Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Moederbord drivers en softwareupgrades  (gelezen 6362 keer)

Offline John K

  • Lid
Moederbord drivers en softwareupgrades
« Gepost op: 2009/09/15, 10:29:26 »
Bestaan domme vragen???

Ik heb er misschien wel een; Wanneer ik mijn oude Windows cd mapje doorblader zie ik dat bij iedere type moederbord een driver cd en software pakketten wordt geleverd. Hoe werkt dit upgraden(?) van het moederbord onder Linux (Ubuntu)? Of is dit niet nodig, (her)kent Ubuntu al het noodzakelijke al?

John K

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/15, 11:42:43 »
Het upgraden van de BIOS van je moederbord, of firmware van overige hardware-componenten zal niet door Ubuntu gedaan worden.
(Dat soort upgrades is alleen het overwegen waard, als je iets niet goed werkend kunt krijgen, en je de gangbare aanpak al geheel doorlopen hebt.)



[Ed. 11u50: Drivers krijg je standaard meegeleverd met Ubuntu. Soms kun je een standaard meegeleverde driver beter vervangen door een fabrieksdriver; Ubuntu helpt je hierbij. ]
« Laatst bewerkt op: 2009/09/15, 11:48:57 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/15, 11:46:32 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/15, 12:26:02 »
Windows heeft het grote probleem dat het hardware een keer tijdens de installatie herkent en daarna vastlegt. Verander je belangrijke hardware, dan doet je PC het niet meer. Linux detecteert elke keer bij het opstarten opnieuw de hardware, zodat deze cd's nutteloos zijn bij Linux. Je kunt je moederbord gerust vervangen ;)

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/15, 12:32:24 »
Windows heeft het grote probleem dat het hardware een keer tijdens de installatie herkent en daarna vastlegt. Verander je belangrijke hardware, dan doet je PC het niet meer. Linux detecteert elke keer bij het opstarten opnieuw de hardware, zodat deze cd's nutteloos zijn bij Linux. Je kunt je moederbord gerust vervangen ;)

Dus, het opstarten van Ubuntu zou nog sneller kunnen dan nu al het geval is (als je bij het opstarten -bij default- zou kunnen aangeven dat je hardware ongewijzigd is)?  >:(
« Laatst bewerkt op: 2009/09/15, 12:34:07 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/15, 12:34:08 »
Het detecteren van de hardware neemt maar erg weinig tijd in beslag, en volgens mij kun je de hardware niet vastzetten.

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/15, 12:35:29 »
Het detecteren van de hardware neemt maar erg weinig tijd in beslag ...

Hoe weet je dat zo zeker?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/15, 12:37:00 »
.... en volgens mij kun je de hardware niet vastzetten.

Dat zal inderdaad niet kunnen; ik noemde/bedoelde het als gedachten-experiment. ;)
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/15, 12:44:21 »
Het detecteren van de hardware neemt maar erg weinig tijd in beslag ...

Hoe weet je dat zo zeker?
Kijk maar eens in het dmesg-logboek. Het gaat allemaal vrij vlot ;)

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/15, 12:55:07 »
Het detecteren van de hardware neemt maar erg weinig tijd in beslag ...

Hoe weet je dat zo zeker?
Kijk maar eens in het dmesg-logboek. Het gaat allemaal vrij vlot ;)


Oké, ik zal bij gelegenheid eens in dmesg kijken.
Ik erger me bij het opstarten steeds aan het uitlezen/testen van mijn DVD-drive; hij laat zich bij het opstarten in totaal wel een keer of vijf horen. Ik heb het gevoel dat er onnodig gechecked/vertraagd wordt.

Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline track

  • Lid
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/15, 13:03:46 »
Als je hier iets wilt tunen kan dat ook bij Uby, hoor !

Dan hoef je maar de startscripten onder /etc/rc.d  enz. te bewerken en je kunt er alles
aanpassen.  Ook dit zijn maar tekstbestanden...

MAAR:  je moet heel goed weten wat je doet, anders is er geen compatibiliteit van Uby meer,
of je stuurt het systeem meteen naar de soep.

Dus, het kan wél, maar een aanrader ...  ??

track

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/15, 13:10:08 »
Als je hier iets wilt tunen kan dat ook bij Uby, hoor !

Dan hoef je maar de startscripten onder /etc/rc.d  enz. te bewerken en je kunt er alles
aanpassen.  Ook dit zijn maar tekstbestanden...

MAAR:  je moet heel goed weten wat je doet, anders is er geen compatibiliteit van Uby meer,
of je stuurt het systeem meteen naar de soep.

Dus, het kan wél, maar een aanrader ...  ??

track

Dank voor je tip!
Ik zou er eerst verder in moeten duiken, om de risico's in te kunnen schatten.

Omdat ik de DVD-drive praktisch nooit gebruik, heb ik geprobeerd hem via BIOS te disabelen. Helaas zit dit in de hidden-BIOS, en Acer wijgert om te verklappen hoe je daar in komt.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline heir4c

  • Lid
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/15, 13:18:04 »
En wat is een "hidden-BIOS"?
Een bios achter de normale bios, of een bios van Acer zelf?
Je moet toch ergens die dvd kunnen 'afkoppelen'.
Voor de 'gewone bios' is het hier F2. (op de laptop van mijn vriendin en even uit het hoofd).
« Laatst bewerkt op: 2009/09/15, 13:22:29 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/15, 13:23:27 »
En wat is een "hidden-BIOS"?
Een bios achter de normale bios, of een bios van Acer zelf.
Je moet toch ergens die dvd kunnen 'afkoppelen'.
Voor de 'gewone bios' is het hier F2. (op de laptop van mijn vriendin en even uit het hoofd).
Ik heb er kontakt over gehad met de Acer-helpdesk. Het is een afgeschermd stuk van de BIOS, waar je met een extra code in kunt. Deze code is alleen beschikbaar voor service-bedrijven. Ook op www heb ik de code (nog) niet kunnen vinden.
(Ik vermoed dat dit het normale beleid is voor laptops van alle merken.)
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline heir4c

  • Lid
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/15, 13:30:04 »
Nu mogen we al niet meer zelf aan de hardware komen. Hoe ver gaan ze het nog trekken. Straks gaan we nog moeten beginnen met OpenHardware.  :D
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/15, 13:41:31 »
Zelf een PC bouwen is een mogelijkheid. Voor de service verlening, hebben ze liever niet dat je zelf aan de BIOS of hardware loopt te sleutelen. Of je moet bij je zelf denken, service? nou en. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline John K

  • Lid
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/15, 13:46:49 »
In heel korte tijd aardig wat reacties met mijn 'domme vraag'!!!

Offline siegi

  • Lid
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/15, 13:57:08 »
Het detecteren van de hardware neemt maar erg weinig tijd in beslag, en volgens mij kun je de hardware niet vastzetten.
Hardware detectie duurt overigens maximum 1 seconde ofzow, overigens denk ik dat het laden van de modules veel langer duurt dan het detecteren van de hardware.
Je zou in principe udev kunnen uitschakelen, en alle nodige modules in /etc/modules zetten. Maar dan wordt een externe harde schijf weer niet automatisch herkent.

Wat wel wat snelheidsvoordeel kan opleveren, is een kernel compileren met alle nodige drivers in de kernel gecompileerd.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/15, 14:10:18 »
Wat wel wat snelheidsvoordeel kan opleveren, is een kernel compileren met alle nodige drivers in de kernel gecompileerd.
En dan de drivers die je niet nodig hebt ook niet mee compileren.
Zo krijg je een kleine kernel die heel snel opstart.
In combinatie met een uitgeschakelde udev gaat het nog weer sneller.

Maar dit is eigenlijk alleen nuttig als je op een 486 o.i.d. met veel te weinig geheugen moet werken.
En die computer moet maar 1 doel hebben, bijvoorbeeld muziek spelen, zo kan je alles afstemmen op dat doel.
Dat je daarmee al het andere gebruik onmogelijk maakt is wel het nadeel. Het voordeel is dat hij heel goed is in 1 ding :)

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/16, 11:14:27 »
Citaat
Omdat ik de DVD-drive praktisch nooit gebruik, heb ik geprobeerd hem via BIOS te disabelen. Helaas zit dit in de hidden-BIOS, en Acer wijgert (weigert) om te verklappen hoe je daar in komt.
Waarom zou je dat willen als je hem toch niet gebruikt? Lijkt mij des te verwarrend als je hem er ook in laat zitten, of zie ik dat zo verkeerd. Lekker aan laten staan.
Maar dat is mijn persoonlijke mening hoor.

Nadeel van aan laten staan is:
bij elke opstart een keer of vijf het 'gekreun' van de detectie van de DVD-drive te moeten aanhoren.

Disabelen via de BIOS zou voor mij de ideale oplossing zijn; mocht ik de drive toch eens nodig hebben (voor installatie van Karmic, ofzo), dan is dat in no-time terug te draaien. Dus ik blijf speuren naar de sleutel van de hidden-BIOS.

Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/16, 11:19:25 »
Voor de service verlening, hebben ze liever niet dat je zelf aan de BIOS of hardware loopt te sleutelen.

Gijs, dat kan ik me voorstellen, maar dat ze enable/disable van wireless en de drives afschermen, vind ik een onnodige vorm van betutteling.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/16, 11:44:07 »
Voor de service verlening, hebben ze liever niet dat je zelf aan de BIOS of hardware loopt te sleutelen.

Gijs, dat kan ik me voorstellen, maar dat ze enable/disable van wireless en de drives afschermen, vind ik een onnodige vorm van betutteling.
Waar ken ik dat nou van ??? XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #22 Gepost op: 2009/09/16, 13:19:21 »
Hardware detectie duurt overigens maximum 1 seconde ofzow, overigens denk ik dat het laden van de modules veel langer duurt dan het detecteren van de hardware.
Je zou in principe udev kunnen uitschakelen, en alle nodige modules in /etc/modules zetten. Maar dan wordt een externe harde schijf weer niet automatisch herkent.
Wat wel wat snelheidsvoordeel kan opleveren, is een kernel compileren met alle nodige drivers in de kernel gecompileerd.

En dan de drivers die je niet nodig hebt ook niet mee compileren.
Zo krijg je een kleine kernel die heel snel opstart.
In combinatie met een uitgeschakelde udev gaat het nog weer sneller.

Maar dit is eigenlijk alleen nuttig als je op een 486 o.i.d. met veel te weinig geheugen moet werken.
En die computer moet maar 1 doel hebben, bijvoorbeeld muziek spelen, zo kan je alles afstemmen op dat doel.
Dat je daarmee al het andere gebruik onmogelijk maakt is wel het nadeel. Het voordeel is dat hij heel goed is in 1 ding :)

Dank, dat geeft me wat meer inzicht in de situatie. Een extra install met een specifiek gecompileerde kernel lijkt me leuk om uit te proberen (maar ik zal er voorlopig waarschijnlijk niet aan toekomen).
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline track

  • Lid
Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #23 Gepost op: 2009/09/16, 14:07:54 »
Je hoeft dat niet eens zo moeilijk te doen. 
Dat kun je evengoed hebben door in de hardwareherkenning het gedeelte voor de DVD
uit te zetten.  Want het zijn toch allemaal scriptjes en config's, teksten dus ...

track

Re: Moederbord drivers en softwareupgrades
« Reactie #24 Gepost op: 2009/09/16, 14:30:47 »
Je hoeft dat niet eens zo moeilijk te doen. 
Dat kun je evengoed hebben door in de hardwareherkenning het gedeelte voor de DVD
uit te zetten.  Want het zijn toch allemaal scriptjes en config's, teksten dus ...

track
Toch niet track, hardwareherkenning verloopt geloof ik via udev, welke hardware-ID's uitleest en de bijbehorende kernelmodule laadt. Dit gaat dus dynamisch en niet via een statisch script ;)