Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: linux op TV aansluiten  (gelezen 7708 keer)

Offline petrovski

  • Lid
Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #50 Gepost op: 2017/12/18, 21:50:57 »
dat ziet er mooi uit just !

ben evengoed toch wel blij met de raspbrrr.
en mevrouw petrovski zal er ook blij mee zijn overmorgen in ons hotelletje ,
lekker oude zwart wit romantische filmpje kijken met wijntje erbij later op den avond.

gemak dient de mens !

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #51 Gepost op: 2017/12/19, 11:58:38 »
heb sinds een paar dagen een raspberry aan mijn tv hangen,echt geweldig !
daarvoor nog een kolengestookte xubtuntu pc met vga naar de tv.
nu hdmi en ik draai raspbian voor youtube achtige dingetjes.
en voor mijn volstrek legale gedownloade films en series draai ik  een kodi dingetje.(dual boot)
voor films (grote bestanden) werkt raspbian iets te traag, maar heel soepel op die kodi-klone.

echt een aanrader,ook voor de prijs

Dan neem ik aan een van de nieuwste raspberry's ;) Ik ben een B+ een van de eerste en voor wat ik er mee wilde, was het een miskoop.
De nieuwere zit een veel snellere processor in o.a.
Ik heb de 2e generatie achter de tv hangen en doet het prima.

En wat draait er op?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #52 Gepost op: 2017/12/19, 12:07:46 »
LibreElec (voorheen OpenElec).
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #53 Gepost op: 2017/12/20, 21:37:41 »
Terug naar partyrabbit.
Al iets op het oog?

Ik gok zo dat je met een machine die in het jaar 2010 redelijk krachtig was, nu een aardige TV-pc hebt.
Andere forumleden: corrigeer gerust als ik uit mijn nek zit te wauwelen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #54 Gepost op: 2017/12/21, 12:08:15 »
Ja ik wil naar een dual boot of net iets jonger als de prijs navanant is. Dan zit je inderdaad ergens 2010-2012? En daar wordt je mee dood gegooid op het moment.
Ze hebben alleen niet allemaal hdmi, dus dat is de belangrijkste zoekoptie op het moment.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

youpie123

  • Gast
Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #55 Gepost op: 2017/12/22, 14:01:22 »
Ja ik wil naar een dual boot of net iets jonger als de prijs navanant is. Dan zit je inderdaad ergens 2010-2012? En daar wordt je mee dood gegooid op het moment.
Ze hebben alleen niet allemaal hdmi, dus dat is de belangrijkste zoekoptie op het moment.

Dan wordt het een Lenova met Ubuntu 17.10  :angel: :laugh: :evil:

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #56 Gepost op: 2017/12/22, 17:41:13 »
Die laptops sloeg ik per definitie al over sinds die berichten een paar jaar terug.  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #57 Gepost op: 2017/12/22, 20:47:02 »
Gewoon een Raspberry kopen. Ze zijn goedkoop en bij uitstek geschikt voor dit werk. Het is ook nog eens leuk knutselen met zo'n dingetje in de vakantie. 😁

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #58 Gepost op: 2017/12/23, 20:33:50 »
Ja ik wil naar een dual boot of net iets jonger als de prijs navanant is. Dan zit je inderdaad ergens 2010-2012? En daar wordt je mee dood gegooid op het moment.
Ze hebben alleen niet allemaal hdmi, dus dat is de belangrijkste zoekoptie op het moment.

https://tweakers.net/pricewatch/255020/acer-veriton-l480g-(ps-punt-va1e3010)/specificaties/
Machine uit 2010 en toevallig heb ik hier de nodige ervaring mee. Trekt video ook in HD kwaliteit goed zo ver ik kon nagaan.
Ontbreken van een HDmi aansluiting is een kwestie van een verloopstuk op de DVI aansluiting, merk je eigenlijk niets van.
Wat dat betreft zijn er opties. De raspberry zou ik ondanks mijn slechte ervaringen met de B+ van toen, vandaag de dag toch ook aandurven.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline petrovski

  • Lid
Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #59 Gepost op: 2017/12/23, 22:31:29 »
Uwe Balorigheid :

geen HMDI op de tv maar wel een raspberry er op aansluiten  met een verloop dingetje ?
vertel !
Want mevrouw petrovski zou dat wel wat vinden .
en gezien de kertbonus kan het er wel van af .

