Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: openwrt (linux): samba share niet zichtbaar in windows netwerk  (gelezen 7917 keer)

Ik heb op een wrt160nl router openwrt geïnstalleerd, en daarop draai ik een samba3 server die een aangesloten usb harde schijf deelt over het netwerk. Deze share is direct te benaderen door het adres en de share in te voeren. Maar ik zou graag zien dat deze share ook verschijnt in het windows netwerk. Wat kan de reden zijn dat dit niet gebeurt, en wat is daar aan te doen?

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: openwrt (linux): samba share niet zichtbaar in windows netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/20, 07:49:24 »
zo uit mijn hoofd gebruikt windows mshome als workgroup en samba workgroup, je zou hier eens naar kunnen kijken.
staat dit verkeerd dan word hij ook niet getoond.

Re: openwrt (linux): samba share niet zichtbaar in windows netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/20, 11:27:03 »
Ik heb beide op workgroup staan, dat is het probleem niet helaas. Ook in Ubuntu wordt de share niet weergegeven in het netwerk (alleen als je eerst handmatig de share adresseerd). Maar het had idd. het probleem kunnen zijn. :)

Offline dropl

  • Lid
Re: openwrt (linux): samba share niet zichtbaar in windows netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/28, 22:22:41 »
Misschien is dit iets:

uit de man page van smb.conf
 browseable (S)

           This controls whether this share is seen in the list of available shares in a net view and in the browse list.

           Default: browseable = yes

in openwrt zou dit moeten zitten onder /etc/config/samba
Ge wit dit oit noit nie

Offline jan11000

  • Lid
Re: openwrt (linux): samba share niet zichtbaar in windows netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/29, 07:24:54 »
Zoiets heb ik ook, wel alleen met ubuntu pc's, met samba.
Ik heb vaste ip's en geen dhcp, of het aan dhcp ligt weet ik niet.
Volgorde van opstarten van de pc's+servers maakt wel verschil, eerst servers dus.
Je kan proberen om bij vaste ip de host file te wijzigen en de ip's bekend te maken in de host file, er moet iets van naam pc en ip nummer worden opgegeven, zou wel even een voorbeeld zoeken hoe het moet.
Of dit helpt weet ik niet zeker.

Offline timosha

  • Lid
Re: openwrt (linux): samba share niet zichtbaar in windows netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/29, 11:26:48 »
Idem ditto hier met een AirPort Extreme en een Time Capsule. Bij mij was het voldoende om de Windows PC die de Workgroup "beheert" opnieuw terug op te starten. Dat is bij mij die PC waar in IP4 NetBios en LMHOSTS LOOKUP is ingeschakeld.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: openwrt (linux): samba share niet zichtbaar in windows netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/29, 11:50:19 »
Misschien is dit iets:

uit de man page van smb.conf
 browseable (S)

           This controls whether this share is seen in the list of available shares in a net view and in the browse list.

           Default: browseable = yes

in openwrt zou dit moeten zitten onder /etc/config/samba
Deze staat al in /etc/config/samba, dat is dus het probleem niet.

Idem ditto hier met een AirPort Extreme en een Time Capsule. Bij mij was het voldoende om de Windows PC die de Workgroup "beheert" opnieuw terug op te starten. Dat is bij mij die PC waar in IP4 NetBios en LMHOSTS LOOKUP is ingeschakeld.

Als de Windows 7 pc in het netwerk aan staat, dan is het geen probleem, dan zijn de shares wel te vinden. Maar op de openwrt is als onderdeel van samba ook nmbd actief, en die zou als het goed is ook deze diensten moeten verlenen:

nmbd: This service provides NetBIOS naming services, allowing Windows clients to work with their own naming mechanism. For example this service allows you to browse the network neighborhood and find all Samba services as well.

Ik denk dus dat er iets niet goed is geconfigureert met betrekking tot de nmbd service. Alleen weet ik zo niet wat precies.

edit: Ik denk dat ik me maar eens in de documentatie moet gaan verdiepen:

http://www.samba.org/samba/docs/man/Samba-HOWTO-Collection/NetworkBrowsing.html
« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 11:55:11 door Thomas de Graaff »

Re: openwrt (linux): samba share niet zichtbaar in windows netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/30, 09:46:07 »
Owkee, documentatie is handig. :)

Er bleek een regeltje te missen in de smb.conf..

local master = yes
(eigenlijk miste het in smb.conf.template, want daar houdt openwrt de global sectie bij)

Inmiddels ook gemeld in de samba wiki van openwrt.