Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren Ubuntu 14.04.3  (gelezen 1219 keer)

Offline Alexis

  • Lid
Installeren Ubuntu 14.04.3
« Gepost op: 2015/12/09, 23:52:13 »
Als ik versie Ubuntu 14.04.3 installeer (nu staat er versie 12.04), is het dan zo dat de ganse harde schijf wordt gewist en de nieuwe versie wordt geïnstalleerd? Op mijn PC staat nog Windows 7 en ik zou willen dat op de PC nog alleen Ubuntu 14.04.3 voorkomt . Hoe krijg ik dat voor mekaar? Kan ik daarna naast Ubuntu ook nog  Mint installeren? Kwestie van de beide programma's eens te vergelijken.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Installeren Ubuntu 14.04.3
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/10, 08:16:56 »
Dat is geen probleem, je geeft tijdens de installatie aan dat je de hele schijf wilt gebruiken voor Ubuntu en dan zal Windows en ook Ubuntu 12.04 gewist worden. Je bent dan wel alle data kwijt, dus als je nog iets wilt bewaren moet je eerst een back-up op een externe schijf of iets dergelijks maken.

Als je laten Linux Mint ernaast wil zetten dan zal de Linux Mint installatie zien dat Ubuntu er al staat en krijg je de optie om Linux Mint naast Ubuntu te zetten.

Een andere optie is om tijdens de installatie van Ubuntu al handmatig partities te maken en een kleine extra test partitie (~20GB) te maken waarop je later Linux Mint zet. Dit is wel iets meer gevorderd, dus ik weet niet of je daar al comfortabel mee bent maar het is prima te doen.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/10, 08:18:54 door valk »

Re: Installeren Ubuntu 14.04.3
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/10, 12:56:26 »
Ik weet niet precies wat je wilt uittesten in Mint, maar je kunt Mint ook gewoon vanaf de Live USB draaien om ermee te spelen :)

Offline Alexis

  • Lid
Re: Installeren Ubuntu 14.04.3
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/19, 12:24:27 »
Ik heb een versie (14.04.03) van Mint op een USB-stick geplaatst (met behulp van Universal USB-installer) maar het installeren van "Nederlands" lukt niet. Wat moet ik doen zodat dit wel lukt? Heb dat gedaan via "Menu - . . . - Languages - install/remouve languages - Dutch;Flemisch install - . . . .    .
Nog een andere vraag: een kennis van mij zou ook graag een Linuxversie proberen en vraagt mij: Ubuntu of Mint. Wat raad ik hem aan? 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installeren Ubuntu 14.04.3
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/19, 13:25:00 »
Ik heb een versie (14.04.03) van Mint op een USB-stick geplaatst (met behulp van Universal USB-installer) maar het installeren van "Nederlands" lukt niet. Wat moet ik doen zodat dit wel lukt? Heb dat gedaan via "Menu - . . . - Languages - install/remouve languages - Dutch;Flemisch install - . . . .    .
Je kunt ook niks installeren op 't USB-staafje. Dat kan alleen in een volwaardige installatie op de harde schijf.

Citaat
Nog een andere vraag: een kennis van mij zou ook graag een Linuxversie proberen en vraagt mij: Ubuntu of Mint. Wat raad ik hem aan?
Er is geen kwaliteitsverschil, want ze zijn "onder de motorkap" nagenoeg hetzelfde. Laat 'm beide zien, in een live-uitprobeerversie. En vraag 'm dan wat-ie 't liefste wil.

Re: Installeren Ubuntu 14.04.3
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/19, 14:11:32 »
Ik heb een versie (14.04.03) van Mint op een USB-stick geplaatst (met behulp van Universal USB-installer) maar het installeren van "Nederlands" lukt niet. Wat moet ik doen zodat dit wel lukt? Heb dat gedaan via "Menu - . . . - Languages - install/remouve languages - Dutch;Flemisch install - . . . .    .
Nog een andere vraag: een kennis van mij zou ook graag een Linuxversie proberen en vraagt mij: Ubuntu of Mint. Wat raad ik hem aan? 

Wat precies heeft u nu op de stick gezet? Want u gebruikt twee verschillende termen. 14.04.3 is Ubuntu's huidige versienummer, maar u noemt ook Mint (wier huidige versienummer 17.3 is)...

