Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub en XPme/XPpro/ubuntu  (gelezen 924 keer)

Offline Toine11

  • Lid
Grub en XPme/XPpro/ubuntu
« Gepost op: 2010/11/21, 12:53:39 »
Ik wil een keer ubuntu proberen en ik heb daarvoor een 500Gb HD met drie partities. Dit is 400Gb XPsp3-ME, 70Gb XPpro en een partitie voor de nog te installeren Ubuntu. Ik heb deze partities aangemaakt zodat ik met een laagwaardig systeem toch een complexe game kan spelen. Dit is nl de XPpro partitie, XP is hier lean and mean gemaakt, ook zit er geen netwerk of virusscanner op, het is allemaal heel basic. De XPsp3-ME gebruik ik voor de reguliere zaken zoals internet/Email/office etc. Voordeel is dat ik nu altijd de XPpro partitie kan benaderen via de XPsp3-ME boot, bijvoorbeeld een update van de game of een nieuwe driver. Ik download deze via de XPsp3-ME boot en sla deze weer op in de XPpro partitie. Ook het scannen van de XPpro partitie doe ik via de XPsp3-ME boot.
Klopt het als ik Ubuntu installeer ik dit niet meer kan uitvoeren, dus de andere partitie zal door die Grub bootmanager onbereikbaar zijn.
Is er een oplossing hiervoor, want ik vind het nu wel zo handig.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grub en XPme/XPpro/ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/21, 12:57:30 »
Lijkt me geen punt, want Grub heeft geen effect op de andere partities.

Ik heb zelf ooit weleens (voor de lol) een flaptop tienvoudig opstartbaar gemaakt, met 10 verschillende besturingssystemen, waaronder Windows XP Pro, verschillende Linuxsoorten en een BSD-soort. Geen enkel probleem.  :)

Offline Toine11

  • Lid
Re: Grub en XPme/XPpro/ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/21, 13:53:56 »
even voor de duidelijkheid ik bedoelde dat omdat XP geen bootmanager heeft, maar Grub is dat wel, ik toch altijd de verschillende partities kan benaderen. Volgens mij is dit nl met een multi bootmanager zoals Grub dat volgens mij ook is niet meer mogelijk!!!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grub en XPme/XPpro/ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/21, 14:38:43 »
Grub heeft geen enkele invloed op het vermogen van een besturingssysteem, om andere partities te benaderen. Heeft niets met elkaar te maken.  :)

Je zult dus met Windows alle Windowspartities kunnen blijven benaderen. Niet de Linuxpartitie, want W. kent standaard geen Linuxbestandssysteem. Dat wil je doorgaans ook zo houden, want je houdt je Linux liever zuiver: geen besmette Windows-tengels aan je glanzende schone Linux.  :P

Vanuit Linux kun je ook de Windowspartities benaderen, want die mogelijkheid zit er standaard in bij Ubuntu.

Offline Toine11

  • Lid
Re: Grub en XPme/XPpro/ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/22, 19:53:03 »
XP-86 service pack 3, Media edition.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub en XPme/XPpro/ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/22, 19:58:56 »
Windows heeft ook een bootmanager, ik dacht ntloader heet deze,maar alleen zie je deze nooit, maar hij is er wel.