Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VirtualBox en grub  (gelezen 975 keer)

VirtualBox en grub
« Gepost op: 2012/04/07, 14:05:45 »
Ik had ergens gelezen dat je VirtualBox (of een andere virtuel machine) kan gebruiken om je grub aan te passen zonder dt je het risico loopt iets fout te doen aan je originele grub...
Als dit waar is, ben ik hierin wel geintresseerd omdat ik het blijkbaar niet uit mijn hoofd krijg de grub te veranderen.  =D
Heb al veel info gevonden over hoe de grub te veranderen maar dat zal nog wel even duren vooraleer ik het helemaal snap...

Ik vroeg me dus af of het mogelijk is dit met VirtualBox te doen?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline Gamer

  • Lid
Re: VirtualBox en grub
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/08, 11:41:08 »
Even ter verduideling. VirtalBox is een programma waar je virtuele machines in kunt maken. En dan een bepaalde besturings systemen kan installeren. Zonder dat dit invloed heeft op je gewone PC. Behalve dan de ruimte op je hardeschijf.
Als je een os installeerd dat gebruik maakt van grub. Dan kan je de grub van je virtuele pc dus gewoon aanpassen. Zonder dat dit invloed heeft op de grub van je gewone PC.
En als je van tevoren een snapshot (soort van backup) hebt gemaakt. Dan kan je weer terug naar de staat waar je virtuele pc in verkeerde toen je die snapshot maakte.

Het is dus niet mogelijk om hiermee de grup op je werkelijke pc aan te passen.

Re: VirtualBox en grub
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/08, 11:44:55 »
Dat had ik wel gedacht, maar het zou leuk zijn als ik in VirtualBox de "virtuele" grub naar wens kan aanpassen, dan kan ik dit later in mijn "echte" grub op mijn pc ook doen.
Kwestie van niets verkeerd te kunnen doen :)
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: VirtualBox en grub
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/08, 11:58:48 »
Een andere reden waarom ik gebruik maak van Virtualbox is om een printscreen te kunnen nemen van mijn huidige grub...
Maar nu ik er zo even over nadenk denk ik niet dat dit hiermee mogelijk is.
Of heb ik het verkeerd?
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline Gamer

  • Lid
Re: VirtualBox en grub
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/08, 13:04:26 »
Dat had ik wel gedacht, maar het zou leuk zijn als ik in VirtualBox de "virtuele" grub naar wens kan aanpassen, dan kan ik dit later in mijn "echte" grub op mijn pc ook doen.
Kwestie van niets verkeerd te kunnen doen :)

Dat kan natuurlijk. Op je virtuele computer uitproberen en kennis opdoen. En dan later op je echte pc uitvoeren / toepassen.
Maar zorg er voor dat je een backup maakt voor je aan de slag gaat op je echte pc. Wand als je een fout maakt start je computer mogelijk niet meer op. En is de weg terug niet zo simpel als op je virtuele pc.
En als je het niet zeker weet. Vraag dan om hulp.
Er zijn hier mensen genoeg die er verstand van hebben.

Re: VirtualBox en grub
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/08, 13:21:55 »
Citaat
Dat kan natuurlijk. Op je virtuele computer uitproberen en kennis opdoen. En dan later op je echte pc uitvoeren / toepassen.
Maar zorg er voor dat je een backup maakt voor je aan de slag gaat op je echte pc. Wand als je een fout maakt start je computer mogelijk niet meer op. En is de weg terug niet zo simpel als op je virtuele pc.
En als je het niet zeker weet. Vraag dan om hulp.
Er zijn hier mensen genoeg die er verstand van hebben.

Dat had ik eerst gedaan, hier wat hulp gezocht ivm het aanpassen van grub...
Maar heb daar niet veel hulp gekregen...
Enkel een paar antwoorden dat het moeilijk is om dat te doen, en vragen waarom ik dat uberhaupt wil doen.
Omdat ik graag alles naar mijn goesting wil hebben =D
En dat vind ik het leuke aan Ubuntu, dat je alles kan veranderen.

Ik heb al geprobeerd een paar aanpassingen te doen in de grub om die lange lelijke namen weg te krijgen, maar dat heeft niet veel opgebracht.
Ben er wel in geslaagd een "nieuwe" lijn in te krijgen genaamd Kubuntu, maar de "oude" lijn met al die nummers in blijft ook gewoon staan.
Nog wat werk aan de winkel :)
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: VirtualBox en grub
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/08, 15:52:21 »
Is er eigenlijk een manier om een grub te zien in VirtualBox?
Want nu start ik een OS op in VirtualBox en zie ik geen grub...

Ik zou graag wat aanpassingen doen en zien hoe dat er uitziet, maar nu heb ik geen grub.
Wat moet ik doen om dit wel te zien?
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline Gamer

  • Lid
Re: VirtualBox en grub
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/08, 16:01:09 »
Volgends mij is het zo, dat je de linker shift toets ingedrukt moet houden tijdens het opstarten.

Re: VirtualBox en grub
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/08, 16:28:37 »
Volgends mij is het zo, dat je de linker shift toets ingedrukt moet houden tijdens het opstarten.

Heb dat geprobeerd en dan komt er "grub loading" op, maar dat verdwijnt weer en dan start hij gewoon op...

Maar ik vraag me iets af:
Bij het installeren van het OS in VirtualBox, kwam er op dat er geen andere OS op de virtuele harde schijf stond. Logisch want het staat los van mijn eigen pc.
Dus is er zowiezo geen grub, niet?

Ik zou eigenlijk gewoon een printscreen willen nemen van mijn grub om hier op het forum te laten zien, maar weet niet hoe.
Heb al gelezen op het internet dat printscreen niet werkt in de grub, dat je dat in VirtuaBox moet doen, maar hoe dat is me nog niet duidelijk...
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: VirtualBox en grub
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/08, 16:33:14 »
Correctie: moest de shift toets langer ingedrukt houden en toen kwam de grub wel tevoorschijn.

Maar niet de grub van mijn eigen harde schijf...

De grub die ik heb op mijn eigen pc staat vol. Nogal onduidelijk!

Maar nu dat ik de grub kan zien van mijn virtuele harde schijf kan ik toch al beginnen foefelen :P
Hoe ik een printscreen van mijn eigen grub (die vol staat) dat hoor ik dan nog wel...
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7