Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu slomer dan windows?:S  (gelezen 2150 keer)

BroodjeUbuntu

  • Gast
ubuntu slomer dan windows?:S
« Gepost op: 2007/07/12, 14:46:53 »
Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw en ik vind ubuntu beter dan windows:)
Maar als ik overal lees dan zegt iedereen dat het sneller draait dan windows maar hier is dat niet het geval:S
ik heb bij windows een opstart tijd van 40 seconden en bij ubuntu is dat 2 minuten en daar baal ik wel van.
Ik heb dan wel ubuntu net geinstalleerd zonder iets anders, moet ik dan nu ook drivers gaan installeeren of hoeft dat niet want ik heb wel geluid en beeld en alles. Dus snappen jullie wat er fout is of hoort dit gewoon.
Alvast bedankt!


Groeten van Nino

ps mijn systeem:


intel pentuim d 2.80 ghz
2gb ddr2
320 gb hdd
256 mb nvidia 7300 gs

schoappied

  • Gast
ubuntu slomer dan windows?:S
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/12, 14:58:35 »
Welkom op het forum en gefeliciteerd met Ubuntu Feisty Fawn! :)

De duur van opstarten hoeft volgens mij niet alles te zeggen over hoe snel je systeem is...
Bij mij start XP ook wat sneller op... Nadeel van XP is dat het na een maand loopt als stroop en dat is bij Ubuntu zeker niet het geval! ;)

volgens mij hoef je geen drivers te installeren, misschien voor je videokaart? Wellicht weet iemand anders dat... :/

edit: mijn XP versie is een stuk lichter gemaakt... het kan dus zijn dat Ubuntu normaal even snel of sneller opstart, dat weet ik niet...

Offline Mario

  • Lid
ubuntu slomer dan windows?:S
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/12, 14:59:15 »
Kijk eens in Systeem>Systeemlogboek
kern.log opvragen en kijk eens of er iets abnormaal in staat (error's of andere)

Noot  in mijn geval :opstarten XPpro en Feisty is +/- even snel
maar feisty is hier veel sneller in starten programma's en navigeren in bestanden dan XP
afsluiten kan in XP zeer lang duren
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

wr19026

  • Gast
ubuntu slomer dan windows?:S
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/12, 14:59:27 »
Oh? Ik heb het nooit getimed, maar Ubuntu 7.04 start op m'n 2 jaar oude laptop een heel stuk sneller (factor 4 of meer) op dan Windows XP Pro. Dat geldt zowel voor het starten van het OS als voor het aanmelden van een gebruiker.

Offline wutnubu

  • Lid
ubuntu slomer dan windows?:S
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/12, 15:00:02 »
beetje vreemd, welke installatie heb je gedaan, Ubuntu, Kubuntu of Xubuntu en ging dat allemaal probleemloos.
Volgens mij hoef je niets te installeren v.w.b. drivers, maar van nvidia heb ik geen kaas gegeten, dus dat moet een ander even aangeven, wellicht kan het dan sneller worden.

Welkom op Ubuntu en vooral doorgaan.

Groet

BroodjeUbuntu

  • Gast
ubuntu slomer dan windows?:S
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/12, 15:07:49 »
Idereen bedankt voor de reacties enzo:)
En ik zal straks wel even kijken bij het systeemlog.
Nog een paar vraagjes
Ik heb op windows altijd met 2 beelschermen gewerkt en dat wil ik ook graag bij ubuntu maar waar kan je dat instellen??


Groeten van Nino

Offline Mario

  • Lid
ubuntu slomer dan windows?:S
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/12, 15:11:34 »
Op welke manier wil je met 2 beeldschermen werken
1e manieer twinview = bureaublad gespreid over 2 schermen
2e manier kloon
3e manier apart werkend scherm
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ubuntu slomer dan windows?:S
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/12, 15:16:02 »
Windows lijkt sneller op te starten, omdat je eerder je bureaublad ziet.
Windows is dan nog heel hard bezig met opstarten, dus je kunt dan nog helemaal niks.
Zodra je in Ubuntu je bureaublad ziet, is het systeem er wel helemaal klaar voor.

