Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] VirtualBox  (gelezen 12233 keer)

Offline yJi

  • Lid
[Opgelost] VirtualBox
« Gepost op: 2014/03/26, 10:37:21 »
Ik heb geprobeerd om Windows vanaf de Redo-Backup, en ook vanaf beide Windows originele schijven onder VirtualBox te installeren, maar krijg steeds onderstaande melding dan in mijn scherm:
(zie het plaatje onder)

(Heb wel eerst in het helpfile gekeken voor ik begon.)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/15, 19:14:48 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: VirtualBox
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/26, 14:10:21 »
Doe eens als volgt: (eerder voorstel bleek na testen onjuist; dit moet wel werken)
Leg de DVD in de lade en sluit deze.
Wacht tot de DVD stopt met draaien.
Klik dan op de groene start-pijl
De installatie start

Tip: reserveer minstens 30 GB voor Windows 7
« Laatst bewerkt op: 2014/03/26, 19:01:29 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/27, 09:23:39 »
Doe eens als volgt: (eerder voorstel bleek na testen onjuist; dit moet wel werken)
Leg de DVD in de lade en sluit deze.
Wacht tot de DVD stopt met draaien.
Klik dan op de groene start-pijl
De installatie start

Tip: reserveer minstens 30 GB voor Windows 7

Dank voor jou tip, ga ik vrijdag doen, je hoort wel of het gelukt is.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/27, 11:28:13 »
Ik heb dus geen Windows 7 maar nog steeds XPHome van 1996 (tenminste sindsdien stond dat op mijn joybook van BenQ)
Weer kreeg ik dezelfde melding. Moet ik nu starten vanuit Hulpmiddelen of vanaf Systeem (ga ik gelijk nog uitproberen daarna ga ik weer weg)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/27, 11:38:00 »
Nee dit maakt geen verschil of ik het nu onder Hulpmiddelen of vanuit Systeem probeer te installeren.
Verder zegt het wel dit bij de opstartmogelijkheden als eerste diskette, dan CD/DVD en vervolgens Harddisk.
Zou dat dan de foutmelding veroorzaken...dat er als eerste diskette in staat?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: VirtualBox
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/27, 11:48:31 »
Wat je laat zien is een scherm dat weergeeft hoe de instellingen zijn.
Starten doe je altijd met de knop Start (de groene pijl linksboven)
En dat daar diskette als eerste staat maakt bij mij niks uit, maar misschien op jouw systeem wel. Haal dus dat vinkje maar even weg.
Als je wilt weten of jouw schijf wel bootable is zou je even kunnen kijken wat er gebeurt als je probeert je machine als een Windows XP in te richten. Dus machine uit, zorgen dat ie boot vanaf de DVD, de schijf eer in en starten. (En als dat lukt niet doorgaan natuurlijk!)
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/27, 23:23:11 »
Wat je laat zien is een scherm dat weergeeft hoe de instellingen zijn.
Starten doe je altijd met de knop Start (de groene pijl linksboven)
En dat daar diskette als eerste staat maakt bij mij niks uit, maar misschien op jouw systeem wel. Haal dus dat vinkje maar even weg.
Als je wilt weten of jouw schijf wel bootable is zou je even kunnen kijken wat er gebeurt als je probeert je machine als een Windows XP in te richten. Dus machine uit, zorgen dat ie boot vanaf de DVD, de schijf eer in en starten. (En als dat lukt niet doorgaan natuurlijk!)

Beide bootable CD's van XP zijn nog steeds bruikbaar wanneer ik de joybook ermee opstart. Dat wil hij dan XP installeren, maar als ik op c klik om de schijf virtueel te laten installeren krijg ik weer dezelfde foutmelding zoals reeds getoond in het meegestuurde beeldschermafdruk. Dan stop dus het virtuelebox programma ermee.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: VirtualBox
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/27, 23:37:04 »
Even voor een goed begrip:
Je hebt Linux of Ubuntu (Xubuntu, etc) op je machine staan.
Daarbinnen heb je VirtualBox geïnstalleerd.
In dat VirtualBox wil je nu WindowsXP installeren.

Is dit de eerste installatie in VirtualBox of heb je daar ook als eens andere OS-en geïnstalleerd (bijvoorbeeld Lubuntu Bodhi etc)?
Zo ja hoe? vanaf een usb-stick (aangemaakt met unetbootin) of vanaf een CD ?
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/28, 09:15:32 »
Even voor een goed begrip:
Je hebt Linux of Ubuntu (Xubuntu, etc) op je machine staan.
Daarbinnen heb je VirtualBox geïnstalleerd.
In dat VirtualBox wil je nu WindowsXP installeren.

Is dit de eerste installatie in VirtualBox of heb je daar ook als eens andere OS-en geïnstalleerd (bijvoorbeeld Lubuntu Bodhi etc)?
Zo ja hoe? vanaf een usb-stick (aangemaakt met unetbootin) of vanaf een CD ?

Ja, inderdaad Xubuntu 12.04 LTS daarin VirtualBox geïnstalleerd en het gaat om een eerste installatie in VirtualBox vanaf een bootable CD. (nog niets anders dus)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: VirtualBox
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/28, 09:54:27 »
Probeer dit eens:
- Stop de schijf in de lade en sluit deze
- Ga naar VirtualBox, rechtermuis-klik op het groene XP vak en kies voor Verwijderen > Wis alle bestanden
- Klik op Nieuw,  Kies voor naam  XP, type Microsoft Windows en versie Windows (32 bit) > Volgende
- Geheugengrootte 1024 Mb > Volgende
-Aanmaken >Volgende>Volgende
-kies bij Locatie en Grootte Virtuele schijf   30.00 Gb
- Aanmaken

Dan bovenin het VirtualBox-scherm: klik op Start
Controleer dat in in het nu verschijnende popup-scherm (Selecteer opstartschijf) de DVD-lezer van je computer staat ingevuld.
Klik dan op Start

En zo zou het moeten lukken.
Ben benieuwd

« Laatst bewerkt op: 2014/03/28, 15:59:44 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/29, 18:10:55 »
Probeer dit eens:
- Geheugengrootte 1024 Mb > Volgende
-Aanmaken >Volgende>Volgende
-kies bij Locatie en Grootte Virtuele schijf   30.00 Gb
- Aanmaken

Dan bovenin het VirtualBox-scherm: klik op Start
Controleer dat in in het nu verschijnende popup-scherm (Selecteer opstartschijf) de DVD-lezer van je computer staat ingevuld.
Klik dan op Start

En zo zou het moeten lukken.
Ben benieuwd

Zou het zo kunnen zijn, dat VirtualBox de virtuele harde schijf niet herkent, ik heb er immers geen aparte nieuwe schijf voor. Heb er maar 1 schijf in ter grootte van 160 GB. Nu opgedeeld in een deel voor XP en linux, en een 2e deel voor backup van bestanden/foto's e.d.
Bekijk het onderstaande plaatje maar:
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: VirtualBox
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/29, 18:18:40 »
Lukt het met mijn voorstel dan niet?
Ik kan me niet voorstellen dat een virtuele schijf niet wordt herkend. Dat zou bij het aanmaken al moeten blijken.
Citaat
Controleer dat in in het nu verschijnende popup-scherm (Selecteer opstartschijf) de DVD-lezer van je computer staat ingevuld.

Het is uiteraard wel belangrijk dat je hier het juiste dvd-station invult, het station waar je Windows-dvd inzit. Klik er zonodig eens op en kijk of er andere dvd-stations zijn.

Bart
« Laatst bewerkt op: 2014/03/29, 18:20:20 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline wermic

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/29, 19:11:27 »
Het zou helaas kunnen dat de processor van de joybook nog geen virtualisatie ondersteunt.

Offline Nero

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #13 Gepost op: 2014/03/29, 19:14:14 »
Wat hardware virtualisatie betreft kan dat, software VirtualBox moet in elk geval kunnen.

Offline wermic

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #14 Gepost op: 2014/03/29, 19:16:44 »
Waarom eigenlijk? staat toch al win op de joybook.

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #15 Gepost op: 2014/03/29, 19:35:29 »
Waarom eigenlijk? staat toch al win op de joybook.

Ja maar dat is straks niet meer betrouwbaar vanaf 8 april dus.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #16 Gepost op: 2014/03/29, 19:38:41 »
Wat hardware virtualisatie betreft kan dat, software VirtualBox moet in elk geval kunnen.

Op de aangegeven 10 GB weigert VirtualBox het softwarematig  te installeren, heb het verhoogt zoals @oldman zei, dan start de cd wel en lijkt te gaan installeren, maar XP kan dan de viruele hdd niet vinden...
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Nero

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #17 Gepost op: 2014/03/29, 19:42:16 »
Hoe is de virtuele controler ingesteld? Als je die als SATA hebt gezet zal XP die inderdaad niet herkennen.

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #18 Gepost op: 2014/03/29, 19:43:35 »
Lukt het met mijn voorstel dan niet?
Ik kan me niet voorstellen dat een virtuele schijf niet wordt herkend. Dat zou bij het aanmaken al moeten blijken.
Citaat
Controleer dat in in het nu verschijnende popup-scherm (Selecteer opstartschijf) de DVD-lezer van je computer staat ingevuld.

Het is uiteraard wel belangrijk dat je hier het juiste dvd-station invult, het station waar je Windows-dvd inzit. Klik er zonodig eens op en kijk of er andere dvd-stations zijn.

