Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: touchpad werkt niet meer  (gelezen 10568 keer)

touchpad werkt niet meer
« Gepost op: 2013/02/26, 16:09:54 »
os = Xubuntu 12.04 LTS

Loop tegen wat probleempjes aan met m'n nieuwe laptop. Nou dit weer :

De touchpad werkt plotseling niet meer. Heeft het wel gedaan. Via settings-manager de touchpad (ETPS/2 Elantech Touchpad) gecheckt. Staat gewoon op enabled. Even gedisabled en weer enabled en reboot gedaan. Touchpad werk nog steeds niet.

Via Google deze thread gevonden:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2064787

Is precies mijn probleem. Ook een Asus laptop. Commando's uitgevoerd, maar bij mij werkt het dus niet. Touchpad blijft 'dood'.

Heb ivm met ander probleem (zie url hieronder) de 12.10 kernel in de 12.04 geplaatst. Zou daardoor de touchpad niet meer werken? Ik weet het niet zeker, maar meen dat daarvoor de touchpad nog wel werkte.

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/usb-3-0/new/#new

Enfin, ik moet alweer hulp inroepen  :-[.

De vraag is dus of iemand weet hoe ik mijn touchpad weer werkende krijg?
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/26, 16:35:54 »
Zou inderdaad kunnen liggen aan de kernel.....

Doe eens dit:
sudo apt-get remove linux-generic-lts-quantal xserver-xorg-lts-quantal && sudo apt-get install xserver-xorg
Daarmee verwijder je de nieuwe kernel (en de bijbehorende nieuwe xserver).

Als je nu je computer herstart, dan start-ie automatisch op met de oudere kernel (met bijbehorende oudere xserver). Je kunt dan zien of het verschil maakt.

--- Wijziging: wegens onverwacht neveneffect heb ik de betreffende opdrachtregel aangepast!
« Laatst bewerkt op: 2013/02/26, 17:06:28 door Pjotr »

Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/26, 16:47:59 »
Pjotr, ik heb het commando uitgevoerd, maar de reboot heb ik helemaal geen beeld meer! Heb wel het idee dat de laptop is opgestart. Ik schrijf nu vanaf een andere pc....
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/26, 16:57:21 »
Heel vervelend: blijkbaar krijg je niet vanzelf de oude xserver terug..... die is blijkbaar destijds geheel verwijderd bij de installatie van het Quantalpakket. :(

Doe dit eens:
- Je hebt tijdelijk bedraad internet nodig, dus prik er eerst even een netwerkkabel in;
- start op in Recovery (herstelmodus);
- kies terminal als root met netwerkverbinding;

Doe daarin:
apt-get install xserver-xorg
Daarna:
reboot
Wegens dit akelige onverwachte neveneffect, heb ik de oorspronkelijke opdrachtregel in mijn eerdere bericht aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/26, 17:16:08 door Pjotr »

Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/26, 17:07:46 »
Hoe start ik op in recovery / herstelmodus?
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/26, 17:08:33 »
Hoe start ik op in recovery / herstelmodus?
Vanuit het Grubmenu. Opstartmenu dus.

Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/26, 17:17:05 »
Het grubmenu verschijnt helemaal niet. Ook het bios verschijnt niet. Wanneer ik de shift-toets ingedrukt houd bij het booten gebeurt er ook niets. Wanneer ik f2 of de esc toets ingedrukt houd kom ik in het bios terecht. Voordat ik xubuntu installeerde was de optie 'secured boot' enabled . blijkbaar ivm Windows8. Die optie heb ik op disabled gezet en toen kon ik Xubuntu wel installeren.
Het gaat om de volgende laptop : ASUS R500VD-SX013H.
Vond het al vreemd dat ik helemaal geen enkele melding zag verschijnen bij het aanzetten van de laptop, maar Xubuntu startte keurig op, dus ik vond het prima zo. Maar nu zit ik dus met eenzwart beeld.
Heb je nog suggesties hoe anders in het grub-menu te komen?
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/26, 17:22:23 »
Als je nu opstart, kom je dan terecht in een terminalscherm? Dus een scherm waarin je tekst kunt intikken?

Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/26, 17:30:09 »
Nee, het scherm blijft zwart ondanks dat ik af en toe even het Xubuntu startscherm zie verschijnen, maar dan verdwijnt het weer en is alles dus zwart. Ik zit zelf al even in het bios te neuzen. Daar is de optie 'fastboot' enabled. Zou het kunnen dat ik daardoor geen grubmenu en 'de rest' zie. Dat ie dat overslaat. Zal ik deze maar eens disablen?
Een boek doet het altijd...

Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/26, 17:33:36 »
Heb fastboot disabled en reboot gedaan. Geen enkel verschil! >:( Ik hoop toch niet dat ik weer alles op nieuw moet installeren. Is er met de boot cd niets aan te vangen?
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/26, 17:42:36 »
Herinstallatie lijkt me overbodig. Je wil simpelweg alleen even het Grubmenu kunnen oproepen, en vervolgens doen wat ik eerder schreef.

Dat is waarschijnlijk niet gelukt, omdat de tijd die je hebt voor het oproepen van het Grubmenu (wanneer dat verborgen is), heel krap is. Te vroeg of te laat de linkerShift-toets indrukken, en het lukt niet.... Direct induwen na het verdwijnen van het BIOS-scherm, en ingedrukt blijven houden.

Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/26, 18:39:26 »
Het vervelende is dat het bios-scherm helemaal niet verschijnt!! Snap ook niet waarom niet. Er verschijnt volstrekt niets!! Nada, niente...
Een boek doet het altijd...

Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/26, 18:52:28 »
Heb weer geprobeerd het Grubmenu te krijgen, maar dit lukt gewoon niet!! Ik weet niet op welk precies moment de linkershifttoets in te drukken, omdat er dus geen biosscherm verschijnt, zoals ik al eerder schreef.

Booten via de installatie cd lukt wel, waarbij ik dan ook 'mijn installatie/filesystem' apart kan benaderen en aldaar al mijn mappen en bestanden aantref. Kan ik daar niet iets(?) in wijzigen zodat de laptop weer normaal opstart.
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/26, 19:29:00 »
Je wil het pakket xserver-xorg installeren..... Maar daarvoor heb je internetverbinding nodig. Als het je niet lukt om in het grubmenu te komen, dan kun je via de Live-CD een noodingreep doen in grub.cfg, waarbij de de Recovery als eerste in de opstartvolgorde zet:
https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Noodingrepen-in-Grub

Verander de waarde van "set default" op 1 i.p.v. 0. Die regel staat vrijwel bovenaan, vermoedelijk op de dertiende regel.

Daarna zou je vanzelf moeten opstarten in Recovery, waarna je verder kunt....

Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/27, 15:44:49 »
Snap er niets meer van... Gisteravond kreeg ik het Grub menu niet te zien bij het starten van de laptop en nu plotseling wel??? Mij een raadsel.

Enfin, ik kom nu in de recoverymodus (bij mij is overigens alles in het engels! Bewuste eigen keuze)) en daar moet ik dan 'terminal als root met netwerkverbinding' kiezen. De mogelijkheden die ik oa zie zijn 'Drop to root shell prompt' en 'Enable networking'.  Een optie 'terminal als root met netwerkverbinding'. Een combinatie van deze twee tref ik niet aan!

Wanneer ik 'Drop to root shell prompt' kies en dan 'apt-get install xserver-xorg' intyp+enter dan krijg ik de volgende meldingen :

W : Not using locking for read only lock file/var/lib/dpkg/lock
E : Unable to write to /var/cache/apt/
E : The package lists or status file could not be parsed or opened

Wat nu ?
Een boek doet het altijd...

Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/27, 16:04:16 »
Heb het al gevonden : eerst 'Enable networking' kiezen en daarna  'Drop to root shell prompt'. Dan 'apt-get install xserver-xorg' (zonder aanhalingstekens uiteraard) intypen en daarna 'reboot' en kiezen voor 'Resume normal boot'.

Bij mij start de laptop weer normaal op (pffff) alleen doet de touchpad het nog steeds niet, waarmee ik weer terug ben op het oorspronkelijke probleem. Pjotr, je zult begrijpen dat ik nu iets voorzichtiger ben geworden, dus wat kan ik (nu) het beste doen om het touchpad weer werkende te krijgen (zonder dat alles weer op zwart gaat ;))?

(Ps : wel heel erg bedankt voor je hulp hoor!!)

Een boek doet het altijd...

Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/27, 16:41:09 »
Nog even omtrent het niet verschijnen van het Grubmenu. Ik ben erachter gekomen dat bij mijn ASUS-laptop niet de linkerShift-toets gebruikt moet worden, maar de ESC-toets! Dus blijkbaar wisselt het soms per pc/laptop/netbook.

@Pjotr : wellicht voor jou ook handig om te weten. Ik vond het namelijk in deze thread :

http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/change-the-grub-menu-timeout-on-ubuntu/

Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/27, 17:00:59 »
Mooi dat je weer beeld hebt!

Grubmenu via Esc: zo ging het vroeger, bij Grub 1 (Grub legacy).... Het artikel waar je naar verwijst, dateert uit 2006, toen we nog Grub 1 hadden. Bij Grub 2 is het toch echt die linkerShift-toets.  :)

Heb jij nog een oude Grub 1?

Aanraakveld: helaas weet ik daar geen oplossing voor....
« Laatst bewerkt op: 2013/02/27, 17:12:15 door Pjotr »

Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/27, 17:14:35 »
Blijkbaar wel... Ik heb Xubuntu 12.04 LTS (64bits) gedownload en geinstalleerd en daar zit dan dus Grub1 bij(?). Vreemd... Wellicht handig om in toekomstige gevallen te adviseren om wanneer de linkerSHIFT-toets niet werkt om dan de ESC-toets te gebruiken. Op die manier moet het altijd lukken. Had mij gisteren een hoop tijd bespaard =D.


Iemand anders die misschien weet hoe het touchpad-probleem te tackelen? Ben al behoorlijk aan het googlen geweest, maar kan niet zo snel een oplossing vinden...
Een boek doet het altijd...

Offline softbart

  • Lid
Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #19 Gepost op: 2013/02/28, 10:24:43 »
Asus ecs-toets is correct. Asus 1101HA

groet,

Theo

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #20 Gepost op: 2013/02/28, 10:45:17 »
Asus ecs-toets is correct. Asus 1101HA

groet,

Theo
Het ziet ernaar uit, dat je gelijk hebt.... Op enkele computers (laptops?) is het inderdaad de Esc-toets die het Grubmenu van Grub 2 oproept, en niet de Shift-toets:
https://help.ubuntu.com/community/Grub2
Heel vreemd.

Over het aanraakveld: probeer straks 13.04 eens. Het is waarschijnlijk een stuurprogrammaprobleem, en 13.04 heeft weer nieuwere en andere stuurprogramma's aan boord. Je kunt met de Live-DVD / Live-USB al uitproberen of het werkt, dus je hoeft dan nog niks te installeren.

Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #21 Gepost op: 2013/02/28, 17:17:21 »
Ik vermoedde zelf ook al dat het een driverprobleem is. Ik wil echter graag met 12.04 blijven werken. Is er dan een manier om de drivers van 13.04 tzt in 12.04 te gebruiken?
Heb ook al via synaptic de xserver-xorg-input-synaptics driver geprobeerd, maar die bleek ook niet te werken  >:(.

Vind het wel merkwaardig dat er voor het ETPS/2 Elantech Touchpad onder 12.04 niet een werkende driver is. En ook via Google kan ik niets werkends vinden. Genoeg 'oplossingen' alleen voor mij werkt er tot dusver geen een :'(
Een boek doet het altijd...

Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #22 Gepost op: 2013/03/07, 14:15:01 »
Heeft iemand wellicht nog suggesties voor een oplossing?
Een boek doet het altijd...

Offline jolo

  • Lid
Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #23 Gepost op: 2013/03/08, 08:56:46 »
Omdat je zei dat je touchpad in het verleden wel gewerkt heeft in Xubuntu, had je nog een Xubuntu 12.04 of 12.04.1 cd bewaard? Als je die nieuwe laptop daarmee opstart als Live-cd, werkt je  touchpad dan wel? Om welk model Asus laptop gaat het eigenlijk?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: touchpad werkt niet meer
« Reactie #24 Gepost op: 2013/03/14, 16:19:40 »
Sorry voor de wat late reactie.
Ik heb getest of het touchpad wel werkt wanneer ik met de livecd boot en inderdaad dan doet het ding het wel gewoon! :o

Het gaat om een ASUS R500VD-SX013H.

 
Een boek doet het altijd...