Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.04 geinstalleerd, MBR kapot, Vista recovery werkt niet..help!  (gelezen 3744 keer)

Offline Muisbal

  • Lid
Beste medegebuikers ubuntu, (altans dat hoop ik te worden)

Recent wilde ik mijn vista 64 machine dual boot maken met linux. Keuze viel op ubuntu. 10.4 gedownload en op cd gebrand.
Opstarten met ubuntu cd. Alles leek aardig te gaan. Helaas niet gekozen voor een leeg stukje harde schijf, maar voor een schijf die al een tijd geleden geformat was met het oog op linux distributie.ex3 of ex4 geloof ik. Eerst draaien zonder installatie op harde schijf. Bleek de verkeerde ext te zijn. Stukje dat al ex3/4 was geprobeerd leeg te maken zodat ubuntu het zelf zou herkennen als leeg en op de juiste wijze zou installeren.

Helaas, ergens iets fout gedaan, of dit kan helemaal niet..... dus nu mbr overschreven. Windows vista cd in recovery mode herkent niet dat er ooit een vista installatie is geweest die ze kan herstellen. (alle akties die ik kon vinden op internet geprobeerd)

Met ubuntu opstarten geeft aan dat er geen mbr is, maar ik kan wel de oude schijven (vista en verschillende data schijven) zien en benaderen. Ubuntu wil nog steeds niet installeren op harde schijf.

Tot zover mijn situatie. (ongelooflijk dat een simpele ubuntu installatie zo uit de hand kan lopen, maar goed)

Mijn vraag is: ziet iemand een voor de hand liggende oplossing?
Doelstelling: oude vista moet het gewoon weer gaan doen.
Vanuit ubuntu kan ik een nieuwe mbr op de schijf schrijven. Blijven de oude data schijven dan nog bestaan? En zou dit helpen om de vista mbr weer te herstellen?

Bij voorbaat dank voor hulp

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 geinstalleerd, MBR kapot, Vista recovery werkt niet..help!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/07, 23:38:54 »
Welkom op het forum muisbal,

Kun je misschien hier wat mee  ???

http://www.ultimatebootcd.com/

- Roc

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 geinstalleerd, MBR kapot, Vista recovery werkt niet..help!
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/07, 23:54:59 »
Bij meerdere harde schijven, boot eens van alle schijven, dus in de bios instellen.

http://sites.google.com/site/computertip/grub
Met bovenstaande link kun je je grub opnieuw installeren in de mbr, dan zou je vista en ubuntu kunnen zien bij het opstarten.

 http://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-verwijderen-terug-naar-uitslui
met deze link kun je de mbr herstellen zodat je alleen windows hebt.

Offline Muisbal

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 geinstalleerd, MBR kapot, Vista recovery werkt niet..help!
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/08, 18:22:26 »
ROC en Jan,

bedankt voor het meedenken. De cd heb ik reeds gebruikt. Maar aangezien de MBR weg is en het tot nu toe nog niet gelukt is om deze via windows dan wel Linux te herstellen / vernieuwen......

De Grub herstellen lukt mij ook niet,want deze heeft er nog niet op gestaan, helaas wel MBR (gemaakt vanuit windows) overschreven.... :'(

Op dit moment heb ik 2 keuzes,
1. schijven leeghalen en opnieuw beginnen met schijf windows.
2. vanuit linux nieuwe mbr aanmaken. (ik vraag mij dus af of ik dan de schijven die er al zijn kwijtraak.) en stukje van schijf vrijmaken en linux installeren. Ik ga ervan uit dat ik dan vanuit grub ook windows weer kan oproepen.

(of haal ik alles door elkaar haha, voor zover jullie dat nog niet in de gaten hadden....dit is allemaal een avontuur voor mij.  ^-^ )

Re: Ubuntu 10.04 geinstalleerd, MBR kapot, Vista recovery werkt niet..help!
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/08, 19:23:10 »
Wat er waarschijnlijk aan de hand is, er is wel een MBR, maar die verwijst naar de verkeerde schijf.

Je hebt 2 schijven begrijp ik uit het verhaal.
Voor de eenvoud van het probleem, op schijf 1 staat Windows + data.
Op schijf 2 was je van plan Ubuntu te zetten.

Nu is je verhaal een beetje verwarrend als je praat over een verkeerde 'ext', en dat je die handmatig hebt gedaan  ???
Hoe heb je dat gedaan, binnen de installatie of met een los partition programma?

Een nieuwe install van Windows lijkt mij overbodig, omdat je die nog wel gewoon kunt benaderen.

Werkt je LiveCD naar behoren, dan kun je kiezen om alsnog Ubuntu op de juiste disk te zetten plus de Grub loader in de juiste MBR te plaatsen.
Dus disk 1 MBR de Grub bootloader en op disk 1 Windows.
Disk 2 Ubuntu.

Wat we even moeten weten, welke schijven je kunt zien binnen de LiveCD.

