Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verkeerd geheugen?  (gelezen 3652 keer)

Offline mrtnm

  • Lid
verkeerd geheugen?
« Gepost op: 2011/03/09, 23:11:38 »
hoi,
ik heb onlangs nieuw geheugen besteld, maar nu zie ik dat ik 667mhz ddr2 in plaats van 800mhz ddr2 besteld. gaat dit problemen geven als ik ze er in zet? (2 stuks) of kan het niet....

martijn

Offline RikRik

  • Lid
Re: verkeerd geheugen?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/09, 23:38:45 »
Verhuizen van 667MHz tot 800MHz resulteerde in een 11,6% performance boost.. Jammer, als ik jou was zou ik proberen de modules te retourneren.


http://www.legitreviews.com/article/347/2/

Offline Petervdw

  • Lid
Re: verkeerd geheugen?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/10, 00:00:36 »
Moeilijk op voorhand te zeggen.
Als je geheugen uitbreidt omdat het oude te klein was, d.w.z. een deel van het werkgeheugen wordt steeds op en neer naar de HD geschreven, dan kan geheugen dat iets trager is, maar in omvang bijvoorbeeld 2 of 4 x zo groot is, toch nog wel eens, en zelfs hoogstwaarschijnlijk, snellere resultaten geven. Alle solid state geheugen werkt tig keer sneller als verkeer naar en van de HD.
Maar breidt je geheugen uit van 2 GB (800) naar 4 GB (667), dan zul je ws weinig winst boeken, maar eerder verlies.
Dat is tenminste mijn ervaring met geheugenuitbreidingen, hoewel ik normaal groter geheugen probeer met een op zich zelf grotere snelheid. Als 't werkt, lekker laten zitten. Meestal wel.

Vr.groet, peter
« Laatst bewerkt op: 2011/03/10, 00:06:26 door Petervdw »

Re: verkeerd geheugen?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/10, 09:11:27 »
Retourneren dat geheugen ! Je gaat een 'lome' computer krijgen + mogelijke fouten.

Je basissnelheid is hoger dan dat van je nieuwe geheugen; gegarandeerd conflicten.

Dus herbestel dat geheugen ddr2 van 800 Mhz !!!

Heb zelf dat ook al uitgeprobeerd met oude werkcomputers = loopt niet goed.

Omgekeerd kan je wel werken; geheugen dat een hogere kloksnelheid heeft in een tragere bussnelheid.
(Downgrade van het geheugen) Dat loopt wél goed. Dus misschien geheugen kopen dat een hogere snelheid heeft dan je systeem.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: verkeerd geheugen?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/10, 11:36:48 »
Omgekeerd kan je wel werken; geheugen dat een hogere kloksnelheid heeft in een tragere bussnelheid.
(Downgrade van het geheugen) Dat loopt wél goed. Dus misschien geheugen kopen dat een hogere snelheid heeft dan je systeem.

Gaat niet altijd goed. Heb al eens bij een moederbord meegemaakt, dat het "te snelle" geheugen.... simpelweg niet werd herkend. Het moederbord begon akelig te piepen.

Ging om DDR1 400 Mhz, en het moederbord kon maximaal 266 Mhz aan. Vervelend; gelukkig kon ik het geheugenreepje met iemand ruilen, die een 266 Mhz-reepje overhad.

Offline mrtnm

  • Lid
Re: verkeerd geheugen?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/10, 12:32:36 »
hoi,

ik heb maar nieuw geheugen besteld, leek me gezien de reacties het verstandigste. de verkeerde stuur ik terug.

martijn

Offline jan11000

  • Lid
Re: verkeerd geheugen?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/10, 17:38:11 »
Je kan gerust sneller of langzamer geheugen erin doen.
De snelheid van alle geheugen gaat naar de snelheid van het langzaamste geheugen.
Als je te langzame erin doet dan kan het zijn dat de cpu ook langzamer wordt.

Geheugen kopen doe je door te kijken wat je cpu aan snelheid opbouwt tav moederbord(dus normale snelheid cpu), dan moet het geheugen ook een bepaalde snelheid hebben om de cpu op snelheid te houden. Het beste kun je dit uit een test/review halen van je moederbord, dus op internet zoeken.

Indien je wilt overclocken is het soms beter om sneller geheugen te halen, wat soms moeilijker aan het werk te krijgen is, dus met de hand instellen.

Opletten dat je goed in je moederbord handleiding kijkt of je dubbelzijdig of enkelzijdig geheugen nodig hebt.
En vaak staan er uitzonderingen in je moederbord handleiding, dus soms gaat iets niet omdat chipset dit niet ondersteund.

In je moederbord handleiding(en moederbord website)staan ook de voorkeur geheugen, deze zijn getest of ze goed werken met het moederbord.

Indien je 4 of 6 geheugens erin kan doen, het beste is om toch maar de helft erin te doen, dus 2 of 3.
Omdat dan de geheugen kontroller beter kan werken en je hogere snelheden kunt halen.
Dus de normale snelheid ligt hoger en overclocken gaat beter.
En bij 4 of 6 geheugens heb je eerder dat het niet werkt.

En ook als het zou moeten werken, geheugens kunnen ten alle tijde weigeren, dus altijd memtest86 4.0 of hoger het geheugen de hel nacht testen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: verkeerd geheugen?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/10, 18:38:15 »
Je kan gerust sneller of langzamer geheugen erin doen.
De snelheid van alle geheugen gaat naar de snelheid van het langzaamste geheugen.

Niet altijd waar. Zie mijn eerdere bericht in dit draadje...

Citaat
En ook als het zou moeten werken, geheugens kunnen ten alle tijde weigeren, dus altijd memtest86 4.0 of hoger het geheugen de hel nacht testen.

Memtest is inderdaad aan te raden, maar een uurtje laten stampen is genoeg. Moet minimaal één volledige toer ("pass") voltooid hebben, en dat is meestal met een uur wel ruimschoots gepiept.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/03/10, 18:48:35 door Pjotr »

Offline mrtnm

  • Lid
Re: verkeerd geheugen?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/10, 21:57:52 »
hoi,

het gaat om mijn laptop, een dell latitude e6500 er zit nu 2gig in. ik heb al geheugen besteld, de verkeerde stuur ik terug.
ik ben met opencpn aan het stoeien, en nou had ik begrepen dat met wat meer geheugen dit programma  wat soepeler draait. maar ja, 1 keer verkeerd klikken bij conrad, en voor je hetweet heb je het verkeerde geheugen besteld....

martijn