Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus  (gelezen 6342 keer)

coomast

  • Gast
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Gepost op: 2008/02/15, 18:38:53 »
Hallo,

Ik heb een probleem met de wireless verbinding in orde te krijgen.

De router DI-524 was reeds geïnstalleerd en werkt perfect. Het draadloos gedeelte was uitgeschakeld, mijn twee computers werken via een kabelverbinding en doen het prima.

Gisteren echter heb ik een wireless DWA-645 cardbus gekocht om onafhankelijk te worden van de vaste kabel voor de portable computer. Via synaptic heb ik eerst ndiswrapper geïnstalleerd, maar nu zit ik vast.

Wat moet ik verder doen om de wireless verbinding in orde te krijgen? Op de router heb ik de wireless aaangezet en een WEP paswoord ingegeven.

Alle hulp is welkom.

router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/15, 19:26:34 »
dit is blijkbaar redelijk nieuw materiaal...dus kan goed zijn dat het nog even wachten is op goede drivers...
maar naar wat ik vind zou ik dit eens proberen:
aangezien er een atheros chip inzit (denk ik toch), ga eens naar systeem=>beheer=>beperkt ondersteunde stuurprogrammas en kijk of ge daar iets van uw kaartje kunt installeren...

zoniet, kunt ge madwifi eens proberen: http://madwifi.org/

en als dat niet werkt, dan pas ndiswrapper...haal ook het pakketje ndisgtk (uit synaptic) af en de 32bit windows xp drivers voor uw kaartje (dlink website of cd die ge hebt)...
hoe ndiswrapper precies werkt weet ik niet, daarvoor zult ge op hun site moeten kijken...

coomast

  • Gast
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/15, 19:54:00 »
Bij restricted drivers manager (sorry 't is engelsen ubuntu bij mij) heb ik iets kunnen installeren. Is het nodig dat ik ndiswrapper terug verwijder? Is er ergens een instelling om het apparaatje op te zetten nodig?

Mijn excuses, ik weet van netwerken niet veel en draadloze zijn nog moeilijker.

router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/15, 20:02:49 »
ge hebt "iets" kunnen installeren...dat kan vanalles zijn, ga eens kijken wat dat was...
ndiswrapper moet niet verwijderd worden, maar mag natuurlijk als ge het niet meer nodig hebt...
om het kaartje op te zetten (aangenomen dat hij tegoei word herkend en de drivers zijn geinstalleerd), gewoon in network manager (rechtsboven in de taakbalk) klikken en zoeken achter uw netwerk...

coomast

  • Gast
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/15, 20:42:32 »
Het "iets" was -software modem driver- die stond niet enabled. Nu dus wel.
OK, dan het zoeken naar het netwerk, (icoontje met twee beeldschermen) geeft:

*) wired network
*) manual configuration

Bij de manual configuration krijg ik twee systemen te zien:

*) wired connection
    (roaming mode enabled)
*) modem connection
    (This network interface is not configured)

Dat laatste is precies in de goede richting.

Is dit alles in orde? Wat moet er nu gebeuren?

router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/15, 21:11:30 »
modem moet ge niet hebben...

normaal, als uw kaart goed herkend word, moet er ook wireless connection tussenstaan (als ik mij goed herrinner in ieder geval, gebruik al een tijdje geen network manager meer)...

dan zou ik de volgende stap eens proberen, dat van die madwifi, op de site zal wel info te vinden zijn over een installatie in ubuntu...

edit: blijkbaar zit er ook een madwifi-tools in synaptic, maar of dat hetzelfde is als op de site weet ik niet (geen ervaring met madwifi)...maar dat zou ge even zelf moeten uitzoeken denk ik...

nog een edit: http://madwifi.org/wiki/Compatibility/D-Link kijk bij DWA-642...
Citaat van: Madwifi
Notes:   Works with branches/madwifi-hal-0.9.30.13. Only tested monitor mode
Notes:   Seems to be the same card as DWA-645
dus met een beetje geluk werk die versie uit synaptic aangezien daar 0.9.3 instaat...

coomast

  • Gast
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/16, 09:58:04 »
Ik heb zopas de versie 1:0.9.3+dfsg-1 van madwifi met synaptic geïnstalleerd. Moeten er nergens settings gezet worden of werkt dit meteen? Op de site van madwifi vindt ik niet direct de nodige info.

