Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu + laptop  (gelezen 4663 keer)

Offline keanu

  • Lid
ubuntu + laptop
« Gepost op: 2009/08/13, 18:19:20 »
we hebben een laptop gekocht (Toshiba) en wij willen daar ubuntu 9.04 op draaien.

maar ik heb al gehoord dat kubuntu niet goed is en edubuntu dan weer wel, kan er allemaal niet aan uit.

heb wel al een "netbook" versie gevonden maar ik ben er niet zeker van of die goed is voor een laptop

wat is volgens julie het beste,

nu al bedankt.

grtzz keanu
grtzzzzz keanu

Offline Jan E.

  • Lid
Re: ubuntu + laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/13, 18:23:04 »
Wat let je om gewoon een ISO te downloaden, te branden en het uit te proberen? Smaken verschillen nou eenmaal. Ik heb zelf geen ervaring met Kubuntu of met Edubuntu.

Niet gek laten maken door anderen, gewoon uitproberen en kiezen wat JOU het beste bevalt. Da's ook Linux: de vrijheid van keuzes!


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Joran95

  • Lid
Re: ubuntu + laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/13, 18:32:46 »
Voor een laptop kun je gewoon de 'normale' versie gebruiken zeg maar :P
Ik heb geen ervaring met de netbook-versie, maar ik denk dat die voor kleinere resolutie's is ..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu + laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/13, 18:37:12 »
Voor een laptop kun je gewoon de 'normale' versie gebruiken zeg maar :P
Ik heb geen ervaring met de netbook-versie, maar ik denk dat die voor kleinere resolutie's is ..

Precies.

Re: ubuntu + laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/13, 19:24:58 »
Citaat
maar ik heb al gehoord dat kubuntu niet goed is en edubuntu dan weer wel, kan er allemaal niet aan uit.
Wat goed is, ligt geheel aan jouw smaak. Edubuntu is meer bedoeld voor een educatieve omgeving als een school, maar wat weerhoudt jou om het te gebruiken?
Citaat
wat is volgens julie het beste,
Eigenlijk kun je er alles op draaien, maar de netbookeditie raad ik niet aan: die is speciaal bedoeld voor EEE PC's en dergelijke, dus je hebt een heel andere interface.

Re: ubuntu + laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/13, 20:13:58 »
Laat je niet gek maken, Kubuntu is hartstikke goed :) Maar inderdaad persoonlijke smaak.

@Cumulus: De Netbook Remix werkt ook keurig met een 15 inch laptop hoor. EasyPeasy is bedoeld voor de EEE PC, en dat is dus weer wat anders dan de Netbook Remix.

DarkEra

  • Gast
Re: ubuntu + laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/13, 20:21:50 »
EasyPeasy heeft ook een NBR interface, vergis je daar nou niet in.

Overigens was het een aantal maanden geleden zo dat er tijdens een meeting besloten was dat er geen KDE gepromoot zou mogen worden omdat de meesten die hier komen als eerste kennis maken met de Gnome desktop van Ubuntu dus en daar draait dit forum meer om. Stond zelfs in het verslag.

FrSu

  • Gast
Re: ubuntu + laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/13, 20:28:04 »
Ik zou gewoon beginnen met Ubuntu 9.04 Live CD te proberen. Lijkt het goed dan kun je deze installeren en er gewoon mee gaan werken.

Intussen veel lezen op dit forum (gebruik de zoekfunctie!) en dan kun je altijd nog een keuze maken voor een alternatief.
Dit alternatief kun je operationeel maken vanuit jouw Ubuntu, maar er ook apart naast zetten. Bij Ubuntu is dit allemaal mogelijk. Hierover is genoeg te vinden op dit forum.

Ik zou zeggen, probeer het, veel plezier en tot forums!

Re: ubuntu + laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/13, 20:33:01 »
Overigens was het een aantal maanden geleden zo dat er tijdens een meeting besloten was dat er geen KDE gepromoot zou mogen worden omdat de meesten die hier komen als eerste kennis maken met de Gnome desktop van Ubuntu dus en daar draait dit forum meer om. Stond zelfs in het verslag.

Wat is dat nu weer voor iets raars? We zijn toch vrij om te promoten wat we willen? De enige reden dat iedereen als eerste kennis maakt met de GNOME-desktop is omdat Ubuntu veel meer gepromoot wordt dan Kubuntu.

DarkEra

  • Gast
Re: ubuntu + laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/13, 20:35:40 »
Vraag het SWAT maar eens.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu + laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/13, 20:48:03 »
Wat is dat nu weer voor iets raars? We zijn toch vrij om te promoten wat we willen?

Precies. Iedereen maakt zelf wel uit, voor welke werkomgeving (KDE, Gnome, Xfce, Fluxbox, ... ) hij of zij "reclame" wil maken. Het moet niet gekker worden, zeg...

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: ubuntu + laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/13, 20:56:48 »
Het mooie is, dat alles mogelijk is :)!

Begin eerst is met een standaard Ubuntu die je hier kan downloaden: http://ubuntu-nl.org/getubuntu/download

Vind je de plaatjes die je tegenkomt op internet van KDE (Kubuntu) mooi, kan je altijd later deze pakketten nog zelf toevoegen, of redelijk makkelijk overstappen.

Alles is open, alles is mogelijk.. Het is eigen smaak :)!

Re: ubuntu + laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/13, 21:02:53 »
Wat een grote onzin wordt hier nu weer verkondigd... :|

DarkEra

  • Gast
Re: ubuntu + laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/13, 21:05:32 »
Citaat: KDE moet niet continu gepromoot of voorgesteld worden als er GNOME problemen/vragen zijn

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/Meeting20090314

Goed, misschien iets anders geformuleerd maar toch gebeurd dit ook nog steeds.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: ubuntu + laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/13, 21:07:23 »
Dat is hier toch niet van toepassing :), er wordt gevraagd naar welke desktop omgeving te gebruiken, en daar wordt advies over gegeven.

Re: ubuntu + laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/13, 21:08:03 »
Dat is ten eerste onzin. Ten tweede: wordt hier KDE gepromoot dan? En ging het hier over GNOME-vragen?

De TS zei:

maar ik heb al gehoord dat kubuntu niet goed is

Waarop ik mijn persoonlijke mening gaf dat Kubuntu wél goed is, maar dat het een kwestie van smaak is.

Er wordt hier dus niet direct een GNOME-vraag gesteld en van promotie van KDE is al helemaal geen sprake.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: ubuntu + laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/13, 21:09:05 »
EEEEN vanaf hier weer ontopic, of kde nou gepromoot wordt of niet, met deze discussie is de TS al helemaal niet geholpen :).

Re: ubuntu + laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/13, 21:11:23 »
Dat klopt inderdaad ex :)

We kunnen het beter zo stellen:

TS, wat zijn de specificaties van je laptop? En hou je van grafische dingetjes of liever zo simpel mogelijk? En kom je van Windows Vista/7 of XP?

Re: ubuntu + laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/13, 21:46:04 »
Voor wat was dat nu nodig FrSu?

Gewoon on-topic gaan aub.

FrSu

  • Gast
Re: ubuntu + laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/13, 22:06:52 »
Nee, was niet nodig, sorry, was gewoon te laat met mijn reactie. Zal het weghalen. Edit: Kon niet alles weghalen, dus maar een plaatje laten staan. Mag van mij weg.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/13, 22:27:42 door FrSu »

Offline keanu

  • Lid
Re: ubuntu + laptop
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/13, 22:24:50 »

ik heb ubuntu 9.04 geinstaleerd en het werkt perfect.

bedankt allemaal voor de reactie's.
grtzzzzz keanu

Offline Tom

  • Lid
Re: ubuntu + laptop
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/13, 22:25:20 »
Dubbele post verwijderd.
Gnome kde maakt niet uit gewoon proberen , ubuntu keuze van vrijheid. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ubuntu + laptop
« Reactie #22 Gepost op: 2009/08/13, 22:35:20 »
Als je een extra cd'tje kan missen, dan kan je natuurlijk Ubuntu én Kubuntu downloaden.
Probeer de live cd's een paar dagen uit en maak dan je keuze.

Bovendien kan je naast Gnome ook KDE zetten.(en andersom)  Een mix maken van Ubuntu en Kubuntu dus. Zo kan je tijdens het inloggen opgeven welke je wil gebruiken. Een complete switch is evt. ook mogelijk na de installatie.

Persoonlijk ben ik meer een liefhebber van Gnome, maar anderen vinden KDE weer beter. Ik denk dat je het zelf maar moet uitzoeken :P