Offline Alexis

  • Lid
Re: Installeren Ubuntu 14.04.3
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/19, 15:52:28 »
Inderdaad Vistaus, ik haspel 2 dingen door elkaar: het geldt wel degelijk over versie 17.3 van Mint.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Installeren Ubuntu 14.04.3
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/19, 20:46:55 »
Citaat
Ik heb een versie (14.04.03) van Mint op een USB-stick geplaatst (met behulp van Universal USB-installer) maar het installeren van "Nederlands" lukt niet. Wat moet ik doen zodat dit wel lukt? Heb dat gedaan via "Menu - . . . - Languages - install/remouve languages - Dutch;Flemisch install - . . . .    .
Je kunt ook niks installeren op 't USB-staafje. Dat kan alleen in een volwaardige installatie op de harde schijf.

Citaat
Nog een andere vraag: een kennis van mij zou ook graag een Linuxversie proberen en vraagt mij: Ubuntu of Mint. Wat raad ik hem aan?
Er is geen kwaliteitsverschil, want ze zijn "onder de motorkap" nagenoeg hetzelfde. Laat 'm beide zien, in een live-uitprobeerversie. En vraag 'm dan wat-ie 't liefste wil.

Citaat
Je kunt ook niks installeren op 't USB-staafje. Dat kan alleen in een volwaardige installatie op de harde schijf.

Als je Unetbootin gebruikt om een USB-stick aan temaken, dan kan je 4Gb (4096Mb) persistent geheugen aan laten maken, en kun je zelf een complete update er op uit voeren,
En de taal instelling aan passen naar Nederlands of wat je maar wilt.
Ook kan je dan in Firefox je bladwijzers importeren en die blijven er ook dan vast instaan. En dan kan je verder nog wat andere kleine progjes er op installeren. Zoals bijvoorbeeld RadioTray en Cherrytree enz, wat ik dus zelf gedaan heb.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Installeren Ubuntu 14.04.3
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/19, 20:54:01 »
Hier onder een schermafdruk van Unetbootin. Wel zelf de ISO file downloaden en in je map downloads opslaan.
En hem dan met Unetbootin hem daar op zoeken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installeren Ubuntu 14.04.3
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/19, 21:12:53 »
En dan kan je verder nog wat andere kleine progjes er op installeren. Zoals bijvoorbeeld RadioTray en Cherrytree enz, wat ik dus zelf gedaan heb.
Terechte nuancering.... ook inxi laat zich bijvoorbeeld installeren in de live-sessie.

Maar geen volledige Nederlandse taalondersteuning, wat de wens was van de vraagsteller.  :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Installeren Ubuntu 14.04.3
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/20, 22:58:58 »
En dan kan je verder nog wat andere kleine progjes er op installeren. Zoals bijvoorbeeld RadioTray en Cherrytree enz, wat ik dus zelf gedaan heb.
Terechte nuancering.... ook inxi laat zich bijvoorbeeld installeren in de live-sessie.

Maar geen volledige Nederlandse taalondersteuning, wat de wens was van de vraagsteller.  =)

Ik heb volledige Nederlandse taalondersteuning, op mijn Unetbootin Live USB-stick.
Maar er  zit een maar aan. Je moet zodra je opgestart bent met de Live USB-stick, tegelijk gaan updaten.
Dat gaat vrij langzaam, bij mij duurde dat 1 uur en 10 minuten, voor 37 files en 327Mb om dat te installeren op die stick.

Nu na dat ik er nog wat kleine progjes op gezet heb, is er nog 3,1Gb aan vrije ruimte, in die partitie van 4Gb.
Ook heb ik het weerbericht er op. En in Firefox een Addon de Addblock Plus
Er staat op die stick: Linux Mint 17.3 Cinnamon/Rosa 32Bit. De stick zelf is 16Gb usb 2.0 waar van nu nog 9Gb vrij is.
Dus daar kan nog een hoop andere bestanden op gezet worden, zodat je die dan ook weer kunt gebruiken.