Daarstraks geprobeerd in XP (portable is nog dual boot) en na 20 min. was alles in orde. Grrr Er moet toch een manier zijn om ook in ubuntu dit werkende te krijgen. Spijtig dat ik niet direct een "handleiding" vindt waar je stap voor stap uitgelegd krijgt wat je juist moet doen.

coomast

  • Gast
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/16, 13:15:28 »
Op de site van madwifi toch iets gevonden:

http://madwifi.org/wiki/UserDocs/FirstTimeHowTo

Daar de eerste stappen uitgevoerd:
*) adapter in de computer gestoken
*) madwifi 0.9.4. gedownload naar de desktop en ge-unpacked
*) Terminal geopend en naar de directory madwifi-0.9.4$ gegaan
*) $ ifconfig wifi0 down geeft als resultaat no such device
Vermoedelijk om dat het de eerste keer is?
*) Dan naar de scripts directory gegaan en de volgende instructies ingetypt
$ cd scripts
$ sudo ./madwifi-unload.bash
$ sudo ./find-madwifi-modules.sh $(uname -r)
Hij vraagt om de oude modules te verwijderen, r geselecteerd om dit te doen
$ cd ..
*) $ sudo make
Lukt goed
*) $ sudo make install
Geeft geen errors
*) $ sudo modprobe ath_pci
Doet precies niet veel, de prompt komt terug
*) $ sudo wlanconfig ath0 create wlandev wifi0 wlanmode sta
Geeft de foutmelding: No such device

Nu weet ik niet meer hoe verder te gaan.

coomast

  • Gast
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/16, 18:34:53 »
Na een paar uurtjes zoeken, ten lange leste ndiswrapper geprobeerd en dat ging echt niet goed. Na het selecteren van de driver in System-Windows Wireless Drivers kreeg ik onmiddelijk een crash. Redelijk zwaar zelfs, geen waarschuwing, niets, de muis bleef hangen en ik moest manueel de computer afzetten en terug herstarten. Ik geef het op (voor vandaag toch). En op XP minder dan 20 minuutjes hé .... :-) Doeme toch.

Mmm, 't is vermoedelijk niet veel daar de hardware (device manager) wel degelijk de wireless cardbus adapter herkent. Enkel de driver installatie doet moeilijk.

Nu efkes relaxen, het is nodig. Ik heb een pint van doen.

coomast

  • Gast
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/17, 10:53:24 »
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van madwifi en/of ndiswrapper? De installatie van de driver voor de wireless adapter wil niet werken.

coomast

  • Gast
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/17, 12:59:27 »
Nu blijkt dat mijn computer heel traag aan het worden is. Efkes gaan zien naar top en ps -auwx en wat blijkt er is een proces kacpid en kacpi_notify die alle processortijd opeten. Na wat googlen het volgende gevonden:

http://www.linuxquestions.org/questions/linux-laptop-and-handheld-25/kacpid-using-90-cpu-when-plugging-in-pcmcia-card-251516/

Dus mijn cardbus er uit getrokken en inderdaad de computer reageert weer normaal. Ik begrijp er hoe langer hoe minder van.

Offline Petervdw

  • Lid
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/17, 14:16:19 »
Aan Coomast
Kun je niet even op het installatieschijfje kijken wat voor drivers er voor die cardbus DWA-645 gebruikt worden. Die drivers zijn bedoeld voor XP en/of Vista, maar vaak zijn er aangepaste drivers onder dezelfde nummers voor Ubuntu beschikbaar en /of geschikt te maken. Bij Wifi documentatie zie je een heleboel aangepaste drivers. Maar dan moet ik het nummer weten, dan wil ik wel verder zoeken. Met Ndiswrapper of madwifi heb ik geen ervaring.
Vr.groet, peter

coomast

  • Gast
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/17, 14:57:14 »
Op de bijgeleverde CD-ROM staan in de directory:

setup/drivers/driver

drie files, nl:

ar5416.sys
net5416.cat
net5416.inf

Helpt dit al iets?

Offline Petervdw

  • Lid
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/17, 16:26:57 »
Aan coomast
Sorry, even weggeweest.
Dat zijn de nummers. Ik ga zoeken, je hoort het nog.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/17, 17:22:19 »
Aan coomast
Wel kunnen vinden dat je Ndiswrapper en Madwifi niet tegelijk moet installeren of gebruiken. Maar geen kant en klare driver voor Ubuntu, eventueel compileerbaar of zo.
Ik zoek nog even verder. Alles wat ik heb aan draadloos, USB, insteekbaar in laptops of desktops heb ik al werkend gekregen, maar dit is weer nieuw. Te nieuw vrees ik.
Vr.groet, peter

coomast

  • Gast
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/17, 18:14:22 »
Petervdw,
Dank voor de hulp. Indien er moet gecompileerd worden en je kan me stap voor stap helpen, dan komen we misschien wel tot een oplossing. Een wijze les die ik geleerd heb is niet naar de winkel te gaan vooraleer zeker te zijn dat het werkt onder ubuntu. En tegelijkertijd ben ik verbaasd dat er geen drivers voor linux worden meegeleverd met de CD-ROM, er worden hierdoor een heleboel mensen in de kou gelaten. Eigenlijk een schande en D-link verkoopt aan mij niets meer. Zijn er sites waar overzichtelijk wordt weergegeven welke hardware ondersteund wordt door ubuntu? Hoewel dit dan een neveneffect heeft dat niemand nog supernieuwe dingen wil kopen, de andere kant van de medaille...

groeten, Coomast

Offline Petervdw

  • Lid
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/17, 22:56:57 »
Aan coomast
Tja, het zijn vrijwilligers, ze doen echt hun stinkende best, en ubuntu is wel gratis.
Feitelijk zijn de leveranciers de schuld, die willen geen drivers voor linux maken
Maar ik ben echt geen Linux man. Alles wat ik doe is zoeken, lezen, combineren, vertalen en gewoon doen met de spullen die op de plank liggen. Voor terminal commando problemen vraag ik weer heel beleefd op het forum. En draadloos en netwerken weet ik wel iets van. (Van Windows overgehouden)
Waar je om vroeg: wat is compatibel met wat, zie je op:
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsWiredNetworkCardsDlink
Jouw DWA-645 staat er nog niet bij, Bij ubuntu 7.10 zijn een heleboel drivers in de software opgeborgen, maar je kan eigenlijk niet goed zien welke. Met de nieuwe versie in april, HH, zal er weer veel bijgekomen zijn. Ik wroet verder.
Vr.groet,peter

coomast

  • Gast
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #17 Gepost op: 2008/02/18, 19:49:12 »
Hartelijk dank voor de moeite, eventueeel in april.
Tegen dan zullen er wel meer mensen dit probleem hebben.

Inderdaad, je moet de ontwikkelaars van de drivers nen dikke proficiat geven, zo iets doen zonder hulp van de leveranciers... hoed af. We zien eigenlijk weinig van die mensen, hoogstens een naam in een dankwoord. Misschien is dat wel het beste, werken in afzondering, dat geeft dikwijls de beste resultaten.

Nogmaals mijn dank en als er iets uit de bus komt, post maar, ik kijk normaal gezien elke dag naar hier.

Coomast

Offline Petervdw

  • Lid
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #18 Gepost op: 2008/02/18, 21:37:53 »
Aan Coomast
Sorry, ik heb je misschien een pagina te ver gestuurd naar de PCI kaarten.
Bij deze:
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport>>>enz>onderaan wireless (Pcmcia)
Ik geef het nog niet op, hoewel ik de driver niet kan vinden.
Is Ubuntu het enige OS op die laptop? D-link staat overigens best goed bekend.
Van zo'n modern ding verwacht je eigenlijk dat ie het meteen doet. Als je die kaart er nu insteekt, en je start opnieuw op, wat zie je dan onder het netwerkicoontje? Ga door naar handmatige config. Na wachtwoord: 3 dingen Wired, Modem, Wireless. Je schreef eerder dat wireless er niet bijstond, maar nu?
Vr.groet, peter

coomast

  • Gast
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #19 Gepost op: 2008/02/19, 22:49:29 »
De pagina van hardware ondersteuning had ik opgemerkt, dat is OK.

Op mijn laptop staat ook XP, daar werkte de cardbus adapter na 20 min. Maar ja, er was een schijfke met automatische installatie en drivers beschikbaar...

Juist efkes terug opgestart en onder het netwerkicoontje blijft alles hetzelfde. Wired en Modem, geen wireless.

Moet ik misschien iets uninstalleren? Ik heb afgelopen weekend zitten knoeien met madwifi en ndiswrapper.

Hartelijk dank om het niet op te geven.

Offline Petervdw

  • Lid
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #20 Gepost op: 2008/02/19, 23:14:11 »
Aan coomast
Vandaag ook de driver nog niet gevonden.
Kun je eens via Systeem>Voorkeuren>Hardware inf eens zoeken of de kaart herkend wordt. Dus bij jou: System>Preferences>Hardware-inf. In die lijst kun je waarschijnlijk bij PCI wel de naam vinden. Vervolgens kun je die aanklikken en dan komen rechts bij geavanceerd de gegevens tevoorschijn. Niet dat ik er iets mee kan, maar je weet dan of ie tenminste herkend wordt.
Verder stuur ik je even een mailtje.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #21 Gepost op: 2008/02/20, 15:09:41 »
Aan coomast
Gevonden op: http://madwifi.org/ticket/1001
Een oplossing die werkt, maar of ie het bij jou ook doet? Waard om te proberen.


11/15/06 10:08:53 changed by pepie34  ¶

For those who want to use ndiswrapper for now: DLINK got a driver for the DWWA 645 wich uses the same chipset. But you need a windows 64bits driver to work on ndiswrapper on amd64 kernel. So no use now on the mac book pro with intel core 2 if you have install a amd64 system.
11/20/06 11:45:44 changed by anonymous ¶

Thanks for the ndiswrapper hint. Got it working in under 5 minutes. What i did: Installed ndiswrapper. Under Debian this is as easy as 'm-a a-i ndiswrapper'. Got the windows driver for the DWA-645 (not DWWA!) from www.dlink.com/products/support.asp?pid=489&sec=0, unpacked it to a tmp directory. Changed into the directory, then 'ndiswrapper -i net4516.inf' to copy the driver into /etc/ndiswrapper. Then 'modprobe ndiswrapper', got wlan0, iwconfig and working. So for now this is a easy (although ugly) solution.
11/21/06 11:50:15 changed by anonymous ¶

i tried your ndiswrapper hint on my archlinux box (MBP 15, 2.33 core 2duo), but with no success. i can install and modprobe the driver/modules without problems, but no device is created. there arent also any lines about that in the dmesg output. maybe its just like pepie described one above. thanks for your work
11/24/06 15:48:33 changed by Jon Grosshart ¶

Yep... ndiswrapper works a charm. Thanks for the info. I can finally ditch my CAT5 cable... :-)

Ik weet niet of je bekend bent met terugmailen; als je bent ingelogd vind je linksonder mijn naam een linkje "Email". Nieuw beginnen.
Vr.groet, peter

coomast

  • Gast
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #22 Gepost op: 2008/02/20, 19:50:48 »
petervdw, ik ga deze oplossing eens proberen. Hartelijk dank voor het zoeken.
Ik ga er van uit dat ik het best eerst alles van ndiswrapper en madwifi de-installeer.

De uitleg geeft echter commando's met betrekking tot debian. Zijn deze hetzelfde in ubuntu?

Ik zal U terug mailen.

Offline Petervdw

  • Lid
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #23 Gepost op: 2008/02/20, 22:15:57 »
Aan coomast
Ik dacht dat Ubuntu uit Debian was ontstaan.
In de beschrijving staan een paar foutjes, maar die zul je al gezien hebben: net4516.inf moet zijn net5416.inf (of net.5416.inf?)
Het blijft wroeten, maar het proberen waard. Komt ie beter, je hoort het nog.
Mail ontvangen. Wel een eind weg.
Vr.groet, peter

coomast

  • Gast
router DI-524 en wireless DWA-645 cardbus
« Reactie #24 Gepost op: 2008/02/21, 21:23:16 »
Hallo Peter,

De uninstall van madwifi en ndiswrapper via synaptic is gelukt.

Dan het volgende gedaan:

$ sudo m-a a-i ndiswrapper

Gaf foutmelding dat er iets extra moest geinstalleerd worden:

$ sudo apt-get install module-assistant

Dit gedaan en dan terug

$ sudo m-a a-i ndiswrapper

Moest de CD-ROM van ubuntu 7.10 insteken en dan begon de installatie.
Na een paar seconden werd het consolevenster grijs van kleur en was er
een foutmelding dat er iets ontbrak aan de source.

Esc. duwen om terug in de console te komen. De console gaf de volgende text:

Updated infos about 1 packages
Getting source for kernel version: 2.6.22-14-generic
Kernel headers available in /usr/src/linux
Creating symlink...
Couldn't create the /usr/src/linux symlink!
apt-get install build-essential
Reading package lists... Done
Building dependency tree      
Reading state information... Done
build-essential is already the newest version.
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 4 not upgraded.

Done!
download
Reading package lists... Done
Building dependency tree      
Reading state information... Done
Package ndiswrapper-source is not available, but is referred to by another package.
This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or
is only available from another source
E: Package ndiswrapper-source has no installation candidate

Updated infos about 1 packages

Is er iets mis in mijn resource list? Indien zo, waar staat die nu juist weer?