Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VLC - Opnemen/converteren van tv of een recorder of ander - enkele bevindingen  (gelezen 1592 keer)

Offline xinuzimi

  • Lid
[Mijn Nederlandse vertaling van een post van mij op het Engelstalige Ubuntu.org-forum]

Het topic stond voorheen op de Ubuntu forums, maar toch enkele bevindingen mijner betreffende het opnemen van video met geluid van een televisie of vhs-dvd-hdd-recorder met een (scart-naar-)composite/s-video-naar-usb-kabel, en dat met de VLC mediaspeler (gui - grafische gebruikersinterface).

Video oorsprong:

- pure PAL-stream.

Aangewende/geteste hardware:

- Een nieuwere laptop met 6 GB ram en een tien jaar oude opgewaardeerd met 4 GB ram.
- EasyCap composite/AV/s-video-naar-usb(2)-stick.

Software/platform:

- Videolan's VLC Mediaspeler (nieuwste versies) in zijn grafische vorm (niet-terminal).
- Ubuntu 16, 64 bits op de nieuwere machine.
- Linux Mint Rosa 32 bits op de oudere machine.

Ten eerste, ik heb het niet over het gebruik van de 'record'-knop in de geavanceerde VLC-instellingen aangezien de resulterende bestanden in dat geval onaanvaardbaar groot zijn - maar over het onmiddellijk opnemen/converteren naar, laat ons zeggen het x264-aac-mp4-formaat.

Open 'Media' - 'Converteren/Opslaan' in VLC, en kies bijv. Video Camera en dan /dev/video0 (of of iets anders dat de inputstream ontvangt) voor video en hw:0,0 of hw:0,1 of hw:0,2 voor audio (afhankelijk van wat werkt wanneer je de stream afspeelt.)

Het is belangrijk de juiste videostandaard te selecteren (PAL, SECAM , NTSC enz.). Laat de geavanceerde instellingen zo.
Druk de Play-knop om eerst het signaal te testen.
Druk nadien op de pijltjestoets naast de Play-knop en dan 'Converteren'.

Conversie-instellingen:

Ik heb zelf een eigen mp4-profiel aangemaakt/benoemd met deze instellingen:  mp4-container, h264 video met 2500 tot 6000 kb/s bitrate, 25 fps (of zo laten), 128 kbps/44100 Hz dubbelkanaals AAC audio codec.
De rest zo laten. Niet teveel filters. Bij voorkeur geen.

1) Niewere machine:

Probleem met geluid dat niet naar AAC converteert.
Oplossing: de gewone Mpeg-codec gebruiken.
Eventeel de video-stream naderhand 'stream-kopiëren' (zo laten m.a.w.) en de audio naar AAC omzetten.

2) Oudere machine:

Probleem met geluid dat behoorlijk opneemt maar waarbij de video-afbeelding ophoudt na één derde van de opname.
Oplossing: in de VLC-Voorkeurinstellingen, onder Input/Codecs x-264 op 'ultrafast' instellen en bij vookeur op 'fast decode' (+ x264 profiel op high 0, minder belangrijk).
Bleek dat de converteer-videostream de input-stream letterlijk niet kon bijhouden.
X-264 op ultrafast instellen kan de opgenomen video minder scherp maken.
Dit is te compenseren door de video bitrate onder 'Converteer' op te pompen. In het geval van 'ultrafast' x264, zou ik niet veel lager gaan dan 2500 kb/s.

De 'Start'-knop start de opname de 'Stop'-knop stopt hem.
Het is helaas niet mogelijk op deze wijze op te nemen, te pauzeren en dan een volgend fragment op te nemen naar een nieuw bestand zoals dat met de gewone record-knop wel kan (maar, nogmaals, enorme pure stream-bestanden met die record-knop...).
Na het aanklikken van de 'Stop'-knop moet je de hele converteerinstelling herhalen om een volgende fragment op te nemen.
(Tenminste, ik krijg niet de indruk dat er een makkelijkere opnemen-onmiddellijk-converteren-manier is.)

Behoud voor het overige de standaard VLC-instellingen zoveel mogelijk.

Dan nog dit: VLC heeft blijkbaar een probleem met het opslaan van bestanden naar een folder die een naam met speciale tekens bevat. De "Video's"-folder bijv. op Nederlandstalige systemen (in het Engels "Videos", dus geen probleem).
Het is beter onder Extra/Voorkeuren/input-codecs een folder aan te duiden zonder speciale tekens.
De foldernaam "Video's" wijzigen naar bijv. "Videos" via de foldereigenschappen kan natuurlijk ook.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/25, 08:52:47 door xinuzimi »