Start eens de Terminal op en typ het volgende in de terminal
sudo blkid
paswoord blind intype ... onzichtbaar = ok
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Muisbal

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 geinstalleerd, MBR kapot, Vista recovery werkt niet..help!
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/09, 16:49:27 »
Donpedro,

ik heb geloof ik niet de juiste terminologie gebruikt. Ik heb 1 fysieke harde schijf, waar ik verschillende......? partities ? op heb aangemaakt. Waaronder de partitie voor windows zelf, data voor windows, en 2/3 partities voor linux (met een swap gedeelte...? details zijn een tijd geleden). Dit is mij op mijn vorige p.c. ook gelukt met XP naast linux!
Partities heb ik aangemaakt met de opstartschijf van linux. (een oudere versie)

Daarna heb ik vista erop gezet, en heb geen tijd meer gehad voor linux.

Als ik nu met live cd opstart en naar G-parted ga zie ik 1 grote "unallocated" harde schijf.
Echter ik kan de partities van windows en data en ...eigelijk alle partities gewoon zien via de file browser.

Output van jouw sudo blkid suggestie.:

/dev/sda1    label vista   type ntfs
/dev sda5                     type swap
/dev/sda6    label Fat32, type vfat
/dev/sda7    label data vista, type dtfs
/dev/loop0                    type squashfs

Ik moest het even overtypen naar deze laptop waar ik dit mee type, dus er is wat technische data niet overgekomen  :)
De vista, fat32 en data vista  herken ik en zijn onderdeel van het vista systeem.

De swap was voor linux en de andere linux partities zijn blijkbaar verdwenen.

Met excuses voor de onjuiste terminologie.

Suggesties voor een oplossing zijn zeer welkom.

Re: Ubuntu 10.04 geinstalleerd, MBR kapot, Vista recovery werkt niet..help!
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/09, 20:21:14 »
Als ik het goed begrijp, werken de stappen die hier staan beschreven niet, omdat de Windows Boot Manager je geen selectie laat zien.

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/using-gparted-to-resize-your-windows-vista-partition/

Plaat je laat zien zoals het hoort te zijn, met wel een selectie.

EDIT 1:
http://helpdeskgeek.com/how-to/fix-mbr-xp-vista/

EDIT 2:
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
« Laatst bewerkt op: 2010/10/09, 20:35:27 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline walterav

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 geinstalleerd, MBR kapot, Vista recovery werkt niet..help!
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/10, 13:32:58 »
Start van de Ubuntu liveCD, met netwerk kabel zodat je direct internet hebt en type de volgende commando's in de "terminal":
sudo dd if=/dev/sda of=~/Desktop/mbrbackup.512 bs=512 count=1
sudo apt-get -y install mbr
sudo install-mbr /dev/sda

Omdat de liveCD niks onthoud, moet je het "mbrbackup.512" bestandje wat door het eerste commando gemaakt word wel even op een externe disk "USB-stick" opslaan!

Dan kun je later altijd de vorige "in jouw geval niet werkende" MBR nog terug plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/10, 13:35:25 door walterav »

Offline Muisbal

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 geinstalleerd, MBR kapot, Vista recovery werkt niet..help!
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/12, 21:01:06 »
Beste mede Ubuntu gebruikers, (ja het is gelukt hoor)

De suggestie van Donpedro over de partitionwizard did the trick!
Met deze cd heb ik de MBR hersteld zonder dat de partities werden gewist.

Daarna de oude ex3 partities en swap partitie gewist.

Hierna kon ik met de ubuntu 10.04 installeren. Zoals ik had verwacht kun je vanuit Grup ook Vista starten.
Dus nu heb ik precies wat ik wil.

Ik denk dat alles in 1 keer goed was gegaan als ik niet de partities voor linux al van te voren had aangemaakt. Gewoon een stukje lege harddisk is goed, dan maakt tijdens de installatie ubuntu er zelf wel een juist format van.

Allemaal (en zeker Donpedro) hartelijk bedankt voor het meedenken (en geduld vanwege mijn verkeerd gebruikt van terminologie)

Met vriendelijke groet, Michiel

Re: Ubuntu 10.04 geinstalleerd, MBR kapot, Vista recovery werkt niet..help!
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/12, 23:07:32 »
Fijn dat het gelukt is. Zet even opgelost in de titel zodat iedereen ziet dat het probleem verholpen is.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Ubuntu 10.04 geinstalleerd, MBR kapot, Vista recovery werkt niet..help!
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/13, 18:30:57 »
Citaat
Allemaal (en zeker Donpedro) hartelijk bedankt voor het meedenken (en geduld vanwege mijn verkeerd gebruikt van terminologie)
Voor het oplossen van computerproblemen moet je vaak heel veel geduld hebben.

Elk probleem heeft meestal wel een oorzaak, maar om die duidelijk te krijgen is voor mij zelfs niet altijd mogelijk.
Daarom heb ik hier meerdere Virtuelel machines draaien met diverse OS-en ( Windows & Linux based ).

Veel plezier van je Ubuntu ervaring  :D
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB