Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI  (gelezen 13313 keer)

Offline Nike

  • Lid
Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Gepost op: 2020/02/16, 14:34:58 »
Ik heb een Acer Aspire laptop van het type ES1-332-C53V waarop Windows 10 geïnstalleerd was. Deze week heb ik hierop Ubuntu 18.04 LTS geïnstalleerd en dit verliep prima tot het moment dat de laptop opnieuw opgestart werd en er een foutmelding op het scherm verscheen (iets met UEFI). Nu heb ik op wat forums gezocht en kwam uit bij het volgende topic:

https://help.ubuntu.com/community/UEFI#Accessing_the_UEFI_settings_from_Windows8

Ik heb mijn laptop met wat moeite weer kunnen voorzien van Windows 10, klaar om een nieuwe poging te wagen. Als ik het verhaal lees dan lijkt het erop dat in het BIOS de optie Secure Boot op 'disabled' gezet te moeten worden, maar bij mijn laptop lijkt het erop dat ik alleen voor de opties 'standard' en 'custom' kan kiezen. Ik wil hier ook niet teveel zelf in rommelen, aangezien ik ook niet de kennis heb wat alle opties inhouden.

Is er misschien iemand die dezelfde laptop heeft en die die dit probleem ook heeft ondervonden? Ik wil even voorkomen dat ik bij een volgende poging weer met hetzelfde probleem wordt geconfronteerd. Alvast dank voor eventuele reacties.

Ps. kleine maar misschien niet onbelangrijke aanvulling, de standaard HDD die in de laptop zat is vervangen door een 128Gb SSD.
 
« Laatst bewerkt op: 2020/02/16, 14:53:02 door Nike »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/16, 15:36:56 »
Spijtig dat je opnieuw Windows 10 hebt geïnstalleerd enkel om in je BIOS te komen. Normaal kom je in je BIOS door tijdens het opstarten op een toets te drukken. Welke toets hangt af van de computer. Nu is hier voor het ogenblik een ander draadje bezig, waarbij de eigenaar niet in de BIOS kan komen, en dit betreft ook een Acer. Bij Acer blijkt dat de F2 toets te zijn.

Bij het opstarten verschijnt in het begin een Acer logo, en mogelijk ook het bericht dat je met F2 in de Bios komt. Dan is het dat je F2 moet indrukken. Nu kan de computer ingesteld zijn op fastboot, en dan zie je dat logo/bericht niet. Probeer het dan door F2 ingedrukt te houden en dan de startknop in te drukken. Het is in de Bios dat je "Secure Boot" moet uitzetten.

Bij Acer is dat blijkbaar niet zo eenvoudig. Hier vind je instructies die meer specifiek zijn voor Acer. Helaas begint dat artikel weer met die manier om via Windows BIOS binnen te komen. Ga dus meteen door naar Step 5. De tweede schermafdruk onder Step 5 is dat scherm wat je ook al in je PDF toont. Je moet daar een password instellen vooraleer de optie om Secure Boot in te stellen, beschikbaar komt.

swake

  • Gast
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/16, 19:23:42 »
Secure boot heeft als functie dat de laptop enkel kan booten via harde schijf en niet via een ander bootapparaat zoals cd/dvd lezer of USB stick , daarom word het ook secure boot genoemd .
Om in het BIOS te komen lees hier .

Citaat
Ik heb mijn laptop met wat moeite weer kunnen voorzien van Windows 10, klaar om een nieuwe poging te wagen.

Hier snap ik even niet wat je daarmee bedoelt "nieuwe poging wagen" .
« Laatst bewerkt op: 2020/02/16, 19:27:31 door swake »

swake

  • Gast
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/16, 19:40:43 »
In uw bijlage zie ik totaal niets te lezen wat met met UEFI te maken heeft maar wel dat EFI partitie ontbreekt .
Lees dit eens .

Lees dit ook eens .
« Laatst bewerkt op: 2020/02/16, 19:49:11 door swake »

Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/16, 21:24:20 »
Bedankt voor jullie reacties en neem mij niet kwalijk als ik wat dommig overkom, ik ben op dit gebied helaas geen expert. Ik gebruik Ubuntu al jaren en het installeren is nooit een probleem geweest, CD erin en installeren. Bij deze laptop loop ik echter tegen een probleem aan waar ik helaas niet weet wat ik ermee aan moet.

Secure Boot heb ik nu via de handleiding die ik van jullie heb ontvangen uit kunnen schakelen, maar dan krijg ik als ik Ubuntu vanaf CD of USB boot de melding zoals in de bijlage aangegeven. Als ik het goed begrijp heeft dit te maken met het ontbreken van een EFI partitie wat mij helaas niets zegt. :|
« Laatst bewerkt op: 2020/02/16, 21:27:23 door Nike »

Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/16, 21:47:40 »
Ik heb de link http://recover-it.biz/nl/computer-tips/efi-system-partition.html bekeken en ingesloten een overzicht van de schijfindeling van mijn Acer laptop. Ik zie daar inderdaad een 100Mb EFI partitie, maar begrijp ik het nu goed dat deze verwijderd moet worden?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/16, 21:56:18 »
Ga in de bios, stel daar in dat je installatie-USB éérst moet opstarten, en installeer Ubuntu volautomatisch opnieuw waarbij je het de ganse schijf laat gebruiken. Het installatieprogramma brengt automatisch de partitionering in orde, zal een EFI partitie aanmaken en ervoor zorgen dat het systeem kan opstarten.

swake

  • Gast
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/16, 22:02:39 »
Je bent helemaal niet dommig , je wist het niet .
Die kleine partitie is gereserveerd voor Microsoft ! Ja vanaf Windows 10 beheert Microsoft jouw systeem vanop afstand .
Als je de schijf gaat verkennen met Gparted zul je dat zien dat dit een Microsoft gereserveerde partitie die je moet verwijderen vooraleer je Ubuntu installeert .
 

Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #8 Gepost op: 2020/02/16, 22:09:16 »
Dank tot zover voor al jullie hulp, ik ga morgen met Gparted aan de slag, dit ken ik ook vanuit Ubuntu. Ik vraag mij alleen af of ik Secure Boot nu 'Disabled' moet laten staan, of dat ik deze weer terug kan zetten naar 'Enabled'.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #9 Gepost op: 2020/02/16, 23:11:36 »
Op "disabled" laten staan.

swake

  • Gast
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #10 Gepost op: 2020/02/17, 13:08:59 »
Citaat
Ps. kleine maar misschien niet onbelangrijke aanvulling, de standaard HDD die in de laptop zat is vervangen door een 128Gb SSD.
Die is zeer belangrijk !
Ik heb je laatste bijlage nu pas gezien dat die niet juist staat in de bootvolgorde . Windows Bootmanager moet helemaal onderaan en de 128 GB SSD als tweede , daar staat namelijk de GRUB op geïnstalleerd .


Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #11 Gepost op: 2020/02/17, 18:54:10 »
Vanmiddag weer bezig geweest de laptop zo ver te krijgen dat Ubuntu kan worden geïnstalleerd, maar helaas nog steeds hetzelfde probleem.  Bootmenu gewijzigd, maar of ik nu vanaf CD of USB opstart, iedere keer weer dezelfde melding. Om moedeloos van te worden :|

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #12 Gepost op: 2020/02/17, 18:59:25 »
Probeer het eens zoals hier?

Acer's blijken het moeilijk te maken. Hier staat een vergelijkbare foutmelding op een net geïnstalleerd probleem.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/17, 19:03:55 door vanadium »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #13 Gepost op: 2020/02/17, 20:37:08 »
@vanadium,
Je tweede verwijzing betreft een heel ander probleem. Het gaat om een goed verlopen installatie, maar vervolgens niet kunnen booten. Ik heb destijds precies dit probleem gehad met mijn Acer (https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87072.msg935200#msg935200). Pas in #26 de oplossing.

swake

  • Gast
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #14 Gepost op: 2020/02/17, 21:00:02 »
Citaat
Bootmenu gewijzigd, maar of ik nu vanaf CD of USB opstart, iedere keer weer dezelfde melding. Om moedeloos van te worden
Begrijp ik hieruit dat je de laptop niet kan booten met de USB Ubuntu Live stick of Ubuntu Live DVD schijfje , of heb ik dat verkeerd begrepen ?

Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #15 Gepost op: 2020/02/17, 21:50:56 »
Dat klopt inderdaad, middels de Ubuntu Live CD kan ik niet meer booten, ook niet vanaf een USB, ik krijg dan die vervelende foutmelding over EFI. Als ik de Windows CD erin stop en daar vanaf boot, dan krijg hij netjes het Windows installatiemenu op mijn scherm, dat vind ik juist zo vreemd, dit heb ik bij andere Acer laptop die hier thuis al jaren op Ubuntu draait nooit gehad.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/17, 21:52:42 door Nike »

swake

  • Gast
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #16 Gepost op: 2020/02/17, 21:56:48 »
Dan heb ik een zeer groot vermoeden dat je de live DVD en USB stick op de verkeerde manier gemaakt hebt ..
Maak die eens in Windows met Rufus , Handleiding vind je hier .
« Laatst bewerkt op: 2020/02/17, 21:59:02 door swake »

Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #17 Gepost op: 2020/02/17, 22:05:46 »
Deze is simpel in gebruik  en heel goed voor opstartbare USB  te maken.Goede ervaring ermee ;)
https://www.balena.io/etcher/
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #18 Gepost op: 2020/02/17, 22:07:10 »
Bedankt voor de tip, ik ga dit uitproberen. Ik zie alleen in het opstartscherm op de website dat ik bij 'Doelsysteem' een keuze in moet geven. Is dat in mij situatie dan BIOS of EUFI, of maakt dat niet uit? Ik heb het nog niet geïnstalleerd, dus weet nog niet of er nog meer mogelijkheden zijn aan te kiezen in het uitklapmenu.


Offline PKing

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #20 Gepost op: 2020/02/17, 23:01:05 »
Tot nu toe heb ik altijd in Rufus BIOS of UEFI gekozen, en het werkt altijd:-)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Nike

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #21 Gepost op: 2020/02/18, 18:16:39 »
Vandaag opnieuw Ubuntu 18.10 gedownload en ook tweemaal een USB opstartschijf gemaakt, helaas na opstarten weer die vervelende melding op m'n scherm. Na zoveel laptops zonder problemen dit getob, dan is het jammer als je eigen Linux kennis beperkt is :'(

Wat mij wel opvalt is dat in mijn BIOS nergens een UEFI instelling is terug te vinden die ik uit zou moeten kunnen schakelen :|

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #22 Gepost op: 2020/02/18, 18:27:54 »
Dit al geprobeerd (de éérste link)? Je hebt daar nog niets over laten weten. Tweede (niet geaccepteerde) antwoord is hier van toepassing: het boot bestand grubx64.efi op je live USB kopiëren naar mmx64.efi.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/18, 18:49:27 door vanadium »

swake

  • Gast
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #23 Gepost op: 2020/02/18, 18:53:22 »
Op het Acer forum valt ook identiek probleem te lezen .
Lees hier en hier .
Ik lees daar iets over eMMC
Citaat
If you still have trouble, checkout link below.  It should also help if you have eMMC.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/18, 18:55:57 door swake »

swake

  • Gast
Re: Problemen met installeren Ubuntu 18.04 i.v.m. UEFI
« Reactie #24 Gepost op: 2020/02/18, 19:05:57 »
Citaat
Wat mij wel opvalt is dat in mijn BIOS nergens een UEFI instelling is terug te vinden die ik uit zou moeten kunnen schakelen

Valt in dat BIOS iets te vinden over Legacy ?