Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ralink - WPA werk niet, onbeveiligd wel  (gelezen 2512 keer)

DFreeze

  • Gast
Ralink - WPA werk niet, onbeveiligd wel
« Gepost op: 2007/09/15, 22:39:32 »
Ik heb net een Ralink kaartje gekocht, in de hoop dat Gutsy met de nieuwe rt2x00 driver 'm wel zou ondersteunen. Het werkt wel onbeveiligd, maar met WPA krijg ik het niet aan de gang. Ik heb NetworkManager verwijderd, en de instellingen handmatig ingevoerd, maar ik krijg geen verbinding (met WPA).

Ik zie dat twee modules geladen zijn, namelijk rt61pci en rt2x00pci. Die 2x00 is de nieuwe, dus ik heb de rt61pci eens verwijderd en geblacklist, maar dan vind Ubuntu de wireless kaart helemaal niet. Hoe werkt het nu? Is rt61pci een variant van de 2x00 (achter de module rt2x00pci staat namelijk dat rt61pci de module gebruikt)?

Ik kan er geen kaas van maken. Wie heeft 'm hier wel aan de praat?

RT2600 chipset (Edimax MIMO PCMCIA kaartje).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ralink - WPA werk niet, onbeveiligd wel
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/16, 08:48:28 »
Kijk hier eens (oplossing werkt in Ubuntu 7.04):
http://forum.ubuntu-nl.org/message/142630#p142630

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ralink - WPA werk niet, onbeveiligd wel
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/16, 14:12:58 »
Zal volgens mij niet werken voor WPA op die manier, enkel voor WEP.
WPA moet je handmatig (heel vervelend!) instellen als het niet via NetworkManager kan...
En dat is momenteel nog niet mogelijk. rt2x00 is één van de enige kaartjes die nog problemen heeft met NetworkManager.

Vermoedelijk zal het in Gutsy Gibbon wél werken met WPA + NetworkManager (ik weet niet of  rt2x00-CVS gebruikt wordt in Gutsy)

Citaat van: NetworkManager wiki
Supports unencrypted and WEP networks when used with NetworkManager. While the driver supports WPA, it does not use Linux Wireless Extensions for WPA support, which is required for NetworkManager. Note: WPA/WPA2 is working since kernel-2.6.22 with the new Wireless-Stack and the latest rt2x00 CVS version.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

DFreeze

  • Gast
Ralink - WPA werk niet, onbeveiligd wel
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/21, 11:43:46 »
Dus ik moet de rt2x00 driver die al in de kernel zit proberen? Ik heb gezocht naar de rt61pci driver, en dat is de door Ralink zelf geleverde driver (al dan niet bijgewerkt door de gasten van rt2x00.serialmonkey.com). De nieuwe rt2x00 driver is wel geladen volgens lsmod, maar ik weet niet hoe ik de draadloze kaart moet vertellen dat 'ie die driver moet gebruiken.

Weet iemand hier hoe dat moet?

Ik zal vanavond de tip van Siegie nog 'ns proberen (ik heb ondertussen de beveilinging teruggeschroefd naar WEP, omdat dat meestal geen problemen geeft, maar ook dan geen verbinding). Mijn netwerkinstellingen staan echter nog op 'zwervend' dus wellicht ligt het daaraan... Maar als iemand me ondertussen iets over modules en drivers kan bijbrengen, dan houd ik me aanbevolen.

Ralink - WPA werk niet, onbeveiligd wel
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/21, 11:58:00 »
Citaat van: DFreeze
Dus ik moet de rt2x00 driver die al in de kernel zit proberen? Ik heb gezocht naar de rt61pci driver, en dat is de door Ralink zelf geleverde driver (al dan niet bijgewerkt door de gasten van rt2x00.serialmonkey.com). De nieuwe rt2x00 driver is wel geladen volgens lsmod, maar ik weet niet hoe ik de draadloze kaart moet vertellen dat 'ie die driver moet gebruiken.

Weet iemand hier hoe dat moet?

Ik zal vanavond de tip van Siegie nog 'ns proberen (ik heb ondertussen de beveilinging teruggeschroefd naar WEP, omdat dat meestal geen problemen geeft, maar ook dan geen verbinding). Mijn netwerkinstellingen staan echter nog op 'zwervend' dus wellicht ligt het daaraan... Maar als iemand me ondertussen iets over modules en drivers kan bijbrengen, dan houd ik me aanbevolen.
Vink dit "Zwervend" eens af, en probeer dan je netwerk in te stellen.
Kan ook alleen maar WEP, doch geen probleem denk ik.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

evert11

  • Gast
Ralink - WPA werk niet, onbeveiligd wel
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/24, 06:41:34 »
heb zelf een ralink 101 wireless pci kaart, de driver wordt door feisty geladen, kun je checken door in de terminal  iwconfig te typen.
heb vervolgens in /etc/network/interfaces m'n wepkey ingegeven.
iface ra1 inet dhcp
wireless-essid "je naam"
wireless-key "je key"
En het werkt nu prima.
netwerk manager in gnome werkt bij mij niet, het Wicd gedownload, even googlen.
Wicd verwijdert zelf de gnome network manager.

DFreeze

  • Gast
Ralink - WPA werk niet, onbeveiligd wel
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/27, 12:52:18 »
Ook zonder zwervende modus werkt het wireless nog niet. Alleen onbeveiligd heb ik daadwerkelijk kunnen internetten. Nu heb ik WEP ingesteld, om uit te sluiten dat het aan de WPA mogelijkheden van de driver ligt. Maar ook met WEP krijg ik maar geen verbinding. Er ontstaat wel een link (lampje gaat branden, NM laat signaalsterkte zien in icoontje), maar na een minuut vraagt NM weer om m'n wachtwoord.

In syslog zie ik allemaal meldingen dat het rond het verifieren van het wachtwoord nog niet goed gaat. Maar ik heb het wachtwoord wel goed ingevoerd. ..

Offline Els

  • Lid
Ralink - WPA werk niet, onbeveiligd wel
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/27, 22:32:53 »
Hoi, ik heb een andere kaart maar misschien heb je hier iets aan. Ik kon in Feisty ook alleen maar onbeveiligd internetten. Met behulp van deze howto heb ik uiteindelijk WPA2 werkend gekregen, daarvoor moest wel network manager uitgeschakeld worden en aan /etc/network/interfaces moest e.e.a. toegevoegd worden. Werkte allemaal prima, maar om een VPN-verbinding te kunnen installeren had ik later network manager weer nodig, en daarvoor moest /etc/network/interfaces weer zo goed als leeggemaakt worden (zie vanaf hier). Ik hield m'n hart vast, maar eind van het liedje: WPA2 werkt nog steeds :)
(en zwervende modus is bij mij trouwens geactiveerd).

DFreeze

  • Gast
Ralink - WPA werk niet, onbeveiligd wel
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/10, 19:14:28 »
He allen, ik heb eindelijk het euvel gevonden. Ik maak m'n WPA passwords vaak van woorden die ik kan onthouden, en mix ze met getallen die ik ook kan onthouden, om samen toch een heel kryptische code te krijgen. Maar de woorden die ik gebruik zijn in het Fries (wedden dat ze die dictionary niet gebruiken ;-)), en hebben vaak speciale tekens (letters met accenten en dakjes). Laat het nou zo zijn dat dat niet goed gaat met WPA. Ik heb de zelfde woorden zonder accenten ingevuld (in een opwelling) en voila: we have a liftoff!

Bedankt voor jullie hulp. Ik hoop dat iemand hier nog wat aan de oplossing heeft...