijn). Kunnen deze Engines dat aan?
4.Welke engine is het beste overall, CrystalSpace of IrrLicht?

Alvast bedankt!

Re: CrystalSpace vs IrrLicht (game Engine/SDK)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/27, 18:36:13 »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

brbtrg

  • Gast
Re: CrystalSpace vs IrrLicht (game Engine/SDK)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/28, 09:14:18 »
Ziet er ook goed uit, alleen het is mij niet helemaal duidelijk wat het wel of niet kan, en zo te zien is het voor java, maar ik wil c++ ervoor gebruiken?!

Re: CrystalSpace vs IrrLicht (game Engine/SDK)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/28, 16:39:20 »
Ja, het is in Java. Helaas heb ik nog niet de eer mogen gehad hebben om een spel in C++ te ontwikkelen ;)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

brbtrg

  • Gast
Re: CrystalSpace vs IrrLicht (game Engine/SDK)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/28, 18:03:58 »
Even weer on-topic:

Ik heb nog een keer gekeken, en heb dit ontdekt:

Crystalspace: Kan mooie graphics weergeven (is dus krachtig), heeft alles in één, helaas weinig documentatie en het forum is niet zo actief. Ook schijnt Crystalspace ingewikkeld te werken?

Irrlicht: Heeft een actief forum, heeft aardig wat tutorials, schijnt best makkelijk te werken, bestaat helaas uit losse delen en is het wel zo krachtig als Crystalspace (qua graphics bijvoorbeeld)?


Het is mij dus niet bepaald duidelijk geworden of Irrlicht wel krachtig genoeg is voor een mooi uitziend en goed spel. Crystalspace heeft bijvoorbeeld Yo Frankie! en CrystalCore, die er verbluffend mooi uitzien, en Yo Frankie! is nog een leuk spel ook! Echter van Irrlicht heb ik dat soort games nog niet gezien. Ik zie alleen maar demo's van games die nog lelijker zijn dan een spel uit 1995.

Nu is mij vraag: Kan je met Irrlicht ook dat soort games maken? Of moet je dan de source ervan heel erg aanpassen?

Offline Double12

  • Lid
Re: CrystalSpace vs IrrLicht (game Engine/SDK)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/28, 18:10:18 »
Op de site van Irrlicht staan screenshots van projecten die het gebruiken. Ziet er niet slecht uit, maar de enige die ik kende was SlamSoccer2006:



EDIT: Kun je niet SDL gebruiken? Of is dat geen engine? Volgens mij worden daar ook gewoon 3D-games mee gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/28, 18:16:07 door Double12 »

brbtrg

  • Gast
Re: CrystalSpace vs IrrLicht (game Engine/SDK)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/29, 09:15:30 »
SDL is volgens mij meer een multimedia-lib (waar dus ook games mee gemaakt worden). Irrlicht ziet er inderdaad niet slecht uit, maar het probleem is dat de graphics op de screenshots een beetje 'oud' zijn. Terwijl Yo Frankie! en CrystalCore (twee crystalspace projecten) er wel heel modern uitzien (google er maar voor!). Op de site van Irrlicht staat dat het aantal polies niet gelimiteerd is. Dat betekent dus dat je hele mooie graphics kan maken, maar het probleem is dat ik dat nog niet heb gezien. Behalve dan het RABCAR project op de site, maar is daarvoor niet de halve engine aangepast?

Ook heb ik een beetje gezocht op google welke mensen nou het beste vonden, en vaak vinden mensen crystalspace onduidelijk (mede door het gebrek aan goede docs), en ze vonden ook de ondersteuning niet zo goed. Van Irrlicht zeiden ze dat het makkelijk aan de praat te krijgen was, en dat de ondersteuning goed is. Maar ik kon niet echt vinden hoe krachtig Irrlicht is betreft hedendaagse graphics en gameplay. Als ik dat weet is de keuze snel gemaakt (Irrlicht). Weet iemand misschien of Irrlicht deze mogelijkheden ook heeft?