Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wine verwijderd geluidskaart drivers  (gelezen 1127 keer)

Offline SMG

  • Lid
Wine verwijderd geluidskaart drivers
« Gepost op: 2008/05/08, 09:45:45 »
Ben het eigenlijk een beetje beu aan het worden. In de vorige versie (Ubuntu 7.10) werkte mijn geluid niet meer telkens ik een update deed van Wine. Best wel vervelend aangezien daar zeeeeer veel updates van zijn.
Met goede moed ben ik dan naar 8.04 overgestapt maar ook daar heb ik hetzelfde probleem.

Mijn vraag is dus simpel, hoe kan ik ervoor zorgen dat Wine mijn geluid niet naar de knoppen doet?

Een ander geluidvraagje is hetvolgende: op het max hoor ik bijna niets. Is er een manier om ervoor te zorgen dat het geluid luider wordt?
Als ik mijn geluid op de helft zet hoor ik niets, ik moet het telkens op het max zetten om ietswat confortabel naar iets te luisteren. Echter, bij een stiller moment (in muziek of film) hoor ik dus helemaal niets (tenzij ik mijn oren op de speakers zet).

Het gaat trouwens om een sigmatel geluidskaart (Dell Latitude D830) en is uit ondervinding niet de leukste Linux geluidskaart. In 7.10 werden de drivers niet gevonden en moest ik ze zelf gaan zoeken (dat ALSA gedoe). In 8.04 dacht ik dat ik er vanaf was omdat het basis werkte (schijn bedriegt dus :p)

Wine verwijderd geluidskaart drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/08, 10:13:06 »
ik heb ook een sigmatel kaart. nuja, volgens ubuntu een hda intel met sigmatel stac9200 chip, en die heeft het gewoon altijd gedaan. ook met wine en het geluidsniveau is ook goed. alleen moet ik mijn subspeaker/woofer of hoe heet dat allemaal, zelf aanzetten met alsamixergui.

Offline siegi

  • Lid
Wine verwijderd geluidskaart drivers
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/08, 11:07:09 »
Ik heb hier exact dezelfde laptop.
Maar wine kan gewoon geen drivers verwijderen hoor...  Ik weet niet waar je dit haalt.

Onder 7.10 was het een kwestie van de backport modules te intalleren en een lijntje toe te voegen aan een bestand.
Dit is onder 8.04 verleden tijd.

Wat misschien nog de reden kan zijn dat je volume laag is het volgende.

Klik eens dubbel op het luidsprekertje rechtsboven.
Probeer de schuiver met eronder front naar boven te zetten.
Indien deze er niet bij staat > bewerken > voorkeuren > vink front aan.