Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ik kan usb disks niet meer schrijven na update naar 16.04  (gelezen 255 keer)

Offline Barend

  • Lid
ik kan usb disks niet meer schrijven na update naar 16.04
« Gepost op: 2016/05/01, 13:46:50 »
Sinds ik geupdate heb naar ubuntu 16.04 kan ik usb disks niet meer schrijven, alleen nog maar lezen. Het lukt wel als ik " gksudo" nautilus intik op het terminal venster. Maar dat is niet echt een oplossing.
Graag zou ik de rechten willen veranderen zodat ik alle usb disks op alle computers kan gebruiken. Maar het veranderen van de rechten door rechts te klikken op een usb disk en dan de bij eigenschappen de rechten  veranderen lukt ook niet.
Wat doe ik fout, wat is er gebeurd en hoe kan ik dit corrigeren?
Bvd dank.

Offline jan11000

  • Lid
Re: ik kan usb disks niet meer schrijven na update naar 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/01, 13:56:19 »
gksudo nautilus, dan zou je de rechten moeten kunnen veranderen, zeker als ext4 geformatteerd.

Met gksudo krusader, kun je alle files(en sub mappen) ook wijzigen naar een gebruiker.

Alleen lezen kan ook komen doordat bij een windows pc de usb te vroeg hebt ontkoppeld, waardoor je ntfs file systeem op tilt gaat.
Met windows 2x ontkoppelen, door eerst via software te ontkoppelen en dan pas lostrekken.
Dit moet ook in linux , altijd gebeuren, dus voor elke file system moet dit, dus altijd.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/01, 13:58:17 door jan11000 »

Offline Barend

  • Lid
Re: ik kan usb disks niet meer schrijven na update naar 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/01, 14:02:01 »
Zelf bij een nieuwe usb disk die vers geformateerd is (Fat32 als ik het goed heb) lukt het niet. Bij alle andere versies van Ubuntu had ik hier geen problemen mee. Wat is er veranderd?

Offline jan11000

  • Lid
Re: ik kan usb disks niet meer schrijven na update naar 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/01, 14:43:12 »
Als je formatteert als admin, je weet wel als je je wachtwoord geeft, dan is je usb als root/admin geformatteerd.
Dan moet je de rechten nog goed zetten naar je user.
Dit is heel normaal, dit is een beveiliging van linux, en als linux gebruiker zou je dit moeten weten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ik kan usb disks niet meer schrijven na update naar 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/01, 16:17:06 »
Hoe staan die rechten nu? Nooit gezien, dit fenomeen. Zou dit weer eens een upgrademankementje zijn?

Offline Barend

  • Lid
Re: ik kan usb disks niet meer schrijven na update naar 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/01, 19:11:21 »
Bij de eigenschappen van de disk staat bij rechten dat de eigenaar bestanden kan aanmaken en verwijderen, de groep en anderen kunnen alleen maar bestanden gebruiken.  Als je deze rechten wijzigt worden ze automatisch weer terug gezet naar rechten zoals ik ze eerste beschreven heb.