Voor 2 beeldschermen moet je even de nvidia driver installeren via de "restricted drivers manager"
Waarschijnlijk moet je daarna je computer opnieuw opstarten.

Zodra je computer is opgestart en je bent ingelogd, druk je op ALT-F2. In het schermpje tik je "nvidia-settings" in.
Met dit programma kan je prima je beide monitors instellen :)

ubuntu slomer dan windows?:S
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/12, 15:39:11 »
Bij het opstarten van Ubuntu blijf je dan steeds het scherm zien met de horizontale balk of kom je in een zwart scherm met witte tekst?
Toen ik Dual boot hed samen met XP kreeg ik ook steeds het zwarte scherm met witte tekst omdat er ergens iets mis was. Hij deed dan allerhande testen en dit duurde bij mij ook werkelijk lang.
Nadat ik mijn XP heb weggegooid en een clean install van Ubuntu heb gedaan gaat het opstarten zeer snel en krijg ik dus enkel het scherm met de horizontale verloopbalk.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Cobuntu

  • Gast
ubuntu slomer dan windows?:S
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/12, 16:25:24 »
Citaat van: Ninosquak
Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw en ik vind ubuntu beter dan windows:)
Maar als ik overal lees dan zegt iedereen dat het sneller draait dan windows maar hier is dat niet het geval:S
ik heb bij windows een opstart tijd van 40 seconden en bij ubuntu is dat 2 minuten en daar baal ik wel van.
Ik heb dan wel ubuntu net geinstalleerd zonder iets anders, moet ik dan nu ook drivers gaan installeeren of hoeft dat niet want ik heb wel geluid en beeld en alles. Dus snappen jullie wat er fout is of hoort dit gewoon.
Alvast bedankt!


Groeten van Nino

ps mijn systeem:


intel pentuim d 2.80 ghz
2gb ddr2
320 gb hdd
256 mb nvidia 7300 gs
Nou aan de systeemkenmerken ligt het niet. Want ik weet wel een manier om het bootproces te versnellen (alleen het risico is erg groot dat het mis gaat, en ik wil geen problemen). Ik heb zelf eerst de boot splash uitgeschakeld, het scheelt 2 a 3 seconden, maar dat maakt haast niks uit. Maar de eigenlijke vraag is:

Maar bedoel je nou te zeggen dat als Ubuntu draait het dan slomer is dan windows?

BroodjeUbuntu

  • Gast
ubuntu slomer dan windows?:S
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/12, 20:50:01 »
Heey mensen


Ik heb even ubuntu opnieuw geinstalleerd en nou draait ie wel lekker snel. Alleen wil 2 beelschermen niet echt lukken als ik twinview doe dan doet ie het wel maar als ik die ander doe dan geeft ie een soort fout:S.
Maar bedankt voor die tips.


groeten van nino

Offline Mario

  • Lid
ubuntu slomer dan windows?:S
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/13, 21:49:39 »
Voor bepaalde instellingen dien je de X-server terug op te starten.
Wat is de functie die u wil gebruiken met de 2 beeldschermen ?
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Offline Hanssun

  • Lid
ubuntu slomer dan windows?:S
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/14, 16:59:06 »
bij mij start Ubuntu veel sneller op dan Windows en wel in 52sec :)

Gr Hans,

Offline jw

  • Lid
ubuntu slomer dan windows?:S
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/14, 19:36:52 »
Ubuntu lijkt slomer te werken als win, maar loopt als een diesel door. Ik heb een 840Mhz/512mB p3 en je gelooft het of niet maar ubuntu loopt erop als een speer. Met win erop was het alleen maar trammelant.
Ook een andere "nieuwe" HP met 1.8G en 760mB werkt lekker, binnen 1 minuut kun je echt aan het werk, bij win zit je steeds naar een sloom zandlopertje te staren op het bureaublad.