Bart

Nee Bart, het kan wel de cd vinden en start dan ook op, heb het geheugen verlaagt naar 512 MB, alleen kan XP de virtuele hdd niet vinden omdat ik die nog niet geïnstalleerd heb. Het zegt immers dat dit later ook nog kan, maar dan stopt XP met doorgaan met installeren. Zal wel iets over het hoofd hebben gezien...
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #19 Gepost op: 2014/03/29, 23:56:47 »
Zegt dit plaatje eigenlijk niet dat ik eerst ruimte dient te maken op mijn harde schijf? Is dat de reden dat er nog niets wordt geïnstalleerd?
Moet ik daarvoor eerst 30 GB reserveren met Gparted?
« Laatst bewerkt op: 2014/03/29, 23:58:30 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Nero

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #20 Gepost op: 2014/03/30, 00:46:45 »
Zoals ik reeds eerder aangaf: hoe is de virtuele controler ingesteld? IDE of SATA?

Re: VirtualBox
« Reactie #21 Gepost op: 2014/03/30, 01:09:24 »
Zegt dit plaatje eigenlijk niet dat ik eerst ruimte dient te maken op mijn harde schijf? Is dat de reden dat er nog niets wordt geïnstalleerd?
Moet ik daarvoor eerst 30 GB reserveren met Gparted?
Dat lijkt me wel. Je eerdere plaatje bekijkend: Ik weet niet wat je met sda2 doet. Als je die niet gebruikt zou je die aan ext4 kunnen plakken. Gebruik je die wel, dan knip je een 20 gb of zo van sda3, verschuift sda2 naar links en plakt dan het achterste deel van sda2 aan ext4. Gparted is dan wel even bezig. Maar zo te zien ben je al wat verder en wordt er wel geboot, anders had je de getoonde  melding niet gehad. Je bent dus op de goede weg.
Overigens: 30 Gb noemde ik in de veronderstelling dat je ook Office zou willen installeren. Als je alleen Windows installeert en daarna niets meer, zou je eens een poging kunnen doen met 10 Gb (die heb je wel vrij in ext4). Blijkt dat te werken dan kun je die installatie later opnieeuw doen met 20 Gb of meer.

@Nero
VirtualBox biedt bij de aanmaak de beschikbare drives aan. Alleen uit dat aanbod kun je kiezen.Wat zou daar volgens jou fout kunnen gaan?
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Nero

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #22 Gepost op: 2014/03/30, 11:17:54 »
Als je kijkt bij de settings van VB kan je zien welke controler is ingesteld. In bijgevoegde screenshot zie je 2 controlers, 1x IDE en 1x SATA.

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #23 Gepost op: 2014/03/30, 12:05:51 »
Zegt dit plaatje eigenlijk niet dat ik eerst ruimte dient te maken op mijn harde schijf? Is dat de reden dat er nog niets wordt geïnstalleerd?
Moet ik daarvoor eerst 30 GB reserveren met Gparted?
Dat lijkt me wel. Je eerdere plaatje bekijkend: Ik weet niet wat je met sda2 doet. Als je die niet gebruikt zou je die aan ext4 kunnen plakken. Gebruik je die wel, dan knip je een 20 gb of zo van sda3, verschuift sda2 naar links en plakt dan het achterste deel van sda2 aan ext4. Gparted is dan wel even bezig. Maar zo te zien ben je al wat verder en wordt er wel geboot, anders had je de getoonde  melding niet gehad. Je bent dus op de goede weg.
Overigens: 30 Gb noemde ik in de veronderstelling dat je ook Office zou willen installeren. Als je alleen Windows installeert en daarna niets meer, zou je eens een poging kunnen doen met 10 Gb (die heb je wel vrij in ext4). Blijkt dat te werken dan kun je die installatie later opnieeuw doen met 20 Gb of meer.

@Nero
VirtualBox biedt bij de aanmaak de beschikbare drives aan. Alleen uit dat aanbod kun je kiezen.Wat zou daar volgens jou fout kunnen gaan?

Ja, je hebt gelijk. Moet dit nu ook een primaire partitie zijn of een logische c.q. een uitgebreide partitie. Heb er nu 20GB vanaf genomen maar weet nog niet wat voor een partitie dit moet zijn.  Omdat XP erop moet, lijkt het me een logische partitie, omdat het een virtueel gebeuren gaat worden.
Heb 20 GB genomen omdat ook Patternmaker er ook op moet, Office hoeft niet meer dat doe ik wel onder libreoffice.

Kan ik dan straks dat eerste gedeelte verwijderen op de eerste partitie, wanneer windows virtueel geïnstalleerd is. Of start linux dan niet meer op?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #24 Gepost op: 2014/03/30, 12:09:18 »
Als je kijkt bij de settings van VB kan je zien welke controler is ingesteld. In bijgevoegde screenshot zie je 2 controlers, 1x IDE en 1x SATA.

Bart heeft gelijk het is nog niet aangemaakt die partitie, zie het plaatje maar:
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro