Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LiveDVD met ondersteuning van ext4 64 bit?  (gelezen 459 keer)

Offline Lutz

  • Lid
LiveDVD met ondersteuning van ext4 64 bit?
« Gepost op: 2016/03/20, 08:57:55 »
Ik ben naar jaren met Ubuntu te hebben gewerkt overgestapt op een iMac late 2013. Nu wil ik een ext4 64bit geformatteerde schijf van mijn satellietontvanger lezen en sommige films naar mijn nieuwe schijf kopiëren.  Het lastige is dat dat rechtstreeks via telnet niet lukt, vermoedelijk omdat de oude schijf niet meer goed leesbaar is.

EXTFS voor Mac kan geen ext4 schijven lezen die met 64 bit geformatteerd zijn (zal vermoedelijk met de block size of zo te maken hebben). Ik heb Knoppix live geprobeerd te booten op de iMac met een externe DVD brander, maar ik kom daar niet in de EFI start manager. Ik heb verder Knoppix op een gewoon Windows computer opgestart en en kan dan geen ext 4 schijven lezen met 64 bit formatteren.

Dus ik zit met twee problemen: welke live distro kan wel met ext4 64 bits omgaan, en welke live distro kan dan ook nog op een iMac gestart worden?

Ik heb gevonden dat Ubuntu blijkbaar wel op een iMac live kan starten, maar ik heb niets kunnen vinden over de 64 bits optie.

Verdere informatie over 64 bits:

https://ext4.wiki.kernel.org/index.php/Ext4_Disk_Layout


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: LiveDVD met ondersteuning van ext4 64 bit?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/20, 12:00:24 »
Volgens mij moet dat met een *buntu live DVD lukken, probeer het eens, het kost geen geld, alleen tijd.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Lutz

  • Lid
Re: LiveDVD met ondersteuning van ext4 64 bit?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/20, 19:36:23 »
Probleem 1 is opgelost: Ubuntu 15.10 live DVD kan alle twee harde schijven lezen. Nu moet ik nog schrijf rechten krijgen zodat ik een map kan kopiëren.

Wat is handiger: een lege map op de doel schijf maken en alleen alle bestanden kopiëren of rechtstreeks de hele map met copy paste kopiëren?

Bronschijf is via esata aangesloten en de doelschijf via usb3.0

Ik vond deze oplossing in het Engels: http://askubuntu.com/questions/83268/how-do-i-get-root-access-to-hard-drive-from-livecd

ALT-F2 gksudo nautilus doet niet bij mij.

Ook zou ik graag voor het kopiëren een fsck op de bron schijf willen uitvoeren.

« Laatst bewerkt op: 2016/03/20, 19:41:20 door Lutz »