Ik heb natuurlijk wel tegelijk de Direct doen lijst van Pjotr, afgewerkt op die stick  =D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installeren Ubuntu 14.04.3
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/20, 23:40:29 »
Ik heb volledige Nederlandse taalondersteuning, op mijn Unetbootin Live USB-stick.
Maar er  zit een maar aan. Je moet zodra je opgestart bent met de Live USB-stick, tegelijk gaan updaten.
Dat gaat vrij langzaam, bij mij duurde dat 1 uur en 10 minuten, voor 37 files en 327Mb om dat te installeren op die stick.

Nu na dat ik er nog wat kleine progjes op gezet heb, is er nog 3,1Gb aan vrije ruimte, in die partitie van 4Gb.
Ook heb ik het weerbericht er op. En in Firefox een Addon de Addblock Plus
Er staat op die stick: Linux Mint 17.3 Cinnamon/Rosa 32Bit. De stick zelf is 16Gb usb 2.0 waar van nu nog 9Gb vrij is.
Dus daar kan nog een hoop andere bestanden op gezet worden, zodat je die dan ook weer kunt gebruiken.

Ik heb natuurlijk wel tegelijk de Direct doen lijst van Pjotr, afgewerkt op die stick  =D
Zo te zien heb ik jouw creativiteit en vindingrijkheid onderschat.  =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: Installeren Ubuntu 14.04.3
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/21, 13:57:03 »
Tja,  Pjotr,  =D

Hier onder de gegevens met inxi. En daar onder een schermafdruk van de Home.
En als je daar uit vandaan op Bestandssysteem klik, dan krijg je map cdrom te zien, en klik je daar op dan zie je daar de verder inhoud van die USB-stick.
Dus daar vandaan start je dan de Video' s en Muziek enz. op.  =D

mint@mint ~ $ inxi -Fxz
System:    Host: mint Kernel: 3.19.0-32-generic i686 (32 bit gcc: 4.8.2)
           Desktop: Cinnamon 2.8.6 (Gtk 3.10.8~8+qiana) Distro: Linux Mint 17.3 Rosa
Machine:   Mobo: MSI model: MS-7592 v: 5.0 Bios: American Megatrends v: V26.3 date: 11/01/2010
CPU:       Dual core Pentium E6600 (-MCP-) cache: 2048 KB flags: (lm nx pae sse sse2 sse3 ssse3 vmx) bmips: 12267
           clock speeds: max: 3066 MHz 1: 1870 MHz 2: 1603 MHz
Graphics:  Card: Intel 4 Series Integrated Graphics Controller bus-ID: 00:02.0
           Display Server: X.Org 1.17.1 drivers: intel (unloaded: fbdev,vesa) Resolution: 1920x1080@60.0hz
           GLX Renderer: Mesa DRI Intel G41 x86/MMX/SSE2 GLX Version: 2.1 Mesa 10.5.9 Direct Rendering: Yes
Audio:     Card Intel NM10/ICH7 Family High Definition Audio Controller driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:1b.0
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k3.19.0-32-generic
Network:   Card: Qualcomm Atheros AR8132 Fast Ethernet driver: atl1c v: 1.0.1.1-NAPI port: ec00 bus-ID: 02:00.0
           IF: eth0 state: up speed: 100 Mbps duplex: full mac: <filter>
Drives:    HDD Total Size: 516.1GB (2.0% used) ID-1: /dev/sda model: ST3500418AS size: 500.1GB temp: 33C
           ID-2: USB /dev/sdf model: USB_Flash_Drive size: 16.0GB temp: 0C
Partition: ID-1: / size: 4.0G used: 889M (24%) fs: overlay dev: N/A
           ID-2: swap-1 size: 4.26GB used: 0.00GB (0%) fs: swap dev: /dev/sda5
RAID:      No RAID devices: /proc/mdstat, md_mod kernel module present
Sensors:   System Temperatures: cpu: 47.0C mobo: N/A
           Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info:      Processes: 153 Uptime: 2:39 Memory: 1026.3/4003.7MB Init: Upstart runlevel: 2 Gcc sys: 4.8.4
           Client: Shell (bash 4.3.111) inxi: 2.2.28



Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Installeren Ubuntu 14.04.3
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/22, 10:56:19 »
Je kunt ook niks installeren op 't USB-staafje. Dat kan alleen in een volwaardige installatie op de harde schijf.
Jawel hoor. Dit gebeurt zelfs standaard als je vanuit Ubuntu een opstart-usb maakt. Dit zet ik altijd uit, want het kost tijd om de ruimte op die usb-stick voor te bereiden => je zit te wachten op iets wat je (ik) toch niet gebruik.

Re: Installeren Ubuntu 14.04.3
« Reactie #14 Gepost op: 2015/12/22, 12:50:08 »
En dan kan je verder nog wat andere kleine progjes er op installeren. Zoals bijvoorbeeld RadioTray en Cherrytree enz, wat ik dus zelf gedaan heb.
Terechte nuancering.... ook inxi laat zich bijvoorbeeld installeren in de live-sessie.

Maar geen volledige Nederlandse taalondersteuning, wat de wens was van de vraagsteller.  :)

Ja hoor, dat kan wel degelijk. Ga naar het taalgedeelte in Systeeminstellingen, installeer middels daar de Nederlandse taal en log uit. Nu logt ie automatisch weer in, volledig in het Nederlands :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Installeren Ubuntu 14.04.3
« Reactie #15 Gepost op: 2015/12/22, 14:23:21 »
Je kunt ook niks installeren op 't USB-staafje. Dat kan alleen in een volwaardige installatie op de harde schijf.
Jawel hoor. Dit gebeurt zelfs standaard als je vanuit Ubuntu een opstart-usb maakt. Dit zet ik altijd uit, want het kost tijd om de ruimte op die usb-stick voor te bereiden => je zit te wachten op iets wat je (ik) toch niet gebruik.

Je heb mij wakker gemaakt,  =D dus even op mijn Laptop gekeken waar Ubuntu 14.04.3 op staat, en daar kan het inderdaad.

Alleen die zit niet voor geïnstalleerd in Linux Mint 17.3
Dus dan moet je even naar het Softwarebeheer en daar de " usb-creator-gtk " installeren. En die komt dan in je Menu >Beheer te staan,
als zijnde: Opstartschijf aanmaken.


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Installeren Ubuntu 14.04.3
« Reactie #16 Gepost op: 2015/12/22, 14:57:20 »
Je kunt ook niks installeren op 't USB-staafje. Dat kan alleen in een volwaardige installatie op de harde schijf.
Jawel hoor. Dit gebeurt zelfs standaard als je vanuit Ubuntu een opstart-usb maakt. Dit zet ik altijd uit, want het kost tijd om de ruimte op die usb-stick voor te bereiden => je zit te wachten op iets wat je (ik) toch niet gebruik.

Je heb mij wakker gemaakt,  =D dus even op mijn Laptop gekeken waar Ubuntu 14.04.3 op staat, en daar kan het inderdaad.

Alleen die zit niet voor geïnstalleerd in Linux Mint 17.3
Dus dan moet je even naar het Softwarebeheer en daar de " usb-creator-gtk " installeren. En die komt dan in je Menu >Beheer te staan,
als zijnde: Opstartschijf aanmaken.
Ja mooi is dat hè? Je kunt nu met je Ubuntu-stickie naar een willekeurige PC lopen, daarvandaan opstarten met je *eigen* omgeving met je *eigen* bestanden. Linux is moooooi........

Offline Henkp

  • Lid
Re: Installeren Ubuntu 14.04.3
« Reactie #17 Gepost op: 2015/12/22, 17:10:19 »
En dan kan je verder nog wat andere kleine progjes er op installeren. Zoals bijvoorbeeld RadioTray en Cherrytree enz, wat ik dus zelf gedaan heb.
Terechte nuancering.... ook inxi laat zich bijvoorbeeld installeren in de live-sessie.

Maar geen volledige Nederlandse taalondersteuning, wat de wens was van de vraagsteller.  =)

Ja hoor, dat kan wel degelijk. Ga naar het taalgedeelte in Systeeminstellingen, installeer middels daar de Nederlandse taal en log uit. Nu logt ie automatisch weer in, volledig in het Nederlands =)

Vriendelijk bedankt,
Dat werkt inderdaad heel goed. Weer wat geleerd.  =D