Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe drive  (gelezen 424 keer)

nieuwe drive
« Gepost op: 2014/09/05, 16:26:59 »
hallo,
Heb een nieuwe harddrive geïnstalleerd in een pc ( 2 TB) . Probleem is dat de drive enorme schrijfactiviteit vertoont. Is er miss iets verkeerd in de fstab regel:
UUID=074711ab-24c1-41ea-b638-b7a7752eed6e /media/bigdrive ext4 defaults 0 0
Graag advies  :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Moob

  • Lid
Re: nieuwe drive
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/05, 16:43:31 »
Ik zie geen vreemde dingen in jou fstab regel. Zelf zet ik altijd de noatime optie erbij om te voorkomen dat bij elke lees/schrijf actie het atime veld van een bestand wordt aangepast, wat extra schrijfacties opleverd.

bv
UUID=074711ab-24c1-41ea-b638-b7a7752eed6e /media/bigdrive ext4 defaults,noatime 0 0NB als je dit toevoegd aan je fstab wel even je systeem herstarten of de drive in kwestie opnieuw mounten

Re: nieuwe drive
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/06, 08:24:05 »
Geprobeerd maar geen succes. De system load indicator blijft grote schrijfactiviteit aangeven. Ook als ik de volledige fstab regel weghaal en ad hoc mount krijg ik hetzelfde resultaat.
Op een andere pc heb ik ook twee 2 TB schijven en daar heb ik dat probleem niet gehad. De fstab regel is daar wel iets anders : /dev/sdd1 /media/films               ext4    errors=remount-ro 0       1
Maar vermits het probleem zich ook voordoet bij ad hoc mounten (zonder fstab regel) zal ik iets anders moeten testen. Met gparted bv. 2 partities ext4 maken of proberen met een ntfs partitie (pc is 2-voudig opstartbaar) alhoewel ik niet zo gelukkig ben met ntfs als het niet echt moet.  Suggesties zijn nog altijd welkom ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: nieuwe drive
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/06, 20:24:42 »
Hallo,
Opgelost. Ik vond al dat gparted nogal snel klaar was om een primaire partitie op de drive te maken. Heb de partitie verwijderd en 2 nieuwe gemaakt in ext4. Nu loopt alles normaal.
Mss een bios of MB  probleem. Op een andere machine had ik nog geen problemen met een 2 TB schijf. De limit voor een MBR is tenslotte 2,2 TB. Enfin, zaak opgelost en nog bedankt voor de reactie ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk