Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint KDE  (gelezen 2710 keer)

Linux Mint KDE
« Gepost op: 2023/10/18, 21:18:17 »
Linux Mint heeft al enige jaren geen KDE-smaak meer in hun pakket zitten. Daardoor ben ik weer een soort van terug bij Ubuntu en wel bij Kubuntu wat mijn eerste kennismaking was met KDE. Sindsdien hoef ik niets anders meer ware het niet dat ik ook nog wat tragere machines in huis heb die op een XFCE-distro (veelal linux mint) net effe lekkerder lopen.

Toch vond ik Mint KDE "rechtstreeks uit de verpakking" toch net wat completer dan KUbuntu, hoewel die laatste mij ook al jaren goede diensten bewijst. Een vraag voor de KDE-gebruikers onder ons:
Wie van jullie zou meteen overstappen als er morgen weer een Mint-KDE versie zou uitkomen?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: Linux Mint KDE
« Reactie #1 Gepost op: 2023/10/19, 08:54:32 »
in het verleden heb ik ook mint kde gebruikt.  Daarna een tijd neon, manjaro en kubuntu. Maar inmiddels zit ik al weer een paar jaar op debian kde. Werkt gewoon goed zonder problemen. Als er weer een Mint kde komt zal ik gewoon bij debian blijven.

Re: Linux Mint KDE
« Reactie #2 Gepost op: 2023/10/19, 17:33:21 »
in het verleden heb ik ook mint kde gebruikt.  Daarna een tijd neon, manjaro en kubuntu. Maar inmiddels zit ik al weer een paar jaar op debian kde. Werkt gewoon goed zonder problemen. Als er weer een Mint kde komt zal ik gewoon bij debian blijven.

Debian KDE heb ik ook diverse keren geinstalleerd gehad. Op mijn "main machine" echter heb ik wat problemen met plasma en Nvidia en bij Debian kreeg ik dat niet opgelost. Debian is hoe dan ook gewoon goed.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Linux Mint KDE
« Reactie #3 Gepost op: 2023/10/19, 22:23:19 »
Heb die nooit gebruikt (Mint KDE) maar waar zat die compleetheid dan in?

Als ik iets anders zou willen qua KDE dan eerder een distro die met recentere versies van Plasma komt. Lees regelmatig over de ontwikkelingen in KDE-land (blog van Nate Graham, een van de ontwikkelaars) maar dan is het een beetje jammer dat je die zaken pas veel later zelf kunt gebruiken als je op Kubuntu LTS blijft. KDE Neon lijkt me in dat opzicht wel interessant (hier op het forum nog niet veel gezien) en om het over een andere boeg te gooien: Fedora Kinoite, de KDE-tegenhanger van Silverblue.

Offline h2o

  • Lid
Re: Linux Mint KDE
« Reactie #4 Gepost op: 2023/10/20, 07:41:17 »
Om te beginnen ben ik geen KDE gebruiker. Ik kan er maar niet aan wennen, maar ieder z'n ding.
Ik heb weleens dit geprobeerd: https://sparkylinux.org/download/rolling/. Hier zit ook en KDE versie tussen.
Dat is gebaseerd op Debian Testing en draait best wel goed. Als je de LMDE repo toe zou voegen zou je er een LMDE-achtig systeem van kunnen maken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline rico70

  • Lid
Re: Linux Mint KDE
« Reactie #5 Gepost op: 2023/10/20, 08:45:53 »
LMDE is gebaseerd op Debian stable, krijg je dan geen problemen als je de LMDE repo aan een Debian testing systeem toevoegd?

Re: Linux Mint KDE
« Reactie #6 Gepost op: 2023/10/20, 09:13:49 »
Heb die nooit gebruikt (Mint KDE) maar waar zat die compleetheid dan in?

Als ik iets anders zou willen qua KDE dan eerder een distro die met recentere versies van Plasma komt. Lees regelmatig over de ontwikkelingen in KDE-land (blog van Nate Graham, een van de ontwikkelaars) maar dan is het een beetje jammer dat je die zaken pas veel later zelf kunt gebruiken als je op Kubuntu LTS blijft. KDE Neon lijkt me in dat opzicht wel interessant (hier op het forum nog niet veel gezien) en om het over een andere boeg te gooien: Fedora Kinoite, de KDE-tegenhanger van Silverblue.

