Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VPN netwerk (nog?) niet te configueren  (gelezen 3966 keer)

Offline canti

  • Lid
VPN netwerk (nog?) niet te configueren
« Gepost op: 2008/11/02, 14:31:26 »
Ik heb Ubuntu 8.10 geïnstalleerd, onder andere vanwege de integratie van VPN-verbinding in Network Manager. Ik was dan ook teleurgesteld toen na de installatie blijkt dat de knop "Toevoegen" binnen VPN configuratie-window uit staat. Ik kan dus geen VPN-configuratie uitvoeren. Of toch wel?

canti

Offline canti

  • Lid
VPN netwerk (nog?) niet te configueren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/02, 15:47:14 »
Ik ben nu erachter: vpn-client was nog niet geïnstalleerd. Na de installatie (inclusief bijbehorende network manager) lukt het me om vpn te configureren. Echter, de verbinding faalt vanwege "invalid vpn secrets". Geen idee wat het betekent.

Heeft iemand ervaring met vpn-verbinding met de universiteit van Tilburg (UvT)?

canti

Offline rja

  • Lid
VPN netwerk (nog?) niet te configueren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/02, 20:04:37 »
Wat voor vpn oplossing gebruiken die  ?

Als het Cisco is, is er ook client die onder Linux werkt.

Offline canti

  • Lid
VPN netwerk (nog?) niet te configueren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/03, 09:48:08 »
De UvT maakt zowel gebruik van PPTP-protocol als van Cisco, zie ook http://www.uvt.nl/diensten/lis/vpn/

Ik heb Synaptic-pakketten vpnc en pptp-linux gebruikt: geen van beide werkt, ik krijg telkens dezelfde foutmelding "invalid vpn secrets".  Ook probeerde in openvpn uit, noppes.

Misschien doe ik iets fouts in instellingen, maar wat? Ik heb alleen VPN-adres van UvT, plus mijn password en username. Meer gegevens heb ik niet. Daarom vraag ik aan iedere ubuntu-gebruiker of hij/zij ervaring heeft met VPN van UvT.

canti

Offline vanadium

  • Lid
VPN netwerk (nog?) niet te configueren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/03, 11:03:33 »
Voor mij gaat toegang tot een cisco vpn probleemloos.

sudo apt-get install network-manager-vpncinstalleert de extenties voor network manager om met vpn te werken.

Via het netwerk manager icoon ga je dan naar VPN-connections - Configure VPN, Add en een wizard vraagt de gegevens. Nodige gegevens voor ons zijn: de gateway (IP adres van de vpn server), groep naam en groep paswoord, en persoonlijk paswoord.

Verbinding maken/verbreken gaat ook via het network manager icoon.

Offline canti

  • Lid
VPN netwerk (nog?) niet te configueren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/03, 11:35:31 »
Misschien ligt het probleem in het gebruik van verkeerde invulgegevens? Ik meen me te herinneren (ik mail vanuit mijn werk waar ze windows gebruiken) dat de volgende gegevens nodig zijn: groepsnaam, gebruikersnaam en password (dus geen twee verschillende passwords zoals vanadium zegt). Geen idee wat ik als groepsnaam moet invullen?

Ik zal maar eens een mail sturen naar de Helpdesk van UvT over group name. Hopelijk lukt het dan wel en verdwijnt de (inmiddels gehate) foutmelding.

canti

Offline canti

  • Lid
VPN netwerk (nog?) niet te configueren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/03, 18:22:10 »
Hoera!! Het is gelukt! Ergens op de site van UvT ben ik achter groepsnaam en groepspassword (je hebt gelijk, Vanadium, er zijn twee passwords) gekomen. Nu kan ik probleemloos een VPN-verbinding leggen met de universiteit.

Heerlijk als alles nu goed werkt!

Bedankt voor het meedenken!!

groetjes,
canti

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: VPN netwerk (nog?) niet te configueren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/25, 21:41:39 »
We gaan het hier zelf binnen afzienbare tijd nodig hebben, dus ik heb het meteen maar even toegevoegd aan mijn webstek:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs
(tip 33)

Hopelijk heeft iemand er iets aan.  :-)