Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Constant permissie problemen door PHP gemaakte files/dirs  (gelezen 1182 keer)

Erwin_001

  • Gast
Constant permissie problemen door PHP gemaakte files/dirs
« Gepost op: 2008/11/13, 19:45:54 »
Beste mensen,

Ik gebruik op m'n Ubuntu laptop de LAMP server gelijk aan MAMP op m'n iMac.
Op de iMac werkt alles super soepel. Echter heeft LAMP een irritant nadeel met door PHP-script aangemaakte bestanden/mappen. Deze worden namelijk altijd weer toegewijd aan de root gebruiker...

Ik laat momenteel vaak de rechten van de /var/www/ map gewoon zoals het is (www-data) en ga dan via de Terminal met "sudo nautilus" te werk in de /var/www/ map om direct door PHP aangemaakte bestanden/mappen te kunnen verwijderen.

Echter lijkt het me (het is toch maar voor lokale test doeleinden) handig om deze methode te gebruiken:

sudo chown -R erwin.erwin /var/www
sudo chmod u=rwX,g=rX,o=rX

Echter is de permissie van van de "door PHP-script aangemaakte" mappen/bestanden dan weer root. Bijv.:

<?php
if ($case == true) {
    
mkdir('/var/www/sitemap/testdir/');
}
?>


Alle files zijn netjes van mij behalve dan de testdir (incl. zijn inhoud).

Is dit iets op LAMP's niveau? Dat PHP script als root of www-data wordt uitgevoerd?

Hoe kan ik zorgen dat de mappen/bestanden die door PHP zijn gemaakt direct van mij (als user) worden?

Als dit te moeilijk is, lijkt me als laatste optie (ik weet het, heeeeeel onverstandig) om op root niveau te gaan werken (inloggen) als ik op mijn laptop werk. Echter hoe kan ik "echt" inloggen als root?


Gr. Erwin

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Constant permissie problemen door PHP gemaakte files/dirs
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/13, 20:29:08 »
Volgens mij moet je de directorie zelf met CHMOD op 777 zetten, dan mag iedereen daar lezen en schrijven.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Erwin_001

  • Gast
Re: Constant permissie problemen door PHP gemaakte files/dirs
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/13, 21:00:52 »
Dit had ik idd ook geprobeerd. 755 of zelfs 644 zou al genoeg moeten zijn. Echter blijft het root.  :|

Offline vanadium

  • Lid
Re: Constant permissie problemen door PHP gemaakte files/dirs
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/13, 21:47:32 »
De veiligste manier lijkt me dat jij zelf lid wordt van de gebruikersgroep www-data, en de groepspermissies volledig open zet. Dan kan jij als lid van die groep ook zonder restricties de bestanden manipuleren. Alle permissies open zetten voor een directory die typisch aan de ganse wereld getoond wordt ...