Kort antwoord: in wezen alle gebruiksvriendelijkheid en voordelen van Mint bovenop Ubuntu plus dat er bij installatie meteen alles inzit wat ik nodig heb. Dat in combinatie met mijn voorkeur voor KDE. Het is een persoonlijke indruk, toegegeven.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline h2o

  • Lid
Re: Linux Mint KDE
« Reactie #7 Gepost op: 2023/10/20, 09:14:29 »
LMDE is gebaseerd op Debian stable, krijg je dan geen problemen als je de LMDE repo aan een Debian testing systeem toevoegd?
Je kunt dat met /etc/preferences beheren en op het laagste niveau zetten. Bovendien kun je LMDE heel makkelijk naar Testing migreren door Bookworm door testing te vervangen. Zie dit draadje: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=111161.msg1074980#msg1074980
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline aartje

  • Lid
Re: Linux Mint KDE
« Reactie #8 Gepost op: 2023/10/20, 11:28:02 »
Ik heb vroeger (lang geleden) ook veel met KDE gewerkt en wel onder SUSE-linux.
Dat vond ik prima werken, behalve dat ik het packaging-systeem (pkg) zo traag vond werken.
Via Ubuntu ben ik uiteindelijk overgestapt op Mint Mate en heb altijd KDE-programma's
zonder problemen (!) toe kunnen voegen. Mate en Cinnamon zijn de toch echt voor
Mint bedoelde desktop-omgevingen en gebruiken (ten minste zo ver ik weet...) minder
resources dan KDE. Ik ben niet (en nooit geweest) gevoelig voor eye-candy maar alleen
voor efficientie en functionaliteit.
Ik ben benieuwd waarom je gekozen hebt voor KDE onder Mint.

PS. Het kan natuurlijk ook zijn door gewenning aan een desktop-omgeving en geen zin
hebben in het aanleren van een andere, dat zal bij mij ook meespelen.

« Laatst bewerkt op: 2023/10/20, 11:30:17 door aartje »

Re: Linux Mint KDE
« Reactie #9 Gepost op: 2023/10/20, 11:56:32 »
Ik heb vroeger (lang geleden) ook veel met KDE gewerkt en wel onder SUSE-linux.
Dat vond ik prima werken, behalve dat ik het packaging-systeem (pkg) zo traag vond werken.
Via Ubuntu ben ik uiteindelijk overgestapt op Mint Mate en heb altijd KDE-programma's
zonder problemen (!) toe kunnen voegen. Mate en Cinnamon zijn de toch echt voor
Mint bedoelde desktop-omgevingen en gebruiken (ten minste zo ver ik weet...) minder
resources dan KDE. Ik ben niet (en nooit geweest) gevoelig voor eye-candy maar alleen
voor efficientie en functionaliteit.
Ik ben benieuwd waarom je gekozen hebt voor KDE onder Mint.

PS. Het kan natuurlijk ook zijn door gewenning aan een desktop-omgeving en geen zin
hebben in het aanleren van een andere, dat zal bij mij ook meespelen.

Wat ik net al zei: de functionaliteit en de gebruiksvriendelijkheid van Mint in combinatie met KDE. KDE vind ik aangenaam vanwege de vele aanpassingsmogelijkheden. KDE is: "en-en", efficientie/functionaliteit (vind ik) en als eye-candy wil, dan maak ik het zo. Ik heb SUSE onlangs eens willen installeren. Ik weet niet wat er mis ging, maar ik kreeg het er niet op. Dat terwijl het wel een goed werkbaar systeem moet zijn. Inmiddels ben ik alweer jaren blijven steken bij KUbuntu.

Cinnamon vond ik lange tijd een beetje overroepen maar die kan ik inmiddels ook wel waarderen. Dat KDE meer resources gebruikt, dus zwaarder zou zijn, is zo ver ik heb begrepen niet meer aan de orde. Nu heb ik op dit forum al eens vaker gezegd dat ik zwaarte van de desktopomgevingen wat linux betreft vaak als relatief beschouw. Ik heb heel lang mint KDE op een dell dual core gedraaid en ik merkte weinig verschil met bijvoorbeeld XFCE.

Het geen zin hebben in aanleren van iets anders, kan ik volledig begrijpen. Ik heb bijvoorbeeld besloten bij de debian-based distro's te blijven daar ik bijvoorbeeld geen zin meer heb om me in de fijne kneepjes van een Arch of Red Hat te verdiepen.

Een belangrijk voordeel van KDE vind ik KDE-connect. Dat is in principe ook te installeren en te gebruiken op andere varianten maar onlangs kreeg ik het bijvoorbeeld niet werkend in Mint XFCE. Al zal daar vast wel weer een mouw aan te passen zijn ooit.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline aartje

  • Lid
Re: Linux Mint KDE
« Reactie #10 Gepost op: 2023/10/20, 12:56:33 »

. Ik heb SUSE onlangs eens willen installeren. Ik weet niet wat er mis ging, maar ik kreeg het er niet op. Dat terwijl het wel een goed werkbaar systeem moet zijn. Inmiddels ben ik alweer jaren blijven steken bij KUbuntu.
|
|
Cinnamon vond ik lange tijd een beetje overroepen maar die kan ik inmiddels ook wel waarderen. Dat KDE meer resources gebruikt, dus zwaarder zou zijn, is zo ver ik heb begrepen niet meer aan de orde. Nu heb ik op dit forum al eens vaker gezegd dat ik zwaarte van de desktopomgevingen wat linux betreft vaak als relatief beschouw. Ik heb heel lang mint KDE op een dell dual core gedraaid en ik merkte weinig verschil met bijvoorbeeld XFCE.
|
|
Een belangrijk voordeel van KDE vind ik KDE-connect. Dat is in principe ook te installeren en te gebruiken op andere varianten maar onlangs kreeg ik het bijvoorbeeld niet werkend in Mint XFCE. Al zal daar vast wel weer een mouw aan te passen zijn ooit.
Dank je wel voor je antwoord!  Dat Suse heb ik lang geleden (omstreeks 2002-2005 (?)) gebruikt als default OS naast Windows98SE (tja, dat had ik voor mijn werk nodig). Dat is meer dan 18 jaar geleden, ik heb geen idee wat de huidige
toestand van die distributie is. Ik  herinner me van KDE de vele mogelijkheden van eye-candy (vlammetjes, windows op
kubussen etc.) en had daar geen behoefte aan. Ik herrinner me wel dat het updaten van software lang duurde (pkg packages).
Bij Ubuntu had je "deb" packages en dat ging veel soepeler/sneller. Later naar Mint Mate overgestapt en Mint XFCE
(op een oude netbookje), maar ik vind Mint Mate toch prettiger.
Ik zal eens kijken naar KDE-connect, bedankt voor de  tip.

Re: Linux Mint KDE
« Reactie #11 Gepost op: 2023/10/20, 13:13:18 »

. Ik heb SUSE onlangs eens willen installeren. Ik weet niet wat er mis ging, maar ik kreeg het er niet op. Dat terwijl het wel een goed werkbaar systeem moet zijn. Inmiddels ben ik alweer jaren blijven steken bij KUbuntu.
|
|
Cinnamon vond ik lange tijd een beetje overroepen maar die kan ik inmiddels ook wel waarderen. Dat KDE meer resources gebruikt, dus zwaarder zou zijn, is zo ver ik heb begrepen niet meer aan de orde. Nu heb ik op dit forum al eens vaker gezegd dat ik zwaarte van de desktopomgevingen wat linux betreft vaak als relatief beschouw. Ik heb heel lang mint KDE op een dell dual core gedraaid en ik merkte weinig verschil met bijvoorbeeld XFCE.
|
|
Een belangrijk voordeel van KDE vind ik KDE-connect. Dat is in principe ook te installeren en te gebruiken op andere varianten maar onlangs kreeg ik het bijvoorbeeld niet werkend in Mint XFCE. Al zal daar vast wel weer een mouw aan te passen zijn ooit.
Dank je wel voor je antwoord!  Dat Suse heb ik lang geleden (omstreeks 2002-2005 (?)) gebruikt als default OS naast Windows98SE (tja, dat had ik voor mijn werk nodig). Dat is meer dan 18 jaar geleden, ik heb geen idee wat de huidige
toestand van die distributie is. Ik  herinner me van KDE de vele mogelijkheden van eye-candy (vlammetjes, windows op
kubussen etc.) en had daar geen behoefte aan. Ik herrinner me wel dat het updaten van software lang duurde (pkg packages).
Bij Ubuntu had je "deb" packages en dat ging veel soepeler/sneller. Later naar Mint Mate overgestapt en Mint XFCE
(op een oude netbookje), maar ik vind Mint Mate toch prettiger.
Ik zal eens kijken naar KDE-connect, bedankt voor de  tip.

Toen ik voor het eerst kennismaakte met Ubuntu, dat was Ubuntu 6.04, vond ik die vormgeving en het lettertype toen een stuk vriendelijker ogen dan nu. Ik meen dat daar de MATE van nu op is gebaseerd. Toen zaten er ook al allerlei eye-candy trucjes in. Ik hoor de maat van me die het toen voor me installeerde nog zeggen: "Ze willen gewoon tegen VISTA kunnen zeggen, wij kunnen het ook en het is nog gratis ook."

KDE connect, mits goed ingesteld maakt een heleboel gepruts met usb-kabels als je bijvoorbeeld foto's van je telefoon naar je pc wilt overzetten overbodig.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Linux Mint KDE
« Reactie #12 Gepost op: 2023/10/21, 12:19:01 »
...

KDE connect, mits goed ingesteld maakt een heleboel gepruts met usb-kabels als je bijvoorbeeld foto's van je telefoon naar je pc wilt overzetten overbodig.

Ja 100%, heerlijk stukje software. Ook het gedeelde klembord is handig.

Overigens wat betreft de oude versies van Plasma in Kubuntu 22.04 zag ik onlangs dit: https://www.omgubuntu.co.uk/2023/10/install-kde-plasma-5-27-kubuntu-22-04 Heb dit gister geprobeerd (ja weet het gevaarlijk PPA oppassen etc etc ;)) en de upgrade is goed verlopen. Nu dus Plasma 5.27.8

Re: Linux Mint KDE
« Reactie #13 Gepost op: 2023/10/22, 08:47:54 »
...

KDE connect, mits goed ingesteld maakt een heleboel gepruts met usb-kabels als je bijvoorbeeld foto's van je telefoon naar je pc wilt overzetten overbodig.

Ja 100%, heerlijk stukje software. Ook het gedeelde klembord is handig.

Overigens wat betreft de oude versies van Plasma in Kubuntu 22.04 zag ik onlangs dit: https://www.omgubuntu.co.uk/2023/10/install-kde-plasma-5-27-kubuntu-22-04 Heb dit gister geprobeerd (ja weet het gevaarlijk PPA oppassen etc etc ;)) en de upgrade is goed verlopen. Nu dus Plasma 5.27.8

Wellicht moet ik dat toch eens overwegen. De standaard plasmaversie in Kubuntu 22.04 krijgt nu de plasma nog wel eens niet behoorlijk opgestart. Dat heeft weer met een of andere wrijving met mijn Nvidia kaart te maken. Alle tips die ik daarvoor tot nu toe op diverse fora heb gekregen, boden geen afdoende oplossing. Misschien dat de nieuwe plasma dat niet heeft.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Linux Mint KDE
« Reactie #14 Gepost op: 2023/10/22, 12:47:37 »
Nvidia.......
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=110330.msg1068512#msg1068512
en daarna laten zoeken naar passende stuurprogramma's
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Linux Mint KDE
« Reactie #15 Gepost op: 2023/10/23, 13:07:52 »
Nvidia.......
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=110330.msg1068512#msg1068512
en daarna laten zoeken naar passende stuurprogramma's

Ja ken ik, die draaide een van mijn vorige installaties in de soep...
Wellicht hierom: "n de huidige Ubuntu 22.04 wordt voor de wat oudere Nvidia chipsets de nouveau driver geïnstalleerd."
Ik draai een RTX 3070.
« Laatst bewerkt op: 2023/10/23, 13:11:02 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline FekkesTom

  • Lid
Re: Linux Mint KDE
« Reactie #16 Gepost op: 2024/02/27, 21:40:31 »
Linux Mint heeft al enige jaren geen KDE-smaak meer in hun pakket zitten. Daardoor ben ik weer een soort van terug bij Ubuntu en wel bij Kubuntu wat mijn eerste kennismaking was met KDE. Sindsdien hoef ik niets anders meer ware het niet dat ik ook nog wat tragere machines in huis heb die op een XFCE-distro (veelal linux mint) net effe lekkerder lopen.

Toch vond ik Mint KDE "rechtstreeks uit de verpakking" toch net wat completer dan KUbuntu, hoewel die laatste mij ook al jaren goede diensten bewijst. Een vraag voor de KDE-gebruikers onder ons:
Wie van jullie zou meteen overstappen als er morgen weer een Mint-KDE versie zou uitkomen?

Ik zou overstappen!!