Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Herstelpartitie Windows Vista verwijderen uit het Grubmenu van Grub 2  (gelezen 2804 keer)

Offline wowo

  • Lid
Heb op een laptop een dualboot Windows Vista met Ubuntu 12.04.
Het grubmenu ziet er als volgt uit (na verwijderen mem-testen):
Ubuntu, met Linux 3.2.0-24-generic-pae
Ubuntu, met Linux 3.2.0-24-generic-pae (herstelmodus)
Windows Vista (loader) on /dev/sda1
Windows Vista (loader) on /dev/sda2

Nu staat bij bij Windows Vista op de partitie sda1 geïnstalleerd en de Recovery (herstel) partitie van Windows Vista staat bij bij op sda2.
Dit zal geheid een keer verkeerd gaan, dus ik wil "Windows Vista (loader) on /dev/sda2" uit het grub menu verwijderen.
Normaal kon ik dit altijd oplossen door de handleiding te volgen van Pjotr:
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-Verwijder-de-herstelpartitie-uit-het-Grubmenu
In Nautilus is de Recovery-partitie sda2 niet aanwezig dus die kan ik ook niet koppelen.
In Gparted kan ik /dev/sda2 met etiket HP_RECOVERY zien maar deze is niet aangekoppeld en kan ik hier ook niet aankoppelen.
Met de tip van Pjotr kan ik aldus niet verder. :(
Wie weet een oplossing hiervoor ?

ps ik heb ook dit draadje gevonden:http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/grub2-opstartmenu-aanpassen/msg541384/#msg541384 maar ik weet niet of dit ook kan in Ubuntu 12.04 en of dit de enige mogelijkheid is. Het ziet er in ieder geval nogal gevaarlijk uit.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/23, 15:30:38 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Herstelpartitie Windows verwijderen uit het Grubmenu van Grub 2
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/22, 15:26:36 »
Probeer het eens met de LiveCD van Xubuntu? Daar zit bestandbeheerder Thunar op, en die kan het misschien wel.

Ik kan me herinneren dat ik ooit ook zoiets heb meegemaakt, tijden geleden. Als ik me goed herinner had het ermee te maken dat de herstelpartitie een "verborgen"-vlag had, of ziets. Daardoor toonde Nautilus 'm niet. Iets dergelijks....

Offline wowo

  • Lid
Re: Herstelpartitie Windows verwijderen uit het Grubmenu van Grub 2
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/22, 15:37:52 »
Probeer het eens met de LiveCD van Xubuntu? Daar zit bestandbeheerder Thunar op, en die kan het misschien wel.
Helaas..
Thunar ziet de herstel-partitie ook niet. :(
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Herstelpartitie Windows verwijderen uit het Grubmenu van Grub 2
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/22, 15:38:59 »
Kun je in Gparted eens kijken, of die partitie een of andere "verbergvlag" heeft? "Manage flags".

Offline wowo

  • Lid
Re: Herstelpartitie Windows verwijderen uit het Grubmenu van Grub 2
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/22, 15:49:16 »
Kun je in Gparted eens kijken, of die partitie een of andere "verbergvlag" heeft? "Manage flags".
De herstel-partitie sda2 heeft geen enkele vlag.
De normale Windows Vista sda1 heeft natuurlijk wel een bootvlag.

(Overigens kon ik, toen ik Vista opnieuw wilde installeren, deze herstel-partitie vanuit het beginscherm niet in eerste instantie met F11 opstarten. Pas toen ik eerst in Windows bestandsbeheer deze partitie "actief" had gemaakt, kon ik de recovery wel starten.  http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Operating-Systems-and/F11-HP-recovery-doesn-t-boot-into-recovery-partition/td-p/197434)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Herstelpartitie Windows verwijderen uit het Grubmenu van Grub 2
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/23, 15:29:11 »
Heb het opgelost via het draadje van MRIG (http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/grub2-opstartmenu-aanpassen/msg541384/#msg541384in combinatie met http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1287602: 6. HIDING THE WINDOWS RECOVERY PARTITION (Vista)
Ik zet hier de stappen zoals ik ze gevolgd heb:
GRUB 2 creëert in het menu ook een keuze voor de Windows (Vista) Recovery partitie.
In Vista is de menu naam van de Recovery partitie hetzelfde als de normale Vista OS partitie, er is alleen een verschil in de pad aanduiding.
Om deze Recovery menu keuze te verwijderen:

Backup het /etc/grub.d/30_os-prober bestand door het te hernoemen en verwijder de "executable bit" van de backup zodat hij niet uitgevoerd kan worden tijdens updates met de volgende code:
sudo cp /etc/grub.d/30_os-prober /etc/grub.d/30_os-prober.original  && sudo chmod -x /etc/grub.d/30_os-prober.originalBepaal de exacte titel van de Windows recovery partitie met zijn pad.
Kijk hiervoor in het /boot/grub/grub.cfg bestand. Let op dit bestand niet wijzigen maar alleen lezen.
In mijn geval stond in dit bestand "Windows Vista (loader) (on /dev/sda2)".
(nb Wees er zeker van dat je de juiste kiest)

Open als root met leafpad het 30_os-prober bestand wat gevonden kan worden in /etc/grub.d.
gksudo leafpad /etc/grub.d/30_os-proberVoeg direct achter de onderstaande tekst.
for OS in ${OSPROBED} ; do
DEVICE="`echo ${OS} | cut -d ':' -f 1`"
LONGNAME="`echo ${OS} | cut -d ':' -f 2 | tr '^' ' '`"
LABEL="`echo ${OS} | cut -d ':' -f 3 | tr '^' ' '`"
BOOT="`echo ${OS} | cut -d ':' -f 4`"

if [ -z "${LONGNAME}" ] ; then
LONGNAME="${LABEL}"
fi

De volgende regels toe (in mijn geval op regel 162):
# Added to remove Windows Recovery
if [ "$LONGNAME" = "Windows Vista (loader)" ] && [ "${DEVICE}" = "/dev/sda2" ] ; then
continue
fi
# End Added
Sla het bestand op en voer in de terminal het volgende commando uit:
sudo update-grub
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Zo.... dat was me even een klus, zeg. Bedankt voor het delen van de oplossing.  :)

Er staat me vaag iets van bij dat ik het indertijd heb "opgelost", of liever gezegd omzeild, door een beeldbestand te maken van de herstelpartitie, dat beeldbestand te branden op een DVD en vervolgens de nucleaire optie toe te passen: vernietiging van de herstelpartitie met Gparted. Een behoorlijk brute en lompe ingreep natuurlijk; jouw methode is aanzienlijk fraaier.

Offline wowo

  • Lid
@Pjotr ik kan me voorstellen dat als er een Grub update komt, dit weer herhaald zal moet worden.
Klopt dit ? En komt een update van de Grub vaak voor ?
Overigens gaat het best wel snel, als je de oplossing tenminste direct voor handen hebt. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS