Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 videokaarten, 3 schermen hoe in te stellen?  (gelezen 3259 keer)

Scimitar

  • Gast
2 videokaarten, 3 schermen hoe in te stellen?
« Gepost op: 2007/04/08, 15:39:28 »
Een tijdje geleden heb ik Ubuntu op mn laptop gezet en ben daar nu erg tevreden over, dus nu vanacht m'n primaire schijf crashte heb ik besloten ipv windows nu ubuntu ook op m'n desktop te zetten.

Ik loop nu alleen tegen een probleem aan bij het instellen van mijn monitoren.

Ik heb een AGP Geforce4 TI4800 en een PCI Geforce FX5200

Aan de AGP kaart zit een normale crt monitor aan de standaard vga poort en die monitor moet 1600x1200x32@85Hz kunnen, en er zit aan de DVI poort een HDReady TV die 1280x768 zou moeten kunnen draaien.

Aan de PCI kaart zit een tft via de standaard vga poort die 1280x1024 zou moeten kunnen.

Nu krijg ik dus alleen m'n CRT op de AGP kaart aan de gang en die niet in de juiste resolutie.

Ik kon alle resoluties kiezen, maar kon de refreshrate op geen enkele resolutie aanpassen (bleef 60hz)

Ik heb de instructies hier
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia

gevolgd en nu kan ik andere refreshrates kiezen, maar mis ik veel resolutie opties, waaronder 1600x1200

De TV en de TFT doen uberhaupt niets.

Hoe zorg ik ervoor dat deze gaan werken?

2 videokaarten, 3 schermen hoe in te stellen?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/10, 22:04:16 »
Ubuntu / Linux werkt met aparte servers, oftewel processen.
Dus ieder dingetje wat moet werken heeft zijn eigen server of proces.

Alle zaken in Ubuntu / Linux bestaan uit tekst files die je kan editten.

Als , zoals in jouw geval een resolutie niet voorkomt in je keuze edit je de xorg.conf en zet je die resolutie erbij.
Je kan zelfs alle andere resolutie's weghalen zodat Ubuntu alleen maar in die resolutie werkt die jij daar hebt gezet.

Nu je meer kaarten & monitoren prob.

Je zal voor iedere kaart een server moeten starten vanuit de xorg.conf en hierbij de juiste instellingen erbij moeten zetten.

ik zal een HOW TO hier plaatssen voor een dual monitor op 1 vga kaart, en dan kan je zelf met je eigen gegevens dit zo veranderen voor jouw situatie.

###################################################
1e en simpelste methoden voor 2e Desktop

Je kan een 2e X-server opstarten met een trucje.
Hiervoor kan je het proggie "Fluxbox" gebruiken.

We gaan het eerst installeren:
sudo apt-get install fluxboxna de installatie geef je de opdracht:
Citaat
sudo dummy; sudo X -ac :1 & DISPLAY=:1 fluxbox
Nu kan je switchen tussen 2 desktops met CTRL+ALT+F7 en CTRL+ALT+F8 (of F9 ofzo)

#####################################################
2e ingewikkeldere methoden eigenlijk bedoelt voor een tv uitgang.
Je kan 2 monitoren aansluiten als je vga kaart hier uitgangen voor heeft, of je gebruikt de tv-uitgang voor naar je tv.

Een engelse TUT voor 2 monitoren vind je HIER
We gaan eerst voor de TV, ( zijn maar weinig mensen die 2 monitoren hebben :lol: )

LET OP:
Citaat
Deze howto is geen absolute waarheid, wat wil zeggen,
Dat je vaak een aantal dingen voor jouw PC/Situatie moet aanpassen.
Sommige instellingen kunnen dus bij jouw niet werken wat resulteerd dat de X-server niet meer start wanneer je op nieuw boot.
Geen paniek natuurlijk want we maken iedere keer een backup van de xorg.conf.
Start dan de 2e keer de pc opnieuw op maar dan de veilige modes van Ubuntu.
Nadat je opgestart bent kan je met de opdracht :
nano /etc/X11/xorg.confde regels veranderen zoals ze waren, print daarom altijd ff je oude /etc/X11/xorg.conf uit zodat je weet hoe het was.

2e optie is om je backup terug te zetten met de opdracht:
cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.confIk beschrijf hier 2 mogelijkheden dus lees alles eerst voor je meteen begint te sleutelen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Mogelijkheid 1.

Gebruik van TwinView

Maak eerst een Backup van de xorg.conf
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backupEdit de xorg.conf
sudo gedit /etc/X11/xorg.confVoeg hetvolgende toe aan de Device sectie van je xorg.conf file.
Option "TwinView" "true"
Option "TwinViewOrientation" "Clone"
Option "TVOutFormat" "S-VIDEO" # of "COMPOSITE" als je geen Svideo kabel gebruikt
Option "TVStandard" "PAL-B" # of "NTSC-M" voor UK, USA  enz.
Option "SecondMonitorHorizSync" "30-50" # of "30-95" als je beeld niet lekker is.
Option "SecondMonitorVertRefresh" "60"
Option "MetaModes" "1024x768,1024x768;800x600,800x600;640x480,640x480;    512x384,512x384"
LET OP:
Wanneer je geen S-Video kabel gebruikt verander dan "S-VIDEO" naar "COMPOSITE"
Wanneer je niet het nederlandse PAL gebruikt verander dan "PAL-B" naar "NTSC-M"

Er zijn meerdere mogelijkheden bijv.:
Citaat
PAL-B
 Australia, Belgium, Denmark, Finland, Germany, Guinea, Hong Kong, India, Indonesia, Italy, Malaysia, The Netherlands, Norway, Portugal, Singapore, Spain, Sweden, and Switzerland
 
PAL-G
 Denmark, Finland, Germany, Italy, Malaysia, The Netherlands, Norway, Portugal, Spain, Sweden, and Switzerland
 
PAL-H
 Belgium
 
HD480i
 480 line interlaced
 
HD480p
 480 line progressive
 
HD720p
 720 line progressive
 
HD1080i
 1080 line interlaced
 
HD1080p
 1080 line progressive
 
HD576i
 576 line interlace
 
HD576p
 576 line progressive
Alles ingesteld ?
Dan moet je de X-server opnieuw opstarten.
Dit doe je door Ctrl+Alt+Backspace tegelijk in te drukken.
Raak nu niet in paniek want je krijgt ongeveer 60 sec. een zwart beeld totdat de X-server opnieuw opgestart is.
En 60sec. duurt lang als je erop wacht.


Klaar  8)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Mogelijkheid 2.

Stel dat Twinview niet werkt bij jouw, kan het ook anders.
Iets moeilijker want je moet meer dingen doen maar alles is te doen en nix is moeilijk als je weet hoe het moet.

We gaan 2 X-server's maken om 2 schermen te creeren, je hebt zelfs een optie om dit aan de linkerkant of aan de rechterkant te doen.
Dit is natuurlijk erg handig wanneer je gewoon wilt werken op je pc en aan de andere kant een film op je tv wilt afspelen.
Meest bekende software hiervoor is mythtv

Maak eerst een Backup van de xorg.conf
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backupNu gaan we eerst kijken in wel slot je vga kaart zit en dus welk BusID hij heeft:
sudo lspciJe moet zoiets zien als bijv. dit:
Citaat
BusID   "PCI:02:09:0"
Je kan het ook kontroleren/nakijken in de /var/log/Xorg.0.log
ff opschrijven want dit hebben we nodig voor controle strakjes.

We gaan de xorg.conf file weer editten met gedit.

Dus edit de xorg.conf
gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Citaat
Section "Device"
        Identifier      "Device0"
        Driver          "nvidia"
        Screen 0
        Option  "NoLogo"        "true"
        Option  "RenderAccel"   "true"
        BusID   "PCI:02:09:0"
EndSection

Section "Device"
        Identifier      "Device1"
        Driver "nvidia"
        Screen 1
        BusID   "PCI:02:09:0"
EndSection
Wat hier is blauw gemaakt is moet je toevoegen en is voor je 2e X-server voor het 2e scherm.
De NoLogo en de RenderAccel zijn geheel vrije optie's en niet belangrijk.

Scrol een stukje door in die xorg.conf file tot je bij de monitor komt:
Citaat
Section "Monitor"
        Identifier      "Monitor" #CRT
        HorizSync       30-70
        VertRefresh     50-140
        Option          "DPMS"
EndSection

Section "Monitor"
        Identifier "Television" #TV
        HorizSync 30-50 # of 30-95 als je beeld niet mooi is.
        VertRefresh 60
EndSection
Wederom wat blauw is moet jij erbij zetten want dat is voor je tv.

De Nvidia documentatie suggereerd dat je voor HorizSync 30-50 moet gebruiken, echter dit is niet altjd het geval en je monitor/tv kan gaan mopperen.
Dus je kan ook nog 30-95 proberen.
Diverse oplossingen vind je in deze WIKI
Maagoe test strakjes alles eerst voor je nu iets gaat veranderen, misschien werkt het meteen bij jouw.  :wink:

We gaan verder en scrollen een stukje verder naar beneden totdat je het Screen gedeelte vind.
Dit gedeelte moeten we nu aanpassen, want het was eerst voor monitor en nu moeten we op 2 apparaten beeld hebben.
Let daarom speciaal op dingen zoals Identifier "Screen0".
Want we moeten aangeven welk scherm (=screen) we met wat gaan aansturen.
Dit moet je dus ook aanpassen in je xorg.conf.
En wanneer je klaar bent zou het er dus ongeveer zo uit moeten zien:
Citaat
Section "Screen"
        Identifier      "Screen0"
        Device          "Device0"
        Monitor         "Monitor"
        DefaultDepth    24
        Option  "ConnectedMonitor" "CRT"
        SubSection "Display"
                Depth           24
                Modes           "1024x768" "800x600" "640x480"
        EndSubSection
EndSection

Section "Screen"
        Identifier      "Screen1"
        Device          "Device1"
        Monitor         "Television"
        DefaultDepth    24
        Option  "TVOutFormat" "SVIDEO"
        Option  "TVStandard" "PAL-B"
        Option  "ConnectedMonitor" "TV"
        SubSection "Display"
                Depth 24
                Modes "640x480"
        EndSubSection
EndSection
Wederom andere formaten zijn mogelijk dus je kan kiezen tussen COMPOSITE of S-VIDEO.
((S-VIDEO werkt niet met de 1.0-7667 drivers, en gebruik geen hyphen))

Het kan expliciet nodig zijn om aan te geven welke 'head' word gebruikt voor de aangesloten monitor/tv.
Dit geef je aan door CRT-0 and TV-0 in de sectie ConnectedMonitor

Meer documentatie vind je HIER
(Ze zijn op het moment van schrijven met onderhoud bezig dus de pagina is er niet)

We gaan weer verder met het configureren.
Scrol weer verder naar beneden in je xorg.conf tot je bij de sectie ServerLayout komt.

Hier gaan we een schakelaar maken voor de schermen.
Dus dit moet je erbij zetten:
Citaat
Section "ServerLayout"
        Identifier      "Basic Layout"
        Screen 0        "Screen0"
        Screen 1        "Screen1" rightof "Screen0"
        InputDevice     "Generic Keyboard"
        InputDevice     "Configured Mouse"
EndSection
NOTE:
Met rightof en leftof kan je bepalen aan de rechter- of linkerkant van je monitor.

Alles opslaan en herstart de X-server (met gekruiste vingers  :lol: )

Werkt het niet start dan weer op in veilige modes en lees de /var/log/Xorg.0.log eens wat er fout is.
Er worden ook suggestie's bijgezet wat je moet veranderen, lekker makkelijk dus.

NVIDIA heeft een FTP server waar je info vind en eventueel drivers.
Let wel op wanneer je zomaar drivers met de hand in je Ubuntu zet, want na een volgende kernel update zal je het overnieuw moeten doen.
Dat is een nadeel van zelf de kernel veranderen.
Copy dit in je browser om naar de FTP site te gaan ftp://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/

Ik hoop dat het wel werkt natuurlijk bij je.....

Heb je problemen om zelf de regels te maken voor frequentie en scherm resolutie kan je die regels hier door een generator laten maken. KLIK

##############################################

Nogmaals dit alles is geen out-off-the-box oplossing voor jouw probleem, maar een handvat zodat je zelf de boel naar je wens kan instellen.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Scimitar

  • Gast
2 videokaarten, 3 schermen hoe in te stellen?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/11, 11:08:05 »
Wow, das vrij uitgebreid ;-)

Ik ben zelf al flink wezen klooien van het weekend en dan met name met mogelijkheid 2, die vond ik ook op andere fora nml.. Waar ik alleen steeds tegen aanliep is dat ik een backup maakte van m'n xorg.conf. dan ging klooien en dan reboot.

Na reboot krijg ik dan een dikke error en dat lees ik dan allemaal en klik overal ok en dan ineens zit ik in een zwart scherm
ik kan hier wel typen maar er gebeurt niets met mn commandos dus de backup terugzetten lukt me ook niet. Ik heb Ubuntu nu al 5x opnieuw geinstalleerd, iedere keer omdat m'n edits in xorg.conf kennelijk onsuccesvol waren.

Ik vind het nie erg om wat te poken met mn instellingen maar iedere keer dat het mislukt opnieuw installen is toch wel een beetje veel van het goede.

Omdat ik toch mn pc wil gebruiken staat windows er weer op, maar zodra ik m'n nieuwe HDD binnen heb zal ik eens een dualboot maken en jouw uitleg hierboven gebruiken.

Zou je me misschien wel kunnen vertellen hoe ik nou die backup terugzet nadat ik het weer gesloopt heb?

bermond

  • Gast
2 videokaarten, 3 schermen hoe in te stellen?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/13, 17:44:40 »
hoi,

Ik ben al een tijdje bezig met ubuntu maar vind het wel erg ingewikkeld allemaal om meerde monitoren aan te sturen.

Ik heb twee monitoren op twee grafische kaarten namelijk: 1) een ati radeon 9550 met een 21' monitor en 2) een belina 17" op een oude pci-kaart..dus geen pci-express maar gewoon een pentium 2,4 op een asrock moederboard 1gb geheugen en een clear ubuntu install.

wat concreet te doen?

Offline Soul-Sing

  • Lid
2 videokaarten, 3 schermen hoe in te stellen?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/13, 18:04:44 »
Citaat van: Scimitar
Wow, das vrij uitgebreid ;-)

Ik ben zelf al flink wezen klooien van het weekend en dan met name met mogelijkheid 2, die vond ik ook op andere fora nml.. Waar ik alleen steeds tegen aanliep is dat ik een backup maakte van m'n xorg.conf. dan ging klooien en dan reboot.

Na reboot krijg ik dan een dikke error en dat lees ik dan allemaal en klik overal ok en dan ineens zit ik in een zwart scherm
ik kan hier wel typen maar er gebeurt niets met mn commandos dus de backup terugzetten lukt me ook niet. Ik heb Ubuntu nu al 5x opnieuw geinstalleerd, iedere keer omdat m'n edits in xorg.conf kennelijk onsuccesvol waren.

Ik vind het nie erg om wat te poken met mn instellingen maar iedere keer dat het mislukt opnieuw installen is toch wel een beetje veel van het goede.

Omdat ik toch mn pc wil gebruiken staat windows er weer op, maar zodra ik m'n nieuwe HDD binnen heb zal ik eens een dualboot maken en jouw uitleg hierboven gebruiken.

Zou je me misschien wel kunnen vertellen hoe ik nou die backup terugzet nadat ik het weer gesloopt heb?
Citaat
sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf
zou het moeten doen.

2 videokaarten, 3 schermen hoe in te stellen?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/27, 09:03:32 »
Citaat van: leoquant
Citaat van: Scimitar
Wow, das vrij uitgebreid ;-)

Ik ben zelf al flink wezen klooien van het weekend en dan met name met mogelijkheid 2, die vond ik ook op andere fora nml.. Waar ik alleen steeds tegen aanliep is dat ik een backup maakte van m'n xorg.conf. dan ging klooien en dan reboot.

Na reboot krijg ik dan een dikke error en dat lees ik dan allemaal en klik overal ok en dan ineens zit ik in een zwart scherm
ik kan hier wel typen maar er gebeurt niets met mn commandos dus de backup terugzetten lukt me ook niet. Ik heb Ubuntu nu al 5x opnieuw geinstalleerd, iedere keer omdat m'n edits in xorg.conf kennelijk onsuccesvol waren.

Ik vind het nie erg om wat te poken met mn instellingen maar iedere keer dat het mislukt opnieuw installen is toch wel een beetje veel van het goede.

Omdat ik toch mn pc wil gebruiken staat windows er weer op, maar zodra ik m'n nieuwe HDD binnen heb zal ik eens een dualboot maken en jouw uitleg hierboven gebruiken.

Zou je me misschien wel kunnen vertellen hoe ik nou die backup terugzet nadat ik het weer gesloopt heb?
Citaat
sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf
zou het moeten doen.
Zoals hij al aangaf kreeg hij geen terminal, maar een zwart scherm waarin hij kon intypen wat ie wou, zonder enig effect.

Beste Scimitar, volgende moet je dan opnieuw opstarten, maar ga het Grub menu in en kies voor de recovery-modus!
Wanneer je daarmee bent opgestart kun je het volgende commando intikken:
cp /etc/X11/xorg.conf.* /etc/X11/xorg.conf  (zonder sudo!)