peter

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #60 Gepost op: 2017/12/24, 10:33:11 »
De raspberry Pi wordt hier een aantal keren genoemd, en ik heb er zelf ook 1 (3b). Over de snelheid tja, dat hangt er vanaf, met name wat je er op zet (OS en prgramma's). Zelf ben ik tevreden over het dingetjes, maar voor degene die het net wat sneller willen hebben je kunt ze overclocken (van 1.2 naar 1.5 ghz). Wel met wat extra koeling natuurlijk.  Ook kun je hem zo maken dat hij van een USB poort boot (is wel iets trager) en dan kun je in principe een harde schijf aansluiten. Wanneer je van plan bent om veel gebruik te maken van een computer aan de tv, is het wellicht een optie omdat een RPi in stroomverbruik natuurlijk een stuk lager ligt.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #61 Gepost op: 2017/12/24, 21:42:31 »
Uwe Balorigheid :

geen HMDI op de tv maar wel een raspberry er op aansluiten  met een verloop dingetje ?
vertel !
Want mevrouw petrovski zou dat wel wat vinden .
en gezien de kertbonus kan het er wel van af .

peter

Uwe Petrovski,

Dan vrees ik dat ik u teleur moet stellen. Ik refereerde naar de machine/computer waarvan ik de link mee stuurde. Die heeft geen HDMI aansluiting in de (onboard) videokaart zitten. Wel een DVI aansluiting. Daar kan dan een verloopstukje tussen van DVI naar HDMI. Vanuit dat verloopstukje kan de HDMI kabel naar de televisie. (Mocht je zoiets nodig hebben, is dat overigens echt geen grote aanslag op je kerstbonus.)

Wat zag jij precies voor je? Een raspberry aansluiten op een tv zonder hdmi aansluiting?

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #62 Gepost op: 2017/12/24, 23:22:54 »
Wat zag jij precies voor je? Een raspberry aansluiten op een tv zonder hdmi aansluiting?

Dat zit er inderdaad standaard niet op, maar aangezien de Pi voor 2 dingen veel gebruikt word (knutselen en emulatie) is het niet zo verwonderlijk dat er daadwerkelijk een RBG (dus SCART) kabel voor te vinden is. Google voor de grap maar eens naar RGB-PI. Mocht het alleen een buizentv zijn met een antenne ingang dan zou je nog kunnen kijken naar een oude Commodore Amiga modulator (520) en deze ombouwen :P
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #63 Gepost op: 2017/12/26, 14:09:32 »
Even een nieuwsgierige vraag tussendoor.

Het is me duidelijk dat het in beginsel voor geen meter zal gaan werken (te zwakke performance?).
Maar als ik een smartphone of tablet met zijn usb-kabel in de tv-usb zou pluggen, krijg ik dan beeld? (van bv youtube full-screen)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #64 Gepost op: 2017/12/26, 15:13:04 »
Heej partyrabbit,
Waarschijnlijk wordt je telefoon dan als opslagapparaat herkend. Mocht je tv een mediaplayer in zich hebben, dan kun je opgeslagen filmpjes en foto's vanaf je phone kijken.

Streamen vanaf je telefoon of tablet via wifi naar je smarttv kan natuurlijk wel, maar dan moet je tv ook aan het netwerk hangen.

Ik heb dat streamen wel eens gedaan, het zag er prima uit. Maar ik wil ook niet dat mijn tv direct aan internet hangt, omdat LG alle privé informatie gewoon liet doorsturen. Bv welke programma's er op mijn harddisk stonden. Sindsdien heb ik het ip adres van deze tv op de modem geblokkeerd. Ik werk nu lekker met hdmi, iets overzichtelijker.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline EvC

  • Lid
Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #65 Gepost op: 2017/12/26, 16:30:17 »
Bestaan er soepele dunne (liefst siliconen) HDMI kabels met een degelijke afscherming?
Een stugge dikke kabel aan een notebook werkt niet handig.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #66 Gepost op: 2017/12/26, 19:35:38 »
Citaat
Wat zag jij precies voor je? Een raspberry aansluiten op een tv zonder hdmi aansluiting?

Een raspberry 2 of 3 op een oude buizen tv aansluiten gaat prima.
Je hebt alleen een 3.5 mm jack kabeltje hebben waar ook een s-video aansluiting inzit.

Deze kan je bijvoorbeeld nemen:

https://www.onlinekabelshop.nl/3-5mm-jack-4-polig-haaks-composiet-kabel-zwart-versie-3-2-meter?channable=e17871.MjM2MTU&gclid=Cj0KCQiAg4jSBRCsARIsAB9ooavsYQNSaE7J6XB1p4XAx8m6vNcFKw9biF6D_-nF8Ngluk_MAosN4yUaAt3HEALw_wcB

Offline petrovski

  • Lid
Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #67 Gepost op: 2017/12/27, 10:07:12 »
verhip
ik dacht dat het mini jack uitgangetje op de pi 3 alleen audio was.
goeie tip, thanks.

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #68 Gepost op: 2017/12/27, 21:00:46 »
@petrovski,

Dan hoef ik bij dezen geloof ik geen antwoord meer te geven op je vragen? ;)

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline petrovski

  • Lid
Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #69 Gepost op: 2017/12/28, 08:17:22 »
klopt
thanks